Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Agchie

Agchie

05-07-2010 om 10:18

Overal op tekenen

Mijn dochter van 4 heeft vanaf het moment dat ze een potlood vast kon houden overal op getekend. Op kleren, kasten, stoelen, muren, armen, speelgoed, schoenen....noem maar op. Niets is veilig.
Ondanks verbieden, waarschuwen, uitleggen etc. gebeurt het steeds weer. Nu zijn we al zover dat we geen viltstiften meer in huis hebben en dat pennen telkens goed opgeborgen worden. Maar we hebben ook een lekkere rommelige grote broer (7) rondlopen, die nog wel eens een pen laat slingeren.

Langzamerhand wordt ik er helemaal gek van. Nu heeft ze toch weer een pen te pakken gekregen en haar nieuwe crocs en haar pop ondergekliederd.

Herkent iemand dit en wat doen jullie eraan. Ik ben op zoek naar tips!

groet

Agchie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mathilde

Mathilde

05-07-2010 om 13:37

Ben benieuwd...

naar de tips. Hier hebben we een mannelijk tekengevaar rondlopen, van dezelfde leeftijd. Krijgt hij toch nog een pen of viltstift te pakken, dan roepen inmiddels drie mensen automatisch: op een blaaaaaaaaaaaaadje! Dat zijn dan man, oudste dochter en ik. Wij hebben nu afwasbare muurverf .

Nyntje

Nyntje

05-07-2010 om 14:41

Dan heb je toch iets niet goed gedaan hoor

als het al vanaf het moment is dat ze een potlood of pen kan vasthouden heb je het toch niet helemaal goed gedaan hoor. Bij elke overtreding straffen, hoe klein ook en duidelijk maken dat er echt alleen op papier getekend wordt. Zet je kind op de gang ( zonder potlood of pen ha ha) en pak het aan. Elke keer opnieuw, die gang in. Boos worden.
En verder zou ik aan de juf vragen hoe ze dit op school doet, doet ze het daar ook en hoe pakt men dat aan.

Hanne.

Hanne.

05-07-2010 om 15:11

Dat vind ik wel heel veroordelend hoor!

Nou Nyntje, ik vind het wel heel veroordelend om even te zeggen dat je als ouder 'dus' iets niet goed hebt gedaan. Heb jij zelf bij je kinderen al het ongewenst gedrag er al uit? Of heb jij perfect reagerende kinderen, die nooit iets stouts doen? (en zeker niet twee keer)

Ik denk dat je niet veel meer kan doen dan de spullen ver buiten bereik leggen. En keer op keer weer zeggen dat het niet mag. Ipv boos worden kan je natuurlijk ook een beloning invoeren als het wel goed gaat!

Ik heb helaas ook nog wat strepen op het behang staan. Zal er mee moeten leren leven. Helaas.

Massi Nissa

Massi Nissa

05-07-2010 om 16:30

Eens met hanne

Nyntje, jij roept wel bijzonder gemakkelijk dat iemand iets fout doet in de opvoeding. Mijn dochter tekent dan niet zo vaak op verboden oppervlakken, maar zij doet weer andere dingetjes (neuspeuteren is op het moment een hardnekkig euvel). Fijn dat jouw kinderen zo voorbeeldig zijn en/of dat jij zo'n wereldopvoedster bent, maar zalig zijn de onwetenden want zij zullen het koninkrijk beerven .
Agchie, ik zou met een beloningssysteem gaan werken, want blijkbaar is overal op tekenen heeeeel aantrekkelijk voor je dochter. Ik zou beloven dat ze een krijtbord (of iets vergelijkbaars) krijgt als ze twintig stickertjes heeft. En dan voor elke dag dat het goed gaat, samen een stickertje plakken. Zoiets.
Groetjes
Massi

Agchie

Agchie

05-07-2010 om 20:32

Hoe belonen?

Tja Nyntje, ik begrijp je opmerking op zich best. Maar ik heb een schat van een dochter die behoorlijk eigenzinnig is. Hoe consequent ik ook ben, ze doet het op onbewaakte ogenblikken telkens weer. De consequenties daarvan ondergaat ze gelaten....oftewel kennelijk vindt ze het wel de moeite waard ! Op deze wijze krijg ik geen vat op haar, dus dat is niet de oplossing.

Het idee van belonen staat me aan, dat is hoe ik over het algemeen probeer op te voeden. Echter vind ik het in deze situatie heel moeilijk om daar een duidelijke lijn in te zetten. Ze doet het namelijk op onbewaakte ogenblikken en ook niet ieder uur of precies iedere dag. Soms gaat het dagenlang goed en soms gaat het om de haverklap mis. Soms ontdek ik de "wandaad" pas een week later, als ik haar kamer schoonmaak. Wat beloon je dan precies? Iedere dag dat het niet gebeurt? Maar hoe controleer je dat? En hoe ga je dan om met pennen en stiften, wel in huis halen en wel op een plaats waar ze bij kan?

