Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Pesten stoppen


AlisonH schreef op 27-10-2023 om 12:24:

[..]

Volgens mij is dit niet gebeurd maar noemde een forummer het als betere optie: “had hij nou dit gedaan dan…”

Verder met je eens. Niemand heeft iets op zo’n afdeling te zoeken behalve patiënten en hun familie/vrienden. En het personeel natuurlijk.


Mensen vinden zich enorm op over schelden met kanker, maar het woord pesten wordt gewoon overal gebruikt. Terwijl de pest ook geen leuke ziekte is. En het werkwoord kankeren mag je al helemaal niet gebruiken of iedereen grijpt naar de parelketting, terwijl het m.i. heel goed zijn betekenis uitdrukt, nl ongenoegen uiten op een manier die voortwoekert en invreet.

Maar goed, het idee dat als je woorden verbiedt het probleem weg is, is onuitroeibaar.
Het op één lijn zetten van jongeren die met “kanker” schelden en iemand die een kankerpatientje uitlacht voor haar kale hoofd vind ik overigens niet terecht.

(Nog een terzijde: schelden of vloeken gebeurt meestal met taboe woorden. Als we nu een aantal woorden taboe verklaren, bv assurantie, petulantie en stoomstrijkijzer, dan worden die op den duur als krachtterm ingezet. Hopelijk stoot niemand zich daar dan aan, al moeten we dan wel blijven doen als of natuurlijk).

AnnaPollewop schreef op 27-10-2023 om 13:18:

[..]

Mensen vinden zich enorm op over schelden met kanker, maar het woord pesten wordt gewoon overal gebruikt. Terwijl de pest ook geen leuke ziekte is. En het werkwoord kankeren mag je al helemaal niet gebruiken of iedereen grijpt naar de parelketting, terwijl het m.i. heel goed zijn betekenis uitdrukt, nl ongenoegen uiten op een manier die voortwoekert en invreet.

Maar goed, het idee dat als je woorden verbiedt het probleem weg is, is onuitroeibaar.
Het op één lijn zetten van jongeren die met “kanker” schelden en iemand die een kankerpatientje uitlacht voor haar kale hoofd vind ik overigens niet terecht.

(Nog een terzijde: schelden of vloeken gebeurt meestal met taboe woorden. Als we nu een aantal woorden taboe verklaren, bv assurantie, petulantie en stoomstrijkijzer, dan worden die op den duur als krachtterm ingezet. Hopelijk stoot niemand zich daar dan aan, al moeten we dan wel blijven doen als of natuurlijk).

Ik verbaas me ook altijd wel een beetje over de opwinding rond krachttermen met kanker erin. Het is een soort modeverschijnsel binnen onaangename aandoeningen die voor veel mensen bekend zijn en lekker in de mond liggen denk ik dan maar, en andere vreselijke dingen zijn minder aansprekend? 'Loop naar de hel' vind ik ook écht niet aardig, maar daar wordt minder moeilijk over gedaan, door de ontkerkelijking? Tering en tyfus zijn niet meer echt ziektes waar mensen een beleving bij hebben, en 'wat is zij toch een hartinfarcthoer' klinkt toch wat minder vlot. 'Moge je levend verbranden' zullen mensen elkaar tijdens de Spaanse inquisitie misschien ook wat vaker toegewenst hebben dan nu, maar lijkt me ook vreselijk. 

(volledig offtopic trouwens, maar het kwam zo in me op)

AnnaPollewop schreef op 27-10-2023 om 13:18:

[..]

(Nog een terzijde: schelden of vloeken gebeurt meestal met taboe woorden. Als we nu een aantal woorden taboe verklaren, bv assurantie, petulantie en stoomstrijkijzer, dan worden die op den duur als krachtterm ingezet. Hopelijk stoot niemand zich daar dan aan, al moeten we dan wel blijven doen als of natuurlijk).

Briljant plan. Ik zal mijn leerlingen vertellen dat ik de scheldnaam stoomstrijkijzerprostituee niet meer wens te horen, misschien hoor ik die andere variant dan wat minder! (Niet tegen mij gelukkig maar toch) 

Gebeurde het pesten voornamelijk online? Of face to face?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.