Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Op welke leeftijd kregen jullie seksuele voorlichting en jullie kinderen ?


Due-scimmie schreef op 21-03-2023 om 15:17:

[..]

Dat van die condooms was hier ook trouwens. Met de boodschap ik heb liever dat je het veilig doet, dan dat ik al oma word.

En soas! In mijn puberteit was er erg veel aandacht voor AIDS (zeker op MTV, dat had ik zoveel mogelijk aan staan). 

Hmmm. Misschien heb ik de meeste voorlichting wel van MTV gehad, bedenk ik me nu. Samen met de middelste pagina’s van de Popfoto/Fancy. 

Er hing thuis altijd wel een soort ongemakkelijkheid over gesprekken over dit thema. Mijn oma van moeders kant was nogal conservatief en mijn moeder zei nogal snel 'dat vertel ik nog wel een keer, daar ben je nog te jong voor'.
Ik denk dat ik rond de tien was dat mijn moeder met ons een boek ging bekijken over hoe baby's gemaakt worden, eicellen, zaadcellen etc. en vertelde over wat menstruatie is en dat ik daar niet van hoefde te schrikken als dat gebeurde. 
Op school kwam dat pas in klas twee aan bod bij biologie. Niet alleen het biologische stukje, maar ook over anticonceptie, soa's en grenzen aangeven. Niet heel uitgebreid, maar het werd wel besproken.
Bij het stukje pijpen en beffen zat ik even niet op te letten, dus daar kwam ik pas op mijn vijftiende achter wat het was en had toen echt zoiets van 'gadver, doen mensen dat echt?'. Ik was sowieso nogal een laatbloeier op dat gebied. 

Op de basisschool werd wel ooit besproken toen een klasgenootje door was gelekt en een aantal jongens daar nogal lacherig over deden dat alle meisjes vroeg of laat ongesteld worden en dat heel normaal is en niks om over te lachen. Je lacht immers ook niet als iemand een bloedneus heeft of zo.

Bij dochter vertellen we wat ze wil weten en wat bij haar ontwikkelingsniveau past.
We gaan niet halve waarheden of vaagheden vertellen, dus niet dat je van 'knuffelen' of 'op elkaar liggen' kinderen kan krijgen. Dat boek van mijn moeder, heb ik inmiddels hier liggen. En we hebben het van jongs af aan al spelenderwijs gehad over grenzen aangeven (ook tijdens het spelen/stoeien) en dat bepaalde lichaamsdelen privé zijn en dat je die niet aan iedereen laat zien. 

Due-scimmie schreef op 21-03-2023 om 15:17:

[..]

Dat van die condooms was hier ook trouwens. Met de boodschap ik heb liever dat je het veilig doet, dan dat ik al oma word.

Bij mij heeft mijn moeder altijd geroepen dat als ik een vriend kreeg ze met mij naar de huisarts zou (meeslepen) gaan voor de pil. Net zoals mijn opa dat bij haar had gedaan. Ik was een beetje een laatbloeier en al op kamers toen ik een vriend kreeg, maar ik ben direct zelf bij de huisarts langs gegaan voor de pil en bij de drogist voor condooms. Ik had een huisarts in opleiding die het nog niet zo gewend was om dat soort vragen te krijgen en met en rood hoofd achter zijn bureau zat.

Bij ons op de middelbare school zijn wel de voorbehoedsmiddelen behandeld en het biologische gedeelte. Hoe zien de voortplantingsorganen er uit en hoe werkt het. 

Grenzen aangeven daar is geen aandacht aan besteed. Ik weet nog dat je op TV zag destijds, bij GTST dat men meestal na een eerste kus in bed belandde en ik dacht dat dat wel zo'n beetje normaal was. 

Het thema werd behandeld in de tweede klas bij verzorging. De docent begon met de vraag: Wie is er al eens met iemand naar bed geweest? Alsof dat doodnormaal is met 13/14 jaar en alsof dat ook doodnormaal is om met de klas te delen. 
Volgens mij kwamen er toen wat verhalen van 'wel bijna maar niet helemaal' maar de meesten waren nog net eens aan zoenen toe. Dan krijg je wel t idee dat je dat al lang had moeten doen met je 13 jaar. 