Agchie

Ze kan het nog ver schoppen (ot)

na het lezen van je eerste posting moest ik onmiddellijk denken aan het rijmpje over de Burgemeester van Hogezande (van Annie MG natuurlijk).

De burgemeester van Hogezande,
tekende eendjes op de wanden
tekende eendjes op de muren
en op de schutting van de buren
allemaal eendjes op een rijtje,
met een rood krijtje,met een rood krijtje.

En alle mensen in Hogezande,
wrongen hun handen,wrongen hun handen,
overal eendjes op de ruiten
op de geheime raadsbesluiten,
en op de deuren en op de daken
en op het witte tafellaken,
en op de rug van juffrouw Kuiter,
en op het standbeeld van de Ruiter,
In het stadhuis en op het station,
Omdat hij het echt niet laten kon!

O wat een toestand in Hogezande,
Iedereen vond het heus een schande,
Eindelijk namen ze een besluit,
De burgemeester moet er eens uit!
Hij moet een jaartje naar de tropen,
Laten we dan maar het beste hopen,
Dat was ontzettend wijs bekeken,
Hij ging op reis naar verre streken!

Gisteren is hij weergekeerd,
Hij heeft het helemaal afgeleerd.
Hij werd met een hoem-ta-ta ontvangen
en met een bloemenkrans omhangen,
Het is nu voorbij en gaat hem uitstekend,
en hij heeft nooit meer een eendje getekend!

De burgemeester van Hogezande,
tekent nu tijgertjes op de wanden
tekent nu tijgertjes op de muren,
en op de schutting van de buren.
allemaal tijgertjes op een rijtje,
Met een rood krijtje,met een rood krijtje!

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

06-07-2010 om 09:08

Belonen

Ik zou (maar ik ben ik) beginnen met zorgen dat al het tekenmateriaal alleen beneden (althans niet op de slaapkamers is) Lijkt me iets wat je oudste ook kan leren. Daarmee beperkt je het probleem al een beetje.

Niet toegankelijk maken vind ik ook geen gek idee. Hebben wij tot een half jaar geleden ook gedaan (kinderen zijn 4 en 6). Vooral met de stiften. Pennen hebben ze zelf niet. Mijn pennen liggen op een plek waar ze niet mogen komen, en dat gaat redelijk. Als ze willen kleuren vragen ze of ze het mogen krijgen, en dus ben ik me op dat moment bewust dat er 'risico' is (en dus dat ik vooral bij grote stiltes moet komen kijken).

Qua belonen zou ik inderdaad zegggen, als er een dag niets gebeurt krijgt ze een stikker. (Evt zou dat ook een week kunnen zijn afhankelijk van hoe vaak het gebeurt.) Na x stikkers krijgt ze iets, of mag ze iets. De stikker dus koppelen aan het (niet) vinden van ongewenste tekeningen. Zou in eerste instantie er dus ook werk van maken om iedere dag haar kamer te controleren.

Agchie

Ik heb even je postings nagelezen maar het is me niet helemaal duidelijk hoe de pennensituatie bij jullie is.

Mijn ervaring is dat kinderen-alleen gewoon niet te houwen zijn. Maar dat wist ik al mijn hele leven dankzij kraspagina's in geliefde boeken uit mijn ouderlijk huis ...
Op de kinderkamers ligt daarom sowieso nooit een pen of een stift. Hooguit een verdwaald potlood. Ze hebben allebei weleens een pen mee naar bed willen nemen maar dat heb ik meteen verboden. Dan maar een potlood. Ze hebben ook allebei weleens op hun eigen muur gekliederd maar nadat de eerste schrik er (bij mij) af was heb ik gewoon gezegd dat ze 1 kliedermuur hebben, naast hun bed.

Verder zijn de stiften verdeeld in stinkstiften voor volwassenen, die staan onbereikbaar in de trapkast, en kleurstiften voor de kinderen, die heb ik sporadisch en dan staan ze ook in de trapkast. Pennen staan ook op hoogte in de trapkast. Twordt saai... Oudste is 3,5 jaar ouder en weet ook dat hij de pennen moet terugzetten in even genoemde trapkast. Daarnaast heb ik op de 1e en 2e verdieping ook een pennenpot staan waar de kinderen nooit bijkomen. Een op onze slaapkamer (voor sudoku en dagboek) en een op de werkkamer (bij de comp). Het enige wat kinderen zelf kunnen pakken zijn potlood en krijt in de woonkamer, waar wij erbij zijn en waar niet veel boeken staan.

Mij is dus niet helemaal duidelijk waar jouw krabbelaar aan haar pennen komt. En ik kan me ook goed voorstellen dat je er helemaal gek van wordt dat ze haar gang gaat zodra ze alleen is met een pen in haar vingers. Dus misschien is die drang zo sterk dat je er met pennen verstoppen helemaal niet bent. Ik som ons regime vooral op om te laten zien dat er veel meer ouders zijn die hier rekening mee (moeten) houden.

