Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Opa geeft kleinzoon tik


Kinderen worden tegenwoordig veel te soft opgevoed.
Een tik kan best, hopelijk leren ze dan meteen dat ze het niet nog een keer moeten doen.

1 klein tikje meteen slaan noemen vind ik wat ver gaan hoor..

Decibel88 schreef op 25-08-2023 om 21:42:

Kinderen worden tegenwoordig veel te soft opgevoed.
Een tik kan best, hopelijk leren ze dan meteen dat ze het niet nog een keer moeten doen.

1 klein tikje meteen slaan noemen vind ik wat ver gaan hoor..

Niet mee eens, een opa slaat zijn kleinkind niet onder geen enkele omstandigheid.

Decibel88 schreef op 25-08-2023 om 21:42:

Kinderen worden tegenwoordig veel te soft opgevoed.
Een tik kan best, hopelijk leren ze dan meteen dat ze het niet nog een keer moeten doen.

1 klein tikje meteen slaan noemen vind ik wat ver gaan hoor..

Een tik is een teken van onmacht en uit onmacht tikken uitdelen kan al snel uitmonden in blauwe plekken. Ik ga proberen mijn kind nooit te slaan.

Decibel88 schreef op 25-08-2023 om 21:42:

Kinderen worden tegenwoordig veel te soft opgevoed.
Een tik kan best, hopelijk leren ze dan meteen dat ze het niet nog een keer moeten doen.

1 klein tikje meteen slaan noemen vind ik wat ver gaan hoor..

Een tik geven of slaan duidt op het onvermogen van de opvoeder. Als je een kind goed op wil voeden hoef je echt niet te slaan. Praten, uitleggen en positieve aandacht werken heel goed.

Niet slaan is al best lang normaal. Ik ben 59 en mijn man is 65 en wij zijn in ons jeugd nooit geslagen en wij hebben onze kinderen ook nooit geslagen.

Ik zou mijn kind ver van opa vandaan houden en niet altijd met de kinderen opbezoek gaan.

precies, daarom vroeg ik ook, was het een harde knal met platte hand of een tikje?

precies, daarom vroeg ik ook, was het een harde knal met platte hand of een tikje?

Tuinfluiter schreef op 25-08-2023 om 21:57:

[..]

Een tik geven of slaan duidt op het onvermogen van de opvoeder. Als je een kind goed op wil voeden hoef je echt niet te slaan. Praten, uitleggen en positieve aandacht werken heel goed.

Niet slaan is al best lang normaal. Ik ben 59 en mijn man is 65 en wij zijn in ons jeugd nooit geslagen en wij hebben onze kinderen ook nooit geslagen.

Ik zou mijn kind ver van opa vandaan houden en niet altijd met de kinderen opbezoek gaan.

Niet slaan is al lang normaal, dit is zeker niet waar. Er wordt nog heeel veel geslagen dat wil je niet weten.

Kikki39 schreef op 25-08-2023 om 21:59: 

Niet slaan is al lang normaal, dit is zeker niet waar. Er wordt nog heeel veel geslagen dat wil je niet weten.

Haha ja ik ben soms ook verbaasd over deze uitspraken. Hoeveel ouders er wel niet losse handjes hebben... Heb het van zoveel mensen gehoord (later). Gelukkig voor andere mensen dat ze zijn opgegroeid met het idee dat het abnormaal is

Kikki39 schreef op 25-08-2023 om 21:59:

precies, daarom vroeg ik ook, was het een harde knal met platte hand of een tikje?

[..]

Niet slaan is al lang normaal, dit is zeker niet waar. Er wordt nog heeel veel geslagen dat wil je niet weten.

Heel erg dat er nog veel gelagen wordt. Ik zal het nooit normaal vinden ook geen klein tikje.

Decibel88 schreef op 25-08-2023 om 21:42:

Kinderen worden tegenwoordig veel te soft opgevoed.
Een tik kan best, hopelijk leren ze dan meteen dat ze het niet nog een keer moeten doen.

1 klein tikje meteen slaan noemen vind ik wat ver gaan hoor..

