Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Laura L

Laura L

15-07-2013 om 20:08

Opvang in de vakantie wanneer mams werkt,

Onze zoon van 11 jaar gaat sinds de herfstvakantie niet meer naar de BSO,hij werd er echt te oud voor en het was niet bepaald uitdagend voor hem.

Dan wordt het vakantie en met mijn moeder heb ik afgesproken dat de twee dagen die ik werk zij onze zoon uit haar werk opvangt. Ze is om 12 uur klaar met werken dus hij is 3 uur alleen in huis.

Wij hebben duidelijke afspraken over voor wie de voordeur wel of niet open mag.

Nu is het zomer en dan wordt het wel lastig om hem 3 uur binnen te houden. Veel kids uit de buurt zijn rond een uur of 10 al buiten.

Vanmorgen mocht hij van mij rond 11 uur naar buiten, een uurtje alleen moet opzich wel kunnen. Hij is best zelfstandig kan goed met de sleutel van ons huis overweg en heeft verantwoordelijkheidsgevoel.

Vanmorgen vroeg hij of hij om 10 uur naar buiten mocht, ik zag dat zelf niet zo zitten, stel dat er iets gebeurd ben ik niet thuis. Ik wil liever niet echt met de buurvrouw afspreken of zij een oogje in het zeil wil houden, want dan kan ik meteen 6 weken op haar kind oppassen.
Ik werk 2 km uit de buurt, mocht er iets zijn kan ik zo weg.
Nou mijn vraag is wel duidelijk, wat doen jullie met de kids in de vakantie, en in hoeverre kun je een kind eigenlijk "alleen" laten?

Gr Laura

Prakje

Prakje

15-07-2013 om 21:17

Geen idee waar je woont

Maar hier zijn de kinderen vanaf 11 jaar regelmatig alleen thuis, en mogen dan gaan en staan waar ze willen. Mits ik eerst een berichtje krijg.

Ze sluiten deuren en ramen, is nog nooit iets misgegaan.

Maar goed, wij wonen in een rustig dorp waar het heel gewoon is dat de kinderen zelf op pad gaan.

Laura L

Laura L

15-07-2013 om 21:25

In de stad ,

Maar wel in een wijk tegenover een groot park, de straat is wat drukker, hoewel het een 30 km zone is.
Ik begrijp dus dat wanneer jij gaat werken je de kids ook alleen laat en zij gewoon lekker hun gang mogen gaan?
Met duidelijke afspraken natuurlijk.
Spreek jij van te voren af wat ze dan mogen doen die dag?

bibi63

bibi63

15-07-2013 om 21:59

Je maakt het probleem onlogisch m.i.

Jouw punt is dat je het lastig vindt dat hij de ochtend alleen thuis is. Dat is even wennen natuurlijk, maar hij heeft er de leeftijd voor én je zegt dat hij redelijk verantwoordelijk is. Ik zie niet de logica dat hij verplicht tot 11 uur binnen moet blijven, terwijl buurkinderen al om 10 uur buiten zijn. Wat maakt het uit of hij om 10 uur of om 11 uur naar buiten gaat? Ik neem aan dat als jij thuis bent hij ook gewoon naar buiten gaat, dan weet je ook niet precies wat er allemaal gebeurt (mag ik hopen tenminste). Het enige is dat jij thuis bent áls er wat gebeurt. Nu kan hij je ook bellen én ben je zo thuis.
Beter is om logische en redelijke afspraken met hem te maken. Bijv. dat als jij of oma er niet is, dat er geen kinderen mee naar binnen mogen. Dat hij de deur afsluit. Dat je redelijke afspraken maakt tot waar hij mag gaan enz.
Bibi

nik

nik

15-07-2013 om 23:35

Misschien

Is het tijd om hem wat meer los te laten? Als hij elf is zal het ook niet lang meer duren voordat hij naar het VO gaat en zo wordt die stap misschien wel erg groot. Of interpreteer ik je berichtjes nu verkeerd?

Hier iig een elfjarige die alleen thuis is, even bellen of berichtje over wat hij gaat doen en bereikbaar zijn als wij bellen. Dit alles in een klein stadje. Ik geef toe, ik denk dat we relatief veel bekenden in de buurt beschikbaar hebben als er echt iets is. Mocht hij ons dan niet te pakken krijgen kan hij zelfs een winkeltje binnenlopen want de winkeliers kennen hem en hebben ons nummer. Denk dat dat wel scheelt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Prakje

Prakje

16-07-2013 om 06:37

Inderdaad

Ze zijn in vakantieweken zo'n 2,5 dag in de week alleen thuis, en beginnen de dag met uitslapen, ontbijt en computer. Als ze daarna op pad willen gaan bellen of watsappen ze even. Ze regelen lekker zelf wat ze doen. We hebben ook een buitenbad in het dorp, dus nu gaan ze daar naartoe zodra het open is.

Oudste (14) heeft een lokaal natuurwater ontdekt en gaat vaak daar met een hele club vrienden heen. Is een half uur fietsen.

Als ze weer naar huis gaan, en ze willen iemand meenemen moeten ze ook even bellen. Afspraak is 5 uur thuis, en red je dat niet, dan bel je.

