Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
31-10-2025 om 18:20
Ik heb een alias aangemaakt ivm herkenbaarheid.
Onze zoon is in augustus vier geworden en net begonnen in groep 1. Over het algmeen gaat het goed. Pietje lijkt het naar zijn zin te hebben. Juf X heeft er moeite mee dat Pietje vaak niet gelijk luistert als hij wat moet doen. Dit topic gaat specifiek om het omkleden bij gym. Pietje wordt verondersteld dat zelf te kunnen, maar helaas kan hij dat nog niet. We oefenen thuis iedere ochtend en avond, maar het lukt hem nog niet. Hij is om het minste of geringste afgeleid. Vaak eindigt het ermee dat wij hem helpen. 's Ochtends omdat hij anders te laat op school komt, en 's avonds omdat we niet elke dag met drama en tranen willen eindigen.
Laatst bij het ophalen verzocht de juf mij me te melden bij het schoolhoofd. Die zei dat de juf bijna in tranen naar haar toe was gekomen, omdat Pietje zo treuzelt met zich omkleden bij gym. En dat wij echt meer moesten oefenen.
Ik had dit echt niet verwacht van school. Het voelt alsof ze ons op het matje roepen en vanuit wantrouwen benaderen, en automatisch denken dat die luie ouders hun best niet doen.
Binnenkort hebben we een tien-minuten-gesprek. Dan zullen we dit ook voorzichtig aankaarten. Hebben jullie tips/inzichten in hoe we het omkleden kunnen oefenen, en hoe het gesprek aan te gaan?
05-11-2025 om 14:04
Ik ben altijd trouw met mijn kinderen naar het CB gegaan en kan me werkelijk niet herinneren dat zindelijkheid daar ooit ter sprake kwam. Volgens mij ging het vooral om meten, wegen en kijken naar de taalontwikkeling en motoriek
05-11-2025 om 15:18
Bij ons moet je een vragenlijst invullen en daar staat ook zindelijkheid op. Kan me voorstellen dat als je daar bij je 3 jarige 'nee' op invult dat ze het dan ter sprake brengen en anders niet?
05-11-2025 om 15:39
Hier in Zwitserland word echt wel verwacht dat je Kind zich zelf kan aankleden. Sporten gaat in sportkleding. En in de Winter heeft de juf echt geen tijd om 22 keer skie broeken en jassen aan te trekken .
En het is dan ook niet belangrijk als een t Shirt omgekeerd aan is.