assia
19-09-2013 om 16:01
Overgewicht
Mijn dochter heeft overgewicht. Ze is 8. Ze is gewoon eigenlijk te dik. Ze zit op sport, gaat daar 1 maal per week heen. Is eigenlijk wel te weinig en ik denk erover na om haar nog iets bij te laten doen. Ze eet goed en lust alles. Ik merk nu dat ze daar ook een beetje last van krijgt. Nu weet ik dat (schoon)familie grof gebouwd is en dat zij dat wel van haar vader heeft, maar ik wil echt dat ze niet meer bijkomt. Het is heel moeilijk om telkens nee te zeggen als ze weer iets wil eten. Wie heeft er ervaring mee?

Temet
19-09-2013 om 16:43
geen ervaring, maar
Als het gaat om afvallen (of niet aankomen)moet men het echt niet van sport hebben, maar eerder van beweging in het dagelijks leven. Mocht ze dus nu met de auto naar school gebracht worden, dan moet dat indien enigszins mogelijk stoppen. Als ze nu de hele dag voor tv/aan de spelcomputer/achter de pc zit dan moet de schermtijd drastisch worden ingeperkt in de hoop dat ze dan meer buiten gaat spelen (is ze echter een verstokte lezer dan maakt dat vermoedelijk niks uit. Behalve als ze dan 4 x per week op de fiets naar de bieb moet...). Dat ene uurtje sport zet geen zoden aan de dijk, dus als ze het leuk vindt moet ze het vooral doen maar verwacht er gewichtstechnisch maar niks van. Al helemaal niet omdat een kind van een uur sport feitelijk vaak maar 2/3 echt in beweging is en de rest van de tijd naar instructie zit/staat te luisteren, op de beurt wacht etc.
Daarbij: is ze echt te dik, of is ze gewoon stevig gebouwd? Ik heb het hier al vaker geschreven: mijn broer is dik. En toen hij klein was vond ik m ook dik. Als ik nu de foto's bekijk van toen zie ik dat-ie niet dik was, maar wel heel duidelijk anders gebouwd dan zowel mijn ouders als ikzelf. En als iedereen dat toen duidelijk had uitgedragen, denk ik wel eens bij mezelf, zou hij dan nu niet slanker zijn geweest? En dan zijn er altijd mensen die roepen dat er niet zoiets bestaat als zware botten. Zal best. Maar mijn broer heeft in een arm meer spieren dan ik in mijn hele lijf, en zijn handen waren altijd groter dan de mijne en zijn polsen steviger. Er zijn lichtgebouwde en zwaargebouwde mensen en pogingen om van een stevig gebouwd iemand een spriet te maken zijn tot mislukken gedoemd en kunnen tot enorme ellende leiden.
Maar goed, als je dochter echt te dik is dan lijkt me dat de boodschap in eerste instantie is dat ze zo weinig mogelijk loze calorieën naarbinnen moet krijgen. Zoete dranken en vruchtensap zijn in dit opzicht berucht, dus als je dochter dat regelmatig drinkt is daar winst te halen.
Hoe zwaar is ze eigenlijk en bij welke lengte?
Groeten,
Temet

ChrisH
19-09-2013 om 17:33
Voet bij stuk houden
Jij bent degene die (nog) bepaalt wat en hoeveel je dochter binnen krijgt. Als ze echt te dik is, kun jíj daar dus nu nog wat aan doen. Ik snap dat het moeilijk is om nee te zeggen. Je krijgt misschien het gevoel dat je haar tekort doet. Toch is 'nee' zeggen de enige manier. Besef dat eten niet gelijk staat aan liefde, integendeel zelfs.
Bepaal eventueel met hulp van een diëtiste hoeveel je dochter op een dag nodig heeft, en zeg nee tegen ongezonde tussendoortjes en haal die ook niet in huis. Geen frisdrank. Beperk het aantal snoepmomenten tot 1 per dag, als ze uit school komt bijvoorbeeld. Geef chips alleen in het weekend (en dan 1 bakje). Als ze toch nog klaagt over honger, bied haar dan de keuze uit fruit en/of groente. Ik zou het overigens niet teveel benoemen (van 'je bent te dik en moet op dieet, ofzo). De eetgewoonten thuis moeten een vanzelfsprekendheid worden, overgewicht moet niet het argument worden waarom ze niet meer mag eten. Succes, het is lastig.