Ik werk in de reguliere schooluren en ben rond 3 uur weer thuis, het zijn geen lange dagen dat ze alleen zijn. Ik kan in ca een half uur thuis zijn als er wat is.

Jongste van 9 mag nu ook af en toe alleen thuis zijn, maar dat is vaak niet langer dan een uurtje ofzo.

Werkt hier prima, maakt ze zelfstandig

Laura L

Laura L

16-07-2013 om 06:57

Loslaten enzo...

Ik geloof ook wel dat het 'm daar inzit.
Ik vind het idd zelf moeilijker dat hij alleen thuis is dan dat ik denk dat hij het niet aankan.Hij is geen brokkenpiloot,stapt niet in zeven slten tegelijk. Hij fietst al vanaf zijn achtste jaar alleen naar school,was ook moeilijk in het begin, nu weten we gewoon niet beter!

Ik ben , denk ik, ook wel wat huiverig voor reacties van buren enzo.
Ze zijn hier zo moeilijk met hun kinderen loslaten , wij zijn daarin ,met de juiste begeleiding voor het kind,.weer iets makkelijker in.

Het probleem ligt dus meer bij mij dan bij mijn kind
Vrijdag werk ik weer, ik ga dan proberen mezelf anders op te stellen en hem meer vertrouwen geven dat hij het goed zelf kan!

liora

liora

16-07-2013 om 07:38

Goed zo laura!

Inderdaad zou ik hem wel naar buiten laten gaan. En misschien kun je hem aanmoedigen iets af te spreken met vrienden?
Ik woon in Amsterdam en de afspraak is als zoon alleen thuis is en hij gaat naar buiten dat hij een briefje achterlaat met waar hij is.
Maar hij is nog geen hele ochtenden alleen thuis (nu 10 jaar).

Ik wik het komende jaar gebruiken om hem nog wat zelfstandiger te leren naar verschillende plekken te gaan, want ik verwacht dat hij volgend jaar zeker minder vaak naar de BSO zal gaan.

bibi63

bibi63

16-07-2013 om 15:13

Top laura

Gaat vast goed komen!
Gr. Bibi

Noem het overbruggingsjaar...

Noem dit jaar voor jezelf 'overbruggingsjaar'. Nu is het nog zoeken naar 'oplossingen' (vooral voor jezelf dan) en volgend jaar is het 'normaal'. Ik begrijp uit je berichtje dat de kinderen in de buurt net jonger zijn? En dus niet 'alleen' thuis blijven? Of nog jongere broertjes en zusjes hebben?
Dat was hier ook het geval met oudste. Wel leeftijdgenootjes maar allemaal óf met oppas thuis i.v.m. jongere broertjes/zusjes óf met ouders thuis. Jongste ging hier (met veel plezier) naar de bso dus die was er niet. Het ging dus alleen om oudste. Buurvrouw vragen zou 'oppassen' worden en dat wilden we niet. Uiteindelijk vonden we een tussenoplossing in haar eigen vriendin, waarvan de moeder ook een vriendin van mij is. Die woonde verder weg. Maar geen probleem, we lieten ze gewoon 2 keer per week bij elkaar slapen, zodat ze de ochtenden 'samen' konden optrekken. Binnen of buiten dat mochten ze zelf weten. de ene keer daar, de andere keer hier. Alleen als ze weg wilden moest er een briefje (of sms-je) geschreven worden wáár ze waren. De dagen dat ze écht alleen waren en er bij vriendin en bij ons niemand thuis was konden ze gaan en staan waar ze wilden met dezelfde afspraken. Dat was dan nog maar zeer minimaal. Ging oudste naar opa en oma 's middags dan ging vriendin mee. Ging vriendin naar opa en oma 's middags dan ging dochter mee. 2 kinderen van 11 bij elkaar die elkaar goed kennen en die samen het niet 'te gek' maken voelt beter dan 1 alleen. Als er iets met de 1 zou gebeuren (zoals jij ook aangeeft) zou de ander zeker meteen bellen...naar haar eigen ouders of naar de andere ouders. En 2 tegelijk die 'iets' overkomt lijkt me toch wel erg ver gezocht....
Zelfs bij opa's en oma's hadden ze het leuker met z'n tweeën dan als ze alleen gingen. En de opa's en oma's hadden er minder 'werk' mee.
Uiteindelijk gingen ze ook dingen doen als zwemmen of naar het centrum. Ook dat voelde beter voor ons met z'n tweeën dan helemaal alleen. Wel de avond ervoor toestemming vragen of aan opa's en oma's 's middags
Wij legden ook bij de vaste telefoon een briefje met alle telefoonnummers. Zodat ze beiden meteen zouden kunnen bellen mocht dat nodig zijn. Inclusief werktelefoons, opa's en oma's enz. Beetje later op laten blijven zodat ze uitslapen maakt ook van 3 uur al 2 uur
Dus zoek een leeftijdgenoot, waarvan de ouders ook werken en ook een 'overbrugging' zoeken. En maak daar afspraken mee.
Met jongste hadden we dit probleem niet. Die heeft haar 'beste vriendin' gevonden in buurmeisje. Dus dat is mooi dichtbij. Daarvoor hoeft niet gelogeerd te worden.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.