Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Opa geeft kleinzoon tik


Bijtje82 schreef op 26-08-2023 om 12:52:

Poeh wat veel heilige boontjes hier zeg...

Corrigeren hoort nu eenmaal bij opvoeden en dat lukt niet met alleen maar fluwelen handschoentjes.

Die van mij krijgen echt soms wel een tik hoor of ik pak ze even vast.

En dan doe ik ze echt geen pijn. Een tik hoeft niet meer te zijn dan met een vinger op de hand te tikken.

Straffen hoort nu eenmaal bij opvoeden en wie dat ontkent zit met z'n kop in het zand.
Het zit nu eenmaal in de natuur van wezens om hun kroost te corrigeren.
Dat wij een stuk verder ontwikkeld zijn dan veel beesten om ons heen, wil nog niet zeggen dat we opeens weten wat het beste is.

Je moet er alleen niet in doodslaan. Een beest zal zijn jong ook niet verwonden, maar hij zal het wel corrigeren.

Een dief zal ook zeggen ‘iedereen steelt wel eens.’.

Nee dus, en ik sla ook mijn kinderen niet. Straffen ook niet en je kunt prima opvoeden zonder te straffen. Ik vind het eigenlijk zorgelijk dat je zo denkt.

Wat vind je van volwassenen die wel eens een andere volwassene slaan?

Mijn vader, en zo ook zijn vader,  was ook niet opgegroeid met oplossen dmv praten voor ons de taak om te voorkomen wat natuurlijk ook niet altijd lukte. Ik weet nog hoe hij mij een schop onder de kont wilde geven maar ik te snel was en hij mis schopte. Ik vond hem zo zwak dat hij zijn 10- jarige tamelijk brave dochter zo op haar plaats meende te moeten zetten. Maar fijn, ook maar een product van zijn opvoeding.
De vader van TO is ziekt, dement. Ze hoeft niet te verwachten dat hij gaat veranderen, dus zal ze het contact met haar vader en haar kinderen op een andere manier invulling geven. Wrs minder vaak de kinderen  mee en meer alleen bij haar dementerende vader op de koffie gaan. 
Ik wil niet het gedrag van de vader van TO bagatelliseren; eerder een aanpassing van de wijze van omgang na de omstandigheden zoals die is.

Mijn probleem zou niet eens zitten in een tik geven aan mijn kind. Dat kan een keer gebeuren in een reflex maar wel dat de vader hier totaal geen probleem in ziet. Als zijn kleinkind hem blijkbaar per ongeluk pijn doet dan geeft dat opa het recht om dat terug te doen. Dat is kinderachtig en gevaarlijk gedrag. Kinderen zijn nou eenmaal wel eens lomp en onhandig. Je mag daarna best laten blijken dat een kind je pijn heeft gedaan en dat wat ze deden niet leuk of verstandig was maar je mept er niet op los als tegenreactie. Je bent volwassen 

Een keer kan gebeuren maar het ontbreken van lerend vermogen bij opa zou voor mij wel een probleem zijn. Er wordt niet geslagen of getikt. 

Bijtje82 schreef op 26-08-2023 om 12:52:

Poeh wat veel heilige boontjes hier zeg...

Corrigeren hoort nu eenmaal bij opvoeden en dat lukt niet met alleen maar fluwelen handschoentjes.

Die van mij krijgen echt soms wel een tik hoor of ik pak ze even vast.

En dan doe ik ze echt geen pijn. Een tik hoeft niet meer te zijn dan met een vinger op de hand te tikken.

Straffen hoort nu eenmaal bij opvoeden en wie dat ontkent zit met z'n kop in het zand.
Het zit nu eenmaal in de natuur van wezens om hun kroost te corrigeren.
Dat wij een stuk verder ontwikkeld zijn dan veel beesten om ons heen, wil nog niet zeggen dat we opeens weten wat het beste is.

Je moet er alleen niet in doodslaan. Een beest zal zijn jong ook niet verwonden, maar hij zal het wel corrigeren.

