Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ochtendplas expres in luier?

Dag ouders

Mijn 8 jarige dochter plast nog in bed, nu is dit niet zo zeer een groot probleem. Ze heeft hiervoor haar luiers en het gaat vanzelf wel over. Dat is tenminste hoe mijn man en ik er in staan.

Waar ik wel mee zit is dat ik het vermoeden heb dat mijn dochter in de ochtend en dan voornamelijk in de weekenden, ‘expres’ in de ochtend als ze al wakker is in haar luier plast.

Ze is door de weeks nog wel eens droog maar in de weekenden is ze altijd nat, en als ik haar luier dan af doe met enige regelmaat ook nog en beetje warm. Nu doen wij elke ochtend haar luier af want zelf vind ze dit een beetje vies, en in de weekenden is zij een stuk eerder wakken dan wij en gaat ze altijd stilletjes beneden tv kijken.

Nu denk ik dat ze gewoon geen zin heeft om daar mee te stoppen en het maar laat lopen, ik heb het al een keer aan der gevraagd maar ze zegt dat ze het niet doet. Ik weet echter wel zeker dat ze het doet want ze was afgelopen weekend in de ochtend ineens doorgelekt, iets wat echt nooit gebeurd eigenlijk.

Heeft er iemand tips ( of ervaring ) hoe we haar dit kunnen afleren, ik vind het eerlijk gezegd niet helemaal de bedoeling dat ze dit doet. En wil graag dat zei zich er zelf ook bewust van word dat dit niet hoort.

Alvast bedankt 




Praat met haar, vraag haar niet óf ze het doet maar dat het gaat helpen met het leren om 's nachts zindelijk te worden als ze zélf haar (misschien nog wel schone?) luier uit doet zodra ze wakker wordt en een onderbroek aan doet. Je kunt ook een beloningssysteem inzetten daarvoor. Dus niet voor het droog zijn maar voor het zelf uitdoen van de luier want ik vind dat ze dat zelf moet gaan doen. En waarom begin je niet eens met een plaswekker? Als je dat goed aanpakt (dus echt goed) wordt 90% van de kinderen daarmee droog. 

Ze is van jou afhankelijk. Je kunt er een schaamdingetje van maken en haar zelfvertrouwen ondermijnen. Je kunt het ook nemen voor wat het is. Het lukt haar nog niet om in alle gevallen zindelijk te zijn.

Daar zoek je samen zo goed mogelijk een oplossing voor. Inderdaad kijk of ze zichzelf al kan verschonen. Maar maak er geen straf van. Als het haar niet lukt help haar dan tot het haar wel lukt. Neutraal. De meeste kinderen worden vanzelf zindelijk en zolang ze niet in haar broek plast op school zou ik dat gewoon afwachten en zo comformtabel en met zo min mogelijk discussie oplossen. Het is een opvangprobleem.

Maak een afspraak met haar dat ze naar beneden mag om tv te kijken maar dat ze dan eerst haar luier uit doet en naar de wc gaat. Als de luier dan nog droog is kan ze deze zeker zelf uit trekken. En anders, als ze wel nat is, kan ze even afvegen met vochtig toiletpapier o.i.d. om zichzelf op te frissen. Ze is 8, dat kan ze zeker al zelf. 

En misschien inderdaad een beloningssysteem, niet voor het droog blijven, maar voor het uittrekken van de luier. Maak dit dan ook zo makkelijk mogelijk voor haar: afvalemmer bij het toilet waar ze hem in kan gooien, vochtige doekjes ook bij het toilet etc.

Alles wat mijn kinderen zelf kónden doen, liet ik ze bij voorkeur zelf doen. 

Ik zou liefdevol luiers kopen en natte kleding wassen. Maar een kind van 8 verschonen. .. no way. Tenzij ze het zelf niet kan, dan natuurlijk wel.

