Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
donderkopje

donderkopje

12-12-2010 om 12:58

(over)gevoelig kind

Hallo,

Ik was benieuwd of iemand tips heeft hoe om te gaan met een zeer gevoelig kind. Bij mijn zoontje van 5 komt de wereld soms zo hard binnen dat hij er last van heeft. Zn gevoeligheid is zn grote kracht en maakt hem een pracht van een schat van een kind, maar het zit m ook vaak in de weg: grote groepen, harde geluiden, vreemde gezichten, harde stemmen, hij trekt het niet, moet ervan huilen en trekt zich terug. Muziekles, een judotoernooi of een drukke zwemles: voor een ander kind wellicht de gewoonste zaak van de wereld, voor hem een opgave.

Hij heeft een groot gevoel voor rechtvaardigheid, kan niet tegen onrecht, en voelt zich snel gekwetst als mensen of dingen anders lopen of doen dan hij denkt of vindt dat het hoort. Het kost me dan grote moeite om hem te kalmeren of het hem te laten relativeren. HIj is zeer perfectionistisch en neigt af en toe naar faalangst.

Het is verder een superblij mannetje, heeft vriendjes en draait lekker op school dus dat is allemaal fijn.
Maar wellicht zijn er wat handvaten of lectuur voorhanden zodat ik wat meer inzicht in of vat op zn gevoelsleven kan krijgen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

12-12-2010 om 13:03

Niet teveel

Ik zou bij een overgevoelig kind als hij veel tijd om bij te komen inplannen (doe ik voormezelf ook). Dus niet tegelijkertijd zwemles, muziekles en judo, maar meer omstebeurt. Ik vind 3 hobbies tegelijk trouwens ook veel voor een "normaalgevoelig" kind van 5.

Verder, als hij visueel is, kun je oefenen met visuele dekmantels. Voor je een groep ingaat in gedachten een grote regenjas over zichzelf heen doen, waar niets doorheen kan. Het is oefenen, maar het kan helpen om de indrukken te beperken.

Guinevere

Guinevere

12-12-2010 om 13:19

Kijk even

Kijk even bij zorgenkinderen, er was onlangs nog een draadje over hooggevoeligheid.

donderkopje

donderkopje

12-12-2010 om 14:21

Niet teveel

ik zal het draadje bij zorgenkinderen even opsnorren.

Die visuele dekmantel is een goed idee DC, hij is inderdaad erg visueel ingesteld met een grote fantasie dus dit zou welleens kunnen helpen.

Hij zit overigens niet op 3 hobby's hoor, muziekles/dramales krijgt ie op school als onderdeel van het lesaanbod.
Hij zit wel op judo en vindt dat erg leuk. Met zwemles zijn we inmiddels gestopt, dat trok ie niet. Wellicht later wel.

dc

dc

13-12-2010 om 10:25

Aargh

Ik heb geprobeerd nog meer tips op te zoeken over afschermen, maar als je googelt kom je op allemaal spiritueel hoogdravende sites terecht, waar ik helemaal niets mee heb. Jij misschien wel, dus dan kun je even googlen

Maar dus ook zonder dat je in paranormale dingen gelooft kunnen dingen als "aarden" en je afschermen heel erg helpen. Het is gewoon een techniek om te zorgen dat je niet teveel indrukken in je opneemt. Vergelijk het met een test die ze bij theaterklassen vaak doen. Als je aan wolken denkt, en iemand geeft je een duw, dan lig je zo omver, terwijl als je aan je voeten denkt en aan de aarde, je veel stabieler staat. Je kunt dus aanleren om open te staan in een vertrouwde rustige omgeving, en je meer gesloten op te stellen bij feestjes, in de supermarkt, etc. In het begin moest ik dat heel bewust doen. Na 10 minuten in een ruimte met veel mensen stond het huilen mij nader dan het lachen. Nu "voel" ik eerst de aarde voor ik ergens binnen stap (ik hoef er niet eens stil meer voor te staan), en hou mezelf bij mezelf, en dat werkt echt heel erg goed. De regenjas werkt voor mij niet, want ik ben niet visueel ingesteld, ik werk meer met gevoel. Maar dat was een tip van mijn vader, die wel visueel is.

Boektip

`Het hoog sensitieve kind` van Elaine Aron
een aanrader!
gr Nora

ayla

ayla

14-12-2010 om 10:10

Bij ons

Ik had laatst een draadje over hoogsensitieve kinderen. Wij hebben een vermoeden dat onze oudste erg gevoelig is. Zwemlessen gingen altijd erg moeizaam, ze was continu afgeleid, de hele tijd bezig met andere kinderen en kon haar aandacht gewoon niet erbij houden. Tijdens haar eigen verjaardagsfeestje ging ze op een bepaald ogenblik alleen liggen op de grond, helemaal apart van de andere kinderen. Het was haar te druk en ze kreeg er hoofdpijn van. Nu op school klaagt ze vaak ook erover dat het zo druk is in haar hoofd en is ze continu afgeleid. Ze heel gevoelig voor stemmingen van anderen, doet alles om andere tevreden te houden en ook heel gevoelig voor dingen die kriebelen of niet lekker zitten. Wij zijn nu vooral bezig samen met school een manier te vinden dat ze toch beter kan werken in de klas. Een optie zou kindertherapie zijn zodat ze zelf leert hiermee om te gaan.

donderkopje

donderkopje

14-12-2010 om 22:27

Herkenning!

Ik heb het boek van Aron binnen en ben begonnen met lezen.
Wat een ongelooflijke herkenning! Ik ben er helemaal door ontroerd en aangedaan (moeders wellicht ook een beetje gevoelig? .

Mijn mannetje voldoet echt aan zoveel kenmerken en beschrijvingen en wat heerlijk om erkent te worden in de bijzonderheid van mn kind ipv dat je geneigd bent om je te schamen of te verontschuldigen als je kind weer moet huilen bij een zwemles, of nooit mee durft te komen op een kinderpartijtje, of zoveel andere voorbeelden die in het boek worden aangehaald.

Dc, ik ben geen zwever dus spirituele handvaten om mn kind te helpen zie ik niet zoveel in. De regenjas heb ik reeds geintroduceerd en hij pikt m op: bij de kerstviering op school moeten ze een stukje doen op een podium, we bespraken dat hij dat spannend vindt en hij zei vanochtend uit zichzelf: "dan doe ik toch de regenjas aan mam...".

Dank.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.