troelahoep
04-01-2014 om 22:46
op zoek naar sprookjes om voor te lezen
voor een kinderfeestje (5 jaar). Thema van het feestje is sprookjes, en ik wilde misschien een (paar) sprookje(s) voorlezen. Ik heb in m'n hoofd om een stukje voor te lezen, en dan een spelletje te doen n.a.v. het sprookje en dat ongeveer 3 keer.
De sprookjes die we nu in huis hebben zijn wel heel leuk (geschreven door Jaques Vriens, aanrader!) maar de meeste daarvan duren vrij lang om voor te lezen. Weet iemand een sprookjesboek waarin de sprookjes vlot opgeschreven zijn en waar je met een minuut of 5-10 per sprookje mee klaar bent? Liefst bekende sprookjes, en niet al te prinsesserig, want het is wel voor een jongetje. (dus niet én de prinses op de erwt- én sneeuwwitje - én doornroosje

Anneque
04-01-2014 om 23:10
Ja!
"De Sprookjesverteller" van Thé Tjong-Khing. Met bijv De nieuwe kleren van de keizer. Incl blote-billentekening die het hier altijd goed doet

Wilgenkatje-
04-01-2014 om 23:23
Lijkt mij leuker om alles aan een verhaal te koppelen
Lijkt me anders zo chaotisch.
Kies klein duimpje. Of de gelaarsde kat. Of hans en grietje. En verzin daar spelletjes, traktaties en een
Knutselwerkje of kleurplaat bij.

Leen13
04-01-2014 om 23:33
uitzoeken
http://www.beleven.org/verhalen/grimm/
Op deze website heb je de sprookjes voor het uitzoeken. En er staat bij hoe lang het duurt om deze voor te lezen.

troelahoep
05-01-2014 om 23:17
dankjewel alvast
dat boek van The Tjong King ga ik opzoeken, goed idee! En wat staan er een hoop sprookjes op die site AnneJ.... een heleboel kende ik nog niet.
Als iemand nog meer tips suggesties heeft, zijn ze natuurlijk welkom

Sneeuwitje
06-01-2014 om 09:23
sprookjesfeest
Ik heb vorig jaar een sprookjesfeest gegeven toen mijn dochter 6 werd. Heb zelf overigens geen sprookje voorgelezen, we hadden het druk genoeg met alle activiteiten/ spelletjes/ knutselactiviteit. Er zijn genoeg leuke spelletjes te vinden, dus als je tips wil, dan hoor ik het wel!
Sneeuwitje

troelahoep
06-01-2014 om 10:34
bromvlieg
misschien heb je wel gelijk hoor, de opzet is nog niet definitief. Er zijn al verschillende wensen naar voren gekomen voor het feestje.
Zoon noemt het zelf steeds zijn 'roodkapjefeestje', maar er moet ook een draak bij en paddestoelen en kabouters. En het sprookje van de wolf met de zeven geitjes en de prinses op de erwt vindt hij het leukst (allebei zeer bruikbaar voor het een of andere spelletje). En zelf wil ik heel graag een speurtocht met op het eind een peperkoekhuisje. Eigenlijk is het feestje gewoon de aanleiding voor mij om eens een peperkoekhuisje te bouwen
Misschien hoef ik ook niet voor te lezen, maar ik weet niet hoe goed kleuters in het algemeen al bekend zijn met sprookjes. Voorlezen vinden mijn kinderen in elk geval wel erg leuk.

Sneeuwitje
06-01-2014 om 11:30
spelletjes
Kan prima vind ik hoor, een sprookjesthema, spreekt juist heel erg aan op die leeftijd. En spelletjes kan je genoeg erbij verzinnen:
wij hebben o.a. gedaan:
klein duimpje race (met 2 paar grote mensen laarzen)
spekhappen (hans en grietje)
prins(es) op de erwt (grote boon onder een dubbelgevouwen handdoek leggen op een stoel, dan 3 handdoeken en 3 stoelen en zo raden waar de erwt ligt
wolf met 7 geitjes spel: die moet ik even voor je nazoeken, ik weet dat er van alles verstopt moest worden onder kleden/ kussens, maar hoe het precies gaat weet ik niet meer uit mijn hoofd.
assepoester: (stoelendans): kan je als gewoon stoelendans doen (bal), maar ook met bijv. een mooie damesschoen van jezelf, die ze in een kring moeten doorgeven.
Bouw evt. nog tijd in om gewoon te spelen, of leg een stapel verkleedkleren neer. Bij ons was die behoefte er in elk geval wel, zeker nog met het 5-jarige feestje. En wij hadden nog een knutselactiviteit erin gedaan (maar jij hebt een speurtocht, dat is ook heel leuk, daar had ik geen zin in haha)
Succes hoor, het klinkt leuk en een verhaal achter de hand is altijd een goed idee!
Sneeuwitje

troelahoep
06-01-2014 om 11:55
sneeuwwitje
leuke tips! Bij de wolf en de 7 geitjes dacht ik aan een soort verstoppertje en dat de kinderen om de beurt de wolf mogen zijn. En voor de prins(es) op de erwt wilde ik al een stapel matrassen op het bed van zoontje leggen (maar dan gaan we natuurlijk concluderen dat er geen prinsen en prinsessen op het feestje zijn:-/ Jouw idee is ook een leuke.
Verkleedspullen klaarleggen is ook een goed idee. Ik wilde de kinderen al verkleed uitnodigen, maar we kunnen zelf nog wel wat klaarleggen. Laatst hadden we een harry potterfeestje voor onze 8-jarige en daar kwamen alle kinderen nog verkleed! Was heel leuk, 8 tovenaars en heksen. Ik vroeg me van tevoren eigenlijk af of een themafeestje nog leuk zou zijn voor 8 en 9jarigen maar het was erg geslaagd
Knutselen daar ben ik zelf heel erg van, maar mijn kinderen helaas wat minder. Speurtochten daarentegen zijn altijd een succes. Het enige wat moet meewerken is het weer...

Sneeuwitje
06-01-2014 om 15:05
oh ja
Ik weet het weer, er lagen overal kussens en kleedjes en dan moest je ergens een tikkende wekker of zo verstoppen, ze waren allemaal 'wolfjes'. Was erg grappig.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.