Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Opeens gaan bedplassen


Bijtje82

Bijtje82

19-06-2022 om 01:39

Jor33 schreef op 19-06-2022 om 01:13:

[..]

Erg jammer dat er zo over gedacht wordt. Wij zijn nog redelijk jongen ouders die 2 kinderen hebben. Waar we voor nu tegen aanlopen. We hadden al veel dingen geprobeerd. Vandaar dat wij eigenlijk voor nu over wilden gaan op luiers. Helaas weinig ouders die deze ervaringen hebben hier. Ook zijn wij naar de dokter geweest voor advies. En weten dat een druk schema niet altijd goed is voor een kind. Enige wat we vragrn is advies omdat wij het ook niet meer weten. Ben blij voor jouw dat je kinderen hier geen last van hebben want anders had je denk wel anders gepraat.

Een kind van 8 dat ineens gaat bed plassen help je niet met luiers. Ik snap dat het lastig is, maar in dit geval kunnen de luiers zelfs extra stress geven en de situatie verergeren. In feite schaden jullie zijn vertrouwen en kleineren hem.

Rust, ontspanning en begrip werken beter. Haal de negatieve focus van het bed plassen af. 

Hoe jullie dat doen is aan jullie, wij kennen jullie zoon niet. Maar houdt het luchtig en positief. Teveel nadruk leggen op de ongelukjes en voor hem zichtbare frustratie/irritatie werkt averechts. 

Nou dit dan toen Zeepuppie 8-13 jaar oud was thuis, thuis gewoon zindelijk (na mijn 13e ook trouwens) maar op vakantie en wij gingen toen lang op vakantie 4-6 week, auto vol met tent en gaan. In ieder geval ergens tijdens die vakantie werd er door mij 1 tot 2 keer s'nacht in bed geplast. Ohw en in de auto gekotst gewoon omdat Zeepuppie moe werd maar ja vakantie dus we gaan gewoon door. Geeft voor later leuke verhalen. Maar voor zoon van TO is dat net een iets ander verhaal. 

Je kind is zindelijk geweest. Het is dus geen medisch probleem.
Het komt ergens vandaan; stress, druk en groei die veel energie kost. Dan moet je de energie anders gaan verdelen. Ook als een kind dat niet leuk vindt. Kinderen kunnen nog niet altijd overzien of een bepaalde keuze goed of nodig is voor hen. Daar ben je als ouder leidend in. 
Een luier is symptoombestrijding. Het is geen oplossing.

Bijtje82 schreef op 19-06-2022 om 01:39:

[..]

Een kind van 8 dat ineens gaat bed plassen help je niet met luiers. Ik snap dat het lastig is, maar in dit geval kunnen de luiers zelfs extra stress geven en de situatie verergeren. In feite schaden jullie zijn vertrouwen en kleineren hem.

Rust, ontspanning en begrip werken beter. Haal de negatieve focus van het bed plassen af.

Hoe jullie dat doen is aan jullie, wij kennen jullie zoon niet. Maar houdt het luchtig en positief. Teveel nadruk leggen op de ongelukjes en voor hem zichtbare frustratie/irritatie werkt averechts.

Ik neem het heel erg eens met deze post.

Je schrijft" Jammer dat er zo gedacht wordt'... Maar je hebt het niet over een jongetje van 5 of 6, maar over een jongen van 8! Pampers zijn voor baby's en kleine kinderen!

Bij de Trekpleister of Kruidvat verkopen ze Dry Nites. Luierbroekjes voor 8 jarigen, en ook droogbed matjes van Dry niets.

Dit kan hij helemaal zelf regelen, dat is heel fijn voor zijn gevoel van eigenwaarde.

Maar blijf idd verder zoeken naar de oorzaak. Een fijne veilige school, sport en thuissituatie heeft hij nodig. Waarin hij gewaardeerd word, vriendjes heeft, zichzelf mag zijn. Hopelijk voor hem is deze fase gauw voorbij...

Jor33

Jor33

19-06-2022 om 09:55 Topicstarter

Ruitje schreef op 19-06-2022 om 08:25:

[..]

Ik neem het heel erg eens met deze post.

Je schrijft" Jammer dat er zo gedacht wordt'... Maar je hebt het niet over een jongetje van 5 of 6, maar over een jongen van 8! Pampers zijn voor baby's en kleine kinderen!

