Blauf
31-10-2025 om 18:20
Omkleden met gym
Ik heb een alias aangemaakt ivm herkenbaarheid.
Onze zoon is in augustus vier geworden en net begonnen in groep 1. Over het algmeen gaat het goed. Pietje lijkt het naar zijn zin te hebben. Juf X heeft er moeite mee dat Pietje vaak niet gelijk luistert als hij wat moet doen. Dit topic gaat specifiek om het omkleden bij gym. Pietje wordt verondersteld dat zelf te kunnen, maar helaas kan hij dat nog niet. We oefenen thuis iedere ochtend en avond, maar het lukt hem nog niet. Hij is om het minste of geringste afgeleid. Vaak eindigt het ermee dat wij hem helpen. 's Ochtends omdat hij anders te laat op school komt, en 's avonds omdat we niet elke dag met drama en tranen willen eindigen.
Laatst bij het ophalen verzocht de juf mij me te melden bij het schoolhoofd. Die zei dat de juf bijna in tranen naar haar toe was gekomen, omdat Pietje zo treuzelt met zich omkleden bij gym. En dat wij echt meer moesten oefenen.
Ik had dit echt niet verwacht van school. Het voelt alsof ze ons op het matje roepen en vanuit wantrouwen benaderen, en automatisch denken dat die luie ouders hun best niet doen.
Binnenkort hebben we een tien-minuten-gesprek. Dan zullen we dit ook voorzichtig aankaarten. Hebben jullie tips/inzichten in hoe we het omkleden kunnen oefenen, en hoe het gesprek aan te gaan?
                                            Bakblik
01-11-2025 om 17:16
MMcGonagall schreef op 01-11-2025 om 13:57:
Bij mijn dochter, die ook uit zulk hout gesneden is, heb ik leerkrachten meegemaakt die haar leuk, slim en creatief vonden maar ook wel eens een jonge kleuterleerkracht die er niets mee kon. Toen ze nog geen half jaar in groep 1 zat, had ze al meerdere malen op de gang moeten staan. Wat voor gruwelijke misdaden had ze dan begaan? Haar trui uitgetrokken omdat die kriebelde, stiekem haar stoeltje naast die van de juf neergezet (iedere dag mocht daar iemand anders zitten), gezwaaid naar haar zus op het schoolplein (en de klas aangespoord dat ook te doen), etc. Zo’n kind op de gang zetten is natuurlijk ook een beetje suf. Die vermaakt zich wel en dan niet op de vierkante postzegel die je haar hebt toegewezen
Achteraf kan ik wel zeggen dat zo’n leerkracht die er niet de uitdaging of plezier van inziet, funest is voor het zelfvertrouwen van een kind. Ik had haar beter van school kunnen halen.
Herkenbaar.
Mijn jongste had ook zo'n juf. Mijn kind paste niet op de vierkante meter die ze voor hem bedacht had. Hij wilde best een paaskuiken maken maar niet precies zoals het voorbeeld. Gaf gerust het kuiken een paars hoedje op. De juf werd daar helemaal kriegel van. Dan had ze niet 20 min of meer dezelfde kuikens.
Hij kon zijn schoenen (met veter en rits) soms niet goed aankrijgen maar wel dichtmaken. Met warme, beetje klamme voeten na de gym gleed hij er niet soepel in.
De jonge juf bleef maar emmeren dat er klittenband schoenen moesten komen dat zou zoveel makkelijker zijn. Ik had al tig keer uitgelegd dat dat vanwege de hoge wreven niet zou lukken maar ze bleef maar doorgaan. Via via had ik toen een paar schoenen met alleen klittenbandsluiting opgedoken in de juiste maat. Ik hem er thuis ingeholpen met een schoenlepel en onder luid protest naar school gebracht. Mam die schoenen krijg ik echt zelf niet aan! Nou dat is de bedoeling, dan stopt de juf met zeuren over klittenband schoenen stelde ik hem gerust.
