Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ontspanningsoefeningen en de dag erna

Via dit nieuwe draadje wilde ik geïnteresseerden even laten weten: als ik de ontspanningsoefening doe voor het slapen gaan, is cinnekedochtertje de volgende dag zoals ze altijd is (dus lief, rustig etc etc ). Als ik het een avond NIET doe, is ze weer zoals eerst, huilen, huilen, huilen. Is dit een normaal fenomeen of gebeurd dit meer in mijn hoofd ofzo???

cinneke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Milkshake

Milkshake

21-04-2011 om 16:44

Vraag

Hallo Cinneke,

Ik heb geen antwoord op je vraag maar ben wel heel benieuwd naar wat voor ontspanningsoefeningen je doet met je dochter en hoe lang doe je dat dan, 10 min.? Kan (en wil) je mij hier meer over vertellen?????

cinneke1

cinneke1

21-04-2011 om 18:58 Topicstarter

Milkshake

Hey Milkshake,

De reden dat ik de ontspanningsoefeningen ben gaan doen, is (zie onder boos en huilen) dat ze de hele dag door huilde, behalve als ze op school was. Om ieder wissewasje.
De oefening zelf heb ik hier op het forum, bij de basisschoolleeftijd gevonden, bij iets over angst voor het slapen gaan ofzoiets. Weet ff het onderwerp niet meer precies.
Die oefening doe ik zelf als volgt:
Ik begin met cinnekedochtertje te vragen hoe haar dag is geweest, of ze het leuk vond en wat ze gedaan heeft op school. Dat doen we dan tijdens het uitkleden en tijdens dat ik haar haartjes in een vlecht doe. Dan zeg ik dat ze in bedje kan gaan liggen (hier MOET niks, hier kan of mag je iets, vanwege de weerstand die het woord MOETEN bij cinnekekids geeft).
Dan begin ik bij je voetjes en dan passend bij hetgeen ze me verteld heeft over school. Dus is ze bijvoorbeeld naar de lammetjes geweest: "het zal wel warm geweest zijn in je laarsjes en je hebt zo ver gelopen bij de lammetjes... " en dan dat haar voetjes moe MOGEN zijn, want ze hebben haar de hele dag overal heen gebracht. En dan zeggen we samen tegen de voetjes dat ze al mogen gaan slapen. We gaan verder bij de beentjes, billen, buikje, ruggetje, handen, armpjes... En bij ieder stukje draag je iets aan wat ze zelf over die dag gezegd heeft. Dan kom je bij het gezichtje en begin ik altijd met het kinnetje, de mond, de neus de oren, de haren (want die helpen haar mooi maken zegt ze zelf altijd) en dan de oogjes. Bij haar buikje gekomen is ze altijd al lekker rustig, en bij haar oortjes slaapt ze meestal, dus oogjes fluister ik meestal. Dan krijgt ze een kusje en dan zeg ik nog welterusten en dan ga ik.
Op de dagen dat ik het WEL doe, is ze de dag erna lekker rustig. Natuurlijk heeft ze dan ook wel eens een bui, maar die is dan snel onder controle.
Op dagen dat ik er niet ben als ze gaan slapen, en het dus niet gedaan wordt, is ze de dag erna enorm huilerig, moeilijk, vaak boos, en dat dan de hele dag door. Dus ik hoop dat het zo goed gaat blijven helpen, dan ben ik helemaal blij en cinneke-ukkie ook!

Lief zeg

Wat een lief ritueel zeg. Ze heeft blijkbaar behoefte aan bevestiging en geruststelling en jou hulp nodig om dat te bereiken.
Ik vond het vroeger ook fijn als mijn vader een van zijn moralistische verhaaltjes kwam vertellen. De wereld werd dan weer even vredig en vertrouwd. Dat is het nut van bedtijdrituelen en helemaal niet alleen maar in jou hoofd hoor Cinneke. Ik denk dat je je kind daar een gevoel van veiligheid en vertrouwen in meegeeft dat een langer effect heeft dan het moment zelf.
Een manier om jezelf te geven, ouderwetse uitdrukking, maar ik denk dat kinderen dat van je vragen, hoe dan ook.

Milkshake

Milkshake

24-04-2011 om 08:50

Cinneke1

Dank voor je uitleg. Ik was een paar dagen weg vandaar nu pas een reactie. Lijkt me een erg gezellig ritueel. Het lijkt wel op yoga. Misschien probeer ik het ook wel eens bij mijn dochter. Die houdt ook wel van dit soort spelletjes en het lijkt me erg rustgevend. Ik zou gewoon lekker doorgaan als je dochter er zoveel baat bij heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.