Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Opruimen - strijd

Beste allen,

Argh, ik heb het zo gehad. Iedere dag voer ik meerdere malen strijd over het onderwerp 'opruimen' met mijn tweeling van 6 jaar.

Ze weten inmiddels dondersgoed dat ze moeten opruimen als ze klaar zijn met iets, en sowieso dat er aan het einde van de dag moet worden opgeruimd. Maar ze doen het gewoon niet, of met heel veel tegenzin, onderlinge ruzie en strijd, en veel geprop in plaats van netjes opruimen.

Ik heb al zo vaak met ze gepraat. We hebben ook gewoon speelgoed weggegooid of weggehaald als ze het niet opruimden. En sticker als beloning.

Ik ben het zat om steeds tegen die bergen rotzooi van ze aan te kijken (speelgoed vind ik niet erg, maar bij hun verwordt het tot puin).

Wie heeft de gouden tip? Herkenning mag ook, want gedeelde smart is halve smart.

Groetjes,

Linda

(behoren ze als verse 6-jarigen eigenlijk nog wel tot deze rubriek? 6-12 vind ik ook zo oud klinken...)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Samen

Hier is samen opruimen de beste oplossing voor iedereen. Vooral bij de jongste van vier. Ik begin dan met opruimen, zij ook en dan probeer ik ongemerkt steeds minder te doen zodat ze het meeste zelf doet.
Bij de oudste van 8 werken afspraken op zich wel. Maar dan nog moet je regelmatig even kijken of ze niet weer iets anders is gaan doen (snel afgeleid).

En wat ik sowieso heb gedaan: me niet meer ergeren aan rommel in de kinderkamers. Heeft een tijd geduurd maar geeft aardig wat rust En zodra het chaos wordt help ik dus maar een beetje......

Streng

Streng hoor Pelle .. er staat 4-6. Ik vind 6 nog wel een grensgeval hoor! En daarbij zijn er kinderen die met 5 al naar groep 3 gaan en kinderen die 3 ipv 2 jaar kleuteren.. dus om het mes nu precies op die manier te hanteren. Beetje spijkers en laag water .

Heel streng pelle

Subject sez all

Kinderen en opruimen

Volgens mij is opruimen lastig te leren, veel volwassenen kunnen het niet eens. Ik heb er hier een rondlopen die denkt dat opruimen betekent dat je alles onder het bed of in een kast schuift (of gewoon *alles* bij het vuil zet).
Opruimen is voor mij dat iets woont op een bepaalde plek.
Het jagen/verzamelen zit er al heel vroeg in.. maar wat je er dus vervolgens mee moet doen weer niet. Misschien is het een kwestie van een clash tussen natuur-cultuur. Misschien heb je er heel wat verworvenheden voor nodig om dat goed te kunnen: overzicht hebben of krijgen, bepaalde vorm van regelmaat, verantwoording voelen, aangesproken voelen omdat je de zooi (mede) hebt gemaakt, etc.

koentje

koentje

25-08-2010 om 11:59

Opruimen is wel degelijk te leren

ik heb voor mijn adhd zoon een lijstje gemaakt.
Alls lego in de krat
al je boekjes op de plank
alle autootjes in de krat
kijk of de hele grond leeg is
waar staan je stoelen
waar ligt je speelkleed

kijk op je buro Wat kan weg? ruim de spulletjes op in de goede la.

Stapjes maken is het devies. Overzicht scheppen.

Volgens mij ook wel aan te leren

Zoon weet dat als hij al zijn duplo op de grond heeft liggen dat hij dat eerst moet opruimen voor hij iets anders gaat doen. Dat gebeurt niet altijd zonder mopperen of helpen maar het gebeurt wel. Als ik hem dat niet nu al zou leren dan is het op latere leeftijd wel moeilijker om aan te leren.

Judith##44t

Judith##44t

26-08-2010 om 09:43

Ja wel aan te leren maar..

Het is aan te leren maar ik denk echt dat iets is waar je jaaaren over doet om te leren.. misschien wel tot een jaar of 10.. pas sinds ik op kamers ging, heb ik leren opruimen en het ook uit mezelf te doen.. Ik ben benieuwd wat div pedagogen over opruimen zeggen.

LindaJ

LindaJ

29-08-2010 om 21:07 Topicstarter

Gewoon niet willen/ @pelle

Hmmm, we hebben dozen en plekken voor alles (doos voor lego, doos voor auto's etc; dozen in de kast). Heel overzichtelijk toch?

Van mij mogen ze best met de playmobile en de lego door elkaar spelen, en zelfs wel de hele dag laten staan.

Maar aan het eind van de dag moeten ze dat dus wel opruimen. Is niet zozeer dat ze niet weten hoe. Maar ze willen niet. Gaan zeuren, klieren en ruziemaken.

Ik heb wel eens meegeholpen, de bezem gepakt met de mededeling dat als alles over bv 20 minuten nog op de grond ligt op geveegd en weggegooid wordt (en dat ook echt gedaan). Maar het blijft een drama.

Momenteel speelgoed achter slot en grendel. Eerst vragen, en willen ze iets anders, ruimen ze bv. eerst lego op en krijgen ze dan de plamobile ofzo. Maar het gaat allemaal niet van harte.

@ Pelle; ze horen idd bij de basisschool leeftijd (volgende week pas); ik snapte die leeftijden niet, 2 x 6 vermeld,maar kinderen van 6 zitten soms nog in groep 2;
Maaruh, dit probleem mag volgens mij best nog even hier. Want het is zulk kleuterig gedrag. Bleeeeeh.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.