Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
hkh

hkh

21-10-2010 om 11:41

Ondergewicht dochter?

Mijn dochter van (bijna) 9 jaar is 1,41 meter (gemeten op school). Ze is altijd al lang geweest voor haar leeftijd en altijd aan de onderlijn qua gewicht. Nu weeg ik haar eigenlijk nooit want ik vind dat ze zeer goed eet (gezond en ongezond )+ ik was zelf vroeger broodmager maar gister ging ze bij oma op de weegschaal staan en toen bleek dochterlief maar 28,5 kilo te wegen.

Daar schrik ik eigenlijk wel een beetje van, vooral als ik dan lees dat ze volgens BMI dan ondergewicht heeft. Ik las dat ze zelfs 40 kg zou mogen wegen ??? Ze heeft de laatste maanden wel echt weer een groeispurt gehad (alleen met lengte dan kennelijk) en ze heeft het wel snel koud maar ze is echt nooit ziek (verkoudheden etc slaan haar altijd over).

Moet ik hier nu iets mee doen (dokter, dietiste, ander voedingspatroon) of zo laten ? Wil het onderwerp gewicht niet zo beladen maken nl. Hoor veel meisjes uit haar klas al praten over jij bent zo mooi dun en die is dik...word ik altijd een beetje angstig van.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ach welnee

Maak je geen zorgen, je dochter is hetzelfde als die van mij. Net 9, zelfde lengte ongeveer en ook zelfde gewicht ongeveer.

Ze is gezond, sport drie keer in de week, eet goed dus ik maak me geen zorgen.

hkh

hkh

21-10-2010 om 12:03 Topicstarter

Picasso

Dat was ook mijn idee maar oma was echt een beetje in shock (terwijl ik vroeger ook heel mager was en dat later ruimschoots heb "goedgemaakt") en gecombineerd met opmerkingen van andere moeders die haar toch wel erg mager vinden, dacht ik ineens dat we er misschien iets mee moesten doen... ik dacht echt dat ze wel meer woog.

Puck

Puck

21-10-2010 om 12:33

Normen kinder bmi anders dan volwassenen

Volgens mij heb je de normen van de volwassen bmi toegepast op je kind maar dat is niet juist. Voor kinderen gelden andere grenzen en een kind van 9 jaar met een gewicht van 40 kg valt in de categorie te zwaar. Jouw kind heeft een normaal gewicht volgens de kinderrichtlijnen.
http://www.wijvallenaf.nl/Berekenen/BMI-Kinderen.html

Nee hoor

ze heeft geen ondergewicht, ik heb haar eens cijfers ingevoerd.

http://www.zuivelonline.nl/pagina/968/test_uzelf_of_uw_kind!_test_uw_kind!_bmi-meter.html

ik weet de cijfers van mijn dochter niet exact maar als ik even schat en dan het invoer zit ze op dezelfde schaal als jouw dochter. Mijn dochter is slank, het dunste meisje van de klas denk ik, maar ze is niet mager.

Bij wiki

Wikipedia is mijn grootste vriend En hier vind ik de kinder-BMI-tabellen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/BMI-index#BMI_voor_kinderen_.28van_6_tot_16_jaar.29
Overigens zijn al mijn kinderen ook volgens deze index op het randje van te licht, maar zolang ze vrijwel niet ziek zijn en verder gewoon eten en geen andere gekke zaken laten zien, vinden wij het prima. Steady as she goes, ingrijpen doe ik wel bij echte problemen.

hkh

hkh

21-10-2010 om 12:44 Topicstarter

Bmi

bedankt voor de info, heb dan kennelijk idd geen BMi bij kinderen bekeken. Dochter is ook de dunste uit de klas maar wij hebben het er eigenlijk nooit over thuis maar dochter zelf zegt dat er meisjes in de klas zijn die zeggen : jij bent echt heeeeeeeeeeeel dun, dat vind ik mooi (brrrr) en ook tegen wat vollere meisjes : jij bent echt dik. Wist gewoon niet wat ik hoorde.. Zitten in groep 5.