Om 12.00 kwam de juf naar buiten met een kind op sokken en de schoenen in haar hand. Ze kwam naar mij toe en zei: Ik hoop niet dat je het erg vind maar hij heeft de hele ochtend na de gym op zijn sokken gelopen. Mag hij toch volgende week weer die schoenen met die ritsen aan? Deze schoenen zijn inderdaad niet te doen. 
                                            Decembermamma
01-11-2025 om 17:18
Blauf schreef op 31-10-2025 om 19:55:
[..]
Fysiek/motorisch kan hij het wel. Maar het is dat hij strandt, of er überhaupt er niet aan begint. Hij kan zich maar moeilijk zetten tot dingen waar hij geen zin in heeft. We hebben het er thuis ook echt moeilijk mee.
Aha dat is het dus, je hebt je kind nog niet geleerd dingen te doen waar hij geen zin in heeft. Dat is nu dus wat je moet gaan doen, zelf speelgoed opruimen, na het eten bord en bestek wegbrengen en inderdaad zelf uitkleden en aankleden.
                                            Rekenenisleuktaalook
01-11-2025 om 19:07
Decembermamma schreef op 01-11-2025 om 17:18:
[..]
Aha dat is het dus, je hebt je kind nog niet geleerd dingen te doen waar hij geen zin in heeft. Dat is nu dus wat je moet gaan doen, zelf speelgoed opruimen, na het eten bord en bestek wegbrengen en inderdaad zelf uitkleden en aankleden.
Ik denk altijd maar dat ouders de experts zijn betreffende hun kind. Mijn expertise is al die verschillende kinderen onderwijs geven.
Over het algemeen dragen de kinderen in mijn klas makkelijke kleding op dagen dat er gegymd wordt. Ik geef dat nog als tip bij de informatieavond maar voor de meeste ouders is dat sinds de kleuters al gewoon. Als tachtig procent procent of meer dat doet kan ik best even helpen bij dat kind dat moeite heeft met de maillot aantrekken over het warme lijf na de gym.
Het enige waar ik ouders wel eens op wijs is als ze niet doorhebben dat de gymschoenen of gymkleding te klein is geworden. De rest lost zich wel op. En bij ons op school wordt er door de collega's bij jongere kinderen ook hard gewerkt aan de zelfredzaamheid.
                                            Max88
02-11-2025 om 00:05
MMcGonagall schreef op 01-11-2025 om 13:57:
Bij mijn dochter, die ook uit zulk hout gesneden is, heb ik leerkrachten meegemaakt die haar leuk, slim en creatief vonden maar ook wel eens een jonge kleuterleerkracht die er niets mee kon. Toen ze nog geen half jaar in groep 1 zat, had ze al meerdere malen op de gang moeten staan. Wat voor gruwelijke misdaden had ze dan begaan? Haar trui uitgetrokken omdat die kriebelde, stiekem haar stoeltje naast die van de juf neergezet (iedere dag mocht daar iemand anders zitten), gezwaaid naar haar zus op het schoolplein (en de klas aangespoord dat ook te doen), etc. Zo’n kind op de gang zetten is natuurlijk ook een beetje suf. Die vermaakt zich wel en dan niet op de vierkante postzegel die je haar hebt toegewezen
Achteraf kan ik wel zeggen dat zo’n leerkracht die er niet de uitdaging of plezier van inziet, funest is voor het zelfvertrouwen van een kind. Ik had haar beter van school kunnen halen.
Dat zijn de leukste kleuters als ik eerlijk ben. Schaven moet je toch, of dat nu aansturen of afremmen is.
Hoe deden ze dat vroeger denk ik dan, zonder al die regels van wat kinderen moeten kunnen want ánders....
                                            Zeespiegel
02-11-2025 om 05:37
Max88 schreef op 02-11-2025 om 00:05:
[..]
