Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Nathaly Fikke

Nathaly Fikke

22-09-2008 om 20:18

Overdag zindelijk, 's nachts niet

M'n zoontje is nu 4 jaar en ruim een jaar overdag zindelijk. 'snachts draagt hij nog een luier, die altijd de volgende morgen vol zit.
'savonds drinkt hij niet meer zo veel en denk af en toe dat hij te makkelijk is.
heeft er iemand tips?
Groetjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wakker maken op de wc zetten

Hier ging het heel raar, dochter was met 3 jaar zindelijk en ook snachts, toen had ze 2x een ongelukje snachts en hebben we haar (nu 5,5 jaar) tot een paar maanden terug elke nacht nog op de wc gezet.
Daarna een weekje haar s'nachts alleen gevraagd of ze moest plassen en nu eindelijk wordt ze zelf wakker en strompeld naar de wc, doet een plas en strompeld weer terug (en beland dan soms in ons bed, wat minder handig is).

Ik heb zelf het idee dat we veel eerder hadden kunnen afbouwen maar we vonden het ook wel gezellig met zo'n slap popje op de wc s'nachts.

Jesse_1

Jesse_1

23-09-2008 om 10:17

Niks doen

Als je denkt dat het alleen luiheid is, en je wilt ZELF van de luiers af, dan kun je hem belonen door bijv. te zeggen dat hij als hij 's ochtends gelijk zijn luier af doet en naar de wc gaat, dat hij dan na x ochtenden een cadeautje verdient.
Zelf wacht ik het af. Oudste gaf zelf aan met 2,5 dat hij 's nachts geen luier meer wilde. Middelste heeft soms geprobeerd, maar was pas met ruim 5 vrij plotseling 's nachts zindelijk en de jongste (ruim 4) is al járen regelmatig droog, maar ook nog wel eens nat en ik hou niet van 's nachts geroepen te worden ivm een nat bed, dus ik wacht tot hij weer eens begint over slapen in een onderbroek .
Jesse

Sjillie

Sjillie

23-09-2008 om 12:36

Hier

een 4 en 6 jarige die beide in een luier slapen. Beide zijn er nog niet aan toe om 's nachts zonder te kunnen

Puck2

Puck2

23-09-2008 om 12:47

Afwachten

Tja, ben het wel eens met de meeste anderen: gewoon afwachten. Je kind wordt vroeg of laat vanzelf wel droog 's nachts. Half slapend je kind op de w.c. zetten 's avonds levert je weliswaar een droog bed op, maar heeft niets te maken met zindelijkheid 's nachts. Je kind plast nog steeds in zijn (half)slaap alleen de plek waar dat gebeurt is anders. Tenzij het echt om een kind gaat dat bij volle bewustzijn 's morgens in zijn luier plast hebben beloningssystemen ook niet zo veel zin. Een kind dat 's nachts nog in bed plast kan er gewoon helemaal niets aan doen, ook al willen ze het wel.

Irma

Irma

23-09-2008 om 14:17

Tja

Misschien is het bij ons gewoon geluk hebben maar bij alle drie heb ik op een gegeven moment (toen ze bijna 3 waren) ze 's-nacht zo'n luierbroekje aangegeven en gezegt dat dit ongelukbroekjes waren. Ze mochten er dus geen echt grote plas in doen maar als er een beetje in kwam was het niet erg. En bij alle drie waren ze snel 's-nachts zindelijk. Wel snel reageren in de ochtend als je hoort schreeuwen: MAMA IK MOET PLASSEN!!!! hihi.

Irma

Emmawee

Emmawee

24-09-2008 om 00:06

Plaskabouter (jaja...)

Wakker maken wordt wel eens afgeraden, omdat kinderen dan moeilijker zouden leren om zelf wakker te worden van een volle blaas. Weet niet of dat waar is (i.i.g. niet altijd), maar het klonk aannemelijk.
Verder ben ik het met de voorgangers eens, je kunt echt nog prima afwachten. Maar als je denkt dat het erin zit, kan wat extra motivatie werken. Wij hebben Stoffer beloofd dat we een mooi Thomastreintje zouden kopen, als we geen luiers meer voor hem hoefden te kopen. Immers, dan hielden we wat geld over. Dat snapte hij wel. Verder zag hij ook voordelen, want met een droge luier hoefde hij niet zo uitgebreid te badderen 's ochtends.
En verder moet ergens het kwartje gaan vallen. Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van het verhaal van de plaskabouter. Deze woont in zijn buik vlak bij het ballonnetje van de plas. Als dit ballonnetje vol is, zet de plaskabouter het kraantje open als hij op de wc zit. Dit kan hij overdag ook voelen. Eerst zit je alleen maar op de wc, dan gaat het kraantje open en dan plas je. Maar 's nachts moet de plaskabouter eigenlijk eerst even naar boven lopen en hem wakker maken en zeggen dat hij naar de wc moet gaan.
De truc is dat het kind iedere avond voor het slapen gaan even aan de plaskabouter vraagt of die hem 's nachts even wakker wil maken als het ballonnetje vol zit en pas het kraantje wil opendraaien als hij op de wc zit.
Ja... misschien wat zweverig, maar het werkte hier heel goed. Je zorgt voor bewustzijn van wat er gebeurt. En als hij in bed plast kun je zeggen dat die domme plaskabouter het natuurlijk vergeten is, maar ook dat hij het nog eens heel goed aan de plaskabouter moet uitleggen. (en dat zorgt weer voor bewustzijn van het kind).
Nou goed, hier heeft het gewerkt. Rond zijn 5de verjaardag waren we van de luiers af en kreeg hij Mighty Mac. Als er nu nog wel eens een ongelukje is (of soms een paar nachten na elkaar) dan halen we de plaskabouter weer van stal. Steeds met succes.
Groeten, Maw.

