Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Oefenen CITO toetsen

Ik ben zelf geen ouder, maar geef bijles aan 2 kinderen van basisschoolleeftijd
De ouders van deze kinderen spreken geen Nederlands, maar de kinderen gaan wel naar een Nederlandstalige basisschool. Om deze reden hebben ze mij (een 18 jaar oude Nederlander) gevraagd om hun kinderen op niveau te houden.
Nu komen de CITO's eraan voor een van de twee kinderen.
De ouders willen dat ik de kinderen heel veel laat oefenen met DMT toetsen, maar ik weet niet goed wat het beste is voor deze kinderen en hoe ze het beste zullen scoren op deze cito's

hoe doen jullie dit? of leren jullie niet voor de cito's? Ik weet dat ik het nooit deed...


Je kunt niet echt leren voor een cito. Je kunt oefenen met de manier van vraagstelling, maar het is niet zoals Engelse woordjes leren of topografie of zo.
De vragen letterlijk uit het hoofd leren heeft geen zin. Het gaat om de vaardigheden en in hoeverre ze die beheersen. 
DMT toetsen lijken me niet zinvol. Die meten de leesvaardigheid. Hoe snel kan een kind lezen, niet of het ook de woorden begrijpt/de betekenis kent. Het zegt iets over technisch lezen, niet over begrijpend lezen. Laat staan dat het helpt om hele teksten te begrijpen en daar vragen over te beantwoorden.

Ik zou boeken met ze lezen. Samen lezen, hardop. En dan tussendoor steeds praten over wat er is gelezen, waar het over gaat, of ze vragen hebben, of ze er al iets over weten, wat ze denken dat er gaat gebeuren etc.
Samen lezen kan ook om en om een bladzijde/hoofdstuk. En dan liefst een boek net boven het niveau (kan informatief, verhaal, tijdschrift, recept, gedichten, eigenlijk alles!)

En qua rekenen redactiesommen.nl

Lezen, lezen, lezen. Leeskilometers laten maken. Het leukst is om het samen te doen. En er dan over te praten. 
Cito’s oefenen is echt niet nodig. En stel ze scoren hoog (hoger) op de cito en krijgen een advies voor een schoolniveau waar ze het later heel zwaar krijgen of wat eigenlijk niet haalbaar is, is dat dan wat je als ouders wilt voor je kind?

Nee

Nee

15-01-2023 om 12:39

Lizzyliz schreef op 15-01-2023 om 12:21:

Lezen, lezen, lezen. Leeskilometers laten maken. Het leukst is om het samen te doen. En er dan over te praten.
Cito’s oefenen is echt niet nodig. En stel ze scoren hoog (hoger) op de cito en krijgen een advies voor een schoolniveau waar ze het later heel zwaar krijgen of wat eigenlijk niet haalbaar is, is dat dan wat je als ouders wilt voor je kind?

Ik denk dat dat laatste niet helemaal opgaat. Een cito meet niet alleen wat je op dat moment kan, maar ook de hulp die je tussendoor gekregen hebt. Ik kan me best voorstellen dat deze kinderen benadeeld gaan worden, omdat ze ouders hebben die niet Nederlands zijn. Oefenen zorgt er dan niet voor dat zij boven hun niveau gaan scoren, oefenen zorgt ervoor dat zij niet onterecht veroordeeld worden voor hun achterstandssituatie. 



In welke klas zitten deze kinderen? Welke cito's gaan er afgenomen worden? Wat oefen je anders met hun? Zijn er al resultaten van eerdere cito's die laten zien waar extra oefenen handig is?

DMT is een leestoets, de drie minuten toets. Kunderen krijgen een blad met woordjes en moeten in 1 minuut tijd zoveel mogelijk woordjes lezen. Dan volgt een blad met moeilijker woorden en vervolgens het laatste blad.
Leer ze om niet te verbeteren en bij twijfel over een woord door te gaan. Het gaat bij deze toets om het aantal goed gelezen woorden.
Er zijn wel oefenlijsten te vinden en anders even op school vragen.

C..

C..

15-01-2023 om 19:00

https://juffrouwfemke.com/2021/07/13/racelezen/

Evt oefenlijsten. Het gaat bij dmt om in een minuut zoveel mogelijk woorden te lezen. Woorden die niet lukken mogen worden overgeslagen, maar worden fout gerekend.

