Blauf
31-10-2025 om 18:20
Omkleden met gym
Ik heb een alias aangemaakt ivm herkenbaarheid.
Onze zoon is in augustus vier geworden en net begonnen in groep 1. Over het algmeen gaat het goed. Pietje lijkt het naar zijn zin te hebben. Juf X heeft er moeite mee dat Pietje vaak niet gelijk luistert als hij wat moet doen. Dit topic gaat specifiek om het omkleden bij gym. Pietje wordt verondersteld dat zelf te kunnen, maar helaas kan hij dat nog niet. We oefenen thuis iedere ochtend en avond, maar het lukt hem nog niet. Hij is om het minste of geringste afgeleid. Vaak eindigt het ermee dat wij hem helpen. 's Ochtends omdat hij anders te laat op school komt, en 's avonds omdat we niet elke dag met drama en tranen willen eindigen.
Laatst bij het ophalen verzocht de juf mij me te melden bij het schoolhoofd. Die zei dat de juf bijna in tranen naar haar toe was gekomen, omdat Pietje zo treuzelt met zich omkleden bij gym. En dat wij echt meer moesten oefenen.
Ik had dit echt niet verwacht van school. Het voelt alsof ze ons op het matje roepen en vanuit wantrouwen benaderen, en automatisch denken dat die luie ouders hun best niet doen.
Binnenkort hebben we een tien-minuten-gesprek. Dan zullen we dit ook voorzichtig aankaarten. Hebben jullie tips/inzichten in hoe we het omkleden kunnen oefenen, en hoe het gesprek aan te gaan?
                                            Roos57
01-11-2025 om 08:46
Blauf schreef op 31-10-2025 om 20:04:
[..]
Op andere gebieden kan hij goed dingen leren. Hij heeft een goed geheugen, houdt van puzzelen, dingen bouwen, (voor)lezen en heeft een rijke fantasie. Maar hij heeft er wel moeite mee opdrachten uit te voeren. Bijvoorbeeld als iedereen moet staan bij een liedje. Of als hij opeens ergens mee moet stoppen wat hij leuk vindt. Of thuis: aan tafel blijven zitten.
Het is niet alleen een probleem van de juf, thuis is het ook een probleem. Maar hoe zij er mee omgaat lijkt me ook niet helemaal normaal. Nog een voorbeeld en ik overdrijf niet: ze heeft tegen ons gezegd dat Pietje niet normaal een banaan kan eten. "Alle kinderen eten gewoon een banaan vanaf boven, maar Pietje eet hem door de breedte. Dat moeten wij hem leren!"
Ik denk dan dat Pietje zich gewoon uitslooft voor andere kinderen, maar zij denkt dat wij als ouders thuis hem niet normaal leren eten.
Ik denk zomaar dat de juf misschien best wel veel verstand van kleuters heeft .
                                            Ted68
01-11-2025 om 09:00
Ik snap de juf wel: ze heeft niet alleen Pietje die zich niet kan omkleden, maar ook nog  X andere kinderen, die niet allemaal wachten kunnen, ander gedrag vertonen vertonen, en noem maar op….
Maar dat je daarvoor bij een schoolhoofd moet komen vind ik dan weer overdreven.
                                            Rekenenisleuktaalook
01-11-2025 om 09:14
Ted68 schreef op 01-11-2025 om 09:00:
Ik snap de juf wel: ze heeft niet alleen Pietje die zich niet kan omkleden, maar ook nog X andere kinderen, die niet allemaal wachten kunnen, ander gedrag vertonen vertonen, en noem maar op….
Maar dat je daarvoor bij een schoolhoofd moet komen vind ik dan weer overdreven.
Tja, ze is kleuterjuf, ze zou dat moeten kunnen natuurlijk.
Mijn collega leert de kinderen hun kleren netjes neerleggen, op de volgorde waarin ze het uittrekken en dus ook weer moeten aantrekken. Alle kinderen hebben een vaste plek. De kleuters krijgen gym van een vakleerkracht dus zodra de les begint legt zij alles in de kleedkamer nog even netjes wat toch niet helemaal netjes lag. En binnenstenbuitenbroek keert ze alvast om etc.
Na de gym moeten de kinderen eerst hun gymkleren uittrekken en meteen in hun tas stoppen. Gaat allemaal heel gestructureerd en daardoor heeft zij tijd om hier en daar even te helpen.
                                            Roos57
01-11-2025 om 09:26
Ted68 schreef op 01-11-2025 om 09:00:
Ik snap de juf wel: ze heeft niet alleen Pietje die zich niet kan omkleden, maar ook nog X andere kinderen, die niet allemaal wachten kunnen, ander gedrag vertonen vertonen, en noem maar op….