Overigens

Als ik haar BMI uitreken en bij die Wikipedia-tabel houd, zou ze wel ietwat te licht zijn volgens die gegevens. Well, let's shake hands Voor mijn (iets jongere dochter) geldt ongeveer hetzelfde.

hkh

hkh

21-10-2010 om 13:02 Topicstarter

Gentista

Houd jij daar op een of andere manier toch rekening mee, met wat meer gezondere tussendoortjes ofzo ? Ik vind dat mijn dochter(s) echt behoorlijk veel eten, ook snacken maar ook brood/avondeten/ftuit, eigenlijk heel gezond. Ik zou niet weten wat ik er nog meer in zou moeten krijgen en vooral wanneer.... de schooldokter heeft een aantal jaren geleden wel een paar suggesties gedaan omdat hij haar wel echt te licht vond maar ik vond nog steeds dat ze (gezien het feit dat ze echt nooit ziekelijk is (alleen koud) dat het niet nodig was/is.

Hkh

Mijn kinderen eten niet eens heel veel, maar ik houd niet speciaal rekening met hun gewicht. Sterker nog, ik ben helemaal niet van plan om er extra calorieën in te gaan "smokkelen". Ik ben wel benieuwd wat de schoolarts dan voor suggesties gedaan heeft.
Heb je trouwens gezien dat er verschil zit tussen de ene en de andere tabel? De tabel uit wikipedia is uit 2006, zag ik. De tabel van Puck is wellicht wat recenter en volgens die tabel heeft jouw dochter een normaal BMI (en mijn kinderen trouwens ook). Waarom een probleem oplossen dat er niet is?

hkh

hkh

21-10-2010 om 13:27 Topicstarter

Genista

Ja, er zitten idd wel wat verschillen in. Ik ga er nog steeds van uit dat het gewoon allemaal ok is en probeer me maar geen probleem aan te laten praten door met name oma.

Huisarts : meer eetmomenten over de dag verdelen met gezonde snacks (voor zover ik me kan herinneren). Ik zou niet weten wanneer dat dan nog plaats zou moeten vinden, vooral op school/overblijfdagen. Als ze om half 4 uit school komt, krijgt ze iets lekkers bij het drinken en tot aan het avondeten niets meer extra. Om er dan ook nog een stuk fruit of ontbijtkoek in te stoppen...... of vlak voor het naar bed gaan zie ik eigenlijk ook niet zo zitten.

Maar bedankt voor al de reacties. Liet me idd bijna een probleem aanpraten wat er niet was.

T&T

T&T

21-10-2010 om 14:08

Aangepaste tabellen

Ik krijg bij die tabellen (van de bmi) altijd het idee dat ze de laatste 20 jaar zo'n beetje aangepast zijn aan het gemiddelde... Heb zelf twee kinderen (8 en 9) op het randje van ondergewicht, zelf vind ik dat overigens veel gezonder dan overgewicht en daarbij bewegen ze goed, en zijn ze nooit ziek. Ik ben net zo gebouwd, en kan me herinneren dat ik een heel gemiddeld kind was. Tegenwoordig is het "gemiddelde kind" wel wat steviger geworden, en dus lijken die van mij mager, maar goed, jaren geleden bezien waren ze dus heel normaal.
En mijn sterke vermoeden is dus dat de tabellen wel een tikje aangepast zijn, anders zou het merendeel van de kinderen te dik zijn (?).
groetjes, Tess

ishtar

ishtar

21-10-2010 om 14:24

Op advies van de dietiste

zijn wij bij oudste met redelijk ondergewicht(bmi van minder dan 13, 11 jaar), begonnen met margarine op brood, ipv halvarine. (en volle melk en wat vaker een slavink of gehaktbal ipv bijv kipfilet)Hij kwam met wat hij at vet te kort, en neemt(nam) daarbij ook niet genoeg vet op, en plantaardig vet (de margarine dus) is een prima aanvulling. En verder aten wij redelijk 'mager'
'tIs nog steeds een sprietje, net als zijn (wel net binnen de lijntjes vallende) broers.

