Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
maria68

maria68

03-12-2010 om 21:05

Ongemakkelijk..... [dochter maakt opmerkingen over eetgewoonten vriendin]

Bij mijn dochtertje (4 jaar) kwam een vriendinnetje tussen de middag een broodje eten en ze bleef spelen. Tijdens het eten was het vriendinnetje (5 jaar) behoorlijk aan het smakken en dat viel mijn dochtertje ook op. Dus zei zegt: "je mag niet zo smakken dat is niet netjes hè mama?" Waarop dat vriendinnetje met grote ogen naar mij kijkt en een antwoord verwacht.... Voelde ik mij toch wel ongemakkelijk. Want dochterlief had gelijk maar ik wilde ook niet dat vriendinnetje daar op aan spreken. Dus ik mompelde iets van:ga jij nu maar jouw broodje eten ipv op anderen te letten. Hoe lossen jullie dat op? Praat je er ook maar overheen? Of geef je een echt antwoord.

Groetjes
Maria

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Volgens mij is de belangrijkste etiquetteregel

echt, vóór alle anderen: spiegelen.

Legio voorbeelden, eentje van koningin Wilhelmina die buitenlands hoog bezoek had dat de vingerkommetjes met water, bedoeld om je vingers schoon te maken na kleverig/plakkerig voedsel, voor drinkkommetjes aanzag en er een slok uit nam. Wat deed de koningin: ze zette zelf ook haar kommetje aan haar mond.

Klinkt misschien zwaar overdreven, en als kinderen hier dingen doen die echt niet kunnen dan zeg ik daar heus iets van. Vieze vingers in de boter ofzo.

Maar eerlijk gezegd zou ik niet willen dat mijn kind andere kinderen in mijn aanwezigheid terecht wees. Dus ja, ik zou misschien wel zijn gaan smakken, om het bezoek op haar gemak te stellen.

Nog even bij mezelf nagaan... zeg ik dit nu om te plagen... nee, ik meen het echt. Als mijn kind een ander kind kritiseert op een manier die ik ongepast vind zal ik eerder mijn kind aanpakken dan het bezoek.

Bezoek gaat altijd voor.

krin

krin

03-12-2010 om 22:01

Echt antwoord

twee kanten op: ik zou tegen mijn eigen kind zeggen dat hij niet op de regels hoeft te letten (dat is mijn werk), en tegen het gastkind dat het niet leuk is om het eten in andermans mond te zien, of zoiets, en dat je dus beter met je mond dicht kunt eten.
Dikke kans trouwens dat ze dat vaker te horen hebben gekregen, thuis, bij de overblijf, of op het kdv. Hier weet zoon nu (bijna 6) nog dat hij op het kdv altijd te horen kreeg dat hij met zijn mond dicht moest eten. Hij kan het dan ook heel goed demonstreren, hoe dat moet, maar zodra de demonstratie voorbij is, zakt de mond weer half open en begint het gesmak weer.
Dus verwacht er geen wonderen van, van een eventuele correctie van dat gastkind. )

sidneysheldon

sidneysheldon

04-12-2010 om 19:41

Tja

ik zou zeggen dat het inderdaad beter is om je mond dicht te doen omdat je anders alle frietjes/boterhammen/stukjes appel of wat dan ook heen en weer ziet gaan (en dan een beetje op een grappige manier) zo blijf je toch bij je regels en breng je het op een leuke manier

Niet opvoeden

Je kan gastkinderen niet opvoeden, moet je ook niet willen zeg maar. Daarbij leert iedereen in een andere volgorde tafelmanieren en in een ander tempo. Als ze zo jong zijn mag je ze (en hun ouders) nog niet op afrekenen. Tenzij ze hun voeten op de tafel leggen etc..

Jesse_1

Jesse_1

05-12-2010 om 23:41

Kleine desillusie

Maar er komen nog regelmatig eters van 9 jaar (en waarschijnlijk ook nog wel ouder....) die smakken/met hun mond open eten. Ik vind het echt vreselijk! Maar goed, dat is de topic niet helemaal.
In dit geval had je tegen je dochter kunnen zeggen: "Maar het is ook niet netjes om je vriend(inn)en openlijk terecht te wijzen". Maar aangezien ze nog erg jong is, heeft ze het echt in haar onschuld gedaan, dus ik zou haar zeker niet hard aanpakken en er voorzichtig overheen praten, en later nog eens tegen haar zeggen dat het niet zo leuk voor haar vriendinnetje is als ze dat zo direct aan tafel zegt.
Jesse

Hes@

Hes@

06-12-2010 om 13:26

Onze regel =

Je kunt gewoon tegen kinderen zeggen dat je bepaalde tafelmanieren verwacht. Je kunt de boodschap heel neutraal brengen, zonder veroordeling.

We hebben vaak etertjes (Gezellig!) en we zijn helemaal niet zo streng. Onze eigen kids zijn ook niet super netjes. Maar sommige dingen kunnen bij ons niet. Smakken of eten als een geit bijvoorbeeld.

Bij ons eten regelmatig kinderen uit 1 gezin die alle drie erg smakken. Ze weten dat bij ons de regel is dat je met je mond dicht eet. Dat hebben we ze echt binnen de minuut verteld en net zo lang herhaald als nodig was.

maria68

maria68

06-12-2010 om 13:38

Dank

Bedankt voor de reacties. Leuk en goed te lezen hoe een ieder hiermee omgaat. Ik heb er zeker wat aan!

Nogmaals dank!

Maria

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.