Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Opa geeft kleinzoon tik


EmmaT schreef op 30-08-2023 om 09:34:

Laten we het ook even in proportie zien en niet doen alsof we de hele dag tussen allerlei soorten gillende kinderen zitten. Ik woon in een gemiddelde wijk en ik maak zelden een gillend kind mee (wel of niet in supermarkt).

Het begon trouwens met die opa, en dat kind gilde niet eens.

Nee precies. Gillende kinderen zijn een uitzondering (in mijn omgeving in elk geval) en ik maak zelden mee dat ouders hun kind laten gillen of dat kinderen blijven gillen. En dan nog, ik kan kiezen om weg te gaan en dan ben ik van het gegil af. Maar de (herkenbare irritatie) heb ik wel toen die ene keer in het vliegtuig, waar ouders het kind lieten gillen).  Ik heb het geluk dat mijn kinderen niet gilden en ook niet zeurden in de supermarkt of bibliotheek of restaurant. Nu weet ik niet goed waarom maar als er wel werd gegild of gezeurd, dan had ik gekozen om weg te gaan omdat ik niet van gegil hou. Wordt er in een supermarkt gegild, dan ga ik weg. Dan ben ik er vanaf, maar die arme ouders niet.

Terug naar to. Wel ervaring met opa’s en oma’s (al dan niet met nieuwe partners) met ongepast gedrag of ongepaste verwachtingen naar kleine kinderen. Je kan oude mensen niet heropvoeden maar je kan wel proberen afspraken te maken met opa dat als er irritatie op komt borrelen, hij jou dat laat weten zodat jij kan ingrijpen. Daarnaast natuurlijk wat meer opletten, wat vaker kind aan de hand of kind bezighouden. Dan is het contact verbreken niet nodig. Werkt dat niet, zou ik een kind van vier weghouden bij dit soort bijeenkomsten. Dat wordt anders schadelijk, ben ik bang.
 

Er is wel een verschil tussen kinderen met een ernstige meervoudige beperking en een normaal kind en alles daar tussenin. Veruit de meeste kinderen zijn leerbaar in hun gedrag. De een met wat meer moeite dan de ander, maar de meesten kunnen gewoon dingen leren. Dat dat voor jouw prinses niet geldt is wat anders en ik begrijp echt wel dat dat loeizwaar is, maar de toon die je hier aanslaat vind ik niet zo aardig.

Simon68 schreef op 29-08-2023 om 01:27:

Even een ander geluid hier hoor want wat is iedereen hier veroordelend zeg! Iets met een mug en een olifant.En dan het contact verbreken..met een doodzieke vader/opa. Poeh...

En wat te denken van de moeder die plots haar dochter en kleinkinderen niet meer ziet door een klein incidentje? Meen ook dat de reacties op de eerste pagina's sterk overdreven waren, hij handelde uit reflex, kind gaat daar geen trauma aan overhouden.

MamaE schreef op 30-08-2023 om 12:23:

Er is wel een verschil tussen kinderen met een ernstige meervoudige beperking en een normaal kind en alles daar tussenin. Veruit de meeste kinderen zijn leerbaar in hun gedrag. De een met wat meer moeite dan de ander, maar de meesten kunnen gewoon dingen leren. Dat dat voor jouw prinses niet geldt is wat anders en ik begrijp echt wel dat dat loeizwaar is, maar de toon die je hier aanslaat vind ik niet zo aardig.

Autisme en erfelijkheid, denk niet dat ze het zo kwaad bedoelt. 

Heeft je vader misschien al metastasen in zijn hersenen? Er is er maar 1 nodig om je persoonlijkheid te beïnvloeden, zonder dat je daar zelf erg in hebt. Mijn vriendin veranderde zo erg, dat het leek alsof ze beginnende Alzheimer had. Snel agressief, bijna kinderlijk mokken en zich steeds minder bewust van haar gedrag. Ze was alleenstaand en haar hond was haar alles. Maar ze deed zelfs heel lelijk tegen haar. 

Ik praat niets goed, maar de scherpe kantjes die je vader al had, zouden nu best nog scherper kunnen worden naarmate zijn ziekte vordert. Sterkte!

Slaan, slaat nergens op.
Of krijgt opa ook een klap van oma als hij morst met de koffie?

Vrij trieste reactie van opa, ondanks de situatie.
Als hij tegen zijn kleinzoon op het moment had gereageerd met de woorden : wil je uitkijken, je doet opa pijn, had dit een diepere en betere impact gehad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.