zomer
06-04-2013 om 19:07
Op welke leeftijd kunnen de kids een avondje alleen blijven?
Ik ben gescheiden en mijn kinderen zijn voor het weekeinde bij hun vader. Vanochtend belden zij en we bespraken via de speaker het volgende: Vader ging om 20:30 naar een concert. Ze wilden het liefst mee, maar pa vond het te duur worden. Kids 8 en 12 jaar bleven alleen thuis. Ze vonden het niet super leuk maar oké. Hebben een leuke film gekeken, kind van 8 ging daarna naar bed. Kind van 12 belde pa om 1 uur omdat het nog steeds niet kon slapen. Hij ging toen gelijk naar huis, toen sliep het al.
Kind 8 jaar: niet super leuk, maar oké
Kind 12 jaar: niet leuk
Vaders: hij moet ook wel input hebben af en toe. Vind dat kinderen alleen zijn moeten leren. Dat het grote kind zich niet moet aanstellen
Ik: hij heeft de kinderen voor 50% en genoeg tijd uit te gaan, dat hoeft niet per se op een avond waar zij bij hem zijn.
Wat vinden jullie en wat vind de wet?

cqcq
06-04-2013 om 20:14
Tja dat hangt ervan af
Ik denk dat deze leeftijd oud genoeg is om alleen te zijn totdat de oudste naar bed moet. Dus bijvoorbeeld een avondje sporten, en dan om 9 uur thuis, daar zou ik geen problemen mee hebben. Met om middernacht of nog later thuiskomen, daarmee wel. Dat vind ik zelfs niet kunnen bij pubers.

gruffalo
06-04-2013 om 20:33
Hmm
ik heb 2 meiden van resp. 11 en 8, en ga echt niet tot na 1 uur 's nachts weg zonder oppas. Een uurtje is prima, maar langer niet. Ik wil een kind van 11 of 12 jaar zeker niet de verantwoordelijkheid geven over kind van 8! en ik kan me goed voorstellen dat kind het niet fijn vindt om zo laat alleen thuis te zijn, ze zijn nog zo jong.
kanttekening: het is wel heel afhankelijk van de kinderen of het kan. Mijn jonste is een onhandig type, dat geen gevaar ziet. Die laat ik op haar 18e nog niet alleen thuis denk ik! maar oudste is wat rustiger, serieuzer. Ik zou haar zonder haar zusje wel alleen thuis kunnen laten tot 's avonds laat, mits ze dat zelf zou willen.
Maar de verantwoordelijkheid voor haar jongere zusje op deze leeftijd...nee.

Tango
06-04-2013 om 22:22
Echt niet!
Hier kinderen in precies dezelfde leeftijd, 12 en 8. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ze zo lang alleen thuis te laten 's avonds ('s nachts). Zeker niet als ze zelf aangeven het niet zo fijn te vinden. Hier zou het w.s. best goed gaan, maar ik zou het zelf helemaal niets vinden.
Overigens weet ik nog heel goed dat ik zelf vroeger weleens alleen thuis was met mijn jongere zusje. Ik was toen w.s. al een jaar of 14/15 maar toch altijd bang dat er iets zou gebeuren. Mijn ouders hebben toen ze dat door hadden altijd een babyfoon ergens neergelegd, bij de buren o.i.d.

seanna
07-04-2013 om 01:07
'gebruikelijke zorg'
Wat de wet zegt weet ik niet maar ik weet dat bij het aanvragen van hulp voor een ziek kind of een kind met een beperking wel een lijstje wordt gehanteerd van wat gebruikelijke zorg is voor een gezond functionerend kind. Over alleen thuisblijven staat bv het volgende:
* kinderen tot 12 jaar kunnen niet zonder toezicht van een volwassene
* kinderen vanaf 12 jaar hebben geen voortdurend toezicht nodig van een volwassene.
* kinderen kunnen van 16 jaar dag/nacht alleen worden gelaten.
Dit lijstje is een richtlijn! Het ene kind is zelfstandiger dan het andere. En alleen thuis laten terwijl je bij de buurvrouw zit is ook weer anders dan wanneer je op een half uur rijden afstand bent. En een uurtje overdag is weer wat anders dan tot na middernacht.
Ik zou zelf mijn kinderen op die leeftijd nog niet zo lang alleen laten. Zou ik het wel doen dan alleen onder alle volgende voorwaarden:
* ik ben bereikbaar en in de buurt.
* er is iemand in de buurt (buren) op de hoogte dat ze alleen thuis zijn en hoe/waar ik te bereiken ben.
* Ik kan erop vertrouwen dat de kinderen weten hoe ze moeten handelen bij calamiteiten. (stel er breekt brand uit. stel er wordt om 23 uur aangebeld...)
* de kinderen voelen zich er zelf oke bij.
* de kinderen kunnen goed met elkaar overweg.