Zelfredzaamheid, daar krijg je zelfvertrouwen van. Dat is een groot geschenk dat je je kind kunt geven: kijk, je kunt het zelf!

Zéker als je denkt dat ze het expres doet, zou ik zsm.stoppen met haar verschonen.  Maar anders ook dus...

Ze doet de luier niet graag zelf uit. Wat zit daar achter? Waarom niet?

Als ze het echt vervelend vindt om de luier zelf uit te doen, doet ze dat in het weekend ook niet. En in de ochtend je plas ophouden van een hele nacht lijkt mij ook nogal een opgave. Kennelijk vindt ze het uitdoen van die luier zo vervelend dat ze dan de plas laat lopen?

Ga samen op zoek naar een oplossing; het haar zelf leren uitdoen of een oplossing zonder luier.. ik zou haar betrekken bij deze oplossing en het niet opleggen. en 

Ippel schreef op 23-05-2021 om 23:03:

Alles wat mijn kinderen zelf kónden doen, liet ik ze bij voorkeur zelf doen.

Ik zou liefdevol luiers kopen en natte kleding wassen. Maar een kind van 8 verschonen. .. no way. Tenzij ze het zelf niet kan, dan natuurlijk wel.

Zelfredzaamheid, daar krijg je zelfvertrouwen van. Dat is een groot geschenk dat je je kind kunt geven: kijk, je kunt het zelf!

Zéker als je denkt dat ze het expres doet, zou ik zsm.stoppen met haar verschonen. Maar anders ook dus...

Exact dit. Zelfredzaamheid is zo belangrijk. En ook nodig voor zelfvertrouwen. Ik heb zelf een fijne jeugd gehad, maar mijn ouders hebben me wel structureel onderschat in mijn kunnen en zelfredzaamheid waardoor ik dat bij mijn eigen kind radicaal anders doe.
Je zegt dat zij het vies vindt om een natte luier uit te trekken. Als het voor haar vies is, is het voor jullie ook vies. Op die leeftijd zou ze dat echt wel moeten kunnen of in ieder geval moeten kunnen leren. Er komt straks ook een leeftijd dat ze uit logeren gaat of op kamp. Dan gaan andere ouders of leiding haar echt niet verschonen. 
Zindelijkheid kun je niet afdwingen, hoewel een plaswekker misschien een goed idee is. Maar zelfstandigheid en zelfredzaamheid wel. Het hoort in feite bij het ochtendritueel en ik neem aan dat ze ook zichzelf aankleedt.

Beetje herkenbaar. Mijn kind was destijds met 3,5 jaar zindelijk maar plaste nog geregeld in zijn broek als hij aan het spelen was of tv aan het kijken. Ik kreeg sterk de indruk dat hij het teveel moeite vond om naar de wc te gaan. Ik heb er niks negatiefs over gezegd, maar als hij op zo'n moment in zijn broek plaste, maakte ik een heel ritueel van verschonen. Dus " O geeft niks hoor dat je in je broek hebt geplast, kom maar mee, dan ga ik je even douchen  en dan  samen schone kleren uitzoeken etc". Bij mijn kind ging het toen binnen twee weken over. Naar de wc gaan bleek een stuk minder werk te zijn

Ik zou ook eerder van de korte metten zijn. De luiers zouden bij mij op een bepaald moment gewoon op zijn. En alle kleertjes en bedjes worden zonder mopperen verschoond hoor, (hoewel ze ze zelf zou moeten uittrekken van mij) maar verder zou ik weinig moeilijk doen. Ik zou er dan wel weer een hoop positiviteit /beloning tegenaan gooien, dat wel.

Sammy70

Sammy70

24-05-2021 om 19:10

Pippeltje schreef op 24-05-2021 om 19:02:

Ik zou ook eerder van de korte metten zijn. De luiers zouden bij mij op een bepaald moment gewoon op zijn. En alle kleertjes en bedjes worden zonder mopperen verschoond hoor, (hoewel ze ze zelf zou moeten uittrekken van mij) maar verder zou ik weinig moeilijk doen. Ik zou er dan wel weer een hoop positiviteit /beloning tegenaan gooien, dat wel.

