Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tanja

Tanja

10-11-2009 om 13:02

Ongesteld -12 jaar

Gisteren is onze oudste dochter voor het eerst ongesteld geworden. Buiten het feit dat ze het echt niks vind, ze is één van de eerste in de klas, kwam ze vandaag met de vraag mag ik tampons?

Ik schrok nogal van die vraag, vooral omdat ik toen ik voor het eerst (14 jaar) tampons ging gebruiken ik mezelf nog zie 'stuntelen'. Vond het vooral pijnlijk, maar ik wilde persé zwemmen en met maandverband gaat dat nu eenmaal niet zo makkelijk

Is ze daar niet te jong voor? Of zie ik nu allemaal beren op de weg die er helemaal niet zijn!

Moet eerlijk zijn, ik gebruik zelf helemaal geen maandverband, dus heb maanden geleden maandverband aangeschaft voor het geval dat! Dus dochter ziet ook nooit iets anders.

Hoe denken jullie ervan? Te jong? of waarom niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

10-11-2009 om 13:29

Handig toch

Hoi,

Ik stond juist direct klaar met maandverband en tampons toen mijn dochter ongesteld werd, maar tot nu toe, we zijn een jaar verder, wil ze nog steeds geen tampons proberen. (hoeft natuurlijk niet) maar het lijkt me gewoon veel handiger.
Maxime

T&T

T&T

10-11-2009 om 13:30

Geen probleem!

Die mini's kunnen echt vanaf de eerste keer! had ik dat maar geweten als 13 jarige... ik heb eerst nog wel wat afgestunteld met die viezige maandverbanden ;(
Ja het is effe prutsen in het begin, en ze zal het toch zelf moeten leren hoe dat het gemakkelijkste gaat.
Maar, zoals Lorwyn ook al zei; rustig laten proberen dus.
groetjes, Tess

Mamvantwee

Mamvantwee

10-11-2009 om 13:48

Ik was ook 11

Ik herinner me ook de (tweede) keer dat ik ongesteld was, ik was 11 en er stond een vriendinnetje voor de deur met de vraag of ik mee ging zwemmen. Mijn moeder wilde me leren hoe ik een tampon kon inbrengen, maar dat lukte me niet. Idd, beetje schuin, in mijn geval trouwens juist meer naar voren, niet naar achteren.

Koop anders tampax (heet dat nog zo?) die hebben een inbrenghuls. Dat gaat gemakkelijker en is ook voor jonge meiden prima te doen.

Mijn dochter is nog jong, dus het is nog niet aan de orde, maar ik vind het juist een heel goed onderwerp om als moeder aan je dochter mee te geven.

groet, Mamvantwee

Vic

Vic

10-11-2009 om 14:51

Tampax

Ik ben zelf pas tampons gaan gebruiken toen ik een jaar of 16 was. Mijn moeder gebruikte altijd maandverband, dus dat ben ik automatisch ook gaan doen toen ik ongesteld werd. Mijn dochter ga ik direct adviseren om tampons te gebruiken. Maandverband vind ik zulk onhygiënisch gedoe. Je hebt tampons met inbrenghuls (Tampax) en die zitten over het algemeen in een keer goed. Je hoeft dan ook niet met je hele vinger naar binnen, dat lijkt me voor zo'n jong meisje ook wat prettiger.

Dochter heeft

dochter heeft vanaf de 2de dag van haar eerste menstruatie tampons gebruikt. Ze vroeg meteen de eerste dag; mam, haal jij tampons met een huls?
Toen ze ze geprobeerd had zei ze; ik ga echt geen maandverband meer gebruiken dit is veel fijner.
Nog een tip, kijk naar het boek; het opgroeiboek voor meisjes. Het heeft mijn dochter erg veel info gegeven. Het is een heel dik boek dat over echt vanalles van het lichaam gaat.

Tampons

idd met inbrenghuls, dat was echt een ontdekking weet ik nog. Maandverband vind ik ook viezig. Maar goed dan moet het wel lukken, er zijn ook vrouwen die echt niet overweg kunnen met tampons.

Ik was ook...

...twaalf jaar toen ik voor het eerst tampons gebruikte. dat was tijdens een van mijn eerste menstruaties en de aanleiding was de zwemvierdaagse die ik perse niet wilde missen. Mijn moeder vond het een beetje gênant om me er mee te helpen dus het was een enorm gehannes. Ik kan me ook nog herinneren dat ik 'm niet meer uit kreeg. Mijn moeder moest daar uiteindelijk aan te pas komen en die was daarover vrij gepikeerd. Geen al te goede start dus eigenlijk en toch: sindsdien nooit meer maandverband.

Brr tampons

Ik heb dus echt helemaal NIETS met tampons.
Goed als mijn dochter (nu 7 dus nog niet echt aan de orde) ze wil, van mij mag ze, maar nee, ik vind maandverband of een keeper echt VEEL prettiger.

Rembrand

Rembrand

11-11-2009 om 08:57

Dirksmama.

Ik zie een jong meisjes echt zo snel niet met een keeper aan de gang gaan. Ik vraag me overigens altijd af hoe je dat doet als je buitenshuis bent. Het lijkt me een behoorlijk geklieder, en je hebt niet overal een fonteintje bij de hand. Hoe maak je je keeper ( en je handen ) dan zo snel schoon ?
M.

