Loveduo1707
28-06-2026 om 20:16
Opnieuw advies over verhuizen met kind (6 jaar) naar andere provincie
Hallo allemaal,
Het is alweer 1,5 jaar geleden dat ik advies hebt gevraagd i.v.m. verhuizing met kleuter;
Advies en/of ervaringen gevraagd! Verhuizen met kleuter
Sindsdien hadden wij toch besloten om onder de rook van Rotterdam (Nissewaard) te blijven, zeker gezien ouders en alle andere vastigheden (zie vorige topic). Echter zijn we wederom op het punt beland, dat compleet weg uit de Randstad weer borrelt, sterker nog het gevoel is momenteel op z`n sterkst. Wij zijn nu beide rond de 40 jaar, onze dochter wordt binnenkort 6 jaar en gaat naar groep 3. Als we het nu niet doen dan doen we het waarschijnlijk nooit meer is erg wat ons bezig houdt.
Daarbij voelt ons huis nog steeds niet als "thuis" en zijn we enorm blij dat we toch niet hebben geïnvesteerd in een complete verbouwing met uitbouw etc. Sterker nog, steeds als we uit een andere provincie komen (dagje/weekend weg of familiebezoek) en we rijden het Rotterdamse weer in komt er een soort spanning en deprimerend gevoel bij ons beide naar boven. Helaas zijn we "momenteel" wel gebonden, zeker met huidige huizen- en banenmarkt. Ook het feit dat beide ouders geen eigen vervoer heeft, zit ergens toch nog in ons hoofd.
Maar (hoe hard ook) uiteindelijk zijn onze ouders er niet meer en wonen wij ergens waar we totaal niet meer gelukkig zijn/worden. Zoals al aangegeven, wordt het helemaal volgebouwd met huizen en is de infra alleen nog maar slechter aan het worden. Daarnaast zijn ook de "nieuwe/laatste" bewoners van onze kleine straat (maar ook wijk) niet het type mens dat hier voorheen woonde toen wij een kleine 9 jaar geleden hier kwamen wonen.
We zijn op zoek naar rust en regelmaat, daarbij een veilige haven voor onze dochter waar ze zichzelf op een normale manier kan ontwikkelen en ontplooien. Want door alle verharding die hier momenteel gaande is; iedereen alleen voor zichtzelf en een ander kan de te***ing krijgen (op z`n Rotterdams), zien wij dat ons sociale meisje steeds meer in de knoop raakt met het minder sociale gedrag van anderen.
Nog steeds trekt de Veluwe ons enorm, echter ook hier is het steeds minder betaalbaar. Wat nog wel betaalbaar is, is bijvoorbeeld de omgeving Hardenberg. Heeft ervaring met deze plaats of daar in de buurt? Nog andere tips?
Want hoe we het ook zullen gaan doen, de stap gaat (op termijn) genomen worden. Uiteraard zijn ook hierin alle adviezen welkom...
tsjor
29-06-2026 om 07:52
Ik kan me wel iets voorstellen bij benauwdheid en Rotterdam. Mijn positieve ervaringen liggen in de Achterhoek, Twente, Brabant natuurlijk. Nu woon ik in de Liemers. Daar heb ik wat minder mee, maar het is wel rustig, ruim, goede voorzieningen openbaar vervoer, toch redelijk centraal: in 1 uur rijden of OV kan ik 60-70% van Nederland bereiken. Wat ik lastigere vond is Zuid-Limburg en ik zou niet in de 'bible belt' willen wonen (wel gewerkt, aardige mensen, maar een leefpatroon dat niet bij mij past).
Zeespiegel
29-06-2026 om 07:56
Kampeerder schreef op 29-06-2026 om 07:29:
[..]
Dat geeft nauwelijks zekerheid. Mijn buren kijken in een eerste contact heel aardig en begripvol. Daarnaast is alles moeilijk wat een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. De schutting, het onkruid in de steeg en vooral geluidsoverlast van hun naar ons. Wat wij de laatste twintig jaar meemaken hadden wij op basis van de eerste kennismaking niet kunnen voorzien.
