Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Op welke leeftijd kregen jullie seksuele voorlichting en jullie kinderen ?


EmmaT schreef op 21-03-2023 om 13:30:

Ik ben 62 jaar. Mijn ouders vertelden nauwelijks iets. Op de basisschool (nu groep 7) kregen we voorlichting met van die klittenband afbeeldingen die je kon verplaatsen. Met baarmoeder, piemel, eitjes en zaadcellen en al. Maar geen clitoris.
In de tweede van het VO had ik een biologielerares die haarfijn uitlegde hoe de clitoris werkt (1976 he?). Ik ben haar nog steeds dankbaar !

Dat is wel knap, want hoe de clitoris er werkelijk uitziet en werkt, weten we pas een jaar of 25 (hoe tragisch is dat). Fijn dat die lerares daar al aandacht voor gaf (obv wat er toen bekend was)!

Prillewits schreef op 21-03-2023 om 13:21:

[..]

Al kan het geen kwaad om ze uit te leggen dat bij het doktertje spelen het inbrengen van vreemde voorwerpen in lichaamsholten een no go is…

Mijn jongste van vier kwam laatst met een thermometer aan lopen. "Even kijken of ik ziek ben". Trekt d'r broek naar beneden en probeert 'm in d'r vagina te proppen. Eh juist: Stop lieverd. Ten eerste heb je daar twee gaatjes. En een thermometer hoort in de achterste. Ten tweede moet je nooit zomaar.... Enz. 

Ongesteld worden is inderdaad ook zoiets. Compleet in paniek was ik toen het mij gebeurde. Ik dacht echt dat ik heel ernstig ziek was. Mijn dochters weten dus al lang en breedt hoe het werkt. Dat ze dat later ook krijgen en zien al van jongs af aan dat ik mentruatieproducten gebruik. Pleisters voor je billen noemt mijn jongste dochter de tampons.

Op de middelbare school gaf onze lerares (25?) seksuele voorlichting, met het schaamrood op de kaken.
Van mijn ouders kreeg ik een boek, verder hebben we het niet echt besproken. Ik wil het met mijn kinderen graag anders doen. En dan vooral ook wat aandacht voor "geen ja is ook een nee", seksuele vrijheid en seks als gespreksonderwerp met vrienden.

Ik kan me dat niet echt heugen, geloof niet dat ik er uitgebreid voor ben gaan zitten met een van mijn ouders. Maar vragen werden wel altijd gewoon beantwoord. En zo doen wij het eigenlijk met pleegkind ook. Vragen worden beantwoord, we doen er niet moeilijk of raar over en dan komt daar over het algemeen ook nog wel een reactie op waardoor het een wat uitgebreider verhaal wordt. 
Kind is 8, de standaard reactie is nu meestal nog 'getverrrrr' of iets in die trant  

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

21-03-2023 om 13:50

Doemijdieglazenbol schreef op 21-03-2023 om 13:34:

rond mijn 11e hebben mijn ouders wel een poging gedaan, trouwens. Maar dat bestond vooral uit vragen wat ik al wist en toen dachten ze "ze weet genoeg, prima zo".

Ja, er is wel een keer uitlegd (8 jaar ofzo?) dat je kinderen kunt krijgen als een man en een vrouw bovenop elkaar gaan liggen. Precies zoals ik het nu zeg, zonder verdere details. Toen vroeg ik: "Waarom hebben tante Truus en ome Jan dan géén kinderen? Ze kunnen toch boven op elkaar gaan liggen?" maar dat resulteerde alleen in een enorme lach-bui.

Verder wel schatten van ouders hoor... 
En inmiddels weet ik ook de details... 🙂

De huidige openheid (en de reacties hier) juich ik alleen maar toe.

Ik was 13 ofzo denk ik toen mijn moeder besloot dat er iets verteld moest worden. Ze vond het zeer ongemakkelijk. Ze vertelde ook net niets. Mijn zusje zei later, ik dacht dat ze iets vergeten was, want wij wisten al meer op die leeftijd.

Later kocht ik de fancy weleens. Mijn moeder zag dat en vond het maar niets wat daar in stond. Dat deed zij niet eens (alsof ik dat wilde weten) en ze scheurde het eruit. Daarna kocht ik ze stiekem.

Op de mavo enigzins voorlichting, maar niet veel.
Sowieso had mijn moeder niet zo'n goede verhouding met sex. We waren altijd te jong en ze gruwde van verkering op jonge leeftijd. 
Laatst zat ze nog te mopperen dat samen in een bed slapen maar niets / raar was. De kinderen zaten erbij, dus wel even verteld dat ik daar anders over denk.  

Mijn kinderen krijgen doorlopend vanalles te horen, net zoals het uitkomt. Zo weten beiden (zoons van 9 en 3) dat ik regelmatig menstrueer want ze gingen op jonge leeftijd mee naar de wc en tja dan zien ze maar wat. De jongste kan dan zeggen: mama heb je weer bloed? De oudste weet ook over zoenen/seks, al naar gelang zijn vragen. 

Zelf maar weinig gehoord, wel over menstruatie maar verder niets. Ja, in groep 7 zei m'n moeder eens dat waar de afscheiding uitkwam een vagina heette. Ik ben volgens mij heel hard in lachen uitgebarsten en heb gezegd dat ik dat allang wist, en dat ik ook al wel wat wijzer was dan dat. 