Slecht idee. Luiers op en dan maar bedden verschonen midden in de nacht? Niet mijn hobby.

Lang bedplassen of onzindelijk zijn is vaak erfelijk. Wie in de volwassen familie heeft dat? En wat was de strategie? En hoe heeft diegene dat ervaren?

Het kan voor jou vervelend zijn maar je kunt er ook een vervelend gedoetje voor maken voor een kind.

Hoi mama-Irene,

Ik ook moeder van bedplassend kind. Herken aantal dingen wel wat je zegt. Mijn zoon wilde ook echt niet zelf zijn luier afdoen omdat hij dat vies vond. Ik heb daar niks van gemaakt en hielp hem zolang hij dat wilde. 
zelf wilde ik niet dat hij s’ morgens te lang in zijn luier liep. In het weekend en in vakantie hadden we de afspraak dat hij eerst langs ons kwam voor hij naar beneden ging. Wat hij overigens lang niet altijd deed. 
wij hebben toen hij ouder was dan jouw dochter bij uroloog plas schema’s moeten bijhouden. Door de luiers droog en nat te wegen. Wellicht dat je patroon ziet dat het in weekenden zwaarder is. 
zelf ben ik van een goede nachtrust voor ouders en kind. Ik denk dat het normaal gezien ook vanzelf over zal gaan. En als dat niet is toch maar eens een arts laten kijken. Bij ons zit het in de familie! Helaas voor hem dus erfelijk belast. Maar als je het een groot probleem vind dan zou ik smorgens even naar beneden gaan haar luier afdoen en weer naar bed gaan. Ik denk dat het minder belastend is dan midden in de nacht een bed verschonen. Heb je nog meer kinderen? Want ze voelt geen schaamte lijkt me. Wat overigens goed is maar rond die leeftijd kan het wel een dingetje gaan worden.

Goedemorgen,

Heb ook 2 kinderen die nog niet zindelijk zijn.

Welke luiers gebruik je voor je dochter?



Mama-Irene

Mama-Irene

29-05-2021 om 23:27 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties,

Vanaf volgend weekend gaan we kijken hoe het gaat als we haar in de ochtend eerst naar ons toe laten komen en dat wij hem dan voor haar af doen, hopen dat ze dan wel gewoon naar de wc gaat.

Vanochtend was het weer raak en hadden we zelfs en kleine lekkage dus als iemand tips heeft voor een nieuw merk luiers. 
Wij gebruiken momenteel de grootse maat pampers, kwa pasvorm zit deze nog prima maar mevrouw plast net iets te veel voor wat de pamper aan kan.

Bedplassen zit bij ons inderdaad ook in de familie. Mijn man heeft er vroeger last van gehad en onze oudste dochter tot haar 10 ( is nu 12 en heel soms gaat het nog en keer fout)

Ik herken iets van vroeger, als kind deed ik dat ook, 's ochtends de luier volplassen, maar dat kwam ook doordat ik en mijn zus in het nieuwe gedeelte sliepen van het huis (was een huis met een winkel) en als je naar de wc moest, moest je door de koude winkel en magazijn. Er stond wel een emmer bij ons op de kamer, maar dat deed je als kind niet.  Ook ik weigerde de luier uit te doen, maar dat was omdat ik een keer de luier had losgemaakt en het plastic van de pamper kapot had getrokken, daardoor belandde de inhoud op het tapijt. Sowieso was ik ook een stuk jonger als je zoon, (6 jaar). de enige tip die ik voor je heb, is stimuleren, dus belonen als het goed gaat, negeren als het fout gaat, zet er een beloning tegen over. 

Het gaat er toch juist om dat ze pas in de ochtend in de luier plast? Dat betekent toch dat ze in de nacht droog blijft?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.