Als de ouders niet willen dat opa hun kinderen een tik geeft, dan hoeft er geen discussie te over gevoerd te worden. De ouders gaan erover. Ik ben het met deze ouders eens: ik zou onder geen enkele voorwaarde doen alsof het normaal en acceptabel is dat opa fysiek wordt tegen mijn kinderen als hij zich ergert of schrikt en dan net doet alsof het de schuld is van mijn kinderen dat hij ze geslagen heeft. Dat is dan jammer voor opa. Voor mij is hij een rotzak of een sneuneus als hij meent dat hij kinderen fysiek moet corrigeren. Kennelijk denkt hij zelf daar anders over. Moet hij weten, maar niet met mijn kinderen. Ik zou hopen met niemands kinderen. 




Nog geen 10 jaar geleden vond 70% van de ondervraagde dat een corrigerende tik op z'n tijd best kon.
En wereldwijd hadden bijna 8 op de 10 ouders hun kind wel eens geslagen. 
https://www.quest.nl/maatschappij/cultuur/a33622144/waarom-mag-je-je-eigen-kinderen-niet-slaan/

Gebruikersnaaminvullen schreef op 25-08-2023 om 23:17:

Nog geen 10 jaar geleden vond 70% van de ondervraagde dat een corrigerende tik op z'n tijd best kon.
En wereldwijd hadden bijna 8 op de 10 ouders hun kind wel eens geslagen.
https://www.quest.nl/maatschappij/cultuur/a33622144/waarom-mag-je-je-eigen-kinderen-niet-slaan/

Ondertussen is de corrigerende tik al sinds 2007 verboden. 
http://mobile.canonsociaalwerk.eu/nl_jz/details.php?cps=34&canon_id=514

Als de ouders niet willen dat het kind een tik krijgt en het is toevallig ook nog bij wet verboden doet het er niet heel veel toe dat er ook nog mensen zijn die er anders over denken.

Mija schreef op 25-08-2023 om 23:35:

[..]

Ondertussen is de corrigerende tik al sinds 2007 verboden.
http://mobile.canonsociaalwerk.eu/nl_jz/details.php?cps=34&canon_id=514

Als de ouders niet willen dat het kind een tik krijgt en het is toevallig ook nog bij wet verboden doet het er niet heel veel toe dat er ook nog mensen zijn die er anders over denken.

Het was ook meer bedoeld als opmerking dat het bij veel mensen nog gewoon lijkt te zijn, ondanks de strafbaarheid. En die ondervraagde mensen zijn natuurlijk niet uitsluitend opa's en oma's. 

Bijtje82

Bijtje82

26-08-2023 om 10:05

Gebruikersnaaminvullen schreef op 26-08-2023 om 00:24:

[..]

Het was ook meer bedoeld als opmerking dat het bij veel mensen nog gewoon lijkt te zijn, ondanks de strafbaarheid. En die ondervraagde mensen zijn natuurlijk niet uitsluitend opa's en oma's.

Ik durf te wedden dat iedere ouder wel eens een corrigerende tik heeft gegeven. 

Er wordt dan al heel gauw aan slaan gedacht, maar een corrigerende tik hoeft helemaal niet hard te zijn of pijn te doen. Het gaan erom dat het kind op zo'n moment even uit zijn concentratie wordt gehaald en beseft dat het op dat moment moet luisteren. Dus die het dan maar als aantikken. 

Decibel88 schreef op 25-08-2023 om 21:42:

Kinderen worden tegenwoordig veel te soft opgevoed.
Een tik kan best, hopelijk leren ze dan meteen dat ze het niet nog een keer moeten doen.

1 klein tikje meteen slaan noemen vind ik wat ver gaan hoor..

Ben het hier eigenlijk wel mee eens. 

Enkele jaren geleden haalde stiefzoon het in zijn hoofd dat het leuk was om met een stok op onze kippen te slaan, toen heeft hij ook een tik gekregen van partner. Zo'n tik is dan niet om pijn te doen, maar meer om hem te laten schrikken. 
Denk dat hij veel meer geïntimideerd zou zijn als ik mij kwaad had gemaakt. 

Bijtje82 schreef op 26-08-2023 om 10:05:

[..]

Ik durf te wedden dat iedere ouder wel eens een corrigerende tik heeft gegeven.

Er wordt dan al heel gauw aan slaan gedacht, maar een corrigerende tik hoeft helemaal niet hard te zijn of pijn te doen. Het gaan erom dat het kind op zo'n moment even uit zijn concentratie wordt gehaald en beseft dat het op dat moment moet luisteren. Dus die het dan maar als aantikken.

Nee hoor! Zowel mijn man niet en ik ook niet. Wij hebben onze zoon echt nooit een tik gegeven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.