Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ontstoken oorbelgaatje

Mijn dochter heeft 3 weken terug oorbellen laten schieten en sinds vanmorgen heeft ze ineens een ontstoken gaatje aan 1 kant. Er zaten opgedroogde groene korstjes. De eerste week heb ik iedere dag gedruppeld en gedraaid maar de laatste week is dit er weleens bij ingeschoten omdat het goed ging en het me ook niet goed lijkt om steeds te draaien. Ik heb het nu schoongemaakt met lauw water en wat antibacteriele zeep en dit ging goed. Het korstje kreeg ik makkelijk weg en ik heb ruim gedruppeld met de druppels die ik van de juwelier heb meegekregen. Heb nog even gedraaid om te voorkomen dat de oorbel vast komt te zitten. Het is verder niet heel pijnlijk, alleen wat gevoelig bij aanraken.
De andere oorbel ziet er goed uit. Wat is nu de beste methode? De komende dagen 2x daags druppelen en schoonmaken en kan ik verder nog iets doen?
De oorlel ziet niet veel roder en het is niet opgezwollen.
Ben benieuwd naar jullie tips.

alleen het fysiologisch zout gebruiken dat je kreeg en de adviezen volgen, dus niet verslappen en blijven draaien met schone handen. 

Wordt het dik en rood , glanzend, kloppend, war, dan ga je naar de huisarts en loopt ze kans dat de oorbel er uit moet.

Denk niet dat het abnormaal is. Misschien is dit het hoogtepunt van de reactie op de kwetsuur en wordt het nu alleen nog maar beter. 
Schoonmaken wel blijven doen en ontsmetten ook.
Toen ik kind was zijn er bij mij ook oorbelletjes gezet en heb ik alle oorbellen weg moeten laten want steeds zwerende oorlelletjes.
Na mijn pubertijd (vraag me niet hoe dat kwam) toch nog eens geprobeerd oorbellen te dragen (doorstekers dus door de gaatjes) en nooit meer last van gehad.

Max, waarom alleen fysiologische zoutoplossing? Ik ging vroeger met Sterilon aan de slag.
Ingrid, heeft je dochter de oorstekers bij aanvang schieten soms verwisseld voor andere stekers? Sommige stekers hebben scherpe uitstekende stukjes of zijn van materiaal waar je kind allergies op reageert.
Verder kan je ook vaker druppelen en draaien, 2x per dag is niet erg vaak.

Ingrid18

Ingrid18

19-02-2023 om 16:57 Topicstarter

Flanagan schreef op 19-02-2023 om 16:51:

Max, waarom alleen fysiologische zoutoplossing? Ik ging vroeger met Sterilon aan de slag.
Ingrid, heeft je dochter de oorstekers bij aanvang schieten soms verwisseld voor andere stekers? Sommige stekers hebben scherpe uitstekende stukjes of zijn van materiaal waar je kind allergies op reageert.
Verder kan je ook vaker druppelen en draaien, 2x per dag is niet erg vaak.

Nee hoor, ze heeft nog dezelfde oorbellen als die erin zijn gezet.

Het ziet er nu rustig uit dus heb er goede moed op dat het snel zal verbeteren.

Er zit ook steeds haar omheen gedraaid, zou zomaar kunnen dat dit een irritatie heeft veroorzaakt.

De komende weken even flink aan de slag met schoonmaken en draaien.

Heeft de juwelier die de gaatjes schoot geen instructie gegeven voor hoe lang dat schoonmaken en draaien moet? In mijn herinnering was het vier weken...

Sterilon en draaien zijn eigenlijk achterhaald, wordt meestal niet meer als advies gegeven: sterilon is te achterhaald, en het draaien (en dus aanraken met de vingers) brengt juist bacteriën in het wondje. Nu zeggen ze 2x pd schoonmaken met Unicura sensitive en verder vooral niet aanzitten.

Wat je kunt doen bij ontsteking/last ervan is even 10 min weken in fysiologisch zout. Hielp bij mij heel goed.

Niet draaien, dan maak je de wond steeds weer open. Gebruik het spul van de juwelier of koop anders wat ze ook gebruiken bij een piercingshop. Géén sterilon!
Haar omhoog tot het gaatje genezen is, je wil niet dat er haar in het gaatje komt en daar een ontsteking veroorzaakt. 

