Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Overijverige fysio?

Vandaag met onze zoon van net 6 naar de kinderfysio geweest.

Hij loopt plusminus 2 jaar voor op zijn klasgenootjes. De school spreekt van hoogbegaafdheid of in ieder geval een voorsprong die ze niet erg vaak tegenkomen en springt hier perfect op in qua werk, begeleiding e.d.

Hij zit net in groep 3 maar leest op het niveau van groep 5 , kan met rekenen ook aardig uit de voeten, is soms wel erg ongeconcentreerd, tikkie hyper en is motorisch gezien (zowel grof als fijnmotorisch) een wandelende ramp. Dus op naar de fysio.

Deze heeft een aantal testjes afgenomen en begon, toch tot onze grote verbazing, te praten over een enorme VP kloof. Ik dacht altijd dat een V/P kloof iets was wat pas naar voren komt bij een IQ test. Is een fysio überhaupt wel na een half uur met een kind gewerkt te hebben in staat om zulke boute uitspraken te doen? En wat als ze zoiets in het verslag zet, wat voor weerslag heeft dat op school?

Weet niet zo erg goed wat we hiermee aan moeten. Valt dit onder haar vakgebied en zo nee, is het raadzaam haar hierop te wijzen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
zeppie

zeppie

26-09-2012 om 16:02

Kweenie

Maar wat ik wel weet is dat school hier laat leren zwemmen, fietsen etc als indicatie voor vp kloof zag. Onder andere dan hè. Maar school wilde dat bevestigen met een test. En niet bij een fysio. Voor wat t waard is. Ik hoop dat je nuttigere reacties krijgt )

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

blauwtje

blauwtje

26-09-2012 om 16:05

Helemaal niet

Als het goed is is een test een beeld van de werkelijkheid.
Wat dacht jij dan. Als je kind verbaal heel ver voor is en performaal achter loopt, dat je dat alleen op een test zou zien en niet in werkelijkheid?

Persoonlijk hecht ik meer waarde aan een oordeel van een deskundige fysio dan aan een test die alleen heel indirect iets meet. Die fysio ziet wat er is.

Debbers

Debbers

26-09-2012 om 16:16 Topicstarter

Fietsen enzo

Dat deed hij allemaal vrij jong al, fietsen en zwemmen, maar hij deed wel wat langer over zijn pengreep en voorkeurshand, wat nu vreemd genoeg weer prima in orde is.

Dit was een uitspraak die ging over een aantal testjes die ze met hem deed zoals tekeningen afmaken, lijntjes trekken naar voorwerpen, teentjes die wij nogal vreemd vonden dat ze die deed omdat hij hier al jaren mee klaar is waarvan hij later aangaf dat 'zelfs een kleuter dat al saai zou vinden' .

Debbers

Debbers

26-09-2012 om 16:17 Topicstarter

Testjes

Testjes dus, geen teentjes (:

Debbers

Debbers

26-09-2012 om 16:36 Topicstarter

Blauwtje

We begrepen het niet zo erg, moet ik zeggen. Een v/p kloof vaststellen aan de hand van een viertal testjes waarbij hij lijntjes moest trekken en figuren moest natekenen, kan dit?

Wij vonden zelfs dat hij het er redelijk vanaf bracht gezien het feit dat we daar juist heengaan voor zijn fijne motoriek: tekenen en schrijven. Had hij dit allemaal feilloos gedaan dan hadden we daar ook niet gezeten.

Karmijn

Karmijn

26-09-2012 om 17:15

Fysio

Nou, ik vind het wel een beetje apart, dat die fysiotherapeute gelijk zulke stellige uitspraken doet. Maar goed, zoals altijd, als een therapeut je vertrouwen niet heeft, zou ik verder zoeken. Ik spreek dan altijd met mezelf af, dat ik iemand nog een afspraak of twee de kans geef.
Verder vraag je wat school met dat verslag zal gaan doen. Daar kan ik duidelijk antwoord op geven. Als jij het niet geeft, gaat school er ook niets mee doen. De fysio mag niet zelf informatie over je zoon met school delen en jij gaat natuurlijk geen rapporten aan school geven.
Mijn zoon heeft cesartherapie gehad voor het schrijven en de juf constateerde alleen maar blij, na een half jaar, dat het hielp. Verder nooit contact geweest onderling. Oh ja, de cesartherapeute gaf wat tips voor school. Driehoekig potlood, passende stoel, goede zithouding. Maar dat vertelde ik dan gewoon aan de juf. Daar heeft de juf geen rapport voor nodig hoor.

