Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Pesten stoppen


MRI

MRI

26-10-2023 om 11:37

AnnaPollewop schreef op 26-10-2023 om 10:02:

[..]

Mooi brevet van “ik heb nooit moeite gestoken in opvoeden maar nu wil ik toch even laten zien dat ik niet echt een lamzak ben”. Alsof dit ook maar iemand helpt. En waarschijnlijk doet zijn dochter dit juist omdat hij nooit naar haar omgekeken heeft, dus ze heeft nooit geleerd over empathie en compassie.

Ik denk dan altijd: dat kind zou dat ook bij haar vader moeten doen, een filmpje van hoe hij vreemd gaat, of zijn baas belazert, of dronken rijdt, of tegen zijn vrouw schreeuwt etc. Maar we vinden nu eenmaal dat kinderen eigendom van hun ouders zijn, dus dit keuren we goed, maar als je baas dit doet dan krijgt hij een aanklacht aan zijn broek. Dan vinden we ineens niet dat het een goede aanpak is (ok, een kleine groep nog wel waarschijnlijk maar ook niet als het henzelf overkomt vermoed ik. En wie dit een goede aanpak vindt, heeft misschien zelf niet zo’n warme jeugd gehad).

Maar serieus, dit is toch geen opvoeden? Dit is wachten tot iemand iets fout doet en dan straffen. Zonder uitleg vooraf, zonder vorming hoe je een fatsoenlijk mens moet zijn. Zoals mensen aan de riem trekken als hun hond een stap verkeerd zet, zonder hem uit te leggen wat dan wel goed is.

Nee filmpje is belachelijk maar je bericht is verder alleen maar gebaseerd op aannames

AnnaPollewop schreef op 26-10-2023 om 10:02:

[..]

Mooi brevet van “ik heb nooit moeite gestoken in opvoeden maar nu wil ik toch even laten zien dat ik niet echt een lamzak ben”. Alsof dit ook maar iemand helpt. En waarschijnlijk doet zijn dochter dit juist omdat hij nooit naar haar omgekeken heeft, dus ze heeft nooit geleerd over empathie en compassie.

Ik denk dan altijd: dat kind zou dat ook bij haar vader moeten doen, een filmpje van hoe hij vreemd gaat, of zijn baas belazert, of dronken rijdt, of tegen zijn vrouw schreeuwt etc. Maar we vinden nu eenmaal dat kinderen eigendom van hun ouders zijn, dus dit keuren we goed, maar als je baas dit doet dan krijgt hij een aanklacht aan zijn broek. Dan vinden we ineens niet dat het een goede aanpak is (ok, een kleine groep nog wel waarschijnlijk maar ook niet als het henzelf overkomt vermoed ik. En wie dit een goede aanpak vindt, heeft misschien zelf niet zo’n warme jeugd gehad).

Maar serieus, dit is toch geen opvoeden? Dit is wachten tot iemand iets fout doet en dan straffen. Zonder uitleg vooraf, zonder vorming hoe je een fatsoenlijk mens moet zijn. Zoals mensen aan de riem trekken als hun hond een stap verkeerd zet, zonder hem uit te leggen wat dan wel goed is.

Ik ben het hier mee eens. Wel een paar aannames inderdaad maar je eigen kind kaalscheren en op internet zetten getuigt nou niet echt van opvoedkundige skills. Of überhaupt van hersencellen. 

Nick90 schreef op 25-10-2023 om 07:41:

[..]

Uiteraard heeft hij flink op z’n donder gekregen van z’n moeder

Begin eens met vragen waarom x niet leuk is (laat bewust de persoonsvorm weg!). Dan krijg je het hele verhaal eerder dan als je hem op z‘n donder geeft. Als je hem op zijn donder geeft, kom hij niet snel bij je met een probleem, in de toekomst. Dat gaat ten koste van de vertrouwensband die er tussen jullie is.

Het is niet leuk om te zien dat jouw zoon pest maar ga toch naast hem staan in de zin dat je het verhaal ook te horen krijgt zodat je begrijpt waar het gedrag op gebaseerd is. Dat betekent niet dat je hem steunt in zijn gedrag maar dat hij met zijn verhaal bij jou terecht kan. Dus vraag je zoon ‚waarom is dit kind niet leuk, waarmee pesten kinderen hem, wat vinden kinderen van hem‘. Dan krijg je je zoons verhaal te horen via wat hij vertelt van wat anderen doen en vinden. Nog geen straf, geen waardeoordeel, geef afkeuring. Dat laat je eens rusten zodat je er zelf ook eens over nadenkt. Bedenk dan wat de volgende vragen worden. Wat vindt jouw zoon ervan dat x gepest wordt.als hij zegt dat het goed is, waarom dan en zou jouw zoon in de schoenen van de gepeste willen staan, en als het niet goed is, waarom niet (en waarom doet hij mee?). Hieruit komt meer naar voren wat de rol is van je zoon. Is hij een meeloper, uit angst voor anderen of loopt hij voorop in de groep? En dan kan je het daarna hebben over wat pesten doet met iemand. Vraag hem ook eens wat het gepeste kind in zijn ogen het beste kan doen om niet meer gepest te worden. Wat je wilt is dat je zoon leert zich in te leven.

