Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
dorle

dorle

27-04-2012 om 15:42

Nooit uitgenodigd

Een beetje naar aanleiding van het draadje over het afscheid van de basisschool. Nog twee jaar en dan is kind ervan af. Ze leert graag en makkelijk, versneld, gaat graag naar school, maar wordt al jaren nauwelijks uitgenodigd op feestje, mag nooit mee de klassen rond en ik zie dat het haar steeds meer pijn doet. Zelf nodigde ze een stuk of 6 kinderen uit de klas uit, ze werd nauwelijks teruggevraagd. Nu nodigde ze er maar 2 uit en zelfs die kiezen haar niet. Dochter geeft echt aan een "beste vriendin" te missen. Iemand nog tips?
Dus wat ons betreft mag de basisschool gauw in geruild worden voor de middelbare.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Penvriendin?

Misschien een idee om via internet een penvriendin te zoeken, evt internationaal? Dan ziet ze meteen dat er nog veel meer in de wereld is dan NL basisschoolmeiden.

Ik heb zelf veel geschreven met allerlei mensen en dat was een leuke activiteit maast school. Ik was alleen iets ouder toen.

Kobalt

Kobalt

27-04-2012 om 18:20

Of via hobby

Misschien kan ze bij een hobby vriendinnen maken? Dan zou ik kiezen voor een hobby waarbij er sprake is van gezelligheid en onderling contact. Niet sporten dus.
Mijn dochter zit bijvoorbeeld op tekenles en tijdens het tekenen kletsen die meiden heel veel.
Verder zou ik met de leerkracht gaan praten en kijken hoe die erop reageert. Ik zou willen weten hoe het in de klas gaat en hoe de kinderen in de klas met elkaar omgaan. Mijn dochter heeft tot dit jaar op een school gezeten met een heel negatieve sfeer in de klas. Het verschil met de nieuwe klas is verbluffend. En die nieuwe klas zit echt niet vol met allemaal lieverdjes en die nieuwe meester, daar mankeert ook van alles aan. Maar gewoon dat ze uit die rotsfeer is. Ik ben er van geschrokken, dat het zo veel verschil maakt.

dorle

dorle

27-04-2012 om 19:04

Penvriendin/hobby

Penvriendin, daar heb ik ook al aangedacht, maar dochter was niet zo enthousiast. MIsschien is ze daar nog net te jong voor.
Ze gaat toneellessen volgen in het volgend seizoen, helaas wel een eindje uit de buurt, maar wie weet krijgt ze daar een trouwe vriendin.
Via andere hobby's heeft ze wel wat vriendjes, maar ook altijd neemt zij het initiatief.

dekseltje

dekseltje

27-04-2012 om 20:50

Op ieder potje past een dekseltje

Maar dan heb je wel een omgeving nodig waar je de juiste dekseltjes tegen komt. Soms moet je daar enorm naar zoeken. Voor sommige slimme kinderen is de leonardo school de omgeving waar ze eindelijk (en soms voor het eerst) vriendjes maken. Voor mij persoonlijk ontdekte ik pas op de universiteit dat er ook mensen waren, waarik mee klikte. Vanuit die ontzettend eenzame schooltijd begrijp ik heel goed hoe je dochter zich voelt. Dankzij de leo hebben mijn kids een jeugd met vrienden, gelukkig.

Als je een clubje zoekt dan geldt waarschijnlijk hoe gekker hoe beter. Bij bijv de vogelbescherming vind ze eerder pears dan bij scouting. Toneel kan fantastisch zijn maar als het een populaire groep is, kan het ook zijn dat ze er toch niet tussen past. Is onze ervaring, geweest. Woon je in een omgeving waar pharos actief is. Misschien ontdekt ze op een weekend van pharos of hint (hiq?) een paar kids waar ze het goed mee kan vinden? In elk geval zul jij actief moeten zoeken. De kans dat ze spontaan tegen de juiste kids oploopt, is klein. Veel succes

Dekseltje hihi

Ik snap wel dat ze bij de vogels eerder peren vindt maar je bedoelt vast peers
Niet naar bedoeld hoor, ziet er gewoon leuk uit.

Ik ben ook eens een middag bij de scouting - de kabouters - wezen kijken en ik weet nog dat ik huilend achter een boom stond. Dat was dus niets voor mij, herkenbaar!

GS

GS

28-04-2012 om 11:55

Speelafspraken?

Wordt je dochter niet uitgenodigd voor een feestje of heeft ze ook geen speelafspraken door de week? Je hebt het trouwens over 'nauwelijks'. Dus wel een paar keer?

dorle

dorle

28-04-2012 om 16:24

Speelafspraken heeft ze soms wel, soms weken niet.
Feestjes al 2 a 3 drie jaar niet meer. Gelukkig heeft ze buiten school wel 2 jongens waar ze uitgenodigd werd.