Hmm... zou er iets te winnen zijn met een vrije ruimte waar het wel mag, of met een vervangende activiteit?

Polly Shearman

Polly Shearman

06-07-2010 om 11:01

Tja

Ik zou zeggen: geef haar de ruimte en de tijd om zich creatief te uiten, dus een hele tafel vol met papier( behang papier doet het goed) lekker veel stiften verf enz.
DOe het samen en blijf erbij, elke dag 20 min!
beloon haar en prijs haar voor zoveel creativiteit!
maak er een feestje van die 20 minuten.
Als ze buiten die tijd om "creatief" is op de muren stoelen en deuren, zeg dan duidelijk dat het niet de bedoeling is, laat haar helpen schoonmaken, en verwijs naar de 20 minuten dat het wel mag.
Je zal zien dat na verloop van tijd, het Creatief kleuren BUITEN die 20 af gaat nemen, en langzaam aan zal ze BUITEN die 20 min zelf ook papier op gaan zoeken als ze weer een creatieve bui heeft.
Dus NIET straffen voor haar creatieve uitingen op verkeerde plekken.
Maar WEL prijzen en belonen voor haar creatieve uitingen op de juiste plek!
Inlijsten, ophangen! kadoo doen aan andere mensen!

succes!

groet, polly

Agchie

Agchie

06-07-2010 om 14:29

Pennensituatie en creativiteit

Temet, wat een gaaf rijmpje. Ik kende het niet, maar er is dus hoop voor onze dame. Ik weet in ieder geval nu waar we heen werken: een carriere als burgemeester!

We hebben geen stiften meer in huis. De pennen staan op een voor een vierjarige normaal niet bereikbaar niveau, hoewel ze bijzonder goed kan klimmen en ook heel handige vingertjes heeft die bijna elk slot open krijgen. Op de kamers mogen helemaal geen schrijf of tekenmaterialen zijn, knutselen doen we beneden.
Daarnaast een 7-jarige vermoedelijke ADHD-er die het maar niet tussen de oren krijgt dat hij de dingen die hij gebruikt ook weer op moet ruimen (op de plek waar ze horen!)
Dus is er bij ons een algeheel verbod op gebruik van pennen en stiften en wordt er vooral met potlood en soms wasco getekend.
Helaas helpt dat verbod niet voor de 4-jarige en niet voor de 7-jarige, want ze pakken telkens opnieuw weer pennen (vooral de 7-jarige) en gaan ermee op ongewenste oppervlakken tekenen(de 4-jarige). Het is dus wel een samenspel tussen die twee, waarbij ze het dus absoluut niet opzettelijk doen.

Ik vind Polly's idee wel goed, geregeld wel lekker creatief met pen, stift, verf etc. Wellicht dat dat inderdaad de drang wegneemt om het te doen. Ik geloof dat ik daar maar eens op ga inzetten, met name op de woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag.

Bedankt voor de tips, ik ga een en ander uitproberen en als het helpt dan horen jullie van me terug. Kan wel even duren !

Polly Shearman

Polly Shearman

06-07-2010 om 15:39

Alles wat verboden is, is leuk

Daarom doet ze het waarschijnlijk!
Juist laten tekenen, en kleuren, onder begeleiding!! en daarna alles weer achter slot en grendel.
Je zoon zal het ook wel fijn vinden om zijn creativiteit kwijt te kunnen.
Probeer het regelmatig te doen, liefst op een vast tijdstip op de dag/in de week. En beter nog vaker en korter, dan af en toe en lang. Omdat ze zich dan bij gebrek aan concentratie gaan afvragen wat voor spannends je nog mee kan doen met al die stiften.

succes! en hou ons op de hoogte!

groet, pol

Praktische tip

Voortbordurend op Polly's input: bij IKEA (dacht ik) hebben ze enorme rollen tekenpapier. Je scheurt er stukken af en hangt die op deuren, kasten, spiegels, wherever. En dan maar (gelegitimeerd) kliederen met stiften, vingerverf, wat je maar kunt bedenken.
Succes!

Mathilde

Mathilde

06-07-2010 om 16:03

Whoeha temet!

Haha, wat was ze toch goed, die Annie MG Schmidt. Precies die wanhoop van het rijmpje voelen wij hier ook wel eens . Denk je dat je er alles aan gedaan hebt, spullen buiten bereik, regelmatig samen tekenen, veel belonen (gang helpt hier toch niet, dan doet'ie het gewoon nog stiekemerderderder), maar dan nog... Ik gooi het maar op de leeftijd, want oudste die zichzelf nu heel verstandig vindt qua viltstiften en pennen (ze is nu 7), deed twee jaar geleden nog precies hetzelfde. Echt, ik kan de afwasbare muurverf aanbevelen. En verder er ondanks alles toch maar smakelijk om lachen. Het zal ooit wel eens overgaan .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.