Zekerheid heb je zelfs niet als je op dezelfde plek blijft wonen.
Fourtyfour
29-06-2026 om 08:07
Ik woon in een klein dorpje, nogal geliefd bij (zo het hier word genoemd) import. Sommigen komen er tussen, sommigen blijven buitenstaanders. Je moet er wel iets voor doen en niet verwachten dat het vanzelf wel komt.
Elke plaats heeft wel iets, maar je moet zelf wel aan het werk om er tussen te komen.
Kampeerder
29-06-2026 om 08:15
Zeespiegel schreef op 29-06-2026 om 07:56:
[..]
Zekerheid heb je zelfs niet als je op dezelfde plek blijft wonen.
Nee dat klopt, en het advies om eens met de toekomstige buren te praten is dus geheel onnuttig advies.
Mika2024
29-06-2026 om 08:21
Fourtyfour schreef op 29-06-2026 om 08:07:
Ik woon in een klein dorpje, nogal geliefd bij (zo het hier word genoemd) import. Sommigen komen er tussen, sommigen blijven buitenstaanders. Je moet er wel iets voor doen en niet verwachten dat het vanzelf wel komt.
Elke plaats heeft wel iets, maar je moet zelf wel aan het werk om er tussen te komen.
Ik woon ook zo en de afgelopen jaren is hier ook veel import komen wonen. Wat mij hier opvalt dat ze elkaar met name opzoeken en niet eens echt de moeite doen om de geboren en getogen bevolking te leren kennen. Dat gaat dan wel met name om oudere/ gepensioneerden. Met kinderen is het wel weer anders denk ik dan zorgt kind er wel voor dat er contact is.
letterkoekje
29-06-2026 om 08:38
Jullie kunnen wel een romantisch idee hebben dat het elders (veel) beter is. Eerst moeten jullie je integreren, jullie dochter moet zich aanpassen. Jullie wonen in ieder geval verder van familie. En als dat allemaal gebeurd is, komen jullie tot de conclusie dat jullie (toevallig) naast de enige (?) vervelende buren uit het ganse dorp wonen.
Als iemand gaat verhuizen vanwege werk of relatie, dat is begrijpelijk, maar omdat jullie een leukere plek willen, ad random naar iets anders zoeken en op een forum vragen welke mogelijkheden er zijn, dat lijkt me héééééééél vreemd. Jagen jullie niet een onbestaande droom na?
Euphoria
29-06-2026 om 08:44
Fourtyfour schreef op 29-06-2026 om 08:07:
Dat lig er aan waaraan je zelf behoefte hebt.
Wij zijn van het kaliber goedemorgen, goedemiddag en goedenavond. Heeft iemand ergens dringend hulp bij nodig laat het weten en verder hebben wij geen behoefte aan te veel contact met buren/straatbewoners. Dat is een heel bewuste keuze.
dus als je zo in elkaar zit hoef je er niet perse tussen te komen zoals je het noemt.
Euphoria
29-06-2026 om 08:45
Mika2024 schreef op 29-06-2026 om 08:21:
[..]
Ik woon ook zo en de afgelopen jaren is hier ook veel import komen wonen. Wat mij hier opvalt dat ze elkaar met name opzoeken en niet eens echt de moeite doen om de geboren en getogen bevolking te leren kennen. Dat gaat dan wel met name om oudere/ gepensioneerden. Met kinderen is het wel weer anders denk ik dan zorgt kind er wel voor dat er contact is.
Of het hebben van een hond. Door de afpingelen met de hond kennen wij mensen waarvan we voordat de hond er was niet eens wisten dat ze in de wijk woonden.
DeOnbekende
29-06-2026 om 10:02
Mika2024 schreef op 29-06-2026 om 08:21:
[..]
Dat werkt natuurlijk twee kanten op: de plekken waar je import wordt genoemd, zijn meestal niet de plekken waar mensen staan te springen om jouw komst. Dat nodigt niet uit tot integratie.
En wat Euphoria zegt: elkaar groeten en contact bij praktische/dringende zaken is voor heel veel mensen ook gewoon voldoende.