Oef, dan moet ik zo’n 55 jaar terug in de tijd… Ik kreeg het te horen in de hoogste klas dacht ik. Volgens mij zaten we toen op zolder. Toen ik het thuis vertelde was de reactie van mijn moeder: fijn, dan hoef ik het niet meer te doen. Maar veel info was blijkbaar niet overgekomen, want ik werd voor het eerst ongesteld maar wist niet hoe of wat. Was ook nooit verteld waar maandverband lag. Ik vouwde een aantal velletjes wc-papier op en in m’n onderbroek. Werd toen uit de tuin geplukt tijdens het spelen (blijkbaar had ik een spoor achtergelaten) en kreeg toen zo’n speciaal antilekbroekje aan met die haakjes om het maandverband vast te zetten. Verder is er thuis nooit over gesproken.

Thuis nooit. Op de lagere school ook niet.
Wél op de middelbare school: in de 2e klas bij biologie. 

Verder heb ik ook wel wat gelezen in blaadjes zoals de Hitkrant en de Duitse Bravo. 

 Toen ik voor de eerste keer ongesteld werd dacht ik dat ik in eerste instantie dat ik blaasontsteking had. Maar al snel bedacht ik me dat ik ooit ook wel eens iets had gelezen over tampons en ongesteldheid (volgens mij OB-reclame innde Tina).  Ik heb het toen aan een vriendinnetje verteld, zij weer aan haar moeder die mijn moeder belde en zij heeft toen maandverband voor me gekocht. Maar verder werd er niet over gesproken. 

Ben 50 jaar oud trouwens en kom niet uit een christelijk milieu.

Annelies58 schreef op 21-03-2023 om 17:45:

Oef, dan moet ik zo’n 55 jaar terug in de tijd… Ik kreeg het te horen in de hoogste klas dacht ik. Volgens mij zaten we toen op zolder. Toen ik het thuis vertelde was de reactie van mijn moeder: fijn, dan hoef ik het niet meer te doen. Maar veel info was blijkbaar niet overgekomen, want ik werd voor het eerst ongesteld maar wist niet hoe of wat. Was ook nooit verteld waar maandverband lag. Ik vouwde een aantal velletjes wc-papier op en in m’n onderbroek. Werd toen uit de tuin geplukt tijdens het spelen (blijkbaar had ik een spoor achtergelaten) en kreeg toen zo’n speciaal antilekbroekje aan met die haakjes om het maandverband vast te zetten. Verder is er thuis nooit over gesproken.

Oh ja, ik ben toen ook creatief geweest met wc-papier, keukenpapier en een boterhamzakje. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

21-03-2023 om 19:57

Opmerkelijk hoeveel mensen hier zeggen: bij ons thuis werd hier nooit over gesproken. Ik dacht dat ik (ergens in de 50) een uitzondering was, maar dat valt kennelijk erg mee

In klas 2 van het VO voelde ik me zooo dom, dat ik dat allemaal nog niet wist. Er waren veel klasgenoten die echt al veel meer hadden meegemaakt dan ik.

Ik heb in mijn puberteit echt veel geleerd uit de Breakout. Allerlei advies over oefenen met zoenen of wat masturberen is. 
Bij mijn ouders in de kast stond een boek met tekeningen van de geslachtsdelen, maar ook met allerlei standjes. Ik kan me herinneren dat ik dat een paar keer bekeken heb, stiekem. Verder nooit met mijn ouders over seks gepraat, geloof ik.

Bouwjaar 1971. De eerste beginselen toen ik 4 was omdat mijn moeder zwanger was. Nooit moeilijk gedoe over geweest.

Zoon ook eerste beginselen rond 5 jaar. Iemand op school plakte daar vervolgens nog een ooievaar tussen, dat vond ik  wat minder.

De meer gedetailleerde informatie met 7 jaar, bij een tentoonstelling in het universiteitsmuseum over het menselijk lichaam.
In plakken gesneden lijken, lichaamsdelen op sterk water, en een levensgroot plastic model van een baby in de uitdrijvingsfase. Dat model trok echt zijn aandacht. Na een paar minuten vroeg hij "Mama, nou weet ik wel hoe de baby eruit gaat, maar nog niet hoe die erin gaat".

Ideale plek. En giebelende studentjes die de vraag hoorden.