Juline
19-09-2013 om 21:10
Herkenning
Mijn 2 dochters zijn het uiterste, de ene is een lange spriet, die graag beweegt en niet zoveel eet; de ander, ook 8 jaar (net als jouw dochter) is motorisch niet zo vaardig, houdt erg van beeldschermen en van lekker eten! Dat lekkere eten kan overigens ook net zo goed fruit zijn, feit is dat ze graag eet.
Ik ben heel erg gaan letten op bewegen, veel op de fiets en stimuleren tot buitenspelen. Sinds ze zelfstandig wat verder weg mag, is buitenspelen interessanter geworden. In het weekend gaan we vaak een stuk wandelen of fietsen. Vooral samen fietsen vindt ze erg gezellig, en ik ook!
Het andere is natuurlijk voeding. Fruit mee naar school en alleen op woensdag een (1) koek mee. 1 Snoepje of koekje uit school en heeft ze daarna nog honger dan mag ze een appel. Door de week is het toetje yoghurt, in het weekend maken we een bijzonder toetje. Voordeel is dat ze door de week niet haar bord leeg eet om een superlekker toetje te mogen (vla ofzo), maar ze eet tot ze genoeg heeft.
We hebben bijna nooit chips in huis, of andere snacks. Voornamelijk voor onszelf: wat in huis is eten we op. Voor de kinderen hoeft het niet, want die krijgen aan traktaties al genoeg binnen, met 25 of 30 kinderen in de klas.
Ik leg bij haar niet de nadruk op diëten, dus om af te vallen, wel op gezond eten, omdat dat goed voor ons is.
Kortom, wij zijn er behoorlijk mee bezig en ik heb het idee dat we daar voorlopig niet mee klaar zijn.
Groet, Juline

bertje1
19-09-2013 om 22:05
dag van de dietist
Dus ik denk, reageer even
Ga gewoon naar een dietist. Zij zal je dochter (als het goed is) heus geen streng dieet opleggen, maar tips en praktische adviezen geven om de voeding aan te passen. Soms kunnen kleine dingen helpen om een tijd op gewicht te blijven. Daarbij is uiteraard een stevige bouw van invloed, maar dat betekent niet dat je er niets aan kunt doen. Ik zeg altijd dat je 'dunne' en 'stevigere' mensen hebt qua bouw, daar is niets mis mee.
Inderdaad heeft sporten maar een zeer klein effect. Let meer op het eten/drinken.
De dietist wordt gewoon vergoed.
ps: het gewicht van het skelet van een volwassene is maar 7 kg... dus die zware botten...

troelahoep
20-09-2013 om 09:52
buitenspelen (veel bewegen), minder eten
hier zelf geen dikke kinderen, maar wel vrienden waarvan één kind te dik is. Het kind houdt ook van eten, vraagt er de hele dag om. En hij krijgt heus niet elke keer wat als hij erom vraagt (zegt werkelijk elke 10 minuten dat hij honger heeft), maar ongemerkt krijgt hij toch meer tussendoortjes dan onze kinderen. Bij ons thuis had ik een keer een schaal met gesneden fruit op tafel gezet (voor iedereen gezamenlijk), en alhoewel hij de jongste was, ging er wel het meeste in.
Verder speelt hij eigenlijk niet buiten, er is er bij hem weinig gelegenheid om buiten te spelen, en hij is nog te jong om zelf op pad te gaan met vriendjes. Nu moet ik zeggen dat de ouders zelf ook helemaal niet sportief zijn en ook wandelen en fietsen voor hun wel een opgave is, zij zijn zelf ook niet op die manier actief met de kinderen.
Misschien krijgt je dochter ongemerkt meer eten binnen dan goed voor haar is? Je zegt dat ze alles lust en goed eet. Bij mijn eigen kinderen zie ik al verschil in postuur tussen het kind dat niks lust en mooi slank is en de andere die veel beter eet (en relatief 2 kilo zwaarder is). Buitenspelen zou ideaal zijn; dan bewegen kinderen veel en er is geen eten voorhanden. Misschien verveelt je dochter zich ook wel? Als ze lekker bezig is denkt ze misschien ook minder aan eten. Hier stuur ik de kinderen elke dag een uurtje naar buiten (als er speelafspraakjes zijn zeker), en ze krijgen uit school een keer een snoepje of koekje, en aan het einde van de middag kunnen ze nog wel een rijstwafel of iets van fruit of groente krijgen als ze honger hebben. Ze weten dat ze niet meer krijgen en zeuren ook niet om eten.
Een uurtje extra sporten in de week zet inderdaad niet zoveel zoden aan de dijk, dan zou je haar al op voetbal of hockey moeten doen waarbij je met trainen en wedstrijden 3x in de week zoet bent. In het weekend wandelen en/of fietsen is ook een goed idee. Of ga lekker met het hele gezin naar het zwembad. Zorg er wel voor dat je dan een hele ochtend of middag gaat wandelen/fietsen/zwemmen. Is ook goed voor jezelf! En zoveel mogelijk lopen of fietsen naar school/clubjes/vriendjes, ook als het iets verder weg is.