Dat zijn de leukste kleuters als ik eerlijk ben. Schaven moet je toch, of dat nu aansturen of afremmen is.
Hoe deden ze dat vroeger denk ik dan, zonder al die regels van wat kinderen moeten kunnen want ánders....
Is er een tijd voor die regels? Nooit gehoord van die periode met lijfstraffen?
Waarin kinderen met een lineaal geslagen werden als ze niet opletten, of linkshandig waren ofzo.
                                            Blauf
02-11-2025 om 07:53
Lisabette schreef op 01-11-2025 om 12:46:
Lastig TO! Complimenten hoe rationeel je hiermee omgaat. Ik zie vaak ouders anders reageren. Misschien kun je thuis oefenen met veel verkleedkleren? Zijn natuurlijk wel net anders, maar dan kan je zoon in een leuke en veilige setting oefenen zonder dat het als verplicht voelt. Ik weet niet of je dat al geprobeerd hebt. Maar dat wil ook nog wel eens helpen.
Dankjewel. Oefenen met verkleedkleren is een leuk idee. Wat nu een beetje helpt is heel hard voor hem zingen/aanmoedigen: "Kom op!!! Je kan het!!! Pietje!!! Kom op!!!" Als het enthousiasme even inkakt vraagt hij ook of we daarmee verder kunnen gaan.
                                            Blauf
02-11-2025 om 08:03
Zeespiegel schreef op 02-11-2025 om 05:37:
[..]
Is er een tijd voor die regels? Nooit gehoord van die periode met lijfstraffen?
Waarin kinderen met een lineaal geslagen werden als ze niet opletten, of linkshandig waren ofzo.
Als ik mijn moeder en 50+ collega's hoor, was het anders toen hun kinderen klein waren. Ik herinner me zelf ook nog de kindjes die "ik ben klaar!!!" riepen vanaf het toilet. Mijn moeder is zestien jaar actief bij de basisschool betrokken geweest (oa als overblijfmoeder) en die zegt dat ze de laatste jaren wel echt de shift merkte, dat de school steeds minder wilde/mocht doen voor de kinderen. Er was een jongetje dat soms een ongelukje had en dan ging hij voorzichtig bij mijn moeder rondhangen zodat hij geholpen werd.
                                            Rekenenisleuktaalook
02-11-2025 om 08:23
Blauf schreef op 02-11-2025 om 08:03:
[..]
Als ik mijn moeder en 50+ collega's hoor, was het anders toen hun kinderen klein waren. Ik herinner me zelf ook nog de kindjes die "ik ben klaar!!!" riepen vanaf het toilet. Mijn moeder is zestien jaar actief bij de basisschool betrokken geweest (oa als overblijfmoeder) en die zegt dat ze de laatste jaren wel echt de shift merkte, dat de school steeds minder wilde/mocht doen voor de kinderen. Er was een jongetje dat soms een ongelukje had en dan ging hij voorzichtig bij mijn moeder rondhangen zodat hij geholpen werd.
Wij merken als school ook dat kinderen steeds minder zelf kunnen, maar ook niet willen proberen. Kinderen die de rits van hun jas niet kunnen sluiten en het ook niet gaan proberen. Die 'geleerd' hebben dat ze dat niet zelf kunnen, en geen drive hebben het zelf te gaan doen. Die verwachten dat er altijd iemand anders hun jas komt dichtritsen.
En zo nog heel veel meer andere vaardigheden. Dat de school een stapje terug doet is dus ook om de kinderen te leren het zelf te doen of in ieder geval te proberen. Bij de kleuters is er nog tijd voor zulke dingen, in groep drie wordt er verwacht dat kinderen dat zelf kunnen. Wil ik best even helpen bij probleempjes met de rits of met de handen, maar ga ik niet vijfentwintig jassen staan dichtritsen.
                                            Blauf
02-11-2025 om 08:28
Rekenenisleuktaalook schreef op 02-11-2025 om 08:23:
[..]
