Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Opeens gaan bedplassen

Beste Ouders,

Onze zoon van 8 is sinds 3 maanden gaan bedplassen niet dagelijks maar wel is het wekelijks 1 a 2 keer raak soms wel vaker. Wel zitten er droge nachten bij. Nu hebben we van alles geprobeerd maar denken er toch aan om over te gaan op luiers. Mensen ervaring? Juiste keuze? Kijkend op de zomervakantie wordt het ook lastig om zo op vakantie te gaan en thuis komt e steeds minder nachts rust binnen de familie bij onze zoon en ook bij ons door nachten in de bezig te zijn wat natuurlijk voor hem erg vervelend is. Als we overgaan op luier. hoe dit aan te pakken? pampers 7? Of broekjes het hem zelf dit laten doen?


Het eerste dat je moet doen lijkt mij is uitzoeken wat hem heeft getriggerd opeens weer in bed te gaan plassen. Welke gebeurtenis heeft er in zijn leven plaatsgevonden, of welke emotie, die zo ingrijpend is dat hij terugvalt in het in bed plassen?

Mijn dochter had dat ook maar die was een paar jaar ouder. Het ontstond wel tijdens een periode waarin er gedoe was in haar leven. Toen dat gedoe stopte was het bedplassen helaas niet over. We hebben toen een plaswekker gekocht. Na een paar weken had ze die niet meer nodig. Nu is ze al maanden droog.

Jor33

Jor33

17-06-2022 om 22:04 Topicstarter

we hebben al meerderen gespreken en bezoeken gehad mer diverse en hem zelf. Maar het is waarschijnlijk de groei waardoor dit opeens komt met een drukke periode met sport, school en de zomervakantie die er aan komt. 

Is er iets veranderd in jullie leven? Ik heb als kind geplast in bed na het overlijden van een oom pas toen ik dat een plekje had gegeven bleef ik weer droog. 

Ik zou ook proberen te onderzoeken wat de oorzaak is. Is er drie maanden geleden iets gebeurd? Hoe gaat het op school? Ons kind was met 7 jaar nog niet droog ‘s nachts. Maar na een schoolwissel was het leed met een week of twee klaar. Ze was gewoon erg ongelukkig op school.
Wij hadden toen er nog in bed geplast werd, het bed dubbel opgemaakt. En luierbroekjes aan, maar desondanks vaak nog een nat bed.
Het kan ook iets lichamelijks zijn, drinkt hij overdag meer en heeft hij veel dorst? 

Is het niet mogelijk dat jullie hem nog een keer wekken om te plassen of zoals pipperdepip met een wekker werken? Misschien om de matras te beschermen een absorberende onderlegger onder het hoeslaken leggen?
Dan verder zoeken waar dit vandaan komt.

Jor33

Jor33

17-06-2022 om 22:13 Topicstarter

nee er is weinig veranderd dokter zegt dar het kan komen door dat het erg klein is voor zijn leeftijd en nu veel gaat groeien. Dit in combinatie met druk schema met sport, school en een de vakantie die eraan komt anderen redenen weten wij op dit moment niet. Maar jij adviseerd dus luiers te gebruiken voor nu? En ook op vakantie? Zo te lezen dus beter maar pampers maat 7 gebruiken dan luierbroekjes?

Jor33

Jor33

17-06-2022 om 22:15 Topicstarter

wakker maken, extra zeiltje en plaswekker gedaan. Werkt voor nu nog niet en leverd een erg vermoeid kind op. Die de rest van de dag veel hangt. Terwijl hij normaal actief is

Jor33 schreef op 17-06-2022 om 22:13:

nee er is weinig veranderd dokter zegt dar het kan komen door dat het erg klein is voor zijn leeftijd en nu veel gaat groeien. Dit in combinatie met druk schema met sport, school en een de vakantie die eraan komt anderen redenen weten wij op dit moment niet. Maar jij adviseerd dus luiers te gebruiken voor nu? En ook op vakantie? Zo te lezen dus beter maar pampers maat 7 gebruiken dan luierbroekjes?

Maar waarom zo'n druk schema? Jezus, een druk schema kan je altijd nog hebben als je later in je carrière zit. Kijk daar eens naar, een kind van 7/8 moet genoeg tijd hebben om zichzelf te vermaken, of met vriendjes buiten te hollen, geen "druk schema" waardoor hij geen minuut meer voor zichzelf heeft.

Jor33

Jor33

17-06-2022 om 22:21 Topicstarter

speelt op een hoog niveau voetbal. Dus is veel op pad. Dit geeft veel stress met hem mee. Hier hebben wij het met hem overgehad maar hij wil zelf niet stoppen of naar de dorps club. 

Jor33 schreef op 17-06-2022 om 22:21:

speelt op een hoog niveau voetbal. Dus is veel op pad. Dit geeft veel stress met hem mee. Hier hebben wij het met hem overgehad maar hij wil zelf niet stoppen of naar de dorps club.

En wat vind je er zelf van?

Jor33

Jor33

17-06-2022 om 22:27 Topicstarter

ik vind dat als hij gelukkig is en dat zijn droom voor nu is wij hem dat door dit probleempje niet moeten ontnemen. En het is een druk schema vergeleken mer anderen kinderen maar niet met dat van volwassen mensen natuurlijk. Wij zijn nu vooral aan het kijken hoe op te lossen. 

Jor33

Jor33

17-06-2022 om 22:45 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 17-06-2022 om 22:09:

Ik zou ook proberen te onderzoeken wat de oorzaak is. Is er drie maanden geleden iets gebeurd? Hoe gaat het op school? Ons kind was met 7 jaar nog niet droog ‘s nachts. Maar na een schoolwissel was het leed met een week of twee klaar. Ze was gewoon erg ongelukkig op school.
Wij hadden toen er nog in bed geplast werd, het bed dubbel opgemaakt. En luierbroekjes aan, maar desondanks vaak nog een nat bed.
Het kan ook iets lichamelijks zijn, drinkt hij overdag meer en heeft hij veel dorst?

Dus jij zou beter kiezen voor luiers? En dan voor pampers 7 of voor de luierbroekjes? Begrijp dat je over de broekjes niet zo te vrede bent?

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

17-06-2022 om 22:58

wasbare_onderlegger.jpg

Jor33 schreef op 17-06-2022 om 22:13:

nee er is weinig veranderd dokter zegt dar het kan komen door dat het erg klein is voor zijn leeftijd en nu veel gaat groeien. Dit in combinatie met druk schema met sport, school en een de vakantie die eraan komt anderen redenen weten wij op dit moment niet. Maar jij adviseerd dus luiers te gebruiken voor nu? En ook op vakantie? Zo te lezen dus beter maar pampers maat 7 gebruiken dan luierbroekjes?

Geen luierbroekjes maar een wasbare onderlegger. Schone nachtkleding en onderlegger klaarleggen en een emmertje om het natte spul 's nachts in te doen. 

https://www.123drogisterij.nl/wasbare-onderlegger-met-instopstroken-75-x-90-cm

Als de stress van topsport blijkbaar te hoog is zou ik er toch voor kiezen om de druk er even vanaf te halen. Het lichaam van je kind geeft duidelijk signalen dat het even teveel is. Zie het als een mentale blessure. Dan zet je er even de rem op omwille van de inzetbaarheid en het plezier op de lange termijn. Luiers zijn dan geen oplossing maar symptoombestrijding. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.