Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
AzoraC.

AzoraC.

20-01-2011 om 21:21

Opvoedcursus

Wie weet er een goede opvoedcursus in de omgeving van Rotterdam? Heeft iemand ervaring met How to talk to your kids? Werkt dat? Het boek leverde naast een hoop herkenning ook irritatie. Beklijft wat je daar leert of verval je al gauw weer in slechte gewoontes?
Ik zoek met name een methode om mezelf beter te beheersen als de kinderen mij of elkaar tergen. Nu ontplof ik vrijwel elke dag wel een keer en dat ontaardt in schreeuwen en soms een tik of door elkaar schudden. Ik wil echt beheerster met ze omgaan.
Ik zie graag advies van ervaringsdeskundigen. Ik zit niet te wachten op zedenpreken van ouders die onder elke omstandigheid helemaal zen blijven. Ik weet ook wel dat boos worden en een tik verkopen niet constructief is. Ik weet ook dat ik deug als ouder.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat werkt voor jezelf

Ik denk dat het vooral de kunst is uit te vinden wat voor jou werkt.
Ik ben wel van de boeken en dan een inzicht krijgen dat je uitprobeert.
Ik realiseerde me bij mijn kinderen al snel dat mijn informatieverwerkingssnelheid zo veel sneller is dan die van mijn kinderen, kortom, ik had wel geduld en ben niet zo'n paniekvogel maar ik verlangde veel te snel dat ze bij zouden draaien. Vooral als ik net op het punt stond om het avondeten te gaan koken of andere zeer belangrijke huishoudelijke taken te gaan verrichten in mijn beperkte tijd als werkende ouder.
Ik zag mijn vader, die uit het onderwijs komt, met mijn kinderen omgaan op een andere manier. Als er gedoe is dan want daar hebben we het over. Als het leuk is is een ander verhaal. Elk gedoe van kind beginnen de ogen van mijn vader te glimmen van plezier en maakt hij er een zaak van om kind met speelsheid en geduld en slimmigheidjes bij te laten draaien. Ach, tegenwoordig zijn ze groter maar ik ben toen ook begonnen met alles te laten vallen als er gedoe ontstaat. Eerst de kop indrukken en dan weer verder. En die van mij hebben een wat aparte handleiding. Dat is sindsdien alleen maar meer een sport geworden. Want waar je kennis en aandacht aan besteedt begint te groeien. Ik kreeg meer repertoire en begreep mijn kinderen steeds beter.
Dat heeft aanzienlijk bijgedragen aan mijn vermogen om gedoe steeds beter te leren voorkomen. En niet alleen maar met vriendelijke methodes hoor. Als het drama teveel opliep zag ik er ook geen been in om ze eruit te zetten. Soms moet je wat drastisch zijn, maar dat werd toch steeds minder. Ik en zijzelf zijn erin gegroeid.

Training

Ik heb overigens ook trainingen bij autisme centraal gedaan en dat heeft natuurlijk ook geholpen.
Dus je vraag naar een goede opvoedcursus lijkt me terecht. Je kunt er dan uithalen wat er voor jou inzit en de rest je schouders over ophalen.

Maxime.M

Maxime.M

21-01-2011 om 09:31

Gedaan

Ik heb ook ooit zo'n cursus gedaan, volgens mij heette het "opvoeden doe je zo" en het was via de thuiszorg. Ik denk dat je er altijd wat van opsteekt. Bij sommige dingen zijn het echt eye-openers en bij sommige dingen weet je gewoon dat jij dat anders zou aanpakken, maar het feit dat je er al zo mee bezig bent en er in de cursus over praat, denkt en bij andere mensen hoort hoe zijn dingen doen en oplossen, daar heb je gewoon wat aan. Al is het maar het idee dat je niet de enige bent met van die uitdagende kinderen.

Terpi

Terpi

21-01-2011 om 14:48

Opvoeden doe je zo

Die cursus waar Maxime het over heeft heb ik zelf gegeven binnen de jeugdzorg organisatie waar ik werk. Wat ik vooral terughoorde van cursisten is dat het to the point, concreet en met kleine stapjes is. De focus ligt op een combinatie van positief opvoeden (aandacht voor de goede kanten van het kind en complimenten daarvoor geven) met tijdig en passend grenzen stellen. De uitwisseling tussen cursisten was van enorme meerwaarde en de laagdrempeligheid maakte het voor eenieder toegankelijk. De cursus wordt inderdaad ook vaak gegeven door het consultatiebureau maar ook sommige huisartspraktijken geven de cursus.

AzoraC.

AzoraC.

23-01-2011 om 00:01

Fijn

Ik ga dat boek eens opzoeken en ik denk dat het toch misschien een cursus How 2 talk wordt. Voor de puberteit hier losbarst, moet ik mezelf in de hand hebben.
Zo iemand die met glimoogjes gedoe oplost, ik ben er jaloers op. Als ik 's avonds vermoeid aardappels sta te schillen, lukt het me gewoon niet om gedoe tussen even afgedraaide kinderen met humor en handigheidjes op te lossen.

Voorbereiding

De passie en vaardigheden van mijn vader haal ik denk ik nooit meer in maar er valt te leren.
Iets anders praktisch. Toen mijn kinderen kleiner waren en moe en hongerig beslist op tijd moesten eten bereidde ik het eten de avond ervoor alvast voor, bijvoorbeeld vast aardappels schillen en vlees klaar maken. Als we dan thuis kwamen maakte ik eerst wat rauwkost en fruit klaar of iets wat ze lusten en even tijd mee hadden. Het afmaken van het eten en tafeldekken kon dan zonodig samen met een kind, even de poes eten geven, in alle rust dus.

Opvoedcursus

Opvoeden is iets wat steeds maar weer is. Het houdt niet op..ja totdat de kids het huis uitgaan. Ik geloof niet zo in een opvoedcursus, wel leuk al die tips maar ja dat kan je ook adhoc hier vandaan halen of bellen met een advieslijn.
Soms zie ik het ook niet zo en ben ik moe en snel geirriteerd dan valt het niet mee met 2 kids thuis die ruzie maken of weet ik wat. Ik ga even op het toillet zitten om te chillen (lees rustig te worden). Of ga douchen om even iets anders te doen. Tel tot 10 is een dooddoener maar werkt ook best.
Dat beheers je jezelf en kan je er weer fris tegenaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.