Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
maria

maria

04-11-2009 om 10:22

Paardrijles

Wie heeft ervaring met paardrijles?
Mijn dochter net acht en ze zit nu bijna een jaar op paardrijden. Het wordt alleen steeds moeilijker. In de beginnerslessen werden ze nog leuk ontvangen door iemand en geholpen met opzadelen. Maar nu de lessen veranderd zijn in uurslessen moeten ze het zelf maar een beetje uitzoeken. Er zijn handige moeders die zelf de paarden opzadelen. Ik was nooit bang voor paarden maar die angst is sinds we daar komen wel ontstaan.
Ze staan opelkaar gepropt in boxen. Die kleine meisjes moeten ze langs achter benaderen om ze te poetsen. De meeste paarden zijn niet heel vriendelijk zodat mijn dochter er niet tussen durft te gaan staan. Ik ben zenuwachtig met haar en dit slaat over op die paardjes die dan gaan lopen happen en stampen etc.
Laatst bleek de instructrice ook nog eens haar geduld te verliezen en het mij niet in dank af te nemen dat ik dat allemaal niet zelf kan regelen. Ook nog eens met een springerige kleuter zus die overal heen schiet achter al die paarden benen.
Het wordt voor mij een bezoeking. Ik maak me van te voren al druk hoe we het nu weer gaan oplossen.
Overigens zijn de lessen zelf wel leuk hoor. Ze doen elke keer verschillende dingen en er wordt echt aandacht besteed aan het leren rijden.
Maar ik vroeg me dus af hoe het elders gaat. heeft het zin om naar een andere manege uit te kijken of gaat dat overal zo?
Ze heeft er zelf veel lol in. Ik wil haar er eigenlijk afhalen omdat ik niet als een of andere achterlijke moeder behandeld wens te worden, en het ook niet leuk vind dat de instructrice haar geduld verliest met mijn dochter.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chantelle

Chantelle

04-11-2009 om 10:42

Geen idee, maar....

Maar "omdat ik niet als een of andere achterlijke moeder behandeld wens te worden, en het ook niet leuk vind dat de instructrice haar geduld verliest met mijn dochter" lijkt me genoeg reden om is te informeren bij een andere manege. En ik ben ook als de dood voor paarden en weet er geen bal van, ik zou dus ook niet willen dat mijn dochter een paard zadelt of in de buurt van een paard is zonder deskundige begeleiding.

dre

dre

04-11-2009 om 11:26

Andere mange?

Hoi Maria,

Ik kan me voorstellen dat je hier niet echt vrolijk van wordt. Het is allemaal leuk en aardig, maar de sport die je kind uitzoekt hoeft toch niet per definitie jouw sport te zijn, dus daar weet je dat toch ook niet alles van af lijkt mij. Bovendien klinkt het niet echt als veilig dat de pony's opgepropt staan en dat de kinderen erachter langs moeten, is het een FNRS-manege?
Mijn dochter rijdt nu een jaar of 3 en kan in principe alles zelf. Dit heeft ze door de jaren heen geleerd, maar moest zeker in het begin vaak worden geholpen, logisch lijkt mij.
Omdat ik zelf ook rij help ik natuurlijk, maar er staan bij ons altijd wel een aantal oudere meiden of moeders in de bak die andere kinderen helpen.
Mocht het dan om wat voor reden ook nog steeds niet lukken, dan helpt de instructeur.
Kortom, ik zou eens het bespreken met de manege zelf en eens om me heen gaan kijken naar een andere manege.

groetjes,
Andrea

Marie L

Marie L

04-11-2009 om 11:28

Manege

Mijn ervaringen op onze manege zijn, hoewel de omstandigheden hetzelfde lijken, compleet anders. Mijn kind en ik rijden op een vereniging waar de verzorging van de paarden op de leden zelf aankomt. Dit zie je dan ook terug in de tarieven.