GS

GS

26-09-2012 om 17:19

Tests

Ik heb geen benul wat voor testjes een fysio kan doen om een V/P kloof te kunnen constateren. Moet daarbij niet het verbale en het performale worden vastgesteld? Lukt dat adhv tekeningetjes? Ben geen deskundige, maar het lijkt me kort door de bocht.
Wat me trouwens ook verbaasd is dat school uit gaat van HB. Waarop is dat dan eigenlijk gebaseerd? Is er een iq test geweest? (Daarmee is event wel een kloof vast te stellen. Overigens voor wat het waard is. Hier een kind 2x IQ laten testen: 1x mega V/P kloof, 2e x totaal geen kloof!

Debbers

Debbers

26-09-2012 om 17:55 Topicstarter

Fysio

Wij vonden het dus ook allemaal zeer apart. Zou goed mogelijk zijn dat ze dit kunnen vaststellen, ik ben niet bekend met fysio's, maar het kwam allemaal een beetje vreemd over. Het is ook niet dat we geen vertrouwen in de fysio hebben, ben ervan overtuigd dat ze zeer kundig is op haar gebied, maar of daar v/p kloven vaststellen bijhoort? Ik weet het niet.

Daarover staan we nog in dubio of we verslagen/rapporten aan school overhandigen. Het lijkt ons voldoende als er wat tips uitgewisseld worden en eraan gewerkt wordt.

School is overigens perfect. Hij krijgt zonnetjes werkboeken en heeft een aantal kernen overgeslagen, heeft een juf die hem geweldig begeleid en draait prima mee, maar hij loopt tegen zijn eigen motoriek aan steeds waar het op schrijven e.d aankomt.

Hij heeft inmiddels een stabilo potlood en pennen en doet hartstikke zijn best.

Er is nog geen test geweest. Wel is er een voorsprong van ruim 2 jaar vastgesteld door de orthopedagoog die hem doorgetoetst heeft. Ik zou zelf niet zozeer spreken van hoogbegaafheid.

Info

"Deze heeft een aantal testjes afgenomen en begon, toch tot onze grote verbazing, te praten over een enorme VP kloof. Ik dacht altijd dat een V/P kloof iets was wat pas naar voren komt bij een IQ test."

Klopt. Voor wat het uberhaupt waar is. Maar met fysio of motoriek heeft het niks te maken. Hier wat info:http://www.eduratio.be/vpkloof.html

"Is een fysio überhaupt wel na een half uur met een kind gewerkt te hebben in staat om zulke boute uitspraken te doen?" Nee, als er sprake is van een vp-kloof dan kan dat pas blijken na een complete IQ-test, die duurt wel wat langer dan een half uurtje. Daar moet je ook voor getraind zijn om die af te kunnen en mogen nemen. Je kan stellen dat er sprake is van een enorme vp-kloof aan een kind zijn motoriek.

"En wat als ze zoiets in het verslag zet, wat voor weerslag heeft dat op school?" Ligt eraan of school deze zogenaamde bevindingen serieus neemt. Ik zou er voor zorgen dat je het verslag eerst leest en desgewenst aanpast voordat het naar school gaat.

skik

Cin

Cin

26-09-2012 om 19:31

Schrijfmotoriek

Onze dochter zit nu in groep 5. Ze heeft een zeer hoog IQ, maar haar schrijfmotoriek is heel gemiddeld. Haar werktempo wordt enorm geremd door haar schrijftempo. We zijn naar een speciale kinderfysio gegaan. Ze zijn aan het werk gegaan met een ander lettertype, blokschrift; sindsdien schrijft ze veel sneller én met veel meer plezier. De fysio vond het een vorm van pesten om haar aan elkaar te laten schrijven.
Over de kloof kan ik zo niet veel zinnigs zeggen, maar een fysio kan wel helpen bij de motoriek .