Hier ook sprieten

Mijn dochter was op de leeftijd het zelfde als de jouwe. Verschil met de meiden in de klas was dat ze zeiden: ooo ja bent het mager, veeeel te dun, kijk maar uit dat je geen anorexia krijgt(?!)Nou ja, daar begonnen ze in groep 7 mee. Kind dus een minderwaardigheidscomplex dat ze zo dun was.
Het bealngrijkste is of haar groiecurve gelijkmatig verloopt. Als die curve opeens een "kuil" vertoont, dan gaat het niet goed, maar blijft het wel eenstijgende lijn, een beetej gelijk gaand met de lengte dan zit het wel goed.
Hier ook: volle melk, margarine, en slagroom op de vla.

Volle melk enzo

Ik heb een tijdje ook volle producten gebruikt maar.......da's dus weer niet handig voor jongste telg die wel een normaal postuur heeft. Die houdt van sausjes, slagroom en dat soort lekkere dingen.

Trouwens, wij moesten ooit ook terug naar de schoolarts omdat ze te licht zou zijn. Nooit gedaan.......vond ik onzin

Kind hier

zoon ook 9, iets groter (1.45 m) en iets lichter (26 kg). Mager, dat wel, maar sport veel, eet veel en is nooit ziek. Ik hou het maar op 'erfelijk bepaald'. Ga je niet ongerust maken, je dochter is prima. Enkel als ze vaak ziek is, hoef je je zorgen te maken.

Vic

Vic

21-10-2010 om 18:40

Wees blij

Mijn jongste schommelt ook zo rond de grens van ondergewicht. Ze ziet er echt niet mager uit. Oudste zit rechts van het midden in het groene gebied en heeft echt een gevuld figuur (1.46 m., 41 kg). Ze houdt nogal van snoepen en lekker eten, maar dat probeer ik wel met zachte hand wat in te perken. Het is precies zoals Pelle zegt, als je ouder wordt, wordt je bijna altijd zwaarder dus als je dan je kind lekker volstopt vanwege vermeendondergewicht pluk je daar later de zure vruchten van.

Bastet

Bastet

21-10-2010 om 18:40

Zo laten

Ik zou het zo laten.Ze is gezond en eet goed,ik zou er geen ongezonde vetten instoppen.En ze heeft net een groeispurt gehad,schrijf je.Dan komt er ook vast wel weer een in de breedte..
Groetjes,bastet

Jade

Jade

21-10-2010 om 20:48

Dochter...

Dochter van bijna 12 is over de 1.63 en weegt rondom de 41 kilo. Ze heeft nu meer model, het graatmagerige is er af zeg maar, ze is nog steeds errug slank

Hoe vaak ik wel niet te horen heb gekregen hoe mager ze was (is) en zelfs de vraag kreeg "krijgt ze wel te eten" (mijn antwoord: "moet dat dan?").......ik weet het niet meer.

Zolang ze goed eet en drinkt maak ik me geen zorgen (en dat is het mooie van het hebben van 2 oren: het ene oor in, het andere oor eruit

Ik zou geen extra eetmomenten in gaan lassen, het is blijkbaar meer het probleem van een ander dan van jou

T&T

T&T

22-10-2010 om 09:11

Vroegah...

Kregen die magere kindertjes een slagroomkuur nog vroeger waren er zelfs zomerkampen voor magere kindjes om wat "aan te sterken". Ik ken verschillende van die arme kindjes, die als volwassene trouwens prima rechtgetrokken zijn of zelfs naar de andere kant doorgeslagen.
Vetten moet je voor een kind niet weglaten, maar ook zeker niet extra gaan toevoegen, de nederlander heeft echt echt ECHT genoeg vet! al is het bij de een wat meer dan bij de ander.
groetjes, Tess