Als je op een manege wilt rijden, waar je paard/pony gepoetst en gezadeld klaar staat, kun je waarschijnlijk beter een andere manege zoeken. Het scheelt een hoop gedoe maar aan de andere kant is voor veel kinderen juist het verzorgen van de pony ook weer heel leuk.

Bij ons worden bij de beginnerslessen de kinderen idd geholpen en vanaf de uurslessen wordt je geacht zelf je pony te verzorgen. Er lopen echter wel altijd behulpzame meiden en ouders rond. De bedoeling is natuurlijk wel dat je kind (en als het even kan ook de ouder) leert je paard/pony te verzorgen voor en na de les.

Natuurlijk gaat dit niet zo makkelijk met ook nog een kleuter om je heen. Je wordt vast niet als achterlijke moeder beschouwt, maar ik denk wel dat er van je wordt verwacht dat je je kind helpt.

Overigens staan op alle maneges staan de pony's en paarden in de stands met hun hoofd naar de muur. Je loopt dus altijd het risico op een trap. Ook in de stand/box loop je ook altijd weer het risico om gebeten te worden. Het helpt overigens wel als je het beest in kwestie kent, weet hoe je moet handelen (dat leer je bij het verzorgen) en overwicht hebt.

Succes!

Andere manege zoeken

Klinkt niet allemaal erg vrolijk. Mijn dochter krijgt ook les en moet sinds de uurslessen ook zelf voor de pony zorgen. Ze heeft dit echter tijdens de beginnerslessen wel geleerd hoe dit moet. ik vind dit ook een goeie zaak gezien ze meteen verantwoordelijkheid leren. Ze weet echter wat ze moet doen en er lopen altijd mensen rond die haar helpen. Niet alleen de oudere meiden maar altijd iemand van de manege zelf. Van hulp is ze echt niet afhankelijk van de ouders.

De paarden staan los maar worden tijdens verzorging vastgezet. Er is meer dan voldoende ruimte om het paard (hebben hok/ruimte voor zichzelf). De kinderen moeten hun cap ook op tijdens de verzorging. Ze hebben vaak genoeg aanwijziging gehad wat ze wel en niet moeten doen dus bijvoorbeeld niet door de knieën gaan naast een paard en letten op de lichaamstaal. Ook om geen enkel bijt of gestampp te accepteren en hoe het paard aan te spreken.
De paarden zijn echter goed aan kinderen gewend. Een beetje rebels mag ook wel. Daar leren ze van en dat ze met levende wezens te maken hebben.
Verder kijkt eigenaar altijd naar het karakter van een kind, lengte en lichaamsbouw maar ook karakter van het paard voordat hij een paard toewijst. De wat pittigere pony's worden niet meteen toebedeeld aan beginners of aan de wat meer bangere kindjes.
Verder zijn de lessen voor de minder ervarene altijd 's middags of vroege avond omdat de pony's net na het ontwaken 's ochtends nogal eens ballorig zijn. Ze moeten eerst even goed uitlopen.

Er is veel kaf tussen het koren vwb manege's dus zoek maar eens goed rond. Ik betaal trouwens €77,50 voor 2 maanden (1 les van 1 uur per week). Valt een les uit wegens ziekte of is tijdig afgemeld kan deze altijd ingehaald worden.

Vergelijk maar eens goed in de regio waar je woont maar vraag oook aan anderen over hun paardrijles en manege.

Even rondkijken naar iets anders

Mijn dochter rijdt ook op een manege en daar wordt ze echt goed begeleidt en als ze problemen heeft kan ze gewoon iemand erbij roepen, er lopen altijd wel mensen daar te vegen of te mesten die kleine kinderen graag helpen.
Zelf rijdt ik ook op dezelfde manege en bij mij in de les zitten ook dames die wat onzeker en angstig zijn bij het op/afzadelen van paarden en die halen ook gewoon hulp bij.

Moet eerlijk zeggen dat je een kind van 7 niet alleen bij de paarden moet laten vindt dat echt onverantwoordelijk, hoe lief ze ook kunnen zijn het blijven vluchtdieren en altijd op hun hoede.