Evaluna schreef op 21-03-2023 om 13:59:

Ik was 13 ofzo denk ik toen mijn moeder besloot dat er iets verteld moest worden. Ze vond het zeer ongemakkelijk. Ze vertelde ook net niets. Mijn zusje zei later, ik dacht dat ze iets vergeten was, want wij wisten al meer op die leeftijd.

Later kocht ik de fancy weleens. Mijn moeder zag dat en vond het maar niets wat daar in stond. Dat deed zij niet eens (alsof ik dat wilde weten) en ze scheurde het eruit. Daarna kocht ik ze stiekem.

Op de mavo enigzins voorlichting, maar niet veel.
Sowieso had mijn moeder niet zo'n goede verhouding met sex. We waren altijd te jong en ze gruwde van verkering op jonge leeftijd.
Laatst zat ze nog te mopperen dat samen in een bed slapen maar niets / raar was. De kinderen zaten erbij, dus wel even verteld dat ik daar anders over denk.

Dat gevoel had ik ook, dat ze vanalles vergat, waardoor ik me soms echt afvroeg of ik misschien al meer wist dan mijn moeder. 

Ik heb geen idee, dat gaat een beetje overal tussendoor. 

Evaluna schreef op 21-03-2023 om 13:59:

Ik was 13 ofzo denk ik toen mijn moeder besloot dat er iets verteld moest worden. Ze vond het zeer ongemakkelijk. Ze vertelde ook net niets. Mijn zusje zei later, ik dacht dat ze iets vergeten was, want wij wisten al meer op die leeftijd.

Later kocht ik de fancy weleens. Mijn moeder zag dat en vond het maar niets wat daar in stond. Dat deed zij niet eens (alsof ik dat wilde weten) en ze scheurde het eruit. Daarna kocht ik ze stiekem.

Op de mavo enigzins voorlichting, maar niet veel.
Sowieso had mijn moeder niet zo'n goede verhouding met sex. We waren altijd te jong en ze gruwde van verkering op jonge leeftijd.
Laatst zat ze nog te mopperen dat samen in een bed slapen maar niets / raar was. De kinderen zaten erbij, dus wel even verteld dat ik daar anders over denk.

Mijn moeder zag een abonnement op zo’n blaadje juist als een soort hulpmiddel. 

Doemijdieglazenbol schreef op 21-03-2023 om 13:35:

[..]

Dat is wel knap, want hoe de clitoris er werkelijk uitziet en werkt, weten we pas een jaar of 25 (hoe tragisch is dat). Fijn dat die lerares daar al aandacht voor gaf (obv wat er toen bekend was)!

Ja dat is bijzonder. Het werd uitgelegd als een klein dingetje, maar dat wist toen natuurlijk nog niemand. Maar werken deed ie wel al, haha 🤣

Ik kom uit een Christelijk nest. Mijn moeder bereidde me gelukkig wel voor op het krijgen van okselhaar, 'borstjes' en menstruatie. 

Maar seks... ik denk dat ze er vanuit gingen dat ik daar op school wel over zou leren. Op onze Christelijke basisschool ging het niet over seks. We hadden één jongetje in de klas dat van een andere school kwam en al wat 'wijzer' was. De woorden die hij gebruikte zocht ik thuis op in het woordenboek. Voelde niet echt de ruimte er naar te vragen. 

Verder hadden we in de jaren 90 de Tina (met Tina-dag), de Yes (met Yes-dag), de Hitkrant en de Breakout en daar kon je veel informatie uit halen. En Vrijen-enzo op de radio. Ik denk dat mijn ouders er vanuit zijn gegaan dat ik de informatie wel op school en via die tijdschriften zou ontvangen. Wat dat betreft waren de nineties ook wel ideaal.

Ik kan me geen voorlichting thuis herinneren al hadden we wel een boek 'Ben jij ook op mij?' Met uitleg. 

Op school was voorlichting in tweede jaar middelbare bij verzorging. Onze kleuters weten wat wij passend bij hun leeftijd vinden en waar ze naar vragen.

Doemijdieglazenbol schreef op 21-03-2023 om 13:34:

[..]

Verder werd er wel altijd gezegd (vanaf een jaar of 14) dat de condooms daar en daar lagen en dat we die moesten pakken als we die dachten nodig te hebben. Daar waren ze vrij makkelijk in. In principe was alles bespreekbaar, in praktijk deden we dat niet. Er werd niet vanzelf over gepraat. Maar dat hadden zij ook niet geleerd.

Dat van die condooms was hier ook trouwens. Met de boodschap ik heb liever dat je het veilig doet, dan dat ik al oma word. 

Ik (begin 50) heb in de beginjaren 80’ sexuele voorlichting in klas 5/6 gehad. Volgens mij met een klein boekje en een meester die dat boekje heel klinisch volgde. 

Met mijn ouders heb ik het nooit erover gehad. Ik kreeg toen ik denk ik een jaar of 11/12 was een boek met de mededeling dat als ik er vragen over had, dat ik die dan kon stellen. Dat boek heb ik van voren naar achteren uitgebreid uitgeplozen, maar vragen heb ik nooit aan mijn ouders gesteld.

Op de middelbare school bij biologie in klas 1 of 2 kwam het onderwerp ook weer ter sprake. Ik werd pas op mijn vijftiende ongesteld, dus daar schrok ik gelukkig niet van, omdat ik daar inmiddels wel op voorbereid was.

Ik heb geen kinderen, dus die hoef ik ook niks voor te lichten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.