Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
judiths mama

judiths mama

04-05-2012 om 21:18

Oorlog

Mijn oudste van 9, wil graag meer weten over de oorlog. Op welke leeftijd lazen jullie kinderen het dagboek van Anne Frank?
Zijn er andere boeken die jullie kinderen lezen met informatie over de tweede wereldoorlog?

Op zich is het Achterhuis een optie om naar toe te gaan, zouden jullie dan eerst (samen) het boek lezen?

Ik hoor graag ervaringen. Ik wil mijn dochter graag meer vertellen of boeken laten lezen, maar weet niet zo goed wat geschikt is voor haar leeftijd, ook al is elk kind weer anders...

Saskia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margriet*

Margriet*

04-05-2012 om 21:46

Zijn ook nog andere boeken

zoals oorlogswinter of snuf de hond. Die las mijn zoon toen hij 9/10 was. En ik zou eerder naar het Anne Frank museum toegaan dan het dagboek lezen. Misschien voorlezen, maar ik vind haar nog wel wat jong.

pooh bear

pooh bear

05-05-2012 om 07:42

Anne frank

Mijn dochter was een tijdje terug ineens geïnteresseerd in Anne Frank. Wij hebben toen in de bieb gekeken en daar wen boek gehaald over Anne Frank maar dan geschreven voor kinderen. Die hebben we toen samen gelezen.
De bibliotheek had verschillende boeken over Anne Frank dus ze kon ook nog kiezen.
Wij willen deze zomer ook her achterhuis bezoeken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

lisbeth

lisbeth

05-05-2012 om 09:18

Anne frank

Mijn dochter ( wel wat jonger) is een paar maanden terug begonnen aan het dagboek en heeft het na een paar hoofdstukken weer weggelegd. Te veel pubergedoe over verliefdheid etc. Er is een boek geschreven door een vriendin van Anne, dat vond ze wel leuk. Verder oorlogsgeheimen van jacques vriens. Zelfs twee keer gelezen. Witte zwanen zwarte zwanen plus deel twee van ida vos. Dit speelt ook in de tweede wereldoorlog

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jillian

Jillian

05-05-2012 om 11:28

Reis door de nacht

Als kind las ik Reis door de Nacht van Anne de Vries. Ik vond dat hele spannende boeken. Ik moet toen ook rond de 9 jaar geweest zijn gezien het huis waarin we toen woonden. Mijn oudste kinderen hebben deze boeken ook gelezen. Het geeft een redelijke dosis geschiedenis mee.

Verder is de eerste Snuf de Hond ook een boek wat zich in oorlogstijd speelt. De latere vervolgen niet meer. Mijn oudsten hebben dit boek ook met veel plezier gelezen.

Anne Frank is natuurlijk een geweldig boek maar waarschijnlijk is je kind nog net te jong om zich goed in de situatie van Anne met alle onzekerheden en haar verliefdheid in te leven.

Irene

Irene

05-05-2012 om 12:40

Boek

Een mooi boek voor kinderen van die leeftijd is ook: "kinderen van het achtste woud" van Els Pelgrom.

De film anne frank

Was gisteren op tv. Samen met mijn dochter gekeken.
Ik ben zelf slecht in leeftijden maar ik heb De aanslag van Harry Mulisch met mijn kinderen voorgelezen. De thema's kunnen te hoog gegrepen zijn voor kinderen maar ook weer juist niet omdat ze er goede vragen bij kunnen stellen.

judiths mama

judiths mama

05-05-2012 om 20:36

Veel ideeën, fijn

We gaan binnenkort eens in de bieb kijken. Gisteren en vandaag was er bij het klokhuis ook een aflevering over Anne Frank, die hebben we samen gekeken.
Dochterlief vroeg zich daarna verbaasd af waarom wij zo graag naar Duitsland op vakantie gaan. Daarom is het zo goed om dit soort dingen samen te doen, dan kan je gelijk inspelen op vragen e.d.

Saskia

Margriet*

Margriet*

05-05-2012 om 22:03

Jillian

Reis door de nacht was toch in een aantal delen? Ik heb dat boek volgens mij gelezen toen ik 9 was en ik was er helemaal wild van. Ik was al een tijdje op zoek naar die titel, mijn zoon houdt ook erg van oorlogsverhalen. Dank.

marie

marie

05-05-2012 om 22:30

Engelandvaarders

Engelandvaarders vond ik ook een geweldige trilogie, alhoewel ik toen denk ik ouder dan 9 was toen ik dat las. Ketelbinkie las ik ook, maar dat gaat pas in het derde deel over de oorlog en loopt nogal triest af.
Mooie boeken zijn ook: De schuilplaats en "Ik heb geen naam" (gaat over een 15-jarig meisje in Theresienstadt). Verder nog twee boeken oover een Pools meisje dat in een klooster ondergedoken zit. Is ooit een serie van op tv geweest. Ik weet de titels zo niet meer, maar als ik thuis ben van vakantie zal ik even in mijn boekenkast kijken.
Verder is een mooi boek "Vechten voor overmorgen". Dat gaat niet over wo-2, maar beschrijft wel mooi wat er gebeurt als maar 1 partij het voor het zeggen krijgt.

Jillian

Jillian

07-05-2012 om 13:46

Margriet

Oorspronkelijk is het in meerdere delen verschenen maar nu kun je het als een boek kopen. Ik weet de namen van de afzonderlijke delen niet meer. het boek moet wel ergens thuis in de kast staan dus ik kan het even checken maar ik mee dat je tegenwoordig alleen de verzamelband kunt kopen.

+ Brunette +

+ Brunette +

07-05-2012 om 22:06

Reis door de nacht

Ben het eens met een voorgangster die zegt dat Anne Frank nog wat moeilijk is als je onder de (pakweg) veertien bent.

Margriet*

Margriet*

07-05-2012 om 22:12

Jillian

Bij bol hebben ze het, daarvan weet ik dat het meerdere delen is. Maar ik was de titel kwijt en dankzij jouw weet ik die weer!

Reis door de nacht

dat lazen we ook met de hele klas toen we een jaar of negen waren. Vrijwel al onze ouders waren kind in de oorlog, dus we konden navraag doen.
Snuf de hond, ook mooi en spannend.

Op mijn negende heb ik me door het Dagboek van Anne Frnk geworsteld. Ik kreeg een slechte indruk van haar, vond haar een irritant, overdreven tiepje.

Voor een negenjarige is een bezoek aan het achterhuis, met het museum, denk ik veel indrukwekkender. Er bestaat ook een heel goede cd-rom die je door het achterhuis leidt.

Andere boeken die ik recentelijk zag voor deze leeftijd die op mij een goede indruk maakten zijn 'alleen beer mocht mee', 'bommen op ons huis', 'ik kan nog steeds niet vliegen', 'joel en de veenheks', en natuurlijk 'oorlogswinter' en 'de kinderen van het achtste woud'.

We hebben net de Engelse vertaling van 'soldaat wojtek' besteld, daar zijn we heel benieuwd naar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.