Maar tess

Ik had begrepen dat opgroeiende kinderen juist ook wel vetten te weinig binnen krijgen. Ouders die aan de magere melk en halvarine zitten en de kinderen daarvan laten meeëten, terwijl die juist gewoon vetten nodig hebben als in volle melke en roomboter. Dus nee, niet extra vetten toestoppen, maar de normale zuivel wel volvet geven. Niet dat het hier iets helpt bij de jongste van 10 overigens (1.58 m en 34 kg)

hkh

hkh

22-10-2010 om 09:57 Topicstarter

Grrr

Bedankt voor al jullie reacties. Heel toevallig maar gister in de speeltuin kwam er een opa van een ander kind naar mijn moeder en zei keihard : heeft uw kleindochter anorexia ofzo en vervolgens aan dochter : je moet eens wat meer eten joh. Nou ja, zeg, hoe durf je ? Moeder was erg boos en dochter vroeg : wat is anorexia ? Ik heb het er verder maar niet over gehad, gezegd dat ze gewoon gezond was en dat ze zich niets moet aantrekken van andere mensen.

Ik was vroeger misschien nog wel dunner en ook aan mij vroegen ze regelmatig of ik wel genoeg at. In de puberteit de breedte ingegaan haha.. dus niet tussen 30e en 40e...

voor wat halfvolle melk en margarine : daar zit wel een punt in, dochter drinkt het liefst optimel of halfvolle melk en het liefst geen boter op brood (krijgt ze wel). Maar nogmaals, kan me dus echt niet herinneren wanneer ze voor het laatst ook maar verkouden is geweest. Ze heeft het alleen snel koud.

Inderdaad meer het probleem van andere mensen die opmerkingen maken maar wil gewoon niet dat het zo''n issue wordt, ze moet nog 9 worden en dan gaat het op school dus al zo vreselijk over dik en duk (al dan niet met mooi of lelijk erbij).

Janna

Janna

22-10-2010 om 11:13

Gezond gewicht

Volgens de BMI voor kinderen heeft je dochter een gezond gewicht! Als ze 40 kg zou wegen zou ze overgewicht hebben. Je hebt dus waarschijnlijk de BMI berekening voor volwassenen toegepast.

Mijn dochter (9 jaar) is nu 146 en weegt precies 30 kg. Volgens de curve net geen gezond gewicht, dan zou er 1,5 kg bij moeten. Wat ik zie is echter een heel gezond en sterk kind dat prima eet en echt vrijwel nooit ziek. Dat vind ik belangrijker dan zo'n curve. Blèg, ik ben allang blij dat ze niet meer naar het CB hoeft waar ze je het idee geven dat je niet goed voor je kind zorgt als het afwijkt van hun curves.

T&T

T&T

22-10-2010 om 12:06

Vroegah haha...

Silone, ik heb vroeger ook nooit volvette produkten gehad... wij hadden gewoon halfvolle melk en yoghurt, en idd margarine op brood. Je hoeft echt niet aan roomboter te wennen om op gewicht te blijven. Mijn kinderen eten ook geen roomboter, maar wel tussendoor blokjes kaas (nee niet die dieet variant ) en leverworst. En als toetje halfvolle vla, en soms een mona toetje... ook gewone kaas en worst op brood, met halvarine.
Maar goed, tegenwoordig zijn er mensen die nogal doorslaan in de dieet en light produkten, en die zijn niet altijd zo goed voor kinderen, laat staan dat ze het nodig hebben.
Gewoon normaal eten dus! maar helaas zijn we dat een beetje verleerd...
Tess

Ach ja tess

Dat zei je eigenlijk al in je vorige posting. Ik heb de draad zo'n beetje doorgelezen en reageerde (onterecht) alleen op jou, excuus.
Maar eh, dat WE het verleerd zijn moet je dan wel heel breed trekken. Ik vind dat ik dat helemaal niet verleerd ben. We eten gevarieerd, gezond en lekker zonder nu obsessief met voeding om te gaan.

