Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Pesten stoppen


Gatekeeper schreef op 25-10-2023 om 11:00:

als praten niet helpt kan je altijd als deze vader doen.
Vader scheert dochter kaal als straf voor pesten van meisje met kanker

Oef. Dan is gelijk de onderlinge verstandhouding met kind voor altijd stuk en dan is jouw rol als opvoeder, als voorbeeld flink uitgedund of gewoon over. 

MRI

MRI

25-10-2023 om 11:31

Gatekeeper schreef op 25-10-2023 om 11:00:

als praten niet helpt kan je altijd als deze vader doen.
Vader scheert dochter kaal als straf voor pesten van meisje met kanker

Ja het trauma van de een wreken met het trauma van de ander. Dat helpt (niet dus)

Lastig hoor. Zelf ben ik helaas slachtoffer van pestgedrag. Dat was op de basisschool. Op andere scholen werd ik niet meer gepest maar durfde ook geen vrienden meer te maken. 
Nu heb ik nergens aansluiting, ben suïcidaal geweest en heb depressies.
Oke er was meer mis in mijn jeugd, maar ik denk dat heel veel van mijn problemen voorkomen uit gepest worden (en vervolgens nergens steun krijgen). Het zou aan mij liggen want ik ben gewoon stom.

Misschien helpt het je zoon als je uitlegt dat pesten mensen echt voorgoed kapot maakt.
En ergens denk ik dat jouw zoon ook gewoon hulp nodig heeft. Veel pestgedrag komt ook weer voort uit onzekerheid geen veilig gevoel hebben enz. Bij mijn kinderen op de basisschool werd ook bij bepaalde leerkrachten veel meer gepest dan bij anderen. 

Atalanta schreef op 25-10-2023 om 11:31:

Lastig hoor. Zelf ben ik helaas slachtoffer van pestgedrag. Dat was op de basisschool. Op andere scholen werd ik niet meer gepest maar durfde ook geen vrienden meer te maken.
Nu heb ik nergens aansluiting, ben suïcidaal geweest en heb depressies.
Oke er was meer mis in mijn jeugd, maar ik denk dat heel veel van mijn problemen voorkomen uit gepest worden (en vervolgens nergens steun krijgen). Het zou aan mij liggen want ik ben gewoon stom.

Misschien helpt het je zoon als je uitlegt dat pesten mensen echt voorgoed kapot maakt.
En ergens denk ik dat jouw zoon ook gewoon hulp nodig heeft. Veel pestgedrag komt ook weer voort uit onzekerheid geen veilig gevoel hebben enz. Bij mijn kinderen op de basisschool werd ook bij bepaalde leerkrachten veel meer gepest dan bij anderen.


Hier bleek het gesprek eerst te moeten gaan over dat iemand niet vraagt om gepest te worden (ze vroeg er zelf om!) en dat het hardnekkige beeld van iemand die alleen maar gedrag vertoont waar zogenaamd elk persoon wel moet gaan pesten.

Het pesten lijkt goed te worden gepraat doordat de gepeste gereduceerd wordt tot een non-persoon, zonder eigenschappen, zonder gevoelens. Vreselijk. 

Pas nadat de gepeste weer een persoon is geworden (met positieve eigenschappen, gevoelens) is het effect van pesten bespreekbaar.

Mijn zoon had in groep 7 een zwaar jaar in de klas, de leerkracht vond dat hij erom vroeg “want de kinderen vinden hem raar” , zij vond hem raar want “hij komt met nagellak op naar school”. Nou, ga er maar aan staan. We zijn van school veranderd en hij had een geweldig groep 8 jaar op een andere school waar hij enorm opbloeide. Zo raar was hij dan toch ook weer niet. En toevallig dat de klas die hem al jaren kenden, hem pas raar vonden toen er een bepaalde juf op die klas kwam. Het jaar daarvoor was er nog niks mis.
Door streng te straffen leer je je kind dat alles mag als je maar de macht hebt, sterker of ouder bent, en je leert ze om te liegen. De verbinding ben je dan allang kwijt.
Een brief laten schrijven aan het slachtoffer is best een idee, maar dan moet je kind wel begrijpen wat hij zelf niet goed doet en waarom dat niet goed is, en dat hij geen slecht mens is maar wel de verkeerde dingen moet laten.

Gatekeeper schreef op 25-10-2023 om 11:00:

als praten niet helpt kan je altijd als deze vader doen.
Vader scheert dochter kaal als straf voor pesten van meisje met kanker

Ik ben persoonlijk niet zo van de fluwelen handschoentjes, maar hier werd ik echt naar van. Dat die vader het filmpje ook nog op internet heeft gezet... bizar.

troelahoep schreef op 25-10-2023 om 09:28:

[..]

Ik zeg niet dat het bij jullie zo is, maar dat kan ook oorzaak zijn van pestgedrag. Sommige kinderen die thuis in de knel zitten vanwege een scheiding of een dominante ouder, ventileren dat weer op school. Of ze passen het gedrag van de ouders (bijvoorbeeld bazig gedrag, kleineren, intimideren) toe op klasgenootjes. Naast een gesprek met hem over de ernst van pesten, moet je ook bedenken of jullie niet het slechte voorbeeld geven richting hem of elkaar. Ook ouders die niet respectvol met elkaar omgaan zijn een voorbeeld voor de kinderen, want de kinderen weten niet anders.

