Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tango

Tango

30-09-2011 om 11:24

Opstandige groep 3-er

Liep er in kleutertijd een draadje over opstandige kleuters, hier heb ik te maken met een opstandige groep 3-er.
Vandaag was ik als leesmoeder bezig op school en las met een groepje waarin Tangozoon. Alledrie waren ze een beetje aan het klieren. Erdoorheen kletsen als de ander aan het lezen was, rare woorden zeggen. Op een gegeven moment zei ik dat wie nog een raar woord zei, naar de klas terug moest. Even later kwam er uit Tangozoons mond: what the f***. Tja, dat tolereer ik dan natuurlijk niet, dus moest hij naar de klas. Begon hij toch een partij te schreeuwen en boos te doen. Ik bleef rustig en zei dat hij nu rustig naar de klas kon gaan of dat ik anders niet meer met hem zou gaan lezen de volgende keer. Tangozoon bleef boos. Gelukkig nam een andere leesmoeder de andere kinderen even over. Zij was net klaar met lezen. Tangozoon was echter niet te kalmeren, zeker niet toen ik zei dat ik zo de volgende keer niet met hem ga lezen.
Uiteindelijk ben ik naar de klas gelopen en heb de juf doorgegeven dat hij heel boos was. Zij is hem gaan halen en kwam het nog even goed maken met me. Ik ging toch wel met een rotgevoel naar huis. Hij was zo boos, wilde niet meer naar de klas, wilde opeens wel lezen etc. etc.
Ik vroeg me af of ik nog ergens iets anders had kunnen doen. Misschien beter waarschuwen o.i.d. maar eigenlijk zie ik het even niet. Wie heeft er tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

30-09-2011 om 12:17

Volgens mij

Volgens mij heb je het goed aangepakt hoor, hij was gewaarschuwd en zei toch een raar woord. Tja en daar was de grens die je net daarvoor gesteld had, waar hij van op de hoogte was, dus nu de consequenties voor moet dragen. Wellicht had een extra straf (dat van dat je de volgende keer niet gaat lezen) niet echt gehoeven, dat klinkt nu als olie op het vuur gooien (maar ik zou zoiets ook gezegd kunnen hebben hoor). Desnoods trek je die straf in, mits zoon beloofd de volgende keer zich te gedragen.
Het zal vast wel over zijn,als hij straks thuis komt.

Marie

Marie

30-09-2011 om 13:19

Niet met zoon lezen?

Hallo
Misschien is het beter dat jij niet meer met je zoon leest? Want je zat daar nu met een "dubbele pet" = leesmoeder en "gewoon" moeder.
Het kan zijn dat je zoon dacht/voelde dat hij verder kon gaat tegen jou dan tegen een "vreemde".
Ik denk wel dat je het goed aangepakt hebt, maar ik denk dat je de volgende keer met een ander groepje moet gaan lezen.
Trouwens verbaas ik me erover dat ze bij jullie op school nog aan leesmoeders doen. Ik dacht dat dat al jaren geleden afgeschaft was? Hier doen ze op de basisschool aan "duo-lezen". Kinderen lezen dus samen om de beurt en zo nu en dan met de leerkracht. Verder lezen kinderen van groep 8 weer met kinderen van groep 4 ofzo. Werkt volgens mij ook prima. Scheelt de school ook weer gedoe om vrijwilligers te zoeken.
Groetjes

Fiorucci

Fiorucci

30-09-2011 om 14:20

Zou het kunnen....

Enige groep 3 stress wellicht? Zolang is de school nog niet bezig, ik vond het altijd best een pittige periode, de eerste maanden in groep 3. Nu had ik de 'mazzel' dat mijn kinderen de stress fijn bewaarden voor mij, na half 4, anderen gooien de stress er ter plekke uit. En als je moeder dan ineens op school is en ook een beetje juf is op dat moment kan dat best verwarrend zijn.

Soms

Is het beter om niet je eigen kind in het leesgroepje te hebben. Wellicht kun je dat overleggen met de juf.... dan doe je gewoon een ander groepje.

Annet

Annet

30-09-2011 om 19:28

Juffenrol en moederrol door elkaar

Ik denk dat zowel moeder als zoon moeite hebben met het scheiden van de rollen.
Jij hebt als juf (leesmoeder) gewaarschuwd, je zoon heeft zich slecht gedragen, jij reageert eerst als juf (uitvoeren van waarschuwing), zoon luistert niet (waarschijnlijk omdat hij zich zoon voelt), jij reageert als moeder (dreigen dat je niet meer met hem leest).
De juf gaat over wie met wie leest, niet jij. Zoon hoort juf (leesmoeder) te gehoorzamen. Jullie zitten beiden fout.
Ik denk dat je dit kunt uitleggen aan je zoon (dus ook jouw fout). En dan samen kunt overleggen of het beter is als zoon niet meer in jouw groepje zit.

Tango

Tango

30-09-2011 om 19:58

Reactie

Groep 3-stress speelt zeker mee. Tangozoon is gewoon moe aan het eind van de week en groep 3 is naast dat hij het leuk vindt ook best weer spannend.
En natuurlijk denkt hij dat zijn moeder hem wel wat minder streng zal aanpakken dan de andere kinderen, maar dat deed ik dus niet. Misschien eerder strenger, ook niet goed natuurlijk.
Juf laat verder het initiatief een beetje bij de leesmoeders, wie ze laten lezen. Vooral de kinderen die het het meest nodig hebben. Ze gaf wel aan dat het in dit geval niet handig was dat Tangozoon bij zijn eigen moeder las, had het vast vaker aan de hand gehad.
Ik houd wel vast aan volgende week niet lezen met hem. Er zijn ook nog andere leesmoeders volgende week, dus hij komt heus wel ergens aan bod. De week daarna proberen we het weer en blijft het lastig, dan geef ik dit aan bij de juf en lees ik niet meer met zijn groepje.
Ik heb overigens 3 jaar lang bij Tangodochter gelezen en dit dus nooit meegemaakt met haar, terwijl zij over het algemeen een veel 'dwarser' kind is.

Ik vermeed het altijd

Ik heb regelmatig geholpen op de basisschool. Ook leesmoeder, erg leuk om te doen. Maar liever niet mijn eigen zoon in mijn groepje. Zoon werd eerder vervelend en dwars door jaloersigheid."Zeg ,je bent mijn moeder, doe eens niet zo lief en gezellig tegen andere kinderen!!! Ik wil alle aandacht!".

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.