Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Gyma

Gyma

03-02-2010 om 11:39

Omgaan met boosheid

Ik heb een dochter van bijna 5 en een zoon van 3. Geweldige kinderen alleen als ze hun zin niet krijgen, gaan ze volledig uit hun dak. Gillen, krijsen en uiteindelijk met wat pech gaan ze slaan en knijpen.

Wij hebben alles al geprobeerd. Op de trap zitten, op de gang zetten, op de kamer blijven....ook op een positieve manier lukt het me niet om door te dringen.

Heeft iemand ook deze ervaring en/of goede tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stoute kinderstoeltje

Wij hebben een tijd een onze zoon op een stoeltje in de hoek gezet en daar mocht hij dan niet vanaf tot hij weer lief kon doen. We noemden dit het stoute kinderstoeltje.
Dit had uiteindelijk best een goed effect.

Wat we nu doen is hem zelf laten kiezen als hij stout is en dan tellen we af van 3-2-1 en zeggen: "of je kiest om straf te krijgen of je doet nu weer normaal."

Dan kiest hij eigenlijk altijd om weer normaal en lief te doen, want kiezen voor straf is natuurlijk nooit leuk

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Kadonaj

Kadonaj

03-02-2010 om 14:31

Raar doen doe je maar ergens anders

en je kan pas weer terug komen als je normaal kan doen. Verder geen aandacht aan besteden. Wij hebben ook het stoeltje, bank, trap etc geprobeerd, maar in zo'n driftbui dringen we toch niet tot hem door, dus dan doet hij boven maar raar...

liora

liora

03-02-2010 om 16:30

Stout en boos is iets anders

Hoi,

In mijn optiek mag je best boos zijn en is boos niet stout. Wel is het stout als je dingen door de kamer smijt. Dus dat mag niet. als er wordt gesmeten of gekrijst dan moet mijn zoon even naar de gang. Maar boos zijn mag.

Ik heb mijn zoon ook uitgelegd dat als hij boos is hij dat op een andere manier kan uiten (bijvoorbeeld heel hard op zijn matras slaan of zo als hij per se wil slaan, maar niet heel hard op mij slaan).

Liora

vlinder72

vlinder72

03-02-2010 om 16:50

Stoute stoeltje?

Kansloos bij mijn kinderen. Alleen bij nummer twee werkt dat. Bij de eerste en derde werkt helemaal niets als ze eenmaal boos zijn. Uit laten razen en daarna als het kind weer rustig is uitleggen waarom iets niet mocht en waarom ik boos ben geworden. Dat betekent overigens niet dat ze dan maar in de kamer mogen blijven en mogen schoppen, slaan etc. Als ik het zat ben, zet ik het kind in zijn/haar kamer tot het weer wat rustiger is. Maar alleen om af te koelen. Het is geen straf of bedoeld als lesje. Meer als bescherming voor de andere kinderen. Werkt zo'n stoeltje nou bij andere kinderen wel. Ik heb soms het idee dat die van mij de enige zijn die totaal niet reageren op stoeltjes. Of stickers als beloning trouwens. Ook zo'n kansloze actie.

3 kids mam

3 kids mam

03-02-2010 om 19:43

Bevestigen

Hier 2 dochters van 3 en 4 met ook regelmatig dergelijke buien. Het werkt hier goed om hun boosheid te bevestigen. Ik zeg heel vaak dingen als ik snap dat je daar zin in hebt, dat graag wil, dat mooi vindt etc. maar.......dat doen we nu niet. Zodra ze boos worden zeg ik dingen als ik snap dat je dat jammer vindt, niet leuk vindt, daar boos van wordt etc dat mag ook, je mag er best boos om zijn maar ik wil wel dat je nu stopt met schreeuwen, slaan etc.
Stoppen ze niet dan zeg ik duidelijk dat ze best mogen schreeuwen maar dan ergens waar ik er geen last van heb. Meestal is dat in de gang of als jongste slaapt zelfs buiten. Meestal helpt dit al en anders gaan ze echt even naar de gang of naar buiten. Als het over is kunnen ze weer terug komen. Dikke knuffel, er nog even over praten en dan is het weer goed.

lukke

lukke

03-02-2010 om 19:52

Boos worden

Die van mij mag best boos worden, en dan krijgt ze ook begrip, het is ook vervelend om je zin niet te krijgen. Maar ze mag niet slaan of knijpen ofzo. Dan gaat ze direct naar de gang.