p
07-04-2013 om 11:09
Noway
Nee, dat vind ik echt niet kunnen. Dit soort dingen bouw je ook op en je gaat niet van de ene op de andere dag na 1 uur thuis komen. Hij is naar huis gegaan toen kind belde, dus hoe lang was hij nog van plan om te blijven en hoe ver weg was hij?
Ik vind inderdaad dat je niet langer kunt wegblijven dan de bedtijd van oudste. Pas sinds een half jaar ga ik 's ochtends weg als de kinderen (toen net 11 en 13) nog slapen waar zij vakantie hebben en ik werk. Daarvoor maakte ik er eentje wakker als ik weg ging. Ik vind het niet prettig om niet thuis te zijn als ze op deze leeftijd slapen.

zekka
07-04-2013 om 12:54
Ligt aan kinderen
Bij mij zou de doorslag zijn dat oudste kind niet graag alleen blijft, dan zou ik het ook niet alleen gelaten hebben.
Leeftijd zegt voor mij niet alles. Mijn zoon van 12,5 blijft wel gerust een hele avond/na twaalven alleen als wij een feestje hebben en oudere zus heeft ook iets afgesproken. Wel zijn wij dan altijd in hetzelfde dorp en heb ik mijn GSM bij waar hij me altijd op kan bereiken. Maar zoon vindt het dan ook prima om alleen te zijn, gaat film kijken en daarna naar bed. Wij komen dan ook pas na twaalven thuis. Sinds een paar maanden blijft hij ook overdag wel eens een dag alleen als er studiedag is op onze werkdagen. Mijn ouders fietsen dan wel een keer op en neer maar wat zoon betreft zou ook dat nog niet gebeuren.
Dus: in jouw geval zou ik het niet fijn vinden dat ze alleen gelaten worden.

Vic
07-04-2013 om 13:00
13 en 8 hier
Mijn kinderen zijn bijna 14 en 8. Ik ga regelmatig een avond weg, van ca. 19.00 uur tot 21.15 uur. Jongste gaat dan zelf naar bed en oudste is nog wakker. Beide kinderen vinden het niet heel erg leuk als ik weg ben, maar het alternatief (een oppas) nog minder. Ze hebben me het liefste thuis, maar ik wil ook wel eens sporten.
Laatst moest ik met oudste naar een 10-minutengesprek. Toen waren we van ca. 19.30-20.30 uur weg. Ik laat jongste dan wel alleen maar dan mag ze opblijven tot ik thuis ben. Ik vind het niet prettig om kinderen te laten slapen terwijl ze alleen thuis zijn. Zelf willen ze dat ook absoluut niet.

Leen13
07-04-2013 om 13:03
Volwassenen
Ook pubers kunnen nog concrete hulp van volwassenen nodig hebben. Als ik weg ben, dat kan tegenwoordig, naar een ouderavond of zo, dan kunnen ze altijd kennisen en vrienden in de buurt bellen als er zich een kwestie voordoet waar ze fysiek hulp bij nodig hebben. Een gesprongen leiding of zo of wateroverlast.
Voor instructie kunnen ze altijd mij bellen.

Ginny Twijfelvuur
07-04-2013 om 13:28
Een beetje aan de jonge kant
wat mij betreft. Maar niet onoverkomelijk. Wat ik echter belangrijker vind is dat je oudste het niet prettig vind. Ik vind dat je daar als ouder niet aan voorbij mag gaan.

Annet
07-04-2013 om 20:44
Met een avond heb ik geen probleem op deze leeftijd
maar wel met afwezigheid na bedtijd als oudste aangeeft er moeite mee te hebben.
Randvoorwaarde is ook dat beide kinderen het goed met elkaar kunnen vinden. Maar dat geldt voor elke leeftijd.

Yaron
07-04-2013 om 22:46
Nog niet
Op die leeftijd zou ik zo'n lange avond zonder ouder ook niet doen, zeker als oudste er moeite mee heeft. Onze ouste van 11 past nu 's avonds af en toe op tijdens de 10 minuten gesprekken bijvoorbeeld. De laatste keer liep het een uur uit en heb ik gebeld dat we later thuis kwamen, hij vond het geen probleem. Hij past dan op zijn slapende zusjes en in bed liggen broertje. Als zijn zusje huilt en hij krijgt haar niet stil dan kan hij ons bellen en zijn we binnen 3 minuten thuis. Verder dan binnen onze wijk gaan we 's avonds niet zonder oppas.