Dees!
29-06-2026 om 15:02
Kampeerder schreef op 29-06-2026 om 08:15:
[..]
Nee dat klopt, en het advies om eens met de toekomstige buren te praten is dus geheel onnuttig advies.
Nou nee.
Het kan tegenvallen, maar ook veel duidelijkheid bieden. Het is maar waar je op uit bent.
Loeki72
29-06-2026 om 15:29
Ligt dat echt aan de omgeving van of Rotterdam? Ik woon in een groene wijk met veel natuur aan de rand van Rotterdam. Dat is een groot verschil met een wijk op zuid waar een vriendin woont en weer heel anders dan bijvoorbeeld Spijkenisse.
Euphoria
29-06-2026 om 15:44
Dees! schreef op 29-06-2026 om 15:02:
[..]
Nou nee.
Het kan tegenvallen, maar ook veel duidelijkheid bieden. Het is maar waar je op uit bent.
Hier kwam de dame van het stel dat interesse had in het huis van de buren aanbellen en kennis maken. Ik was onvoorbereid echter het was heel aardig. Ze wilde graag weten naast wie ze zou komen wonen wanneer ze het huis zou kopen. Op basis van die kennismaking heeft zij vervolgens geboden en in de bijgesloten brief voor de verkopende partij ook het gesprek met mij benoemd.
wat ik wil zeggen…ik denk niet dat het geheel onnuttig is. Natuurlijk kan iemand zich anders voordoen. Maar als je tokkies naast je hebt wonen scheldend en laveloos overdag alledag dan kun je dat soort dingen wel alvast zien.
Zeespiegel
29-06-2026 om 16:58
Kampeerder schreef op 29-06-2026 om 08:15:
[..]
Het weerbericht is ook niet 100% betrouwbaar. Maar het weerbericht even checken zorgt wel dat je een betere indruk hebt, van wat je te wachten zou kunnen staan.
Helemaal geen vooronderzoek doen bij zo'n grote stap als naar een onbekende plaats verhuizen, zou toch best raar zijn.
En nee, het bied geen garantie. Maar geen garantie is wat anders dan nutteloos. (Of "onnutig".)
Pooh-Bear
30-06-2026 om 10:19
ik woon ook in de Nissewaard (Spijkenisse) en dat is ook voor mij momenteel niet de leukste plek om te wonen. En dat ligt niet aan Rotterdam dat ernaast ligt naar Rotterdam gaan vind ik juist nog wel leuk.
Soms denk ik ik zou wel willen verhuizen maar ik denk dat ik te gehecht ben aan alle voorzieningen dichtbij.
Neem aan dat een zomerhuisje geen optie is?
Of in een van de kleinere dorpjes in de buurt. Zoals Zuidland,Geervliet,Brielle Oostvoorne
Mika2024
30-06-2026 om 18:21
DeOnbekende schreef op 29-06-2026 om 10:02:
[..]
Dat werkt natuurlijk twee kanten op: de plekken waar je import wordt genoemd, zijn meestal niet de plekken waar mensen staan te springen om jouw komst. Dat nodigt niet uit tot integratie.
En wat Euphoria zegt: elkaar groeten en contact bij praktische/dringende zaken is voor heel veel mensen ook gewoon voldoende.
Import is even hoe ik nu gemakshalve mensen noem die niet uit onze omgeving komen.
En je zegt het nu helemaal zoals het is… mensen van buitenaf vinden elkaar groeten genoeg maar mensen die er altijd al wonen hebben het noaberschap hoog staan en is belangrijk voor ze. En dan heb je weer van die mensen die met een bak overwaarde van hun eigen huis hier flink overbieden op een huis en de jeugd uit het dorp komt er niet aan te pas en ze dragen nul komma nul bij aan de leefbaarheid van het dorp want ze hebben geen binding er mee en wonen er voor zichzelf.
Hier komt nieuwbouw en gelukkig zijn dorpsbelangen en de gemeente aan het kijken hoe deze woningen ook bij de jeugd terecht komen. Zonder jeugd gaan de voorzieningen uit het dorp en de ziel eruit.