Bij de Trekpleister of Kruidvat verkopen ze Dry Nites. Luierbroekjes voor 8 jarigen, en ook droogbed matjes van Dry niets.

Dit kan hij helemaal zelf regelen, dat is heel fijn voor zijn gevoel van eigenwaarde.

Maar blijf idd verder zoeken naar de oorzaak. Een fijne veilige school, sport en thuissituatie heeft hij nodig. Waarin hij gewaardeerd word, vriendjes heeft, zichzelf mag zijn. Hopelijk voor hem is deze fase gauw voorbij...

Bedankt voor reactie. Ik snap je punt volgens mij was het ook meer een vraag naar jullie. Hoe anderen dit doen met deze ervaringen.

Bijtje82

Bijtje82

19-06-2022 om 10:06

Jor33 schreef op 19-06-2022 om 09:55:

[..]

Bedankt voor reactie. Ik snap je punt volgens mij was het ook meer een vraag naar jullie. Hoe anderen dit doen met deze ervaringen.

Ik spreek uit eigen ervaring als kind. Bij mij werd het op een te negatieve manier opgepakt. Daar heb ik jaren last van gehad. 

je bent nu bezig met het symptoom, niet met het onderzoeken en wegnemen van de oorzaak.

Drynites voor als hij ergens logeert, thuis een onderlegger en ook nu rust geven door minder sport, school is nog een paar weken daar kun je niet in snijden. Maar kijk ook daar hoe het gaat, wordt hij overvraagd of misschien juist ondervraagd, pesten of zelfs misbruik moet je gaan uitsluiten.

Jor33

Jor33

19-06-2022 om 10:18 Topicstarter

Ysenda schreef op 19-06-2022 om 10:10:

je bent nu bezig met het symptoom, niet met het onderzoeken en wegnemen van de oorzaak.

Drynites voor als hij ergens logeert, thuis een onderlegger en ook nu rust geven door minder sport, school is nog een paar weken daar kun je niet in snijden. Maar kijk ook daar hoe het gaat, wordt hij overvraagd of misschien juist ondervraagd, pesten of zelfs misbruik moet je gaan uitsluiten.

Ik luister alleen naar het advies die door de doktoren is gegeven na onderzoek en vraag jullie mening en ervaring. Moet zeggen dat hij er zelf niet mee zat om een luier te dragen in tegen deel was een hele anderen jongen de volgende dag. Hij zei zelf heb voor het eerst weer veel geslapen. Tuurlijk weten wij dat het hierdoor niet overgaat maar daar gaan we aan werken voor nu is zijn rust / slaap belangrijk. Dokter heeft er zelf alle vertrouwen in dat het overgaat. En heeft ook geadviseerd zodra hij er zelf weer aan toe is een plaswekker te gebruiken. Op de camping over 3 weken wordt zo een plaswekker of matje ook erg lastig. 

Jor33

Jor33

19-06-2022 om 10:23 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 19-06-2022 om 10:06:

[..]

Ik spreek uit eigen ervaring als kind. Bij mij werd het op een te negatieve manier opgepakt. Daar heb ik jaren last van gehad.

Dat is erg jammer. Wij laten hem hier vrij. Hij had zelf er mee ingestemd om voor nu luier te proberen of die daardoor voornu wat beter slaapt. Dit werkte erg goed. Ik ken de drynites niet zo goed gaan die denk maar proberen kopen. Maar hij is denk zeker niet de enige die met een luier slaapt snachts op 8 jarige leeftijd.

Bijtje82

Bijtje82

19-06-2022 om 10:24

Jor33 schreef op 19-06-2022 om 10:18:

[..]

Ik luister alleen naar het advies die door de doktoren is gegeven na onderzoek en vraag jullie mening en ervaring. Moet zeggen dat hij er zelf niet mee zat om een luier te dragen in tegen deel was een hele anderen jongen de volgende dag. Hij zei zelf heb voor het eerst weer veel geslapen. Tuurlijk weten wij dat het hierdoor niet overgaat maar daar gaan we aan werken voor nu is zijn rust / slaap belangrijk. Dokter heeft er zelf alle vertrouwen in dat het overgaat. En heeft ook geadviseerd zodra hij er zelf weer aan toe is een plaswekker te gebruiken. Op de camping over 3 weken wordt zo een plaswekker of matje ook erg lastig.

Dus in feite stel je een vraag en zeg je nu tegen ons. Jullie kunnen zeggen wat je wilt, ik luister toch niet want jullie zijn geen dokter. 


