Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Christel Pijpker

Christel Pijpker

10-01-2012 om 10:29

Obstipatie

Onze dochter van net 11 jaar heeft al maanden last van ernstige obstipatie. We lopen nu bij een kinderarts die ons Movicol heeft voorgeschreven wat ze al maanden gebruikt nu (3 keer per dag), ze heeft al gewone en hoge klysma's gehad in acute situaties. Na opname in het ziekenhuis alwaar men bloedonderzoek, buikecho en buikfoto's heeft gemaakt, kan er geen oorzaak worden gevonden. We worden naar huis gestuurd met de boodschap haar klachten te negeren, normale leven weer op te pakken etc. Zou stressgerelateerd zijn. Ging 2 weken redelijk (met movicol!) maar is nu weer helemaal mis. Weer 5 dagen niet gepoept en we zijn ten einde raad. Ze gaat met veel pijn en moeite naar school maar ligt krom van de buikpijn en is erg misselijk van de laxeermiddelen. Wie heeft hier ervaringen mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

10-01-2012 om 10:47

Grrrr...

Stomme dokters...
Ik ken het probleem, ons meiske heeft als peuter en kleuter zoveel last gehad dat ze jaren movicol heeft gebruikt.
Hier was het een combinatie van stress, en voeding. Ze is nu 10, en als er iets is kan ze meteen moeilijker naar de wc. En zo'n dokter die niks kan vinden en dan maar roept "oh het zal wel stress zijn" (en dus hoef ik er dan niks meer aan te doen) om te gillen!
Wij zijn toen naar een chinese arts gegaan die korrels voorschreef (op natuurlijke basis), nu gaan we vaker naar een homeopaat als er problemen zijn. Mijn ervaring is dat die (zowel de homeopaat als de chinees) wat meer naar het totale kind kijken en niet alleen maar naar die dwarse darm met andere woorden: waar komt het vandaan? want als het stress is moet daar natuurlijk ook iets aan gedaan worden! maar misschien is het een voedsel intolerantie voor bepaalde stoffen. Laat je niet te snel met een kluitje in het riet sturen, en ga het al helemaal niet negeren! (op naar het volgende klysma zou ik zeggen) Dit is wel een probleem wat aangepakt moet worden, jullie dokter weet alleen niet meer hoe, zoek een ander.
groetjes, Tess

Fiorucci

Fiorucci

10-01-2012 om 11:27

Zijn ze nou helemaal

Van obstipatie, zeker in die mate kun je hondsberoerd zijn. Ik weet niet waar je woont, maar er zijn speciale poli's voor dit soort problemen. In de sector huis tuin en keuken tips: Stoppen met melk drinken deed hier echt wonderen.

dc

dc

10-01-2012 om 11:52

Ik ik ik!

Als er geen andere oorzaak te vinden is, kun je denken aan een spastische dikke darm. Ik heb dat heel erg gehad, ook dagenlang niet poepen en helemaal opgezwollen buik en heel erg veel pijn!

Paar dingen die hier hebben geholpen: meer rust, minder moeten (misschien tijdelijk wat clubjes afzeggen?), geen BRUIN brood meer (ik eet 1 boterham bruin brood, en heb weer een paar dagen buikpijn, lekker gezond die zooi, ahem), weinig tot geen melk (kan geen kwaad even geen melkproducten te eten, misschien is ze er gevoelig voor).

En wat echt enorm heeft geholpen is een osteopaat. Blijkbaar zat er in mijn rug iets scheef, waardoor ik veel buikpijn kreeg. Sinds 1 bezoek zijn de klachten zo goed als weg! (tenzij ik dus weer te druk leef of bruin brood eet).

Is het mogelijk je dochter een paar weken thuis te houden? Want door steeds maar door te gaan, zullen de klachten alleen maar verergeren. Ik zou met zoveel pijn iemand echt niet naar school sturen hoor.

Auw

Auw

10-01-2012 om 12:50

Niet thuishouden

Onze zoon heeft door obstipatie klachten chronische buikpijn ontwikkeld. Toen wij hem thuis hielden van school, werd het alleen maar erger. We zaten binnen de kortste tijd in een visieuze cirkel.
Ik zou me door laten verwijzen naar en poeppoli. Bij het AMC zit er een bijvoorbeeld.

En verder zoveel mogelijk gewoon doorgaan met doen wat je anders ook doet. Het is echt heel erg lastig en vervelend, maar ik heb er erg veel spijt van gehad, dat we zoon thuishielden. De buikpijn bleef en hij wilde toen helemaal niet meer naar school.
We hebben een reintegratieprogramma van maanden op moeten zetten, om hem weer volledig naar school te laten gaan.

Wilma

Wilma

10-01-2012 om 14:39

Kan ook

coeliakie zijn, glutenallergie. Ook in de categorie huis-, tuin- en keukentips, even geen tarwe enzo.