GS

GS

29-04-2012 om 15:10

Hmm

Het klinkt of je dochter überhaupt weinig school-vriendschappen heeft, als ze soms wekenlang geen speelafspraken heeft. Ik zou proberen na te gaan wanneer ze wel/geen afspraken heeft en met wie. Zijn dat de twee kinderen die ze had uitgenodigd? Spelen die graag met haar en hoe verloopt zo'n speelafspraak dan? Zijn de betreffende kinderen misschien heel populair en moeten die kiezen als ze een feestje geven en valt je dochter dan -heel spijtig- net af?
Wat doet ze trouwens in de pauze? Met wie speelt ze dan? Is er iets dat ze graag zou doen? Op die manier tref je kinderen die dat ook leuk vinden. (voorbeeld: op de oude school van mijn zoon mocht je niet in de struiken komen, alleen op het plein zelf spelen. Mijn zoon is dol op door de struiken struinen enz. en heeft niets met voetbal. Hij liep dus altijd alleen en had geen vrienden. Na schoolwissel kwam hij op een school met een enorm bosachtig terrein waar de kinderen doorheen mochten, klimmen, klauteren noem maar op. Mijn zoon trof in no time een paar kinderen waarmee hij dus altijd optrekt!)
Verder is het weinig te sturen ben ik bang. Je kunt net pech hebben dat je in een klas zit waar je weinig aansluiting hebt. Daarom vroeg ik me af of ze in de pauze geen andere kinderen uit andere klassen kan opzoeken.

dorle

dorle

29-04-2012 om 22:09

Dochter maakt in de klas en in de pauze geen eenzame indruk, maar ze is voor niemand speciaal, valt net overal buiten. Vandaar geen feestjes via school.

Normaal helaas

Ik werk in het onderwijs en lees net een boek over groepsprocessen, helaas zijn de kinderen die bij 'de extremen' horen meestal niet erg populair. Hiermee bedoel ik kinderen die of heel goed kunnen leren of heel slecht.

Zo meteen zal het vast beter gaan op de middelbare school omdat ze daar meer bij de middenmoot hoort.

Verder zijn de tips hier goed, je zou al kinderen kunnen zoeken waarmee ze meer op een lijn zit, bijv. bij de pharos.

Sjaan banaan

Sjaan banaan

30-04-2012 om 11:51

Herkenbaar

Zowel op basisschool als middelbare school.

School kan overigens wel wat doen aan dat groepsproces. Bij mijn oudste hebben ze hem een tijdlang strategisch geplaatst in de klas zodat hij automatisch meer aansluiting kreeg met bepaalde sleutelfiguren in de klas.

Het heeft hem niet geholpen met het maken van vriendschappen, maar hij mocht er wel min of meer bij zijn. Op de slipstream van die ander.

Op het moment zelf had ie er niet zo'n moeite mee, maar nu (op de middelbare school) komt het negatieve gevoel toch wel boven. Hij wil niks meer te maken hebben met zijn basisschool en ziet het volgens mij in retrospectief als een niet zo leuke periode. Zal ook wel komen omdat hij het nu zoveel beter heeft. Hoop echter wel dat de leuke dingen van de basisschool ook wel weer bovenkomen drijven. Het is wel jammer om heel die 8 jaar als negatief te ervaren, terwijl dat volgens mij echt niet helemaal zo was. Bij hem begonnen de problemen namelijk vooral pas op te spelen in groep 6 en 7. Daarvoor ging het heel goed en in groep 8 ging het ook wel redelijk (maar toen was de toon natuurlijk al wel gezet).

Wij hebben naast compensatie in hobby's en clubs ook compensatie gezocht in omgang met familie en met kinderen van vrienden. Dat hielp wel iets, maar was niet voldoende om dat hele negatieve gevoel weg te nemen. En we hebben hem een sovatraining laten doen. En dat heeft hem wel heel veel opgeleverd.

Bedenk me eigenlijk net, dat ik misschien toch maar eens met hem moet gaan praten over zijn basisschoolperiode.

Chippie

Chippie

30-04-2012 om 21:47

Liat ea

"Ik werk in het onderwijs en lees net een boek over groepsprocessen, helaas zijn de kinderen die bij 'de extremen' horen meestal niet erg populair. Hiermee bedoel ik kinderen die of heel goed kunnen leren of heel slecht"

En toch herken ik dit in het geheel niet. Twee zonen, beiden zeer HB en allebei ook populair. De jongste is ook bevriend met een jochie dat een laag IQ heeft (rond de 80). Kinderen zijn meer dan een IQ getalletje. Er zijn genoeg zaken/hobbies waar vriendschappen op gebaseerd kunnen zijn.

Liat

Als ik kijk naar de klas van mijn dochter dan is het rustige intelligente meisje populair, dus daar gaat die vlieger ook niet op. Het heeft ook met sociale intelligentie te maken, sommige kinderen zijn handiger daarin dan andere.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Relithe

Relithe

02-05-2012 om 19:49

Ik herken het ook hoor

Bij alle drie mijn kinderen.
Bij de oudste twee heb ik me er altijd heel druk om gemaakt maar bij de jongste stoort het me veel minder.
Ze vraagt wel eens waarom zij nooit op iemands feestje mag komen maar ik maak er maar niet te veel woorden aan vuil en doe net of het niet zo erg is, op die manier is het voor haar zelf ook niet zo erg.
Het is nu eenmaal zo dat mijn kinderen niet tot de populaire middenmoot horen, ze komen er later wel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.