Mogen ze wel iets? Dat klinkt misschien gek, maar kinderen die helemaal geen vrijheid ervaren kunnen erg dwars worden.

Kadonaj

Kadonaj

04-02-2010 om 09:02

Natuurlijk mag boos zijn...

Maar ik vind wel dat je een kind moet sturen en begeleiden om op een normale manier boos te zijn, wij gaan immers ook niet op de grond liggen trappen! Dus boos zijn EN normaal doen is prima, vertellen waarom je boos bent ook, schreeuwen, schoppen etc doe je maar op je eigen kamer, of ergens anders waar ik er geen last van heb....

Tihama

Tihama

04-02-2010 om 23:23

Marktplaats

Ayla: ik keek net even op MP. De serie WotW wordt daar volop aangeboden. Ik zou ze gewoon kopen. Met jouw dochter heb je daar echt nog tijden plezier van.

Tihama

judiths mama

judiths mama

05-02-2010 om 11:52

Dat is de oplossing

Je zet je boze kind gewoon op marktplaats! Weer eens wat anders dan achter het behang plakken.

ayla

ayla

05-02-2010 om 12:08

Grijns

gratis af te halen of TEAB?

vlinder72

vlinder72

05-02-2010 om 12:15

Ha, ha, ha

E-bay. Gewoon laten bieden.

Ha, ha. Wat bij mijn dochtertje helpt is continu benoemen. Ze kan zich alleen nog uiten in boosheid terwijl ze teleurgesteld is of verdrietig of moe etc. Daarom ben ik begonnen met het voor haar te benoemen. Flipt ze weer eens over dan zeg ik tegen haar "goh, wat ben je teleurgesteld hè want .....". Ik voel mij dan wel echt een ontzettende grijze sok als ik het doe maar het werkt bij haar wel. Steeds vaker komt ze dan eerder uit haar boze bui. Ze voelt zich dan blijkbaar in haar probleem erkend. Ik vind het wel moeilijk want het is makkelijker om zelf ook boos te worden als mijn dochtertje weer eens tekeer tegen mij gaat (stomme mama) en haar broers probeert te knijpen. Mijn dochtertje is trouwens een vierjarige diva.

Meeveren helpt vaak beter

dan roepen dat ze "normaal" moeten doen. De opmerking "normaal" doen kunnen de meeste kinderen niets mee. Je moet dan als ouder minimaal benoemen wat je verwacht. Wat voor de een normaal is is dat voor de ander niet.

Tihama

Tihama

05-02-2010 om 15:34

Slik

sorry, Gyma. Hoewel ik wel weer moest lachen om de rea's

Dan maar even On-topic, nu ik er toch ben.
Mijn dochter had dat ook toen ze tussen 3 en 6 was. Ze is nu 9.
Die bleef écht niet op een stoeltje zitten.
Ik legde haar dan, terwijl ze schopte en sloeg over mijn schouder en zeulde haar naar haar kamer. Deur dicht terwijl ik duidelijk meldde dat ik dit NIET pikte. En dat ze weer beneden welkom was als ze normaal kon doen.
Die boodschap herhaalde ik zo vaak mogelijk.