Als ik jouw was zou ik rondkijken naar een andere manege die wel de begeleiding en zorg geven bij je kind en vooral omdat jij een angst hebt bij paarden kun jij haar daar niet in begeleiden want dat voelt een paard feilloos aan.
Voor de veiligheid van je dochter ga echt even rondkijken.
Vindt het belachelijk dat je zo als moeder behandeld wordt, niet iedereen vindt paarden leuk.

maria

maria

04-11-2009 om 20:55

Bedankt

Nou ja, het is dus kennelijk wel normaal dat je een beetje mee helpt als je kan en durft begrijp ik. Ik vind het ook beter als ze zelf leert hoe ze een paard behandelt en opzadelt, maar ze is nog zo'n klein wijfie. Die krijgt dat zadel niet eens boven haar macht op zo'n pony getild.
Naar aanleidng van jullie ervaringen ga ik toch eens verder rondkijken in de buurt.
Voor op deze manege is ze gewoon te klein om dat allemaal zelfstandig te kunnen.
Dus of even ouder worden en later weer eens, of een betere manege vinden. Het kan blijkbaar dus wel; dat er meer aandacht aan besteed wordt.
Helaas wonen we niet in de regio Haarlem.
Tot zover bedankt voor de info!

Wendy

Wendy

05-11-2009 om 22:06

Waar?

In welke regio woon je Maria? Misschien kan iemand hier een manege aanraden. Er zijn heel veel ouders met paardrijdende kinderen hier.
Bij ons doe je wel veel zelf. Maar alleen als je het kan en wil. Er lopen stalhulpen rond en veel andere kinderen en ouders. Hulp is er dus altijd. Bij twee heel lastige pony's (in de stal, niet in de les) hangt nu een bordje. Die mogen alleen door het personeel opgezadeld worden. Mijn nick voor vandaag is een van de liefste pony's op stal, die kan ik zelfs een hoofdstel omdoen, maar een lastige in de bak

Onze ervaring

Ik ken divese maneges maar wat jij beschrijft klinkt niet zo goed. Bij de meeste maneges staan de paarden al opgezadelt klaar aan een touw (je hoeft dan alleen het halster af te doen en het paard mee te nemen). In de bak helpt de instructrice met de beugels en het aanhalen van de buikriem (veel buikriemen zitten los of een paard blaast zich op waardoor het zadel later kan gaan schuiven). Ook zijn er maneges waar oudere kinderen of medewerkers de kinderen helpen met de paarden uit de box halen en opzadelen. Dit lijkt mij geen klus voor onervaren moeders. Je moet namelijk goed weten hoe je een paard klaar maakt voor de rit (je kunt het behoorlijk verkeerd doen als je niet weet hoe het moet).

Ik zou eens rondkijken naar een andere manege.

T&T

T&T

09-11-2009 om 08:29

Ook zo'n paarden dummie!

Ik weet echt niks van paarden...mijn dochter van 8 is er gek mee, en gaat wel al sinds een jaar paardrijden. Ja, ik mag als mama ook wel een beetje helpen, en dochter ook, met opzadelen en borstelen na afloop. Op onze manege hoort dat er ook wel bij, en als de kinderen groter zijn zullen ze ook helemaal zelf hun paard moeten opzadelen, maar niet met 8 jaar al! Er is altijd hulp in de stallen!
Ik voel me ook wel eens een dummie, want zelfs na een jaar kan ik nog steeds dat paard niet rij klaar maken (ook hier handige moeders die ook zelf rijden en dat dus in no time voor elkaar hebben, daar hoor ik dus niet bij) maar ik heb niet het idee dat me dat kwalijk word genomen, IK rij ook zelf niet. En de kinderen doen het in principe samen met de instructrice of een hulpje. Als ik wil kan ik haar met een gerust hart voor de stal afleveren en na een uur weer ophalen.
Wij zijn eigenlijk meteen goed terecht gekomen als ik het zo hoor om me heen, het loont echt om bij verschillende maneges eens een kijkje te nemen.
groetjes, Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.