Wij merken als school ook dat kinderen steeds minder zelf kunnen, maar ook niet willen proberen. Kinderen die de rits van hun jas niet kunnen sluiten en het ook niet gaan proberen. Die 'geleerd' hebben dat ze dat niet zelf kunnen, en geen drive hebben het zelf te gaan doen. Die verwachten dat er altijd iemand anders hun jas komt dichtritsen.
En zo nog heel veel meer andere vaardigheden. Dat de school een stapje terug doet is dus ook om de kinderen te leren het zelf te doen of in ieder geval te proberen. Bij de kleuters is er nog tijd voor zulke dingen, in groep drie wordt er verwacht dat kinderen dat zelf kunnen. Wil ik best even helpen bij probleempjes met de rits of met de handen, maar ga ik niet vijfentwintig jassen staan dichtritsen.
Het is niet alleen met de school. Het is bijvoorbeeld ook met de kraamzorg. Toen ik klein was en een zusje kreeg mocht de kraamzorg veel meer dingen doen dan toen ik zelf kinderen kreeg. Er zijn gewoon dingen qua beleid veranderd, het is niet behulpzaam om bij alles te zeggen dat het aan de kinderen/ouders ligt.
                                            Bakblik
02-11-2025 om 08:38
Blauf schreef op 02-11-2025 om 08:28:
[..]
Het is niet alleen met de school. Het is bijvoorbeeld ook met de kraamzorg. Toen ik klein was en een zusje kreeg mocht de kraamzorg veel meer dingen doen dan toen ik zelf kinderen kreeg. Er zijn gewoon dingen qua beleid veranderd, het is niet behulpzaam om bij alles te zeggen dat het aan de kinderen/ouders ligt.
Nee het ligt ook niet altijd aan de ouders en de kinderen maar bij normale gezonde kinderen mag verwacht worden dat ze op een bepaalde leeftijd vaardigheden bezitten die bij de leeftijd horen.
Kleuters die instromen op school op 4 jarige leeftijd moeten zindelijk zijn. De juf heeft geen tijd om nog luiers te verschonen.
Jezelf kunnen aan en uitkleden moet je goed kunnen in groep 3. De juf kan bij de kleuters nog even een handje toesteken en bij echte problemen (een stuk stof van een vest dat tussen de rits komt of zo) in groep 3 ook nog wel maar in principe moet een kind dat kunnen.
In groep 7 moet een kind zelfstandig kunnen fietsen van en naar school eventueel met minimale begeleiding.
Als kinderen dat niet kunnen is het echt aan de ouders om dat te gaan oefenen.
                                            Rekenenisleuktaalook
02-11-2025 om 09:09
Blauf schreef op 02-11-2025 om 08:28:
[..]
Ook dat klopt, maar dan mag de overblijfouder dat dus ook niet. Er zijn strengere normen gekomen voor het helpen van kinderen waarbij je hun (blote) lijf moet aanraken of kunt zien. Je moet dan eigenlijk met twee volwassen zijn. Vragen of je een kind daar mag ontkleden/aanraken. En pleister op een knie plakken is ingewikkelder dan vroeger. Kon de broek niet hoog genoeg omhoog, dan deed je die omlaag. Kan nu dus echt niet meer. En terecht.
Een kind dat op kamp viel en zijn rug van onder tot boven schaafde en waarbij de wond vol zand zat. Leuke uitdaging waar twee begeleiders mee bezig zijn. Kind kiest zelf begeleider die hem helpt met uitkleden, kind met onderbroek nog aan onder de douche. Ene begeleider helpt, andere begeleider controleert. Waar je tig jaar geleden dat gewoon even zou doen, ben je nu bewust een protocol aan het volgen.
Het is overigens ook niet behulpzaam om de schuld van dat beleid bij school te leggen.