Maxime.M

Maxime.M

22-10-2010 om 13:29

Van alle tijden

ik heb het draadje maar gedeeltelijk gelezen dus hoop niet dat ik wat dubbel schrijf. Mijn dochter is ook zo'n dunne spriet geweest en bij haar op dansen zat een meisje dat nóg dunner was. Mijn dochter at heel gewoon, niet veel, niet weinig, gewoon met de pot mee. Ze is nu 15 en nog steeds erg slank maar niet meer 'anorexia-achtig', gewoon normaal dus. Ik zou gewoon gevarieerd blijven eten en niet ineens vet, of iets met roomboter, is ook niet altijd goed voor hart en bloedvaten.

Maxime.M

Maxime.M

22-10-2010 om 13:31

Oh ja

dat wilde ik net al schrijven, in mijn klas vroeger, had je ook van die dunne sprieterige meisjes. Ik heb nog klassefoto's van toen (jaren 70) toen van die strakke coltruitjes ' in' waren, echt armpjes als stokjes hadden ze, maar die zijn ook gewoon uitgegroeid tot hele normale meiden (heb ook met ze op de middelbare school nog gezeten). Volgens mij is dit dus van alle tijden hoor, niet alleen van nu in de alles light en halfvol tijd

Hier twee sprieten

en ik ben dr blij mee, kan ik ze tenminste zonder schuldgevoelens op een lekker onverantwoord frietje trakteren na een middagje Ballorig ))
En laat die opa maar kletsen. Mensen die niet snappen dat anorexia niks te maken heeft met gewicht maar alles met eetgewoonten hoef je niet serieus te nemen. Tsssss.

Wat is mager?

Middelste (jongen, bijna 10) is echt een gespierde spijker. Van die benen waarbij de knie het dikste deel is. Volgens "de regels" zit hij op het randje van ondergewicht. Hij is kerngezond, eet (meestal...) goed, zit goed in z'n vel, sport regelmatig, dus ik ga me echt geen zorgen maken. Oudste en jongste zijn slank, maar niet sprieterig.
Ik denk dat ons beeld van de lichaamsbouw van kinderen is vertekend. Vroeger waren de meeste basisschoolkinderen van die sprieten. Tegenwoordig hebben steeds meer kinderen licht tot matig overgewicht. Gevolg is dat ons beeld van wat een "gemiddeld" of "normaal" gewicht is, hoger is dan vroeger.
Zelf was ik als kind zeer slank, op het magere af, maar wel gezond. Ook mijn ouders kregen regelmatig opmerkingen (nota bene o.a. van mijn grootouders) of ik wel genoeg te eten kreeg. In mijn puberteit heb ik een eetstoornis gekregen - en dat had weinig tot niets te maken met mijn vroegere sprieterigheid, maar alles met onzekerheid en pesten.

Mariska

Mariska

26-10-2010 om 09:32

Dochter

wordt begin november 10 jaar. Vorige week bij de GGD geweest om het weeg en meet moment op school te bespreken. Ze is 1.36 lang en weegt 27 kg. Volgens de GGD niets aan het handje. Ze volgt gewoon haar eigen groeilijn.

Hier

Hier een zoon van 11, 149 cm en 32 kg. Hij zit in het ondergebied van gezond gewicht. Ik houd het in de gaten, hij eet op zich goed maar hij heeft ook periodes dat hij echt minder eet. Op het ogenblik eet hij erg goed, vlgs mij gaat hij zometeen weer behoorlijk groeien. Fijn is wel dat je bij hem niet op hoeft te letten dat hij teveel snoept, is ook wel eens fijn, bij onze oudste moeten we daar toch wel opletten. Die zit aan de bovengrens.
Middelste, ook 11, zit iets onder de helft van het midden van gezond gewicht. Dat is met kleren kopen ideaal, zij past overal in, heeft niet te wijde kleding maar ook niet te strak. Zoon heeft altijd slobberende kleding (en het heel snel koud met zwemmen),ik heb nog steeds geen merk broek gevonden dat hem en in de lengte en in de breedte goed zit. En knoopelastiek vindt hij niet fijn want dan heeft hij van die dikke proppen stof zitten in zijn zij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.