Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Lororuij

Lororuij

06-12-2010 om 11:03

Onverschillige futloze zoon van 11

Lieve ouders,

na jaren niet meer geweest te zijn op ouders-online, ben ik nu weer terug met mijn handen in het haar opzoek naar steun en hulp bij het opvoeden van mijn kind.
Mijn zoon is inmiddels 11 jaar.
Tis een lieve jongen, gezond en wel.
Maar ik heb sinds een tijd een probleem.
Mijn zoon is lusteloos, wil eigenlijk alleen maar achter de computer de hele dag, wiien of spelletjes spelen.
Wij proberen dit zoveel mogelijk te bepreken, omdat hij ook zelf moet kunnen spelen en dingen zou moeten ondernemen, maar dat doet hij dus niet.
Zijn zusje van 10 doet dat wel,m is actief kan ook goed alleen spelen en heeft leuke ideeën om te doen, knutselen tekenen, heitje voor een karweitje, van alles.
Maar mijn zoon, niks van dat alles.
Als hij niet op de computer mag (ik probeer te beperken tot vaste afspraken van 2x in de week) dan gaat hij de donald duck lezen. verder zit er geen actie in en wil hij ook niks. ja soms dan heeft hij lol met z'n zusje en dansen ze samen of gaan ze op de trampoline.

hij wil niet op sport, wil niet spelen, niks.
Toen van de week sneeuw lag heb ik hem naar buiten gestuurd en daar heeft hij heerlijk gespeeld.
De surpise die hij moest maken heeft hij uitgesteld tot het laatste moment en toen NOG moest ik hem helpen.
Savonds als hij moet slapen gaat hij stiekem lezen tot wel 0:00 uur.
We hebben er vaak gesprekken over gevoerd dat hij dat niet moet doen ivm zijn school en gezondheid en dan zegt hij ik kan gewoon niet slapen. Maar volgens mij heeft hij dat dan niet eens geprobeerd.
Ondanks gesprekken die we met hem gevoerd hebben en beloftes van zijn kant om het niet meer te doen gaat hij er gewoon mee door.
Ik ben ten einde raad. Hij luistert er gewoon niet naar.
Als ik zeg dat ik mijn vertrouwen in hem kwijt raak, doet hem dat niks. zelfs niet als ik hem uitleg met voorbeelden hoe hij zich zou voelen als ik me niet aan afspraken met hem hou. Hij is onverschillig als de pest.
Hij zit niet op een sport en misschien dat dat hem zou helpen, maar hij vind dus niks leuk
Ik wil hem ook niet dwingen dingen te doen die hij niet wil, maar wat moet ik dan???
Wie kent dit? Help!

alvast bedankt en groetjes van een radeloze moeder.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja,

Zit ie lekker in zijn vel? Is hij een beetje gelukkig? Zeurt ie de hele dag aan je hoofd omdat ie zich verveelt? Of is ie erg gelukkig met zijn ducken? En wat is er trouwens mis met D ducken?

Eerlijk gezegd is dat futloze hangerige typisch een (pre)puberteitsverschijnsle. Het schijnt ook dat je vervelen best goed is voor de hersenontwikkeling en zo. Laat kunnen slapen is trouwens ook een puberding, dus als dat iets van de laatste tijd is kan het daar ook wel mee te maken hebben.

Zoals jij het beschrijft (en ervanuitgaande dat ie verder lekker in zijn vel zit) lijkt me niet dat je hier nou echt radeloos van moet worden. Ik zou zoon bonnen bepaalde grenzen lekker zijn gang laten gaan. Gewoon duidelijke beeldscherm uren & licht-uit-bedtijd met hem afspreken & hem verder niet de hele tijd op zijn huid zitten. Lekker laten lezen en hangen.

Overigens...mag ie maar 2 keer per week op de computer? ieder zijn eigen regels, maar op zich lijkt me dat een 11 jarige best elke dag even zou moeten mogen 'beeldschermen'. Niet onbeperkt, maar een uurtje of zo...Of dat nou hyven is, of een spelletje. maar goed, ik weet dat de ideeen daarover per familie behoorlijk kunnen verschillen, da's natuurlijk jouw keus. En die bedtijd...slapen kun je niet dwingen, maar je kunt toch best met je zoon afspreken dat ie (onder het motto 'van liggen met je ogen dicht rust je ook uit') na een bepaald moment hem zijn boek laat wegleggen? Overigens hebben sommige kinderen beduidend minder slaap nodig dan andere..zolang ie 's morgens fris uit bed komt zou ik me niet al te snel druk maken. Hoelaat moet ie nou van jullie gaan slapen?