                                            Tuinfluiter
02-11-2025 om 09:20
Ik heb het idee dat ouders ook niet altijd door hebben wat een kind op een bepaalde leeftijd al zelf kan als je dat oefent.
Het merendeel van de 4 jarige kan als je met ze oefent en je ze niet te ingewikkelde kleren aangeeft zich zelf aan en uit kleden.
Je moet daar als ouder wel tijd aan besteden het gaat meestal niet vanzelf. Soms heb je als ouder niet door wat een kind op een bepaalde leeftijd moet kunnen, maar als de leerkracht zaken aangeeft zou ik dat serieus nemen en gaan oefenen.
Ik denk dat het ook een optel som is dat een leerkracht er wanhopige van wordt. Niet kunnen aankleden, rare eetmanieren en storend gedrag in de klas. Met de eerste twee kun je als ouder zelf aan de slag dan hoeft de juf alleen maar de derde aan te pakken.
                                            Blauf
02-11-2025 om 09:21
Rekenenisleuktaalook schreef op 02-11-2025 om 09:09:
[..]
Ook dat klopt, maar dan mag de overblijfouder dat dus ook niet. Er zijn strengere normen gekomen voor het helpen van kinderen waarbij je hun (blote) lijf moet aanraken of kunt zien. Je moet dan eigenlijk met twee volwassen zijn. Vragen of je een kind daar mag ontkleden/aanraken. En pleister op een knie plakken is ingewikkelder dan vroeger. Kon de broek niet hoog genoeg omhoog, dan deed je die omlaag. Kan nu dus echt niet meer. En terecht.
Een kind dat op kamp viel en zijn rug van onder tot boven schaafde en waarbij de wond vol zand zat. Leuke uitdaging waar twee begeleiders mee bezig zijn. Kind kiest zelf begeleider die hem helpt met uitkleden, kind met onderbroek nog aan onder de douche. Ene begeleider helpt, andere begeleider controleert. Waar je tig jaar geleden dat gewoon even zou doen, ben je nu bewust een protocol aan het volgen.
Het is overigens ook niet behulpzaam om de schuld van dat beleid bij school te leggen.
Dat doe ik ook helemaal niet, een school bepaalt het beleid niet, dat doet de overheid. Daarom noemde ik ook de kraamzorg als voorbeeld.
                                            Blauf
02-11-2025 om 09:22
Bakblik schreef op 02-11-2025 om 08:38:
[..]
Nee het ligt ook niet altijd aan de ouders en de kinderen maar bij normale gezonde kinderen mag verwacht worden dat ze op een bepaalde leeftijd vaardigheden bezitten die bij de leeftijd horen.
Kleuters die instromen op school op 4 jarige leeftijd moeten zindelijk zijn. De juf heeft geen tijd om nog luiers te verschonen.
Jezelf kunnen aan en uitkleden moet je goed kunnen in groep 3. De juf kan bij de kleuters nog even een handje toesteken en bij echte problemen (een stuk stof van een vest dat tussen de rits komt of zo) in groep 3 ook nog wel maar in principe moet een kind dat kunnen.
In groep 7 moet een kind zelfstandig kunnen fietsen van en naar school eventueel met minimale begeleiding.
Als kinderen dat niet kunnen is het echt aan de ouders om dat te gaan oefenen.
Ik betwist geen enkel punt dat hier staat.
                                            Roos57
02-11-2025 om 09:37
Blauf schreef op 01-11-2025 om 09:52:
[..]
Ik geef hier toch aan dat het thuis ook een probleem is? Ik ben de laatste die zou zeggen dat het een makkelijk jongetje is. En dat zeg ik ook tegen de juf. Ik vind haar een hartstikke capabele vrouw en ze is heel lief voor Pietje, hij gaat met plezier naar school. Daarom verbazen sommige dingen me zo. Aannames doen is altijd makkelijk.
Klopt
Maar weet je nu al antwoord op je vraag van de OP ?
Hoe ga je het 10 minuten gesprek in ??