"Nee. Ik ben niet vriendelijk of aardig, m’n vrouw zorgt ervoor dat ik nog enigszins normaal ben maar zonder haar ben ik vrij en losgeslagen projectiel."

Goed dat jullie het niet met de mantel der liefde bedekken en ermee aan de slag gaan. Een goed gesprek is stap één. Belangrijk is om inzichtelijk te maken voor hem wat zijn gedrag met een ander doet. Hoe zou hij het vinden als een ander dat bij hem zou doen. En nee, niemand vraagt erom gepest te worden, tenzij ze met een bordje met 'pest mij' om hun nek gaan rondlopen. Als je straf wil geven, zou ik inzetten op een straf die helpend is voor het slachtoffer. Excuses aanbieden, brief schrijven, maar dan wel gemeend. En probeer te achterhalen waarom hij doet wat hij doet. Wat heeft hij nodig? Wat zoekt hij en probeert hij te verkrijgen met dit gedrag? Leer hem dan hoe hij dat op een andere manier voor elkaar kan krijgen.

Moederkareltje schreef op 25-10-2023 om 14:06:

[..]

"Nee. Ik ben niet vriendelijk of aardig, m’n vrouw zorgt ervoor dat ik nog enigszins normaal ben maar zonder haar ben ik vrij en losgeslagen projectiel."

Dat kan zo maar een dagtaak zijn. Lastig, voor beiden.

Heel goed dat je dit serieus oppakt Nick!
Naast straffen en laten zien wat de consequenties zijn van het gedrag voor het slachtoffer, zou ik zelf denk ik ook ruimte proberen te maken voor zijn eigen gevoel.
Het is nogal niet wat, zo'n pasgeboren zusje. Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie zoon zich niet altijd raad weet met zijn emoties. Mogelijk speelt dit een rol in zijn pestgedrag.

ik weet niet welke leeftijd hij heeft maar indien 9 jr of ouder kijk samen de film Spijt (van het boek van carry slee). Gaat over een jongen die gepest wordt.   
bij mijn kinderen keken ze die in de klas samen altijd en dat was enorm indrukwekkend. 

Verder blijft dit actief opvolgen.  Vraag ouders van de gepeste regelmatig hoe het gaat.



Zouden jullie nog apart straf geven hiervoor?

ik vind dat je beter kunt (af)vragen hoe je het best met je zoon het hierover kunt hebben,  waarom is hij aan het pesten? Wat zit hem dwars? Kan hij er thuis over praten? Word hij ook gepest? Of is de verandering thuis te groot? Heeft hij zijn eigen ruimte thuis waar hij heen kan als het te druk voor hem word, huilende baby, (blaffende) honden. Alleen straf is in dit geval geen goeie oplossing. 

Gatekeeper schreef op 25-10-2023 om 11:00:

als praten niet helpt kan je altijd als deze vader doen.
Vader scheert dochter kaal als straf voor pesten van meisje met kanker

Ja goed advies joh aan iemand die vaak koude uitlatingen heeft. Straks doet hij het nog echt. 

Aviendha schreef op 25-10-2023 om 12:55:

[..]

Ik ben persoonlijk niet zo van de fluwelen handschoentjes, maar hier werd ik echt naar van. Dat die vader het filmpje ook nog op internet heeft gezet... bizar.

Mooi brevet van “ik heb nooit moeite gestoken in opvoeden maar nu wil ik toch even laten zien dat ik niet echt een lamzak ben”. Alsof dit ook maar iemand helpt. En waarschijnlijk doet zijn dochter dit juist omdat hij nooit naar haar omgekeken heeft, dus ze heeft nooit geleerd over empathie en compassie.

Ik denk dan altijd: dat kind zou dat ook bij haar vader moeten doen, een filmpje van hoe hij vreemd gaat, of zijn baas belazert, of dronken rijdt, of tegen zijn vrouw schreeuwt etc. Maar we vinden nu eenmaal dat kinderen eigendom van hun ouders zijn, dus dit keuren we goed, maar als je baas dit doet dan krijgt hij een aanklacht aan zijn broek. Dan vinden we ineens niet dat het een goede aanpak is (ok, een kleine groep nog wel waarschijnlijk  maar ook niet als het henzelf overkomt vermoed ik. En wie dit een goede aanpak vindt, heeft misschien zelf niet zo’n warme jeugd gehad).

Maar serieus, dit is toch geen opvoeden? Dit is wachten tot iemand iets fout doet en dan straffen. Zonder uitleg vooraf, zonder vorming hoe je een fatsoenlijk mens moet zijn. Zoals mensen aan de riem trekken als hun hond een stap verkeerd zet, zonder hem uit te leggen wat dan wel goed is.

@Annepollewop, ik heb nergens gelezen dat die vader van dat meisje geen moeite deed in de opvoeding of dat hij vreemd gaat of dronken rijdt. Je maakt hem wel heel zwart terwijl hij zijn kind iets heel duidelijk wilde maken. Het was alleen niet handig of nodig dit op media te zetten, maar ik denk dat er diverse familieleden erom heen stonden. Zij hadden hem mogen tegenhouden en dat hebben ze ook nagelaten. Maar het speelde ook hier ver vandaan , mogelijk andere cultuur. Nick90 woont hier, is flink teleurgesteld en vraagt zich wrs af of alleen praten afdoende is.
Dat hangt van zijn zoon af; die mag laten zien of hij er iets van geleerd heeft of niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.