Er zijn absoluut meer kinderen van acht die niet zindelijk zijn in de nacht. Het verschil is dat jouw kind wel zindelijk is geweest maar een terugval heeft. Dan is kijken naar de oorzaak handiger om te zoeken naar een oplossing.

Als een kind het bord niet meer kan lezen op school kun je hem natuurlijk dichter bij het bord zetten en dan ziet hij het wel weer. Maar daarmee los je het slechte zicht niet op. Beter koop je dan een bril voor je kind. 

Bijtje82

Bijtje82

19-06-2022 om 10:26

Jor33 schreef op 19-06-2022 om 10:23:

[..]

Dat is erg jammer. Wij laten hem hier vrij. Hij had zelf er mee ingestemd om voor nu luier te proberen of die daardoor voornu wat beter slaapt. Dit werkte erg goed. Ik ken de drynites niet zo goed gaan die denk maar proberen kopen. Maar hij is denk zeker niet de enige die met een luier slaapt snachts op 8 jarige leeftijd.

Nee zeker niet, maar dat zijn vaak kinderen die nooit echt nacht zindelijk zindelijk zijn geweest.

Een zindelijk kind ineens een luier aan doen is geen oplossing maar een lapmiddel. Fijn dat ie lekker geslapen heeft, maar in feite is het probleem nu niet direct opgelost alleen verborgen. 

---

---

19-06-2022 om 10:57

Bijtje82 schreef op 19-06-2022 om 01:39:

[..]

Een kind van 8 dat ineens gaat bed plassen help je niet met luiers. Ik snap dat het lastig is, maar in dit geval kunnen de luiers zelfs extra stress geven en de situatie verergeren. In feite schaden jullie zijn vertrouwen en kleineren hem.

Rust, ontspanning en begrip werken beter. Haal de negatieve focus van het bed plassen af.

Hoe jullie dat doen is aan jullie, wij kennen jullie zoon niet. Maar houdt het luchtig en positief. Teveel nadruk leggen op de ongelukjes en voor hem zichtbare frustratie/irritatie werkt averechts.

ach ja midden in de nacht je hele bed moeten verschonen met de kans dat het dekbed ook nat is helpt het kind wel. Je start met luiers voor een goede nachtrust en eventueel een plaswekker met daaroverheen ook een luier. Veel kinderen beginnen pas met 7 of 8 met een plaswekker en hebben tot die tijd altijd luiers of luierbroekjes gedragen. Als je er normaal over doet is er niks aan de hand. Ik neem overigens aan dat dat voetballen nu wel zo'n beetje stopt in de zomer dus even die druk eraf en heel veel rust en vrije tijd geven en dan in september beginnen met een plaswekker want die gaat vaak ook al af door het zweten en je moet juist veel drinken en niet zweten om die wekker zo vaak mogelijk af te laten gaan. 

Voor de duidelijkheid: geen luiers natuurlijk maar broekjes die hij zelf aan en uit kan doen. 

---

---

19-06-2022 om 11:00

Bijtje82 schreef op 19-06-2022 om 10:26:

[..]

Nee zeker niet, maar dat zijn vaak kinderen die nooit echt nacht zindelijk zindelijk zijn geweest.

Een zindelijk kind ineens een luier aan doen is geen oplossing maar een lapmiddel. Fijn dat ie lekker geslapen heeft, maar in feite is het probleem nu niet direct opgelost alleen verborgen.

De luier is natuurlijk geen oplossing maar zorgt er voor dat je niet het bed hoeft te verschonen. Ook met een matje kan je dekbed nat worden van de plas. Dus eerst lekker slapen, minder stress omdat je bed nat wordt, meer rust, minder op hoog niveau voetballen deze zomer, meer rust en dan kijken of het helpt. 

Bijtje82

Bijtje82

19-06-2022 om 11:05

--- schreef op 19-06-2022 om 11:00:

[..]

De luier is natuurlijk geen oplossing maar zorgt er voor dat je niet het bed hoeft te verschonen. Ook met een matje kan je dekbed nat worden van de plas. Dus eerst lekker slapen, minder stress omdat je bed nat wordt, meer rust, minder op hoog niveau voetballen deze zomer, meer rust en dan kijken of het helpt.

Je kunt hem ook wekken tussendoor. Voordat je zelf gaat slapen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.