Annet

Annet

26-09-2012 om 19:31

Even reageren op blauwtje

" Wat dacht jij dan. Als je kind verbaal heel ver voor is en performaal achter loopt, dat je dat alleen op een test zou zien en niet in werkelijkheid? "

Ja hoor, dat is heel goed mogelijk. Hier een kind die met 6 jaar getest is en tot onze verrassing een mega-vp-kloof had. In werkelijkheid zagen we alleen maar een slim kind dat niet graag puzzelde en bouwde, met zeer goede resultaten op school. Hij liep ook niet achter op perfomaal gebied, daarop was hij gemiddeld. Het verschil met verbaal was ook dan nog enorm.

Annet

Annet

26-09-2012 om 19:36

Kenmerken vp kloof

Er bestaat rijtjes van kenmerken die kunnen horen bij een Vp kloof.
Hierbij staan zowel fijne motoriek als grove motoriek.
Maar er staan nog veel meer kenmerken zoals niet kunnen plannen, structuur nodig hebben, minder goed ruimtelijk inzicht, moeilijk om kunnen gaan met veranderingen.
En tegelijk zijn al die kenmerken niet betrouwbaar, zie link van Eduratio.
Bij mijn zoon (enorme Vpkloof) zijn alleen de slechte fijne motoriek en het minder goed ruimtelijk inzicht herkenbaar. Nou, dat gaat voor heel veel kinderen op, ook zonder een kloof.

Ik zou de fysio met een korreltje zout nemen en die alleen serieus nemen op eigen vakgebied.
Verslagen zijn uiteraard niet voor de school. Je kunt ook vragen of hij een advies voor school kan schrijven en zich daarbij te beperken tot de motoriek.

Zat er veel tijd tussen die testen? Dan is het niet zo vreemd: heel veel (heel) jonge kinderen hebben een grote VP kloof, en hoe jonger getest hoe groter de kans op een grote(re) kloof. Met het ouder worden verdwijnt die kloof heel vaak vanzelf.
Dat is ook niet zo vreemd, als je je bedenkt dat hoe slim je ook bent, je je bepaalde vaardigheden toch eigen moet maken. En dat komt met de jaren.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-09-2012 om 21:29

Tja

Bij dit soort dingen vragen ik mij altijd af: wat doet het er toe hoe het heet? Het is ook zo'n kip-en-ei-discussie over IQ. Heb je ene probleem 'omdat er een kloof is" of heb je een probleem dat leidt tot een "V/p-uitslag".
Volgens mij is het probleem helder: het kind heeft een beroerde motoriek. Laat de fysiotherapeut daarmee aan de slag gaan. Al doende zul je merken wat wel of niet werkt, en welke mogelijkheden je kind heeft. De rest (het aan IQ gaan ophangen) leidt er voor mijn gevoel alleen maar vanaf.
Debbers, voor wat betreft jouw vraag over verslaglegging en school: je hoeft helemaal geen verslagen aan school te geven. Sommige therapeuten vinden het vanzelfsprekend dat je dat wel doet, maar wij hebben het nooit gedaan. Er staat van alles in dat helemaal niet relevant is voor een leerkracht, bovendien wil ik dit soort dingen helemaal niet in zijn dossier hebben. Wat we wel hebben gedaan is een (half) A4'tje gemaakt voor school, waarin we zelf de belangrijkste punten hebben genoemd, met vooral een focus op concrete tips.

Tango

Tango

26-09-2012 om 23:16

Vind het ook vreemd

Hier ook een kind (met V/P kloofje) dat fysio heeft. Fysiotherapeute doet wel degelijk testjes maar dan alleen op haar vakgebied: movement ABC bijv. Diagnoses stellen doet ze al helemaal niet, al geeft ze weleens aan wat ze vermoedt. Als een fysiotherapeut zo'n diagnose zou stellen zou ik overwegen een andere te zoeken en het verslag zeker niet aan school geven.
Overigens, en misschien bedoelde je het niet zo, Debbers, vind ik het erg overdreven om over een wandelende ramp te spreken w.b. je zoon. Hij fietste vroeg schrijf je bijvoorbeeld. Dan valt die ramp toch wel mee?! Het kwam op mij een beetje negatief over, maar misschien vat ik het verkeerd op hoor.

