Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ongewenst gedrag

We hebben een zoon van 4 (oktober 2005). Thuis is hij onhandelbaar, lokt situaties uit om ons op de kast te jagen. Drijft ons hierbij echt tot het uiterste. We zijn beide zeer consequent en staan op 1 lijn, maar straffen lijkt niet te helpen. We straffen hem verbaal, praten met hem, geven hem een standje, maar niets lijkt te helpen. Is ook erg brutaal tegen ons. Op school of bij anderen is het een voorbeeld-kind, maar vaak als we naar huis gaan is het direct flink hommeles ! Straffen als geen TV kijken of op de trap zitten helpen niet.
Wie heeft tips om ons probleem mee op te lossen of ervaringen hiermee, want hij haalt het bloed onder onze nagels vandaan !

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa

Elisa

26-12-2009 om 22:56

Op zijn tenen lopen op school

juist doordat hij op school zo op zijn tenen loopt door het ideale voorbeeld kind te zijn. probeert hij zich thuis af te reageren, want daar is het zo vertrouwt. en kan het ook zo zijn dat hij moe is. en daardoor sneller brutaal wordt?

groetjes elisa

Positief benaderen?

ik lees:We straffen hem verbaal, praten met hem, geven hem een standje, maar niets lijkt te helpen. Straffen als geen TV kijken of op de trap zitten helpen niet.

zitten jullie niet in een negatieve spiraal?
hebben jullie al geprobeerd om juist de dingen die wél goed gaan te belonen?een compliment uitdelen,een sticker kado bij goed gedrag,een spelletje doen als hij zich wel aan afspraken houdt?dus wat meer letten op de positieve dingen en de negatieve wat meer te negeren?

dc

dc

27-12-2009 om 07:13

Moe

dat idee kreeg ik ook gelijk. Hier is mijn oudste zo als hij moe is. Moe van school voornamelijk. Ook heel brutaal enzo.

Hier helpt het om hem elke dag mee naar buiten te nemen om even te voetballen of te fietsen. Even lekker actief bezig. En verder als hij zo brutaal doet, dan zeg ik dat hij zo niet tegen me mag praten en dan haal ik hem bij me en vraag ik waarom hij dat doet en dan praten we erover. Eindigt meestal in een knuffel...

Zoals hierboven al gezegd is, hij voelt zich veilig thuis, dus reageert zich thuis af.

lukke

lukke

27-12-2009 om 12:48

Negeren

Als mijn dochter van school of de opvang komt wil ze ook wel eens een half uurtje 'rellen'. Negeren werkt hier het beste. Straffen en vooral 'een goed gesprek', maken het alleen maar erger.

Negeren, goed gedrag belonen en vooral ook niet teveel verwachten. Het is een kleuter van vier, die gaat thuis echt wel een beetje grenzen zoeken en brutaal zijn. Zeker na een dagje op school of bij een ander op de tenen lopen.

Het klinkt (maar goed het zijn maar een paar regeltjes) alsof je 'm af wil leren grenzen te zoeken of brutaal te zijn. Leer hem en jezelf ermee om gaan. Maak een grapje, zing een liedje, trek zo nu en dan een grens (dan maakt het ook indruk), maar laat ook wat kleutergedrag gaan zou ik zeggen. En geef de aandacht aan wat wel goed gaat.

Chippie

Chippie

27-12-2009 om 13:46

Net begonnen op school?

Je kind is net begonnen op school (in oktober)? De tijd tot de kerstvakantie is voor veel leerlingen al te lang en in ieder geval druk met kerst en sinterklaas. Ik herken het gedrag heel erg van mijn zoontje toen hij net op school begonnen was. Vooral het feit da thet een voorbeeldig jongentje in de klas was. Dat kost heel veel energie. Er komen zoveel nieuwe regeltjes, kinderen, indrukken, juffen, etc op hem af. Ik zou iets minder standjes geven, hem wat vaker uit laten razen, wat vaker een uurtje voor een rustig dvd-tje zetten (daar ben ik helemaal niet voor, maar mijn zoontje had die rust gewoon écht nodig) en veel complimentjes geven. Niet stil staan wat niet goed gaat, wel bij wat wel goed gaat. Niet te veel plannen in het weekend en/of na schooltijd of in de vakantietijd. Een dikke knuffel voor je kleine, grote man.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.