Vervolgens moest ik dan mezelf schrap zetten tussen deur en traphek.
Ze schopte en sloeg dan tegen de kamerdeur.
Zij: "Laat me eruit!!!"
Ik:'Kun je dan nu normaal doen?'
Zij: 'Neeeeeeeeeeeeeeeee!!!
Ik: 'Dan blijf je maar op je kamer'. '
Zij:"Ik schop en gat in de deur en dan kruip ik eruit'
Ik:'Dat zou ik niet doen, want dan moet je een nieuwe deur betalen'
Zij:'"Wat!!! Nee, dat moeten jullie doen. IK heb zoveel geld niet"
Ik: "Jij maakt hem kapot, dus jij moet heb betalen. Als je het geld niet hebt, dan zou ik die deur zeker maar heel laten".

Geweldige discussies.

Intussen bleef ik heel kalm en heel rustig op de overloop zitten. Soms voelde ik dan dat ze de deur probeerde open te doen. Dan vroeg ik of ze inmiddels gekalmeerd was. Waarna er weer een gegil volgde. Niet dus

Meestal duurde zo'n aanval een minuut of 20. Dan kwam er een heel benepen stemmetje uit de kamer dat het haar speet. En dan konden we samen knuffelen.
Ze erkende dan dat ze wel heel erg dwars was geweest. Ze kon me nooit uitleggen waarom ze het deed. Ik denk dat zo'n aanval een keer per half jaar voorkwam. De periode erna was altijd veel relaxter. Ik heb het altijd gezien alsof ze heel bewust de grenzen aan het verkennen was.

Ze is nu 9 en kan nog best wel eens boos worden, maar die driftaanvallen maken we zo niet meer mee.

Mijn devies: probeer het te zien als een toneelstuk. Een stuk Drama. Zodra ik het emotioneel binnen liet komen, kon ik niet de rust opbrengen om haar zo kalm aan te pakken. Laat staan dit soort dichte-deur-gesprekken voeren.

Tihama

lukke

lukke

10-02-2010 om 13:29

Wel schreeuwen en schoppen op kamertje?

Dan stuur je ze toch naar de eigen kamer tot ze klaar zijn met het gedrag dat jij niet wilt? Dus als je wilt schoppen of gillen dan doe je dat op je eigen kamer?

Ik zeg dat altijd heel blijmoedig en rustig en dan is de lol er snel af.

koentje

koentje

14-02-2010 om 06:34

Het zijn temperamentvolle kindjes...

en je kunt niet veel anders dan; rustig blijven, op de gang of trap of stoutstoeltje. Enkle minuten, zolang als ze oud zijn! Daarna niet te veel worden aan vuil maken, bijv. alleen vragen of ze nu weer gezellig kunnen doen.Ik zou ze niet op de kamer doen i.v.m. te weinig toezicht kunnen houden, te gezellig speelgoed en de vervelende associatie die ze kunnen krijgen met de slaaplkamer als strafplaats. Mogelijk gaan ze op den duur met negatieve gevoelens slapen.

Kruisvel

Hi!

Moeilijk hè? Mijn oudste van 5 is ook zo'n temperamentvol baasje.
Het enige waarmee die van mij mee rustig te krijgen is, is het volgende:
Ik heb een zogenaamd kruisvel waar 3 lege vakken opstaan.
Als hij niet luistert krijgt hij een waarschuwing. Gaat hij dan door, dan krijgt hij een kruis. 3x een kruis betekent geen verhaaltje voor t slapen gaan. Die van mij vindt dat heel erg, dus zodra hij heeel vervelend wordt zeg ik heel nonchalant dat ik het kruisvel er maar eens bij ga pakken. Zijn reactie: "neeee! Geen kruisvel, ik zal weer luisteren!!".
Ik heb wel van tevoren toen hij rustig was op m'n gemakje dit een keer uitgelegd. Je kan natuurlijk ook iets anders gebruiken wat die van jou heel erg vindt. Geen tv of Nintendo of niet bij n vriendje of weet ik t. Ik zou echter wel 1 straf eraan vast hangen, waar je steeds mee dreigt.
Dus niet vandaag geen verhaal en morgen geen Nintendo.

Succes ermee!!!
Inge

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.