Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sinilind

Sinilind

17-11-2009 om 09:54

Pesten en gepest worden: houdt het verband en hoe verbreken we de cirkel?

Dag allemaal
Ik zakte door de grond gisteren toen ik hoorde dat mijn zoon van bijna 8 meedoet met een groep pesters in zijn klas. Hij kwam er zelf voor uit. Na een lang gesprek lijkt het enigzins tot hem door te dringen dat het absoluut ongewenst gedrag is. Overigens lijkt hij ook door een paar andere jongens gepest te worden.
Ik heb even met de juf (heel snel tussen 2 deuren vaonchtend) gesproken, en ze zei dat ze er van op de hoogte was, en al een paar weken in gesprek was met de jongens bij wie het speelt (het pesten en gepest worden). Maar nu, hoe pak ik dat zelf thuis op? Ik ben vroeger zelf gepest op school, onze dochter is ook gepest, waardoor het hier extra gevoelig is, en het idee dat mijn zoon, verder een gevoelige knul, meedoet vind ik afschuwelijk. Zijn er boeken, heeft iemand tips?
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

17-11-2009 om 11:05

Denk het wel

Hoi Sini, ik denk dat er wel verband kan zitten. Ik zie dat bij mijn (van binnen onzekere, lieve en zorgzame) kind ook. Hij is bang om niet leuk gevonden te worden en bang dat anderen hem gaan pesten. Om dat te voorkomen gaat hij zo stoer mogelijk doen en pesten is in hun ogen nog steeds (helaas) het toppunt van stoerdoen. Nu us mijn kind niet de aanstichter van pestgedrag, maar wel iemand die dus mee gaat doen als er gepest wordt. Ik vind het net als jij afschuwelijk maar weet hier nog geen antwoord op. Ben net vorige week in gesprek geweest met de directeur (die kent hem goed door alle keren dat hij daar dus heen gestuurd wordt) hoe we dit aan kunnen pakken. Mijn zorg is namelijk ook dat hij volgend jaar daar het VO gaat en dan is het prettig dat hij wat steviger in zijn schoenen staat. De directeur zou het opnemen met de IB-er en de leerkracht en naar mij terugkoppelen. Zelf zit ik aan iets van SOVA-training te denken. Dus ik lees aandachtig mee met dit draadje en hoop net als jij op goede tips.

Sini

Hoi Sini,
Ja, je kan behoorlijk schrikken van zoiets!
Ik ben vroeger ook gepest op school, mijn dochter ook 3 jaar geleden. Ik weet nog precies hoe het voelde toen dochter vorig jaar met een verhaal kwam over iets dat ze als grap (samen met een vriendin) tegen een andere vriendin zei: het was plagen, maar lag toch heel erg dichtbij pesten aan!
Mijn conclusie - en simpele mening - is dat pesten en gepest worden wel verband met elkaar heeft. Ik denk dat een kind van deze leeftijd lijkt misschien al groot, maar moet nog toch erg veel leren op sociaal vlak. Als je kind geen prater is (mijn dochter praat zelden over school) dan hoort hij/zij niet van jou wat wel en wat niet mag in de sociale omgang met mensen. Soms denken kids dat het best stoer is, soms denken ze dat het een teken is van voor je zelf opkomen, soms weten ze gewoon niet wat de grenzen zijn... Ik praat pesten niet goed hiermee, hoor! ik vind het verschrikkerlijk. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik vermoed dat het grotendeels door onwetendheid komt. Dit was in ieder geval het geval met mijn dochter: de drie meisjes begonnen met grapjes te maken over elkaars achternamen. Aan de hand van hun echte achternamen hadden ze andere namen bedacht voor elkaar. Nou, de ene naam is makkelijker in een slechte woord te veranderen dan de andere. En Dochter kon uit zichzelf niet bedenken dat de ene naam misschien wel grappig werd, maar de andere naam een belediging was omdat het een slechte woord was.
En tips.... Behalve met hem praten en duidelijk maken hoe het voelt kun je niet veel anders doen denk ik. Vertel hem dat meelopen met de pesters net zo erg is als echt meedoen, dat kinderen vaak gemeen tegen elkaar doen, maar dat hij niet mee moet doen, dat er een fijne grens ligt tussen plagen en pesten en bij twijfel gewoon niet doen.
Boeken zijn er zeker, ik heb een paar maanden geleden er eentje gezien in een boekwinkel. Ook via internet kun je ongetwijfeld iets vinden.
Trouwens goed dat de juf er van op de hoogte is, dan kan zij het in de gaten houden en er iets aan doen.
Succes!

