Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Marie

Marie

12-05-2010 om 14:22

Ontwikkeling [puberen]

Hallo

Ik heb een vraagje. Gisteren zag ik bij mijn zoon van 10,5 jaar oud enkele lange zwarte schaamharen. Echt maar een paar. Hij zei dat hij dit sinds 1-2 maanden heeft. Onder zijn oksels heeft hij geen haar, hij heeft wel stinkend zweet sinds ongeveer een jaar. Ik vind het erg vroeg voor schaamhaar en begin van de puberteit? Of is dit normaal? En heeft dit dan ook invloed op zijn lengte? Hij is namelijk al niet zo groot.
Veel vragen, wie kan mij een beetje helpen?
Alvast bedankt!
Marie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Marie

Het is niet zo dat de groei stopt als een kind schaamhaar krijgt.
Jouw zoon heeft nog een groeispurt te gaan,dus daar zou ik me geen zorgen om maken.
En het is ook niet extreem vroeg,ik had vorige week een net 11 jarig meisje te logeren,zij was al 170 cm en had al flinke borsten.
Mijn eigen dochter was met 11 jaar voor het eerst ongesteld en is daarna nog zeker 20 cm gegroeid,ze is uiteindelijk 178cm geworden.

Astrid

Astrid

12-05-2010 om 16:47

Ontwikkeling hier

Mijn zoon begon op z'n 11e met schaamhaar. Hij wordt nu bijna 12 en krijgt nu okselhaar. Ik las ergens dat ze nog 30cm groeien na het begin van de puberteit. Bij jongens ligt het anders dan bij meisjes en hoef je je geen zorgen te maken over de lengte. Zoon is hier nu, schat ik, 163 cm (net wat groter dan ik ben).

Pelle

omdat elk kind gaat groeien ,een groeispurt krijgt,schaamhaar e.d,ook meisjes
en ik heb geen vergelijking hier met jongens,zoon begon pas op zijn 13e.

Jongens eerder dan meiden?pelle?

Niet altijd pelle,mijn zoon begon op zijn 13e te groeien ,mijn jongste dochter is nu 13 en nog geen spoor van ( lichamelijke)puberteit te bekennen.

Pelle?

*Sorry maar als je niet begrijpt waarom ik dat vreemd vind *

Waar lees jij dat ik je niet begrijp?of heb ik iets gemist?

Monique D*

Monique D*

13-05-2010 om 19:02

Bezoek maar eens een groep 7 of groep 8

Als je de kinderen bekijkt in groep 7/8 dan zie je dat in het algemeen de meisjes een voorsprong hebben op jongens op het gebied van de lichamelijke ontwikkeling. De jongens zijn zo en klein speels en de meiden beginnen al eruit te zien als jonge vrouwen.
Op het VO (meestal tweede klas) beginnen de jongens pas met hun groeispurt..
Ik vraag mij eigenlijk af op welke leeftijd jongens zich zouden moeten scheren. Mijn zoon (15) begint nu pas een heel klein donzig snorretje te krijgen en verder zie ik nog niets. En dat terwijl zijn vader zwaar behaard is.. Verder is hij 1.75 lang en praat met een diepe bas.

Monique D*

Monique D*

13-05-2010 om 19:12

En nu antwoord op de vraag van marie..

Schaamhaar met 10,5 jaar is vroeg. De groeispurt kan ineens komen, ongeveer rond 11 of 12 jaar. Mijn zoon was ongeveer 11 toen hij schaamhaar begon te krijgen en met 12 merkte ik een stemverandering bij hem op. Daarna schoot hij de lucht in.
Misschien is jouw zoon erg vroeg met schaamhaar en de ontwikkeling van andere lichaamskenmerken zal dan later komen. Bij zoonlief kwam als eerste schaamhaar, geleidelijke stemverandering, groeispurt, okselhaar en ik meen nu een heel klein snorretje te zien... Wat het laatste betreft vind ik hem traag. Zijn vrienden van ongeveer dezelfde leeftijd hebben een aardige snor en sommigen van hen moeten zich al scheren.
En nu ga ik twee appels van verschillende appelbomen vergelijken: mijn dochter was rond 8 jaar toen ik merkte dat haar borstjes begonnen te groeien. Dokter geloofde dat niet. Na een paar maanden ontdekte zij wel borstschijfjes.. haar lichamelijke ontwikkeling ging toen met sprongen vooruit. Met haar 10e diende haar eerste menstruatie zich aan..

Marjoleine64

Marjoleine64

13-05-2010 om 20:03

Groep 7 en 8...

Er zijn hele grote verschillen in groep 7 en 8, tenminste de groepen van onze zoons. Oudste (12-en-een-half) is echt de langste jongen van zijn groep 8 met zijn 1m70, maar nog niet de zwaarste met zijn 53 kg. Er zijn er 2 die bijna even lang zijn, maar zeker 10 kg zwaarder. Er is er ook 1 die bijna een jaar ouder is (zittenblijver) en ruim een kop kleiner en 15 kg lichter... De meiden net zo: er zijn er bij van (al 13 jaar) en ruim 1m70, al echt vrouw, en er zijn er bij die echte piepkleintjes zijn maar bijna net zo oud. Het is wel zo dat de meiden over het algemeen wat verder in hun ontwikkeling zijn dan de jongens.
Onze oudste begon met zijn groeispurt toen hij net 11 was, en gaat maar door. Hij zit ook echt al in de pubertijd, heeft sinds vorige zomer de baard in de keel, heeft een flinke bos schaamhaar en begint wat dons op zijn lippen te krijgen. en ook een flinke lading puistjes op voorhoofd en slapen helaas.
Jongste is 2 jaar jonger en is nog echt een kind, en omdat hij een jonge leerling is valt het ook niet zo op dat ook hij best groot is. Nog geen spoor van groeispurt of pubertijd bij hem.
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.