Sjillie

Sjillie

24-09-2008 om 12:38

Wat leuk emmaweee

Geloof dat er vanaf vanavond hier twee plaskabouters zijn!

Heb je verhaal uitgeprint!!

Emmawee

Emmawee

25-09-2008 om 22:37

Ha, leuk sjillie

En ik ben best benieuwd of dit bij anderen ook werkt.
Stoffer was de laatste dagen ziek en heeft toen weer in zijn bed geplast. Ik heb hem vanavond naar bed gebracht en gezegd dat hij maar weer eens met de plaskabouter moest gaan praten. Zegt hij: "Ja maar mama, als ik ziek ben en zo hard lig te slapen, dan kan de plaskabouter mij echt niet wakker krijgen".
Ik heb gezegd dat die plaskabouter dan toch maar wat harder moet roepen, omdat wij natte bedden echt niet fijn vinden.
Groeten, Maw.

Sjillie

Sjillie

26-09-2008 om 09:50

Ammawee

Hier vinden beide kinderen het een hit. De jongste van 4 lag in een deuk en zag het plaskaboutertje de trap op lopen naar haar hoofd! Heerlijk.

De oudste van 6 was blij dat het niet aan hem lag dat hij 's nachts nog in zijn luier plast!
Bij beide hebben we nu een potje op de kamer staan en zoon heeft gister voordat hij ging slapen en vanmorgen toen hij net wakker was een plas op het potje gedaan "de plaskabouter zei dat ik naar het potje moest."

Het werkt dus echt hier!

Sjillie

Sjillie

26-09-2008 om 11:22

Haha pelle

zo ongeveer visualiseert mijn dochter het!

Emmawee!

Hier nu (helaas zou ik bijna zeggen, haha) 2 keurig dag en nacht zindelijke kids maar oh als nummer 3 er straks toch aan toe is he... Ik vind het een super idee, die plaskabouter!

Emmawee

Emmawee

26-09-2008 om 22:10

Goed gejat

Het is niet mijn idee hoor! Ik heb het van Marleen van Pelt. Zij is paragnost / magnetiseur en in de periode dat ik daar erg in geïnteresseerd was, heb ik een workshop gevolgd bij haar. Zij behandelde kinderen met bedplas-problemen en dat deed ze o.a. met dit verhaal.
En ja, ik zie er ook een best-seller in!
Groeten, Maw.

Aatje77

Aatje77

27-09-2008 om 22:12

Dat boek is er al!

google maar eens op plaskabouter. Het heet; nooit meer een luier!

Emmawee

Emmawee

27-09-2008 om 23:19

Gelukkig!

Dat scheelt een hoop werk.
Suf, heb ik wel in het archief van OO gekeken (één keer in 2004 een bericht over de plaskabouter), maar niet eens gegoogled!
Groeten, Maw.

Quilla

Quilla

29-09-2008 om 09:17

Bedankt voor de inspiratie!

Hier is de situatie dan wel niet helemaal hetzelfde als bij de startster van deze draad, maar de plaskabouter heeft mij wel inspiratie gegeven. Situatie hier: zoon van 5 is in principe zindelijk maar heeft erg vaak ongelukjes omdat hij het zonde van de tijd vindt om zijn spel te onderbreken.
Nu is mijn kereltje best competitief ingesteld, of het is een fase, in elk geval, hij wil graag met alles 'de eerste' zijn. Die kabouter heb ik weggelaten, daar kan ik niet zo veel mee, maar ik heb hem verteld van zijn blaas, dat die zich vult en weer leeg moet worden. En dat zijn blaas een spelletje met hem speelt door te proberen het in zijn onderbroek te laten komen. "Ja mam, dan is het vol en dan gaat het zo duwen hier!" Voor mij bevestiging dat hij wel degelijk aandrang voelt maar het negeert. Goed, heb hem dus de uitdaging te geven om te winnen van zijn blaas en op de wc te plassen voordat het in zijn broek terecht is gekomen.
Ik twijfel aan het stimuleren van competitielust, maar het werkt, al 4 dagen

Emmawee

Emmawee

29-09-2008 om 20:53

Gaaf!

Wat een goed idee, Quilla!
Ik heb ook niet zoveel met kabouters, trouwens. De magnetiseur wel
Groeten, Maw.

Hoe ging (gaat) t hier

Ik denk ook dat t vanzelf komt. mijn dochter was d&n zindelijk met 3 en mijn zoon van 6 heeft t nu voor t eerst 10 nachten droog gehouden, dat is op zich al een wonder want hij wilde een luier aanhouden tot hij een vrouw zou hebben...
Op t kleuterconsultatie zeiden ze dat er pas werd aangeraden tot actie over te gaan als het kind 7 is.
Dag!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.