Ik vind het moeilijk om dit soort berichten te lezen, omdat ik een verleden heb met ouders die ook dachten dat opvoeden niet op een andere manier kon. Het doet iets met me, zo naar om te lezen. 

Volgens de onderzoeken is een tik wel degelijk schadelijk, daarnaast weet ik uit ervaring hoe een tik aankomt. Maar ik ben een heilig boontje volgens Bijtje, omdat ik mijn kinderen opvoed zonder die tik.... Ik was bang voor mijn ouders, mijn kinderen kennen die angst gelukkig niet.

Het uitdelen van zo’n tik kan de hersenontwikkeling van een kind net zo beïnvloeden als ernstige mishandeling. Dat toont onderzoek van universiteit Harvard aan.

Harvard hoopt met dit onderzoek duidelijk te maken dat een corrigerende tik echt schadelijk is voor een kind. Het valt onder geweld en kan ook op later leeftijd een grote impact hebben. Al langer is bekend dat kinderen die weleens een tik krijgen later meer kans hebben op angst, depressie, gedragsproblemen en andere psychische problemen.

'Corrigerende tik' heeft hetzelfde effect op hersenen als ernstige mishandeling (kekmama.nl)

Gaan kinderen beter luisteren als je ze af en toe slaat? (quest.nl)

Bijtje82

Bijtje82

26-08-2023 om 15:02

MMcGonagall schreef op 26-08-2023 om 13:30:

[..]

Een dief zal ook zeggen ‘iedereen steelt wel eens.’.

Nee dus, en ik sla ook mijn kinderen niet. Straffen ook niet en je kunt prima opvoeden zonder te straffen. Ik vind het eigenlijk zorgelijk dat je zo denkt.

Wat vind je van volwassenen die wel eens een andere volwassene slaan?

Als je het verschil al niet eens weet tussen corrigeren en slaan, dan vind ik dat net zo zorgelijk. 

Iemand corrigeren hoeft niet te betekenen dat je die persoon fysiek pijn doet. 

En dan zeggen dat je opvoed zonder straffen... Ook zo'n loze kreet. 

Je kunt niet opvoeden zonder straffen of corrigeren.

Of wil je nu gaan beweren dat je nog nooit boos bent geweest op je kind? 

Zulke kinderen wil ik ook. Van die geweldige heerlijke kinderen die geboren worden en puur door hun fantastische opvoeding nooit iets verkeerd doen. 

Wat zal de wereld een paradijs worden.

Bijtje82 schreef op 26-08-2023 om 15:02:

[..]

Als je het verschil al niet eens weet tussen corrigeren en slaan, dan vind ik dat net zo zorgelijk.

Iemand corrigeren hoeft niet te betekenen dat je die persoon fysiek pijn doet.

En dan zeggen dat je opvoed zonder straffen... Ook zo'n loze kreet.

Je kunt niet opvoeden zonder straffen of corrigeren.

Of wil je nu gaan beweren dat je nog nooit boos bent geweest op je kind?

Zulke kinderen wil ik ook. Van die geweldige heerlijke kinderen die geboren worden en puur door hun fantastische opvoeding nooit iets verkeerd doen.

Wat zal de wereld een paradijs worden.

Iemand fysiek pijn doen wordt door jou vreemd genoeg dan weer wèl 'corrigeren' genoemd. 

Je spreekt jezelf tegen, het klopt gewoon niet wat je zegt.

Bijtje82

Bijtje82

26-08-2023 om 15:10

Yumi schreef op 26-08-2023 om 15:01:

[..]

Ik vind het moeilijk om dit soort berichten te lezen, omdat ik een verleden heb met ouders die ook dachten dat opvoeden niet op een andere manier kon. Het doet iets met me, zo naar om te lezen.

Volgens de onderzoeken is een tik wel degelijk schadelijk, daarnaast weet ik uit ervaring hoe een tik aankomt. Ik heb een moeder waarbij het (meestal) bij een tik bleef, maar omdat ze geen zin had om uit te zoeken wie wat gedaan had, kreeg we allemaal 'n tik. Vader deelde flinke klappen of schoppen uit, sloeg je hoofd tegen de muur of tegen dat van 'n broer of zus. Als je huilde kreeg je er een dreun bij, zodat je haast stikte in je tranen. Maar ik ben een heilig boontje volgens Bijtje, omdat ik mijn kinderen opvoed zonder die tik.... Ik was bang voor mijn ouders, mijn kinderen kennen die angst gelukkig niet.