Temet
20-09-2013 om 09:57
bertje
Nee, die botten maken het verschil in gewicht niet uit, maar daarnaast heeft de een ook nog eens veel beter ontwikkelde spieren dan de ander. Mijn zoon zit op de grens van ondergewicht. Als hij gespierder zou zijn zou hij een 'normaler' gewicht hebben, daar ben ik eigenlijk wel van overtuigd. Kleuterzusje is tegen die tijd vermoedelijk minder mager, die is zo te zien gespierder.
Overigens: zoon beweegt aan de ene kant best veel omdat hij geen rust in zijn gat heeft, aan de andere kant is hij niet erg sportief, speelt niet veel buiten en is erg dol op DS-en en tv-kijken. En zijn eetpatroon is minder goed dan ik zou willen (ik ben niet de enige volwassene in huis). Maar ik vermoed dat de leerkrachten op school denken dat hij reuze verantwoord leeft, omdat hij dun is
Groeten,
Temet

Dalarna
21-09-2013 om 09:45
Temet
Je hebt het over dat een extra uurtje sport niet uitmaakt maar dat is natuurlijk net zoals fietsen naar school als je ook fietst naar die sport.
Ik vind een uurtje sporten inderdaad niets, als je wilt afvallen moet je inderdaad 2x trainen en een wedstrijd spelen en dan tussendoor gewoon een flesje water aanbieden. Mijn 'normale tot dunne' jongens krijgen altijd water en alleen als er een wedstrijd is op een uur rijden afstand rond de lunch krijgen ze een tosti ofzo daar. Anderen zie ik van alles naar binnen werken tijdens een thuiswedstrijd om 10 uur.
Maar inderdaad: kijk naar alles wat je haar tussendoor geeft en kijk of het minder kan in kcal. Verder is ze acht en mag dit best tot haar veertiende duren, dan is de groeispurt geweest. Afvallen hoeft niet maar aankomen natuurlijk ook niet.

Temet
21-09-2013 om 16:57
Dalarna
Ik was zo stellig omdat ik zo moe word van die pavlovreflex die je vaak ziet: gewichtszorgen? sporten! In de praktijk blijkt dat bij het gros van de mensen geen bal te helpen.
Nou las ik laatst een stuk over een meneer die vanuit een volledig zittend bestaan serieus met hardlopen begon (na een medische keuring, want zo slim was-ie wel). Die was in een jaar 12 kilo afgevallen ofzo. Maar die deed eerst he-le-maal niks, en ging toen geloof ik drie keer per week trainen, en gezonder eten en wat niet al. Ja kijk, dan maakt het wel uit natuurlijk. Maar als er in het activiteitenniveau verder niks verandert behalve dan dat er een uurtje turnen (voor volwassenen: sportschool) of weet ik wat aan toegevoegd wordt levert het in de praktijk gewoonlijk niks op. Om allerlei redenen, overigens, maar dat maakt voor het resultaat weinig uit, dat blijft nul.
Groeten,
Temet

Dalarna
21-09-2013 om 18:12
temet
Ja er zijn inderdaad sporten waar het helemaal geen zin heeft om dat een uurtje extra te doen (zeker niet als er dan ook nog extra kcal in moeten).
Maar een sport kiezen waar je drie keer per week extra mee bezig bent en waar je naar toe moet fietsen helpt natuurlijk wel degelijk (mits je er dus niet van die kcalrijke drankjes overheen gooit).

Rosa van der Zanden
22-09-2013 om 13:01
Waar las ik dat nou toch?
Te zware mensen die gaan sporten vallen niet af omdat ze na het sporten zichzelf belonen met een vruchtensapje of een broodje gezond. Of een koek.
Sorry, ben de bron kwijt. Kan varieëren van NRC tot blaadje bij de kapper maar het klinkt plausibel.

