Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
stans verlinden

stans verlinden

29-11-2010 om 10:11

Oorsprong letters

Hallo,
Ik kreeg laatst de vraag, waarom hebben we een ij, een ei en ook nog een y? En waarom een au en een ou?
Dat ik het moet zoeken in de oorsprong en ontwikkeling van onze taal weet ik wel maar hoe leg ik deze kwesties begrijpelijk, op groep 8 niveau, aan de kinderen uit?
Wie waagt zich aan een taalkundig verantwoord, begrijpelijk betoog?
Ik zou er erg mee geholpen zijn.
Stans

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

29-11-2010 om 11:08

Ik lees mee

Hier ook een 6-jarige die bezig is met leren lezen en dit soort vragen stelt. Lastig he. Ergens hebben ze ook gewoon gelijk, waarom niet gewoon 1 au (of ou) en 1 ij (of ei). En ei lijkt dan weer zo op ie, dat is ook weer verwarrend. Wat een ingewikkelde taal is Nederlands eigenlijk. Bij de oudste heb ik er nooit zo bij stilgestaan, die leerde ook vlotter lezen en stelde dit soort vragen ook helemaal niet.

krin

krin

29-11-2010 om 11:25

Begrijpelijk uitleggen

wordt nog een kluif, denk ik, maar hier vind je een beginnetje: http://www.onzetaal.nl/advies/ontstaanij.php

Tango

Tango

29-11-2010 om 13:46

Interessant, krin

Ik heb er even naar gekeken, maar best interessant die site die je noemt. ij komt dus oorspronkelijk van ii, een verlengde i. Tja, dat zou nog eens veel logischer zijn als dat nu nog steeds zo was. Nu schrijf je ie als verlegde i, vind ik ook zo onhandig.
Ik ga de site nog eens goed bekijken voordat ik een en ander aan Tangozoon kan/ga uitleggen.

IJ en ei

Volgens mij zit het zo: vroeger werden woorden met een IJ anders uitgepsproken dan die met een EI. Ik kom namelijk uit Limburg, en daar worden zo goed als alle IJ woorden (nog steeds) als een lange IE uitgesproken.Lekker makkelijk voor Limburgse kinderen! Maar hoe het nu met OU en AU zit, dat weet ik ook niet. Ook in Limburg gewoon wordt dit allemaal hetzelfde uitgesproken.
m.e.a.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.