Het uitdelen van zo’n tik kan de hersenontwikkeling van een kind net zo beïnvloeden als ernstige mishandeling. Dat toont onderzoek van universiteit Harvard aan.

Harvard hoopt met dit onderzoek duidelijk te maken dat een corrigerende tik echt schadelijk is voor een kind. Het valt onder geweld en kan ook op later leeftijd een grote impact hebben. Al langer is bekend dat kinderen die weleens een tik krijgen later meer kans hebben op angst, depressie, gedragsproblemen en andere psychische problemen.

'Corrigerende tik' heeft hetzelfde effect op hersenen als ernstige mishandeling (kekmama.nl)

Gaan kinderen beter luisteren als je ze af en toe slaat? (quest.nl)

Het eerste artikel gaat niet eens dieper in op wat bedoeld wordt met een corrigerende tik.

En het tweede artikel heeft het over slaan. 

Beide artikelen zullen waarschijnlijk slaan bedoelen en dat is niet wat ik versta onder een corrigerende tik. 

Je kunt een kind volledig pijnloos een tik geven, zonder dat ze er iets aan over houden. 

Jullie doen hier nu net alsof alle correcties zware lijfstraffen zijn. 

 

Bijtje82 schreef op 26-08-2023 om 15:02:

[..]

Als je het verschil al niet eens weet tussen corrigeren en slaan, dan vind ik dat net zo zorgelijk.

Iemand corrigeren hoeft niet te betekenen dat je die persoon fysiek pijn doet.

En dan zeggen dat je opvoed zonder straffen... Ook zo'n loze kreet.

Je kunt niet opvoeden zonder straffen of corrigeren.

Of wil je nu gaan beweren dat je nog nooit boos bent geweest op je kind?

Zulke kinderen wil ik ook. Van die geweldige heerlijke kinderen die geboren worden en puur door hun fantastische opvoeding nooit iets verkeerd doen.

Wat zal de wereld een paradijs worden.

En: er is een verschil tussen boos worden en fysiek geweld gebruiken. 

Bijtje82

Bijtje82

26-08-2023 om 15:13

EmmaT schreef op 26-08-2023 om 15:09:

[..]

Iemand fysiek pijn doen wordt door jou vreemd genoeg dan weer wél 'corrigeren' genoemd.

Je spreekt jezelf tegen, het klopt gewoon niet wat je zegt.

Corrigeren is gewoon een algemeen woord voor het verbeteren van iemands fout. 

Corrigeren behoeft geen fysiek geweld, net zoals dat een tik geen slaan hoeft te zijn. Daar zit nogal verschil tussen. 

Bijtje82

Bijtje82

26-08-2023 om 15:16

EmmaT schreef op 26-08-2023 om 15:10:

[..]

En: er is een verschil tussen boos worden en fysiek geweld gebruiken.

Boos worden is ook straffen... 

Of wil je nu ook gaan beweren dat je boos kunt worden zonder boos te doen? Wat is dan nog het nut van boos zijn? 

Heel boos kijken, op je aller aller boost zelfs en dan met je allerliefste stem zeggen. Mama is heel boos lieverd, dat vind ik echt niet leuk... 

Nee dat maakt indruk..

Bijtje82 schreef op 26-08-2023 om 12:52:

Poeh wat veel heilige boontjes hier zeg...

Corrigeren hoort nu eenmaal bij opvoeden en dat lukt niet met alleen maar fluwelen handschoentjes.

Die van mij krijgen echt soms wel een tik hoor of ik pak ze even vast.

En dan doe ik ze echt geen pijn. Een tik hoeft niet meer te zijn dan met een vinger op de hand te tikken.