Dalarna
22-09-2013 om 15:54
precies rosa
Ik ken kinderen die op zo'n speciaal afvalprogramma zijn geweest en bij mijn zonen op sport zitten en daar waar mijn zonen een flesje water mee krijgen zitten zij in de pauze aan de koek en de energiedrank. Waarom zouden mijn zonen dat niet nodig hebben om 10 uur en die kinderen wel?

troelahoep
24-09-2013 om 10:23
precies als op school
een enkele keer klaagt mijn jongste waarom hij altijd fruit mee naar school krijgt en geen koekjes of boterhammen. Bij de kleuters zijn er kinderen die enorme hoeveelheden voedsel meekrijgen voor het 10-uurtje: niet alleen een pakje sultana, maar óók een bak fruit en een pakje fristi. Dat zie je toch terug in het postuur van die kinderen.
De oudste hier (een dunnerd) overigens is in het geheel niet geïnteresseerd in eten dus die kijkt helemaal niet naar andermans eten. Hij zou bovendien niet eens de tijd hebben om zoveel eten weg te werken, want daarvoor eet hij veel te langzaam

Anneque
24-09-2013 om 10:35
reacties niet allemaal gelezen maar 1 tip
Wat je uiteindelijk ook doet, of je nu zelf het eetpatroon aanpast, of naar een diëtiste gaat: als ik jou was, zou ik de nadruk leggen op gezond eten ipv "eten-waar-je-niet-dik-van-wordt". Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen leren zorgvuldig om te gaan met hun lichaam en gezondheid, maar wil voorkomen dat ze te veel aandacht krijgen voor hun gewicht.
Beetje ot: Mijn middelste is, als ik het zo lees, er een van het type BroervanTemet. Heel anders gebouwd dan zijn broer, breedgeschouderd, stevige benen en kont. Wordt een beer van een vent, dat zie je zo. Nou begint hij zelf al dat-ie te dik is (wordt wel es op school gezegd geloof ik). Vreselijk, dat zo'n jochie van 8 zich daar al druk om zou moeten maken. Maar geheel in lijn met wat Temet zegt, waak ik ervoor nadruk op gewicht/vet eten/aankomen etc. etc. te leggen. Enige criterium hier is: is het gezond en/of past het in een gezond eetpatroon (en ja, chips horen ook in een gezond eetpatroon hoor, wmb. Matigheid is het devies).
Overigens is zijn kinderBMI knalgroen en beweegt hij erg veel.

Wikke
25-09-2013 om 01:53
uitsluitend gezond eten aanbieden en veel bewegen
Ik zou niet meteen aan diëten beginnen en ook niet haar verbieden om (meer) te eten.
Wel zou ik zelf heel strikt zijn met wat er in huis komt en wat je aanbiedt: geen ongezond voedsel en geen loze calorieën. Dus geen snoep, koek, frisdrank, etc. Ook geen koekje of snoepje na school. Ze krijgen nl. sowieso al genoeg snoep en koek binnen (van anderen), dat hoef je zelf niet ook nog eens aan te bieden.
Jij (en de andere ouder) bepaalt wat er in huis en op de eettafel komt, en wanneer. Je kind bepaalt wat en hoeveel ze daar van eet.
Snoep en koek die ze bij anderen krijgt, gewoon laten eten. Snoep en koek die naar huis wordt meegenomen, in haar snoepdoos laten doen. Ze mag daar dan na de avondmaaltijd, als toetje, van eten, met een glas water of melk.
Als drinken vooral kraanwater aanbieden. Is in Nederland van topkwaliteit, dus laten we daar van genieten...
Verder wel lekker eten aanbieden (maar wel gezond), op bepaalde momenten, en dan mag ze daarvan zoveel eten als ze wil. Ze moet vooral leren om zelf te voelen wanneer ze genoeg heeft.Als eetmomenten kun je hanteren: ontbijt, ev. 10-uurtje (op school), lunch, na school/middag, avondeten. Op schooldagen is dit ons schema, maar op vrije dagen vind ik al die eetmomenten veel te veel gedoe en vervallen de tussendoortjes vaak.
En dan wel gezond maar ook extra lekker, verzorgd, afwisselend eten aanbieden. Veel aandacht besteden aan gevarieerde groentegerechten. En alleen volkorenproducten serveren: volkorenpasta, volkorenrijst (bruine rijst, zilvervliesrijst), volkorenbrood. Varieer ook eens met bijv. quinoa. En vaak vis. Maak van het eten een feestje. En niet iets anders tijdens het eten doen (geen tv kijken!).
Bied ca. drie maal per dag groente aan: bij 10-uurtje, lunch, 4-uurtje, en avondeten.
Hier op school mogen de kinderen voor het 10-uurtje gelukkig alleen fruit (of groente) en water, melk of thee meenemen. Dus geen gedoe over koeken en frisdranken.
En dan zorgen voor zoveel mogelijk dagelijkse beweging. Dus zoveel mogelijk lopen of op de fiets. En zo veel mogelijk buiten spelen.
Schermtijd (televisie, computer) zeer beperken. Is ongezond, komt steeds duidelijker uit onderzoeken naar voren.
Eerst dit een tijd doen, dan de balans opmaken, en als het dan nog niet goed gaat, dan misschien hulp inroepen.