Fransien

Fransien

27-09-2012 om 10:09

Schoenmaker houd je bij je leest

Een fysio kan geen uitspraken doen over verbale en performale intelligentie, laat staan over een kloof. Een fysio kan uitspraken doen over de motoriek. Ze kan wel zeggen dat ze merkt dat ze met een slim kind te maken heeft, of dat ze merkt dat ze met een heel erg slim kind te maken heeft en je adviseren om daarop te letten. Ze kan ook zeggen dat ze veel motorische onrust ziet en je adviseren daar eens contact voor op te nemen met een arts. Dat soort dingen kan en mag ze, uitspraken doen over een vakgebied wat niet het hare is kan en mag ze niet, en zeker niet over dit soort dingen en met dit soort testjes.
Als de fysio je kind motorisch wil testen voor ze aan de behandeling begint, prima. Als de fysio een behandelingsplan opstelt, ook prima. De fysio absoluut school adviseren over blokletters of schrijfletters, driehoekige potloden of liever stabilo, zithoogte, etc. Ze mag ook adviseren om een bepaalde sport te gaan doen omdat dat heel goed is voor een deel van zijn motorische ontwikkeling. Allemaal prima. Maar schoenmaker, houd je bij je leest.

Tirza G.

Tirza G.

27-09-2012 om 14:35

Fransien

Amen.

Tirza

Wij ook

Nou in dat geval hebben wij ook kind met vp kloof. Kan de moeilijkste redenatie voeren, maar recht fietsen ho maar.
Gelukkig krijgt ook zij aangepaste lesstof en de fysio leert haar fietsen.
In haar geval zonder 'diagnoses'.

'K zou me er vooral niks van aantrekken en school heeft er verder niks mee te maken.
Loes

Debbers

Debbers

22-10-2012 om 12:42 Topicstarter

Update

We voelen ons er toch helemaal niet fijn bij. Heel verhaal, moet het even van me afschrijven.

We zijn inmiddels 3 dubbele afspraken verder zijn, er ze is nog niet aan het ABC-movement begonnen. Toen het ernaar uitzag dat ze met nog meer psychologische testjes aan kwam zetten, hebben we even gevraagd hoe zijn motoriek hierbij gebaat zou zijn, aangezien dat het enige is waar ze op school tegenaan lopen.

Het was al een hele vreemde afspraak. De fysio zat in een vergadering die 20 minuten uitliep, dus zoon van 6 die al geen zin had, moe was van de hele ochtend school, heeft zich daar nog 25 minuten op de gang zitten vermaken, en moest toen zonder plichtplegingen of wat voor vorm van aanmoediging, uitleg over waar dit voor was, of zelfs maar miniem grapje of enige spontane/leuke interactie van de fysio allerlei tesntjes doen achter elkaar, waaronder papiertjes navouwen (fysio deed het en daarna moest hij het nadoen). Al wat de fysio deed was zeggen "Nee, nog niet:" "Nee, laat nog liggen". "Nee, blijf af". En dat ging zo maar door.

Hij gooide op een gegeven moment zijn kont tegen de krib, begon te clownen en zag het duidelijk niet meer zitten. Als ik probeerde hem te begeleiden begon ze erover dat ik dat niet mocht doen. Heel vervelend allemaal, en ik zat daar helemaal niet meer op mijn gemak.

Toen de fysio weer begon over discrepancies tussen verbale en performale intelligentie heb ik de mogelijkheid maar aangepakt om haar te wijzen op het feit dat zij geen psycholoog is, hier geen uitspraken over kan doen en dat we daar waren voor zijn motoriek.