Straffen hoort nu eenmaal bij opvoeden en wie dat ontkent zit met z'n kop in het zand.
Het zit nu eenmaal in de natuur van wezens om hun kroost te corrigeren.
Dat wij een stuk verder ontwikkeld zijn dan veel beesten om ons heen, wil nog niet zeggen dat we opeens weten wat het beste is.

Je moet er alleen niet in doodslaan. Een beest zal zijn jong ook niet verwonden, maar hij zal het wel corrigeren.

Ik ben uit onmacht inderdaad wel eens verbaal en ook fysiek uit mijn slof geschoten tegen mijn kinderen. Dat vind ik ongewenst, maar ook niet heel abnormaal. Het is logisch dat je niet altijd volgens het boekje kunt handelen. Maar ik vind er dan wel bij horen dat je daarna je kinderen duidelijk maakt dat je dat niet had willen/moeten doen en je excuses maakt. En dat deed ik, als ik vond dat ik te fel was geweest. Net doen alsof slaan terecht is, alsof je het kind wel moest tikken, slaan etc omdat zij nou eenmaal strontvervelend waren en opgevoed moest worden? Je moeder stond volledig in haar recht, het is je eigen schuld, moet je maar niet zo irritant doen? Nee, vind ik echt niet normaal. 

Bijtje82 schreef op 26-08-2023 om 15:13:

[..]

Corrigeren is gewoon een algemeen woord voor het verbeteren van iemands fout.

Corrigeren behoeft geen fysiek geweld, net zoals dat een tik geen slaan hoeft te zijn. Daar zit nogal verschil tussen.

Maar als iemand fysiek geweld gebruikt noem jij dat corrigeren. Dat zegt iedereen die een ander slaat: er is altijd een goede reden. Corrigeren kan ook zonder geweld. Daar geven sommigen in dit topic ook voorbeelden van. 

En dan nog: als je een keer uit je slof schiet en iemand een tik geeft, dan doe je het toch niet af met: 'ja, zo zijn we nou eenmaal'. Het gaat ook over refelctie. Dat mis ik in jouw veronderstelling dat het er allemaal maar gewoon bij hoort. 

Echt, mij zul je nooit horen zeggen dat het legitiem is om je kind een corrigerende tik te geven. Het heette zelfs nog ooit 'pedagogische tik'. Kom op zeg.

Bijtje82 schreef op 26-08-2023 om 15:10:

[..]

Het eerste artikel gaat niet eens dieper in op wat bedoeld wordt met een corrigerende tik.

En het tweede artikel heeft het over slaan.

Beide artikelen zullen waarschijnlijk slaan bedoelen en dat is niet wat ik versta onder een corrigerende tik.

Je kunt een kind volledig pijnloos een tik geven, zonder dat ze er iets aan over houden.

Jullie doen hier nu net alsof alle correcties zware lijfstraffen zijn.

Het eerste artikel spreekt duidelijk over een corrigerende tik, maar volgens jou bedoelen beide artikelen waarschijnlijk slaan.... Tja, ik weet echt wel wat hoe een tik voelt en ik kan je verzekeren dat die net zo "hard" aankomt. 

Bijtje82 schreef op 26-08-2023 om 15:16:

[..]

Boos worden is ook straffen...

Of wil je nu ook gaan beweren dat je boos kunt worden zonder boos te doen? Wat is dan nog het nut van boos zijn?

Heel boos kijken, op je aller aller boost zelfs en dan met je allerliefste stem zeggen. Mama is heel boos lieverd, dat vind ik echt niet leuk...

..

Boos worden en straffen (als je dat nodig vindt) kan ook zonder fysiek geweld.

Ik ben echt wel eens boos zonder er meteen op los te slaan hoor. 

Nee dat maakt indruk

Op jou maakt alleen geweld indruk?

Bijtje82

Bijtje82

26-08-2023 om 15:31

EmmaT schreef op 26-08-2023 om 15:25:

[..]

Boos worden en straffen (als je dat nodig vindt) kan ook zonder fysiek geweld.

Ik ben echt wel eens boos zonder er meteen op los te slaan hoor.

Nee dat maakt indruk

Op jou maakt alleen geweld indruk?

Ach mens.. lees jij lekker wat je wil lezen.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.