Wikke
25-09-2013 om 02:58
4-uurtje
Als 4-uurtje zou ik geven: volkoren cracker, volkoren boterham, fruit, groente, melk, water.
Zoetigheid alleen in combinatie met een maaltijd (als toetje), dan kan het niet zoveel kwaad. Zoetigheid zo los eten levert juist meer eetlust op en minder energie.

Wikke
25-09-2013 om 03:01
eet- of slankheidsobsessie voorkomen
Heel erg belangrijk is om een obsessie of een gestoorde relatie met voedsel en het eigen lichaam te voorkomen.
Dus niet zeuren over dik zijn of teveel eten...
De nadruk leggen op gezond eten.
En daarom ook nooit voedsel als beloning of straf gebruiken.

Loes3
30-09-2013 om 14:36
Geen eten weigeren!
Honger is de snelste manier om een verstoorde relatie met eten te krijgen.
Die van ons is op een gezond gewicht gekomen (heb je de BMI al eens bekeken) door haar fikse trek met andere dingen te stoppen. Na een bord lekker warm eten (geen vet vlees of vette sauzen) nog trek? Prima, dan een grote bak magere yoghurt en een appel. Hele middag dorst? Water of suikervrije ranja (niet teveel van dat laatste). Geen boterhammen met worst maar met magere smeerkaas. Tussendoor een gekookt eitje.
Een diëtist kan je hiermee helpen als je weinig van gezond eten weet.
Loes

Loes3
30-09-2013 om 14:38
En...
Nooit aan slank of mooi koppelen, maar aan gezond, fit, lekker kunnen rennen ed.
Loes

troelahoep
01-10-2013 om 13:25
geen eten weigeren??
het kind met overgewicht dat ik ken zeurt de hele dag om eten. En dan zegt hij ook rustig dat hij honger heeft. En gezonde dingen slaat hij niet af, het is niet zo dat hij alleen maar snoep wil, het kind eet gewoon ook erg veel. Zulke mensen heb je, die onverzadigbaar zijn. Die zou ik echt wel eten weigeren. Ik zou zeggen dat een kind genoeg moet hebben aan ontbijt, lunch en avondeten en tussendoor alleen 1x iets 's ochtends en 1x iets 's middags. En niet meer 's avonds na het eten.

dc
07-10-2013 om 18:54
mammahippie
Mijn 2e heeft de hele dag honger, en soms heeft hij een tijdje een buikje en dan is hij opeens weer uit al z'n kleding gegroeid en is buikje weer weg. Ik zou echt oppassen met een kind dat in de groei is te beletten te eten. Je kunt wel zorgen dat je gezonde voedzame dingen aanbiedt. Snoepen kan hier dus niet de hele dag door.

troelahoep
08-10-2013 om 12:19
maar geef jij je kind ook, ik noem maar wat, 8 boterhammen op een dag, of 4 stuks fruit? Of 3 borden warm eten? Omdat hij erom vraagt en honger heeft? Wel gezond misschien, maar ook van gezonde dingen kun je teveel krijgen. Ik weet niet hoe oud jouw kind is maar jonge kinderen moeten niet net zoveel of méér eten dan een volwassene.

Jasam
08-10-2013 om 14:22
Brood en water....
Eerst maar eens alle zogemaande gezonde voeding de deur uit, zoals cruesli, honney pops, rozijnen koekjes, sauszakjes, kant en klaar producten, (chocolade) tussendoortjes, cornflakes, (ei enz.)salades, en bekijk het broodbeleg eens kritisch.
Ik ben nog uit de tijd van een korstje brood bij de bakker en als je dorst hebt drink je water.
Snoepjes hadden we nog nooit van gehoord en verder at je 3 x per dag.
Schoolmelk en een doopkaakje bij de thee (zonder suiker)
En in het weekend was er gazeuze!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.