C.. schreef op 15-01-2023 om 19:00:

https://juffrouwfemke.com/2021/07/13/racelezen/

Evt oefenlijsten. Het gaat bij dmt om in een minuut zoveel mogelijk woorden te lezen. Woorden die niet lukken mogen worden overgeslagen, maar worden fout gerekend.

Nee hoor. Dat is wel bij de AVI maar niet bij de DMT.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

15-01-2023 om 20:15

C.. schreef op 15-01-2023 om 19:00:

https://juffrouwfemke.com/2021/07/13/racelezen/

Evt oefenlijsten. Het gaat bij dmt om in een minuut zoveel mogelijk woorden te lezen. Woorden die niet lukken mogen worden overgeslagen, maar worden fout gerekend.

Eigenlijk gaat het dan vooral om het verklanken van woorden op de juiste manier? 

Veel lezen, inderdaad, aandachtig lezen, en samen praten over wat jullie gelezen hebben.

Je kunt dit stappenplan voor close reading volgen, en ook de gratis werkbladen downloaden: https://wijzeroverdebasisschool.nl/uitleg/close-reading

Dat geeft jou wat houvast over hoe je zo'n tekst kunt aanvliegen met de kinderen. Maar blijf ook vooral voor de lol lezen, en kies teksten die de kinderen leuk vinden.

Epic88 schreef op 15-01-2023 om 20:15:

[..]

Eigenlijk gaat het dan vooral om het verklanken van woorden op de juiste manier?

Klopt. DMT is zo snel mogelijk verklanken, AVI zo snel mogelijk een tekst foutloos lezen waarbij je niets moet overslaan en zeker geen tijd moet verliezen aan mooi op toon lezen.

Dit gaat alleen over de toets, niet over gewoon lekker lezen.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

16-01-2023 om 07:57

Fenyw schreef op 15-01-2023 om 22:51:

[..]

Klopt. DMT is zo snel mogelijk verklanken, AVI zo snel mogelijk een tekst foutloos lezen waarbij je niets moet overslaan en zeker geen tijd moet verliezen aan mooi op toon lezen.

Dit gaat alleen over de toets, niet over gewoon lekker lezen.

Als het puur om het verklanken gaat kan je toch beter de spellingsregels erin stampen. 
zoals dit:


https://youtu.be/hdSCtUG9irg

Of zeg ik dan iets raars ?


Ga alsjeblieft geen DMTtoetsjes oefenen om het tempo te verhogen:
https://www.pravoo.com/redzaamheidslezen
Dat is nog erger dan cito's oefenen. 
Veel lezen, leuke boeken uitzoeken, samen lezen is veel effectiever dan toetsen oefenen. De ouders zijn ambitieus, maar ze weten niet wat werkt. Vanwege de lay-out en de manier van vragen stellen kun je wel eens een cito met ze oefenen, maar meer niet.
Kinderen worden helaas afgerekend op cito en leestempo en daarvan leer je niet lezen. Ik snap die ouders een beetje. Maar leesplezier en veel lezen is veel belangrijker, ook voor de woordenschatontwikkeling: veel interactie over wat jullie gelezen hebben. 

Als je een school treft die heel strikt is in het alleen laten lezen van boeken die kinderen aan zouden moeten kunnen volgens de avi en dmt toetsen kan het wel degelijk helpen in het leesplezier van kinderen op school door ze thuis voor te bereiden op deze toetsen. Zodat ze op school tenminste leuke boeken mogen lezen.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

16-01-2023 om 09:35

Daglichtlamp schreef op 16-01-2023 om 08:59:

Als je een school treft die heel strikt is in het alleen laten lezen van boeken die kinderen aan zouden moeten kunnen volgens de avi en dmt toetsen kan het wel degelijk helpen in het leesplezier van kinderen op school door ze thuis voor te bereiden op deze toetsen. Zodat ze op school tenminste leuke boeken mogen lezen.

Dit is herkenbaar. Mijn kind zat eind groep 3 op M7 en moest deze boeken lezen. Geloof me, dat zorgt echt niet voor leesplezier. Hij heeft heel lang geweigerd om boeken aan te raken. Nu heb ik hem eindelijk zover dat hij thuis weer een beetje plezier krijgt, maar dat zijn dus boeken van E5. Ik snap niet dat school hier zo strikt in kan zijn, want op school mag hij dit dus niet lezen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.