Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

04-02-2013 om 16:56

Opdrachten/spelletjes voor wie is de molfeestje

Binnenkort gaan we een Wie is de Molfeestje voor mijn dochter houden, die 9 wordt. Ik heb al een aardig draaiboek met ideeën en spelletjes. Een van de opdrachten zal in elk geval iets zijn waarbij ze door logisch redeneren een probleem oplossen. Vraag is alleen: welk probleem? Wie heeft een tip voor een leuke logica-opdracht, geschikt voor 9 jarigen? Andere ideeën zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

04-02-2013 om 19:40

Breinkrakers

http://we.tl/D2OlAAKsrM

Deze heb ik ooit gedownload. Het is vanaf 9 jaar. Die met de lucifers leek me aardig, dan heb je geen papier nodig maar leg je lucifers neer.Geen idee of het moeilijk is. Zo goed heb ik niet gekeken.
Maar er zitten ook leuke andere opdrachten tussen.

P

P

05-02-2013 om 07:02

Die puzzel met blokken

Zo'n puzzel met blokken waar er 1 blok ook anders kan liggen is ook wel leuk voor een mollenspel. De puzzel stelt uiteindelijk de route voor van een kleine speurtocht ergens naar toe (de straten zijn lijntjes) zoals in de laatste aflevering. Als je de mol (hoe doe je dat trouwens) van tevoren inseint dat stuk x of twee manieren kan kan de mol ook goed mollen.

Zo moet je met alles iets inbouwen waar de mol kan mollen en de mol moet dit ook weten anders is het niet zo leuk. Sowieso moet je de kinderen van tevoren uitleggen hoe het gaat en dat kinderen die geen mol zijn ook kunnen mollen zodat anderen denken dat zij de mol zijn.

Ik ben benieuwd naar de hele opzet van je feestje, zeker bij deze leeftijd.

Molletje

Molletje

05-02-2013 om 22:14

Mol spellen

Oh leuk, een Wie is de Mol-feestje!! Heb ik hier twee jaar geleden gedaan voor toen 10jarige.
Wij hebben hier een trekpontje in de buurt, waar we toen de breinbreker geit-wolf-kool hebben gedaan. Een boer moet naar de overkant, maar kan maar 1 item tegelijk meenemen. De sla mag niet samen met de geit achterblijven, de wolf niet met de geit. In welke volgorde moeten ze naar de overkant. Het was flink heen en weer varen voor de boer(en), maar het was erg leuk.
Andere spellen die we hebben gedaan:
- kinderen in twee groepjes verdeeld, ene helft op tribune aan ene kant van voetbalveld (is hier vlakbij), andere helft op kleine tribune aan overkant. Groepje 2 moet met verrekijkers letters opzoeken op de reclameborden en via walkietalkies doorgeven aan groepje aan de overkant. Dat moet er een zin van maken.
- geld zoeken. Was toen spel in WiDM. In een soort schuur had ik veel briefjes molgeld verstopt. Ze mochten zoeken, eerst gedurende 10 seconden, daarna 20, daarna 30 seconden. Het geld dat ze vonden ging in de pot. Eerst gevonden geld telde keer drie, in de tweede ronden gevonden keer twee, derder ronde gewoon. Klinkt heel simpel, maar het feit dat de klok aftelde maakte het ineens heel spannend.
- schatzoeken. groepje 1 zit aan de ene kant van een scherm/wand/groot object, groepje 2 aan de andere kant. Mbv walkietalkies geven ze elkaar informatie door. Op die manier moeten ze een schatkaart van de ene aan de andere groep overbrengen. Vervolgens moet groep 2 de schat zoeken. Dat is een code, waarmee groep 1 uiteindelijk een raadsel op de kaart kan oplossen.
- leukste opdracht (vonden de deelnemers) was hun persoonlijke opdracht. Ieder kreeg een vraag die exclusief door een van de anderen moest worden beantwoord. Maar dan ZONDER die ander te laten merken dat dát de exclusieve vraag was. Bijvoorbeeld: in welk land was X vorig jaar met vakantie, of wat eet het broertje van Y het liefst? Vragen die ze niet al wisten of konden raden en die ze dus van elkaar te weten moesten komen. Had iemand het antwoord ontfutseld, dan ging er geld in de pot, had de ander het niet gemerkt dan werd het bedrag verdubbeld. Had de ander het wel gemerkt, dan ging de helft eraf. Kids bleken echt superslim om de antwoorden bij elkaar los te weken en trapten er vervolgens met open ogen in.
- ik had geen echte mol in het spel, dat vond ik te complex. Het ging dus vooral om de pot vullen. Alle spellen waren buiten, in een groot natuurgebied hier in de buurt, en toen we weer thuis kwamen had ik een Molquiz voor ze in petto. Een soort test! De vragen gingen over elkaar, over de antwoorden die ze hadden moeten ontdekken, en over de informatie die ze met elkaar hadden besproken (ze moesten tijdens alle spellen veel over elkaar te weten zien te komen). Antwoorden waren niet A,B,C, maar de namen van WIDM-kandidaten van dat seizoen. Naam die ze het vaakst hadden ingevuld was degene die zij De Mol vonden. Zo kreeg ik drie winnaars die de pot deelden.
Ik had ze allemaal een zwart boekje met pen gegeven, een kompas (was onderdeel van weer een ander spel), en dat samen met een zakje chips en een pakje drinken in een tasje met opdruk "Wie is de Mol in (woonplaats)" gedaan. Die tasjes worden nog steeds als gymtas gebruikt.
Ik heb er zelf echt ontzettend veel plezier in gehad, het was miezerig en mistig weer, maar dat maakte het eigenlijk juist ook extra mysterieus. We waren drie uur bezig buiten, doorweekt en koud, maar ze vonden het fantastisch.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

06-02-2013 om 10:09

Bedankt allemaal

voor de goeie tips! Ik ga ermee aan de slag en een mooi feestje in elkaar draaien. Ik laat nog wel weten hoe het is gegaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.