Er was ook een levensgroot model van een vulva. Plasgaatje, babygaatje, poepgaatje aangewezen.  Vervolgens de flessen met embryo's en foetussen op sterk water bekeken (steeds een maatje groter).

"Dokter Corrie" nam in groep 5 ofzo de rest van het kennispakket voor haar rekening. 

Mijn schoonzus was zo lief om zoon actief bij haar zwangerschap te betrekken (toen 9 jaar). Hij mocht bijvoorbeeld de baby in de buik voelen en met zo'n luidspreker naar het hartje luisteren.

Op de middelbare school bij biologieles, in de 1e of 2e klas. Dat was in de jaren '90. Thuis werd er niet echt over gesproken. Geen christelijk nest overigens. 

Ik denk dat ik er ergens op de basisschool achter kwam wat seks was, maar het boeide me toen totaal niet. Met die biologielessen weet ik nog dat de sfeer in de klas erg nerveus lacherig was. We waren allemaal nog behoorlijk bleu, sommigen hadden hooguit wat ervaring met zoenen. Ikzelf was er eerlijk gezegd op de lagere school echt nog niet aan toe om het over zoenen, seks of masturbatie te hebben. 

In mavo 2 moesten we een échte bevallingsvideoband bekijken bij biologie. 

Geen serene EO-beelden, maar het hele pakket aan ellende, geschreeuw en bloed.

Dat is pas écht een goed voorbehoedsmiddel, of een reden om voorbehoedsmiddelen daadwerkelijk te gaan gebruiken... 

Tja, wat versta je onder seksuele voorlichting? Dat is nogal breed.

Doemijdieglazenbol schreef op 21-03-2023 om 13:35:

[..]

Dat is wel knap, want hoe de clitoris er werkelijk uitziet en werkt, weten we pas een jaar of 25 (hoe tragisch is dat). Fijn dat die lerares daar al aandacht voor gaf (obv wat er toen bekend was)!

Dat  lijkt me stug, in de jaren 70 was de clitoris ook wel bekend hoor.

En vrouwen besnijdenis is al heel oud, dat is toch echt niet omdat ze niet weten wat een clitoris is…

In groep 7 kregen we op school de eerste seksuele voorlichting. Daarna in groep 8 nog een keer, samen met voorlichting over drugs en alcohol. 

Op de middelbare school hadden we in de onderbouw ( 2001-2002) natuurverkenning, waar seksuele voorlichting een hot item was. Naast de theorie, werd ook erg ingegaan op anticonceptie ( en dan vooral condoom, vrouwencondoom, pessarium etc. hoe het eruit ziet en hoe te gebruiken). Dat was vooral hilarisch als puber, maar al met al diep respect voor het geduld van de docent, met een klas vol hormonale pubers. 

Mijn vader was niet zo spraakzaam op het gebied van seksuele voorlichting, mijn moeder wel. Daar kon ik alles aan vragen en om het makkelijker voor ons allebei te maken, kreeg ik een boek, Seks en Zo, waar heel veel in stond. Dat kreeg ik rond de periode dat ik ook ongesteld werd, in groep 6 ( ik was 10) maar daar hadden we het ook al over gehad ( wat is het, hoe komt het en hoe kunnen we het makkelijker maken?). 
Oh en ze liet me kennis maken met historische romans, maar gaf ook aan dat wat ik daar in zou lezen, niet altijd de werkelijkheid zou zijn Daar had ze wel een beetje gelijk in

Mijn eigen dochters zijn 5 en 3 en beiden praten over vulva, vagina en penis/piemel, borsten en tepels.
Soms zorgt dat voor opgetrokken wenkbrauwen, maar het zijn de normale benamingen vinden wij en hoe vrijer wij daar over praten met elkaar, hoe normaler het is voor de kinderen. Dat hoeven ze niet over rond te tetteren, maar dat weten ze wel.
Oudste heeft veel interesse in waar baby's vandaan komen ( want net een klein nichtje gekregen) en dat probeer ik zo goed en zo kwaad op een duidelijke manier uit te leggen. Een beetje a la lentekriebels. 

Op school heeft oudste nog geen voorlichting ( groep 2), maar ik heb begrepen dat dit vanaf groep 3 wel aangeboden wordt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.