Vervelend hoor, van obstipatie kun je goed beroerd (en sjagrijnig) zijn.

ayla

ayla

10-01-2012 om 19:18

Ervaring

Onze oudste heeft jaren obstipatie gehad, ze bleek coeliakie en lactose intolerantie te hebben. Dieet en twee jaar dagelijks laxeermiddelen hebben bij haar de klachten grotendeels verholpen. Laat dus uitgebreide bloedonderzoeken doen. Ook ontlasting laten controleren op parasieten is aan re raden. Niet stoppen met laxeermiddelen maar echt langere termijn dagelijks geven. En laat je niet zo maar wegsturen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

10-01-2012 om 22:12

Auw

Tja, ik weet het niet hoor, maar als ik zo'n buikpijn heb, dan ben ik binnen een uur echt doodop van de pijn, kan mezelf amper bewegen, en dan kom je ook in een vicieuze cirkel. Door moe weer buikpijn.

Ik denk dat het van je pijngrens afhangt en de pijn in hoeverre het "lastig" is of gewoon "marteling". Bij de laatste kun je een kind gewoon echt niet naar school sturen.

auw

auw

10-01-2012 om 22:41

Weet je dc. Onze zoon had ook echt heel veel pijn. Maar toch heb ik spijt dat ik hem thuis heb gehouden. Het kostte zoveel moeite om hem uiteindelijk weer naar school te krijgen! Hij was zo bang geworden voor de pijn, dat de enige reaktie die hij nog kon bedenken, was om gespannen te raken en te stoppen met alles wat hij deed. De inactiviteit nam steeds meer toe. Hij begon niet maar aan dingen, omdat hij dacht dat hij toch wel weer buikpijn zou krijgen.
Maar daardoor werd de pijn alleen maar erger en erger. En naar school gaan was een bijzonderheid geworden. De stap om weer naar school te gaan werd steeds groter. Het was echt een afschuwelijke tijd.
Het was beter geweest als hij vanaf het begin van mij had gehoord: 'Die pijn is naar, heel naar, maar het is niet ernstig, je hebt geen hevige ziekte. Je hoeft niet bang te zijn. Probeer zoveel mogelijk gewoon te doen, wat je altijd doet, anders wordt het alleen maar erger. Je gaat gewoon naar school en als het echt niet gaat, kom ik je halen.'
Dat is het mantra waarmee we hem later hebben kunnen laten reintegreren. En ik heb hem inderdaad een aantal malen van school op moeten halen. Maar vaak lukte het toch ook om daar te blijven.

dc

dc

11-01-2012 om 14:09

En nu?

Hoe gaat het nu met de buikpijnen van je zoon?

Ik bedacht me trouwens nog iets, en dat is een beetje tegenovergesteld als jij over je zoon beschrijft. Ik was altijd bezig mezelf te dwingen dingen te doen. Door de buikpijnen lukte dat op een gegeven moment gewoon niet meer, en ik ben het gaan zien als een soort wake-up call. Ik heb geleerd om naar de signalen van mijn lichaam te luisteren en die te respecteren. Dus pijn = rustig aan doen. En als ik toch iets moest doen, plechtig aan mijn lichaam te beloven daarna zo snel mogelijk weer naar huis te gaan.

Maar ik snap goed wat je bedoelt hoor, in een soort van isolatie komen te zitten is ook niet goed. Ik zou wel, zeg, 2 weken thuishouden proberen om te kijken of de vicieuze cirkel even doorbroken wordt. Als dat niet werkt, toch maar weer naar school.

auw

auw

11-01-2012 om 19:08

En nu

Hij is onder behandeling geweest bij de Bascule en het AMC en hier heeft hij met de cursus 'buikpijn de baas' geleerd om met zijn pijn om te gaan.
In de loop van de weken dat de cursus duurde, verminderde zijn pijn van een 8 naar een 4. De daaropvolgende weken zette de vermindering zich door en is hij pijnvrij geworden. We waren allemaal verschrikkelijk opgelucht.
Ik denk altijd nog dat er een lichamelijke oorzaak was voor de pijn. Het is geen makkelijk kind, maar hij had nooit eerder buikpijn en nu dus ook nooit meer.
Hij heeft wel degelijk obstipatie gehad en mijn lekenmening is, dat hij door die obstipatie een pijnlijke/beschadigde plek in zijn darmen heeft gekregen. Hierdoor kreeg hij pijn, door de pijn werd hij gespannen en dat hield de pijn weer in stand.
Maar goed als je kind weer beter is, geldt toch vaak: vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan. En dat doen wij dan ook.

dc

dc

12-01-2012 om 21:31

En gelijk heb je!

Geniet er inderdaad van. Fijn dat het goed is gekomen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.