Misschien om de reacties van de moeder van pietje ? 
Of wat moeder non verbaal uitstraalt.
Kan ik mij wel iets bij voorstellen. Als ik lees hoe zij er over verteld.
                                            Rekenenisleuktaalook
01-11-2025 om 09:45
Roos57 schreef op 01-11-2025 om 09:26:
[..]
Ik zou sommige ouders ook wel eens gunnen dat ze onzichtbaar mee zouden kunnen kijken wat er gebeurt en wat de rol van hun eigen kind daarin is. Als een vlieg aan de muur, zeg maar.
Ik doe echt mijn best om in alle kinderen het goede te blijven zien, maar soms moet ik daarvoor wel heel heel heel erg veel mijn best doen.....
Sommige kinderen hebben echt niet door hoe lastig hun gedrag voor andere kinderen is. Dat kan, dat mag, daar zijn ze ook nog kind voor. Heel vaak zien ouders het ook niet of willen het niet zitten.
Ik had wel eens een jongetje dat na gym niet zo goed wist wat zijn kleren waren. Die trok gerust een trui of broek aan van het kind naast hem. Wilde dat dan vervolgens niet meer uittrekken. Ouders vonden dat best grappig. Die zitten alleen niet elke week met hetzelfde drama in de kleedkamer. Als leerkracht bedenk je dan iets om dat voor te zijn en voor te blijven. En zodra je aandacht daarop even verslapt, gebeurt het weer.
                                            Mugske
01-11-2025 om 09:49
toen mijn dochter net op school begon, kon ze dat ook nog niet helemaal zelf / vlot genoeg. Kleuterjuf gaf toen aan: komt vanzelf goed als ze geen zin meer heeft om te wachten op hulp. Juf kan niet iedereen tegelijk helpen, oudere kleuters hielpen kleinere kleuters. Bij dochter ging het dan bijv om rits in jas (dus minder tijd om buiten te spelen). 
Het is zeker extreem om hiervoor bij schooldirecteur te moeten komen als ouder, het gaat om een net 4jarig kind. 
Mijn kleuter destijds had geen tijd om te eten en drinken op school. Ze kon me precies vertellen wie wat op zijn brood had, welke kinderen wat met elkaar ruilden en van wie elke broodtrommel was. Te druk en afgeleid dus. Toen met juf afgesproken dat dochter op rustig plekje ging eten en niet in de drukte, dat werkte goed en was niet lang nodig.
                                            Blauf
01-11-2025 om 09:52
Roos57 schreef op 01-11-2025 om 09:26:
[..]
Ik geef hier toch aan dat het thuis ook een probleem is? Ik ben de laatste die zou zeggen dat het een makkelijk jongetje is. En dat zeg ik ook tegen de juf. Ik vind haar een hartstikke capabele vrouw en ze is heel lief voor Pietje, hij gaat met plezier naar school. Daarom verbazen sommige dingen me zo. Aannames doen is altijd makkelijk.
                                            Daglichtlamp
01-11-2025 om 09:53
Blauf schreef op 31-10-2025 om 19:55:
[..]
Fysiek/motorisch kan hij het wel. Maar het is dat hij strandt, of er überhaupt er niet aan begint. Hij kan zich maar moeilijk zetten tot dingen waar hij geen zin in heeft. We hebben het er thuis ook echt moeilijk mee.
Maar gaat het niet veel meer hier om? Dat het omkleden bij gym alleen maar een voorbeeld is van alle momenten waarop deze kleuter de dingen waar hij geen zin in heeft niet doet? Dat kan natuurlijk heel storend zijn in de klas.
                                            Tuinfluiter
01-11-2025 om 09:55
Blauf schreef op 01-11-2025 om 07:32:
Dank voor de tips tot nu toe. De gymtas ligt op school en wordt bij vakanties meegegeven om te wassen. Ik kan vragen of hij gewoon mee naar huis kan, dan doe ik het onder zijn kleren al aan. Als dat niet mag, zo makkelijk mogelijke kleren aan als er gym is. Na gym weer omkleden mag ze van mij helemaal laten zitten.
Het trainingspak vind ik een handige tip.Toevallig had Pietje gister een appel. Zegt hij op de fiets:"Ik miste mijn banaan vandaag!"
Ik zou dan zeggen jij krijgt pas weer een banaan mee als je hem netjes opeet. Want de juf heeft gewoon gelijk een banaan eten op zijn manier levert gewoon een smeerboel en extra werk voor haar op.
