Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Cynthia

Cynthia

24-08-2010 om 09:33

Ochtendritueel

De vakantie is net voorbij en daar begint het weer, het ochtendritueel. Ik ben als moeder alleen met drie kinderen en vlak voordat iedereen naar school moet beginnen ze met elkaar ruzie te maken. Omdat er eentje in de weg loopt bij de kapstok en dat soort dingen. Voor je het weet is er een flink conflikt. En ik wil zo graag gezellig de deur uit gaan. Herkenbaar of totaal niet? Hebben jullie oplossingen gevonden om allemaal zonder geruzie de deur uit te gaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

24-08-2010 om 09:49

Ja hier ook een groot probleem geweest.

ik ben ook alleen met 3 kinderen smorgens,
jongste was nog 3 ( is nu inmiddels 4) en heeft nog hulp nodig met het ochtend ritueel.
Oudste 2 ( 11 en 9) volgen een lijst die op de deur van de badkamer hangt, en 1 beneden in de keuken.
Daar staat stap voor stap op wat ze moeten doen. Ik hoef dan alleen maar te roepen : heren denk aan je lijst, en dat scheelde al enorm in stress van mijn kant.
Voorheen moest ik dus bij houden wat er nog gedaan moest worden en ze de volgende opdracht geven.
anyway dat hielp op zich al goed, nu hadden ze geen ruzie meer met mij, maar nog wel met elkaar.
Het tandenpoetsen hebben we uit elkaar gehaald, dus 1 staat beneden en de andere staat boven, maar ook dat was nog niet voldoende want ze kwamen elkaar natuurlijk nog steeds tegen. Hier was de oplossing om de ochtend medicatie een uur te vervroegen, de heren hebben allemaal ADHD en Ritalin, zodat die al werkt als ze aan hun ochtend ritueel beginnen. Nauwlijks irritaties en een vlotter verlopend ochtend ritueel was het gevolg.
Nog bijna 2 weken en dan moetne wij weer naar school, dus nu moeten we al langzaam gaan wennen aan het ritme.

heel verhaal, maar hier heb je natuurlijk weinig aan want jou kinderen hebben waarschijnlijk niet allemaal adhd.
Maar goed, duidelijkheid en structuur is prettig voor alle kinderen. Dus misschien kan je wel lijsten maken, en zeggen dat ieder zijn eigen lijst moet volgen zonder ondertussen met elkaar te klieren enz. Als de lijsten af zijn mogen ze bij voorbeeld nog tv kijken, mits er niet gekliert is ofzo...

succes!

groet, polly

Of...

Hoi,
hier hetzelfde met 3 kinderen van 10-8-4. niets helpt eigenlijk alleen....
me er niet te druk om maken. laat ze maar wat klieren, elkaar irriteren. schijnt goed te zijn voor ze.
als ik het tever vindt gaan, roep ik of zeg ik dat ze moeten ophouden. soms loopt het uit de hand,dan ben ik heel boos.
en dan gaan we met stress de deur uit. het is zo, je kan er weinig aan doen.

probeer je er niet te druk om te maken, dat helpt bij mij enorm

Kwartier

Hoi,

Wat hier hielp was alles een kwartier eerder doen. Verder doe ik net als Polly, vragen of ze iets van hun (denkbeeldige) lijst willen doen.

Maar dat kwartier eerder gaf in alle stappen zoveel rust dat er ook veel minder op elkaar afgereageerd hoeft te worden. Zonder haast is die ruzie opeens niet meer zo aantrekkelijk.

Moet erbij zeggen dat ik er pas de puf voor had toen er goed doorgeslapen werd.

Cynthia

Cynthia

31-08-2010 om 11:58

Afstand houden

Slimme tip van Polly, niet allemaal tegelijk tanden poetsen. Nu vliegen ze elkaar minder in de haren. Bij het naar buiten gaan schijnen ze elkaar toch regelmatig nog een duw te moeten geven en volgens mij zijn ze elkaar aan het uitdagen tot er eentje onploft. Of ik. Het gaat al een paar dagen een stuk rustiger, dat is wel fijn.

Gek genoeg maakt het hier niet zoveel uit hoelaat we opstaan, het lijkt wel alsof het een gewoonte is geworden om elkaar even te pesten voor ze naar school gaan. Maar inmiddels zitten we volgens mij in een rustiger vaarwater. En ik herinner ze eerder aan de lijst. De jongste wil nog dat ik met alles help en dat kost ook veel tijd, dat ben ik nu aan het loslaten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.