Ingrid

Hoort er bij?

Ik heb hier ook een 11jarige, die de hele dag alleen maar strips leest, en als hij zijn zin zou krijgen de hele dag achter de DS of de Wii zou zitten. Dat mag niet, hij mag van ons een half uurtje per dag. Daarnaast dus veel strips, af en toe TV, daarnaast bouwt hij soms stil met de lego. Ligt tot laat 's avonds wakker, maar slaapt in het weekend daarentegen ook nooit uit - kan kennelijk met minder slaap toe.

Maar hij zeurt niet dat hij zich verveelt. Hoewel hij de Duckies inmiddels uit zijn hoofd moet kennen vindt hij het toch telkens weer leuk om te lezen.

Ik denk dat het "hang-gedrag" bij de leeftijd hoort eigenlijk. Vriendjes doen het ook. Zolang hij zich aan de regels houdt vind ik het prima. Tuurlijk erger ik me weleens aan het uitstellen (ook hier pas laat en na flink aandringen een surprise gemaakt), maar het hoort toch bij hem.

Ik vind het gedrag van je zoon dan ook herkenbaar - en niet zo problematisch klinken.

Martine

Petra

Petra

06-12-2010 om 13:05

Hier nog eentje!

Ik heb een 12 jarige die precies zo doet
Mijn zoon wil ook niet op sport, alleen maar op de playstation, computer of ipod touch. Als hij afsrpeekt met een vriendje gaan ze daar op de computer en gelukkig doen ze als ze daar zijn ook nog wel eens wat anders, zoals spelen in de tuin met de hond.
Slapen lukt ook niet zo goed, maar nu geef ik mijn zoon sinds kort een melatonine pilletje, een uur voor het slapen gaan, en of het nu suggestie is of niet, het helpt, hij slaapt er beter van!
Je kan je zoon natuurlijk zeggen dat hij tot half 12 mag lezen en dat hij daarna echt moet gaan proberen te slapen. Zelf ook even een alampje op je telefoon ofzo zetten, dat je om half 12 (of half 11, wat jij wilt) nog even naar boven gaat om het licht uit te doen en nog even wat gezelligs zegt (ik ga nooit zo mopperen tegen mijn kind voordat ie moet gaan slapen, dat doe ik dan liever de dag erna)
Verder laat ik het maar gaan.

Zelf was ik trouwens vroeger ook nooit op een sport te krijgen, en dat terwijl ik bijvoorbeeld altijd heel goed was in gym op school en dat ook heel leuk vond, maar ik vind mezelf (nog steeds) geen verenigingtype. Ik hou niet van dat groeps gedoe of het moeten naar sport. Zeker op momenten dat ik er helemaal geen zin in heb. En ook mijn kind zegt zulke dingen, "mam ik moet al naar school, ik moet al huiswerk maken, ik wil niet ook nog eens naar een sport moeten"
Vroeger had ik natuurlijk geen computer, maar als ie bestond had ik er zeker op gezeten ik was toen veel aan het lezen, tekenen en schrijven, lichamelijk dus ook zeker niet actief. Maar ik was toen (en nu nog) altijd erg slank, als je bang zou worden dat je kind bijv. dik wordt en dichtgroeit, daar is meer voor nodig dan alleen niet sporten.

Als je kind zich prettig voelt zo, zou ik hem niet zo op zijn nek zitten, alhoewel zo'n aktie als naar buiten sturen met sneeuw natuurlijk een goed idee is, ben je zelf meegegaan?
(of blijf je zelf wel liever binnen zitten, ik dus wel, waardoor ik mijn zoon eigenlijk wel vaak begrijp )

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

11-12-2010 om 01:30

Ik sluit me aan bij mijn voorgangsters

Twee keer per week achter de computer? Dat is wel erg weinig in de 21e eeuw. En is strips lezen verheffender dan dingen op het beeldscherm lezen? Heeft hij genoeg sociale contacten of is hij erg introvert?
Ik had altijd het idee dat computeren een erg eenzelvige bezigheid is maar dat hoeft niet, ik heb zelfs al meegemaakt dat een meegenomen Nintendo het ijs brak tussen mijn verlegen dochter en een stel onbekende jongetjes waarmee ze in de toekomst wel vaker mee zal optrekken (zoontjes van de zus van mijn vriend).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.