Flanagan schreef op 19-02-2023 om 16:51:

Max, waarom alleen fysiologische zoutoplossing? Ik ging vroeger met Sterilon aan de slag.
Ingrid, heeft je dochter de oorstekers bij aanvang schieten soms verwisseld voor andere stekers? Sommige stekers hebben scherpe uitstekende stukjes of zijn van materiaal waar je kind allergies op reageert.
Verder kan je ook vaker druppelen en draaien, 2x per dag is niet erg vaak.

Sterilon maakt gezonde cellen ook kapot, is te agressief. Het flesje wat je meekrijgt komt ongeveer neer op fysiologisch zout, dat kun je thuis ook maken, de verhoudingen zijn online te vinden.

Draaien zorgt dat het weefselvocht niet vastkoekt en wondjes met kans op infectie veroorzaakt als de oorbel door wat voor reden beweegt. Gewoon volgens voorschrift van de piercer, niet de hele dag natuurlijk en met schone handen.

Ingrid18

Ingrid18

19-02-2023 om 17:49 Topicstarter

Max88 schreef op 19-02-2023 om 17:30:

[..]

Sterilon maakt gezonde cellen ook kapot, is te agressief. Het flesje wat je meekrijgt komt ongeveer neer op fysiologisch zout, dat kun je thuis ook maken, de verhoudingen zijn online te vinden.

Draaien zorgt dat het weefselvocht niet vastkoekt en wondjes met kans op infectie veroorzaakt als de oorbel door wat voor reden beweegt. Gewoon volgens voorschrift van de piercer, niet de hele dag natuurlijk en met schone handen.

Dus wel draaien, dit zeiden ze bij de juwelier ook maar lees altijd tegenstrijdige verhalen hierover. Ik was er trouwens niet bij toen de oorbellen werden gezet, ze was met mijn man.

De viezigheid zat echt aan de voorkant van het gaatje, dus direct achter het knopje. Aan de achterkant ziet het er rustig uit. Je ziet wel dat de huid direct onder het knopje wat ontveld is ( klinkt heftiger dan dat het werkelijk is) het lijkt toch of dat is gaan smetten op de een of andere manier. Vanavond zal ik het weer schoonmaken met het middeltje wat ik bij de juwelier heb gekregen en voorlopig zal ik dit 2 x daags doen en voor de rest laat ik het met rust.


Met gaatjes schieten wordt het weefsel kapot geschoten, die huid is dan 'kertelig' moet nu aan elkaar gaan groeien. Als je draait, maak je het elke keer weer open met meer kans op infecties. Zoals al gezegd: schoonmaken met unicura zeep en verder niet aanzitten. 
Mocht je dochter nog meer oorbellen willen: je kan het beter laten piercen bij een piercing- of tattooshop. Dan prik je een mooi rond gaatje, dit zal sneller en mooier genezen. 

Oud maar beproeft middel: slaolie en draaien. Door al die middelen tegen ontsteking wordt de huis droog en stroef en gaat ie juist weer kapot. Slaolie smeert de boel en geeft daarmee ruimte aan de huid om te herstellen. 

Ik ben ook nog opgevoed met de sterilon-en-draaien-methode...nooit geweten dat dit niet goed zou zijn. Maar goed, nieuwe inzichten zijn vast niet verkeerd.

 Het klinkt nog niet als een heel ernstige ontsteking, dus ik zou gewoon de voorschriften volgen die je hebt meegekregen. Komt wel vaker voor, enigszins ontstoken oorlelletjes na het prikken van gaatjes. 

troelahoep schreef op 19-02-2023 om 19:28:

Ik ben ook nog opgevoed met de sterilon-en-draaien-methode...nooit geweten dat dit niet goed zou zijn. Maar goed, nieuwe inzichten zijn vast niet verkeerd.

Het klinkt nog niet als een heel ernstige ontsteking, dus ik zou gewoon de voorschriften volgen die je hebt meegekregen. Komt wel vaker voor, enigszins ontstoken oorlelletjes na het prikken van gaatjes.

Idd en zo'n ontsteking kan echt pijnlijk zijn, waardoor je soms amper het vleugeltje kunt vinden.

Tis al een jaar of 2 terug, maar ik vergeet nooit de afmeting van de oorlel van een 6-jarige waar we 45 minuten mee bezig zijn geweest 🙈 

Ook goed naspoelen na het haren wassen, de korstjes weken dan en er blijven geen zeepresten achter die weer voor smetten zorgen. Succes

Ingrid18

Ingrid18

26-02-2023 om 12:32 Topicstarter

Update: het ontstoken gaatje is helemaal opgeknapt. Was na een dag 1/2 alweer genezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.