Oh nog iets...

Vertel hem ook dat het echt niet stoer is om te pesten!
Dat het juist stoer is om lief te zijn tegen anderen en voor anderen zelfs op te komen.
Ik moet ineens aan dat liedje van kinderen voor kinderen denken "das pas stoer!"....

Hillary

Hillary

17-11-2009 om 13:19

Het begint bij

ouders die wel geloven dat hun kind pest. Nog steeds haalt het merendeel zijn schouders erover op of ontkent het gewoon. De belangrijkste stap in het doorbreken in de cirkel is dus al genomen doordat jij als ouder de ernst ervan in ziet.

Puck2

Puck2

18-11-2009 om 10:27

Dat doe ik ook sini

Ook hier praten we er regelmatig over dat het juist stoer is om niet te pesten, en zoon beaamt dat dan ook, maar kennelijk is op school toch de groepsdruk zo groot dat hij (misschien door zijn onzekerheid) toch weer meeloopt met de pesters.

Pippin

Pippin

18-11-2009 om 10:50

Samen met andere meelopers

Bij mijn dochter hielp het, toen een aantal kinderen die meeliepen, of stilzwijgend toekeken (mijn dochter), er samen over spraken en toen samen de gepestte gingen helpen. Dat hoeft helemaal niet spectaculair. Er naast gaan staan bijvoorbeeld, kan al heel erg helpen. Of, als iemand commentaar heeft op de kleding van het slachtoffer, juist duidelijk hoorbaar zeggen: 'Ik vind het wél mooi!'. Of de leerkracht erbij halen. Als ze dat met meerderen doen, zijn ze zelf minder kwetsbaar. En ze maken duidelijk dat het gepest wel heel erg slecht is voor de sfeer in de klas.
Misschien een tip voor je zoon? Het lijkt me nogal een opgave voor zo'n joch, om in zijn eentje het slachtoffer te gaan verdedigen. Dat is moeilijk hoor!

Tijd van het jaar

dochter kwam gister thuis met het verhaal dat ze geen vriendinnetjes meer heft in de klas, dat niemand haar lief vindt, dat x dit zei en Y dat en ellende en kommer en kwel.

vorig jaar precies zo, toen waren de dames ook allemaal pinnig en afzeikerig tegen elkaar.

Ik heb dus voorspelt dat het allemaal weer bijtrekt in januari als iedereen weer die spanning kwijt is en uitgerust en tevreden weer de lente tegemoet gaat.

Overigens is iedereen wel eens gepest en heeft iedereen ook wel eens meegedaan met pesten, op zich lijkt mij dat geen probleem en dus voorspelbaar gedrag op die leeftijd. Wel verstandig om het in de gaten te houden als het meer dan 'gewoon voorspelbaar kindergedrag' is.

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

18-11-2009 om 12:02

Bel es voor info met:

stichting Chris...
echt een goede stichting en goede aanpak tegen pesten en info erover...........

margje van dijk

margje van dijk

18-11-2009 om 13:49

Sini

Mijn zoontje van destijds 5 jaar (ja, dezelfde die in veel opzichten op jouw zoon lijkt) heeft ook een tijdje stelselmatig 2 andere jongetjes gepest, samen met een vriendje. Ik schrok me ook wild toen ik dat hoorde.

Het duurde een hele tijd voordat we het uberhaupt boven water hadden, dus alleen daardoor denk ik dat hij wel degelijk wist dat hij fout bezig was, maar toch was de impact van wat hij aan het doen was nooit tot hem doorgedrongen.

Na een paar ernstige gesprekken viel het kwartje bij hem wel, en hij heeft sindsdien (voor zover ik weet) nooit meer iemand gepest. Integendeel, hij is nu een allemansvriendje (in positieve zin), iedereen wil altijd wel met hem spelen en ook de juf zegt dat hij prima in de groep ligt.

Dus dit om je even een hart onder de riem te steken: het is niet meteen 'zijn ware aard' of zoiets dergelijks, zelfs de liefste jongetjes kunnen pesters zijn/worden. En gelukkig ook weer pester-af worden.

Sterkte ermee,
Margje

Bellefleur

Bellefleur

19-11-2009 om 09:08

Sini,

Je adviseert je zoon het voor de gepeste op te nemen. Ik vind dat niet een goed idee om dat alleen te doen. Een zus van mij nam in haar eentje op voor een kind dat gepest werd. Dat had tot gevolg dat zij te pakken werd genomen. Het opnemen voor het gepeste kind is prima, maar dan wel in een groep.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.