"Ze zag wel meer, had 40 jaar ervaring en was erg bekend met neurologische aandoeningen", gaf ze aan. Ja, dat zal best, wij hebben aangegeven dat wij ook wel meer zien maar daarvoor niet bij een fysio zijn. En ze vond het maar vreemd dat als hij zo'n voorsprong had dat hij dan niet neigde naar het moeilijkere werkje wat ze hem gaf maar de makkelijkere. Toen had ik helemaal zoiets van "Wat is dit?!".

We hadden enorme pech met haar, vond ze, want ze deed iets met neurologie en een hogeschool, en toen ik aangaf dat iets doen met neurologie je nog geen neuroloog of kinderpsycholoog maakt, en dat uitspraken op dat gebied door een fysio therapeut niet alleen onwenselijk zijn maar ook ver buiten haar vakgebied was, was ze zeer gepikeerd. Ze stopte alles weg in haar map en ging op een nogal koude, onvriendelijke manier verder met schrijfoefeningen. Kwam naar over.

We gaan er deze week nog naar toe en vragen haar een advies op te stellen voor school gericht op de motoriek, maar ik weet niet of we daar wel op onze plek zitten.

Wegwezen

Ik zou hier niet blijven. Zoek een goede kinderfysiotherapeu elders. Echt, die zijn er. Deze gaat ver buiten haar boekje,( ik kan het weten, zit in een aanliggende sector op kindergezondheidsgebied)

A zorac

A zorac

22-10-2012 om 14:03

Wegwezen

Je zit toch niet vast aan een bepaalde fysiotherapeut? Alleen al het feit dat je je bij iemand slecht op je gemak voelt, vind ik voldoende om op zoek te gaan naar een ander. Laat staan alle andere dingen die je vertelt.

Fiorucci

Fiorucci

22-10-2012 om 15:53

Wegwezen

Wat een naar mens. Mijn kinderen hadden altijd zo'n leuke fysio, ze vonden het gewoon jammer dat ze er niet meer heen hoefden. Iemand die zo met kinderen omgaat heeft er geen snars van begrepen!

Tirza G.

Tirza G.

22-10-2012 om 16:59

Wegwezen

All of the above.

Tirza

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-10-2012 om 17:30

Ook wegwezen

Om alles wat hier boven genoemd wordt, maar ook om hoe ze jullie 20 minuten laat wachten (kan gebeuren) en dan koud zo'n testje door de strot duwt. Dat kan echt niet. Zelfs al zou ze bevoegd zijn om te mogen testen, zo krijg je geen betrouwbare resultaten.

Mijn dochter is bij een psycholoog geweest en daar ging het er heel anders aan toe!

Tango

Tango

23-10-2012 om 20:25

Zeker wegwezen

En ook geen advies meer vragen aan haar t.b.v. school want met dat advies kun je toch niets. Heel gauw een andere fysio zoeken want dit kan echt niet hoor. Hier ook een kind dat bij de fysio loopt en altijd met plezier gaat. 20 minuten wachten hoeven we echt nooit, ze is altijd aardig en gezellig en overlegt ook altijd wat ze test en behandelt. Wij mogen altijd aangeven waar onze zorgen zitten en daar kijkt ze dan naar. Echt een geweldig mens en dat gun ik jou ook. Succes met zoeken.

Ergens melden hoe je behandeld bent

Ik zou ook een andere kinderfysiotherapeut zoeken maar ik zou dit wel melden bij HA of een hogere instantie dat je zo behandeld bent.

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar de regio, het duurt vaak lang voor zo iemand op het matje moet komen en andere ouders kunnen er ook de dupe van worden.

Hier ook mindere ervaringen gehad met kinderfysiotherapeut die zulke dingen dan niet zei maar heel overdreven was naar het kind toe.
Dit was in een groot dorp in de zuidelijke helft van Nederland

GS

GS

24-10-2012 om 17:55

Zorgkaart nederland

is zo'n site waar je je ervaringen kan plaatsen en de zorgverlener een cijfer kan geven.
Officieel een klacht indienen kan ook, maar dat is weer zo'n traject en voordat je daarmee andere ouders kunt waarschuwen (if ever) ...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.