Ik was 9

toen ik voor het eerst ongesteld werd en ben ook vanaf de 2e of 3e dag met tampons begonnnen. Toen hadden we namelijk gym op school, met verplicht douchen na die tijd, en ik was echt niet van plan om de hele klas te laten zien dat ik ongesteld was...

mama

mama

11-11-2009 om 21:30

Hygiene

ik heb ook niets met tampons, brr. bovendien na 3 kids.. (haha). ik heb altijd het gevoel dat je 'schoon' moet worden en dus dat het bloed niet achter moet blijven. Leer haar vooral over hygiene en het niet laten zitten van de tampon!!

Monique D*

Monique D*

12-11-2009 om 01:17

Wat is een keeper en onze ervaringen met tampons

Voorzover ik weet is een keeper zo'n man die ervoor moet zorgen dat er geen bal in het doel komt...
Sinds mijn ervaring als 17-jarige (was toen nog maagd) heb ik nooit tampons gebruikt. Ik wilde toen zwemmen en had een heel kleine nasleep van de menstruatie. Ik kreeg er een van mijn moeder. Ik weet echt niet meer wat de maat daarvan was, het zal wel medium of zoiets zijn. Nadat ik de gebruiksaanwijzing "hoe breng je een tampon in"had gelezen ging ik dus in de pose staan (één voet op de wc en één op de grond) en probeerde vervolgens de tampon erin te duwen. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je het zover erin duwen dat je hem niet meer kan voelen. En hoe ik ook probeerde, het wilde niet diep genoeg erin. Het uiteinde van de tampon was gelijk aan de ingang van mijn vagina en dat bleef zo. Dus toen heb ik hem maar zo laten zitten... en ik bleef het de hele dag door voelen. Later heb ik het maar op de wc eruit gehaald... ik ging ervan uit dat ik anatomisch van onderen niet goed was gebouwd, want NIEMAND had daar last van! Vanaf dat moment heb ik nooit meer een tampon gebruikt, ik blijf bij mijn oude, trouwe maandverbanden!
Mijn dochter moet er zelf ook helemaal niets van hebben. Zij vindt het een eng idee dat er iets in haar vagina gestopt moet worden. En ik vind ik zelf ook prima dat zij nog geen tampons wil. Stel dat het haar wel lukt en zij vergeet het! Dan ben je nog verder van huis wat hygiëne betreft. Nee, tampons zijn niet aan ons besteed! Misschien wil zij het wel later proberen als zij ouder is..

Vanaf 13 jaar

Ikzelf gebruik tampons sinds ik een jaar of 15 was (maar was ook laat ongesteld, dus w.s. een jaartje ofzo). Ik werd ongesteld bij een vriendin waar ik logeerde, was nog erg onregelmatig en bij vriendin was niks anders dan tampons of kolossale maandverbanden die niet eens in mijn ondergoed pasten.(w.s. van haar moeder die behoorlijk op leeftijd was, vriendin was de jongste thuis en de rest al het huis uit, misschien waren het wel incontinentieverbanden....) Afijn toch maar die tampons geprobeerd onder aanwijzingen van mijn vriendin en na de eerste paar keer wat gestuntel geen enkel probleem. Voor dochter had ik maandverband gekocht. Maar er zijn natuurlijk ook tampons in huis. Voor de zekerheid toen het moment daar was ook mini-tampons gehaald. En nadat ze eerst een half jaartje maandverband had gebruikt (wat prima ging) doemden er al problemen op zoals gym...en douchen. En zwemmen...en dan wat zeg je dan? " Ik ben ongesteld" is niet iets wat jonge meisjes graag in de groep (gemengde groep) zeggen....dus zei ze dan eerst dat ze meeging en kwam later hoteldebotel thuis was ze nu moest doen? En belde dan onder mijn aanvoering vriendin met de uitleg...waarbij vriendin dan weer een smoes kon bedenken voor de rest van de groep. Maar goed, al die sporadische lastige intermetzo's komen natuurlijk niet maandelijks voor.Dus bleef ze aan het maandverband. Toen de zomer op komst was en ik meer intermetzo's voorzag (zomer=veel zwemmen) heb ik haar aangeraden toch maar 's thuis tampons te proberen. Ze wist niet eens dat je met tampons wél kan zwemmen. Dus ook dat uitgelegd en gezegd dat ze het beter eerst 'gewoon' kon zijn voordat ze er mee zou gaan zwemmen (anders zit je daar in je bikini je ongemakkelijk te voelen..). Eerst moest dat bezinken en ik had me voorgenomen om evt. te helpen/aanwijzingen te geven en toen opeens zei ze al 3 dagen tampons te gebruiken (overdag) en dat het heel goed ging. Nu wisselt ze af. Soms maandverband (wintermaanden) en soms tampons (vooral zomermaanden en soms ook 1 dagje tussendoor). 's Nachts niet, dat vindt ze een 'eng' idee. Maar mijn indruk is dat ze steeds meer tampons gebruikt. De tampons raken namelijk steeds sneller op en het maandverband gaat langzamer.
Ik vindt dat maandverband maar 'gedoe'en het stinkt nog ook...(of ik vindt het gewoon vies...)
En het plakt, nee dank je.
groeten albana

Behalve tampax

heeft ook OB tampons met inbrenghuls, alleen zijn die niet meer verkrijgbaar in mini-formaat. Ik vind de tampons van OB wat beter hun vorm behouden, die van Tampax worden van die rare lange, slierterige dingetjes.

Daarnaast heb je speciaal voor 'beginners' ook OB Comfort mini, die hebben een gladde bovenant waardoor je ze wat gemakkelijker inbrengt.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.