Thuis één kind die er een smeerboel van maakt is wel te doen maar in een klas zitten er meer dan twintig. Geef hem gewoon thuis die banaan kun je hem zelf schoonpoetsen.
                                            Blauf
01-11-2025 om 09:57
Daglichtlamp schreef op 01-11-2025 om 09:53:
[..]
Maar gaat het niet veel meer hier om? Dat het omkleden bij gym alleen maar een voorbeeld is van alle momenten waarop deze kleuter de dingen waar hij geen zin in heeft niet doet? Dat kan natuurlijk heel storend zijn in de klas.
Hij doet wel goed mee in de kring. Er zijn wel andere voorbeelden (zoals de banaan, staan bij een liedje, etc). Ik weet het ook niet precies. Het jaar is pas net begonnen en we spreken de juf niet altijd met brengen en halen. Ik probeer echt geen beeld te scheppen van een heilig boontje met een lastige juf. Daar is ook niemand mee geholpen. Ben benieuwd naar het tienminutengesprek, zou ook wel iets langer willen.
                                            absor
01-11-2025 om 09:58
Daglichtlamp schreef op 01-11-2025 om 09:53:
[..]
juf of meester zijn is een uitdagend vak
Van kleuterklas tot examenjaar middelbare zijn er kinderen die dingen waar ze geen zin in hebben niet doen
Niet doen of dat een uitzondering is hoor
En als pietje op de fiets zegt ‘ ik heb zo zin in een banaan’ dan zeg je; ja lekker dan gaan we een banaantje eten
                                            Zeespiegel
01-11-2025 om 10:01
ik snap dat je niet direct verwacht dat er opgeschaald wordt naar het schoolhoofd voor zoiets. Is de juf nog jong en onervaren misschien?
Als het haar emotioneel zo hoog zit, is het wel de juiste keus om het schoolhoofd als tussenpersoon te gebruiken. 
Op de school van onze kleuter wordt het ook echt nog niet verwacht van een kleuter die net een paar maanden op school zit, dat het omkleden zonder problemen gaat. Gymkleding is in groep 1 dan ook niet vereist. 
                                            Tuinfluiter
01-11-2025 om 10:04
Rekenenisleuktaalook schreef op 31-10-2025 om 20:50:
[..]
Tja, dat kan kwaad. Tenminste het kan een knoeiboel worden. Dat er banaan over het hele gezicht komt te zitten. Van oor tot oor zeg maar. En dat al die 'viezigheid' aan handen en speelgoed komt te zitten.
Ik heb een leerling die zo een boterham met chocopasta of smeerworst eet, vervolgens zijn gezicht afveegt met zijn handen en als ik kind niet naar de wasbak stuur, vind ik die smurrie terug in boeken en schriften of aan potloden. Andere kinderen willen liever niet tegenover die leerling zitten met eten. (Ik zelf ook niet) Elke dag herhaal ik de afspraken over netjes eten, voor de hele klas.
Als ik als ouder zou weten dat mijn kind zo zijn boterham eet zou ik hapklare stukjes meegeven. Weten de ouders dit niet of willen ze niet meewerken.
                                            Schemerlampje
01-11-2025 om 10:06
Blauf schreef op 01-11-2025 om 09:57:
[..]
Hij doet wel goed mee in de kring. Er zijn wel andere voorbeelden (zoals de banaan, staan bij een liedje, etc). Ik weet het ook niet precies. Het jaar is pas net begonnen en we spreken de juf niet altijd met brengen en halen. Ik probeer echt geen beeld te scheppen van een heilig boontje met een lastige juf. Daar is ook niemand mee geholpen. Ben benieuwd naar het tienminutengesprek, zou ook wel iets langer willen.
Je mag ook altijd een extra gesprek met de juf aanvragen, je hoeft niet tot het tienminutengesprek te wachten. Dan kun je ook wat langer praten.
                                            letterkoekje
01-11-2025 om 10:08
Blauf schreef op 31-10-2025 om 19:47:
Wat wel zo is, is dat Pietje vertelde dat een ander jongetje op de grond had geplast bij gym. Dus ik denk dat het getreuzel de druppel was voor de juf. En ik denk dat het schoolhoofd overdrijft om druk te zetten.
Niet om je uit te lachen, maar de combinatie van woorden vond ik wel grappig.
Verder geen goede raad, TO, het is lang geleden dat ik nog 4-jarigen heb gehad en toen werd er allemaal nog niet zo'n druk op kinderen gelegd.
(ver)leg de druk die jij voelt vanuit de juf/directie, niet op je kind. Dat werkt averechts.