Die van ons vond dat het meisje uit zijn klas erom vroeg want ze hing een bijzonder geloof aan (waarin ze helemaal in op ging) en ze deed haar best niet tijdens de spreekbeurt (dat over haar geloof ging). Er zijn heel veel kleinere gesprekjes gevoerd over dat een geloof geen reden kan en hoort te zijn om te pesten (en voor de goede orde, er is geen enkele reden om te mogen pesten). Dat was overigens best aanpoten, soms, want kinderlogica kan best lastig te zijn om te ontkrachten. Ons kind bleek een meeloper (en uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat dat de ergste pesters zijn) uit angst om zelf gepest te worden en voelde zich,  kortom, niet sterk genoeg om er een eigen mening op na te houden. Dat is wel iets wat we hebben opgepakt. 

Als moeder van een kind dat gepest werd en een pester werd kan ik zeggen dat mijn indruk is dat pesten een opvoedprobleem is. Dat is niet fijn, als ouder, maar het betekent dus wel dat jij er wat mee kan doen. 

MRI schreef op 26-10-2023 om 11:37:

[..]

Nee filmpje is belachelijk maar je bericht is verder alleen maar gebaseerd op aannames

Ok, dus als ik iemand zijn kind tegen de grond zie slaan is het ook maar een aanname dat zij opvoedskills te wensen overlaten. Want dan “vul ik in”.
Een vader die zijn dochter snuffmovies laat kijken “om haar te waarschuwen” heeft verder alleen maar het beste met haar voor natuurlijk, schat van een man en zo, heel empathisch en de rechter begrijpt er niks van.

Nee, sorry, ik ga daar niet in mee, ik vind het volslagen belachelijk om je kind zo voor schut te zetten en de opname op internet te zetten. Het is verdorie net een volksgericht. En wat leer je je kind? Dat pesten prima is als je er maar een gerechtvaardigd sausje aan kan geven, dus als je groter en sterker bent, autoriteit hebt en weet uit te leggen waarom die ander het “verdiend” heeft. Dat is geen incidentje van een verder heel liefhebbende vader. Was hij met haar naar de kinderafdeling van de oncologie gegaan om een middag vrijwiligerswerk te doen, prima. Maar dit is gewoon mishandeling.

Flanagan schreef op 26-10-2023 om 10:39:

@Annepollewop, ik heb nergens gelezen dat die vader van dat meisje geen moeite deed in de opvoeding of dat hij vreemd gaat of dronken rijdt. Je maakt hem wel heel zwart terwijl hij zijn kind iets heel duidelijk wilde maken. Het was alleen niet handig of nodig dit op media te zetten, maar ik denk dat er diverse familieleden erom heen stonden. Zij hadden hem mogen tegenhouden en dat hebben ze ook nagelaten. Maar het speelde ook hier ver vandaan , mogelijk andere cultuur. Nick90 woont hier, is flink teleurgesteld en vraagt zich wrs af of alleen praten afdoende is.
Dat hangt van zijn zoon af; die mag laten zien of hij er iets van geleerd heeft of niet.

Dat ging dus ook niet over deze vader, maar als voorbeeld van eventuele misstappen die ouders wel eens begaan en waarvan ze het vast niet zo gerechtvaardigd zouden vinden als hun kinderen dat op internet zetten.

Philou schreef op 26-10-2023 om 12:34:

[..]

Begin eens met vragen waarom x niet leuk is (laat bewust de persoonsvorm weg!). Dan krijg je het hele verhaal eerder dan als je hem op z‘n donder geeft. Als je hem op zijn donder geeft, kom hij niet snel bij je met een probleem, in de toekomst. Dat gaat ten koste van de vertrouwensband die er tussen jullie is.

Het is niet leuk om te zien dat jouw zoon pest maar ga toch naast hem staan in de zin dat je het verhaal ook te horen krijgt zodat je begrijpt waar het gedrag op gebaseerd is. Dat betekent niet dat je hem steunt in zijn gedrag maar dat hij met zijn verhaal bij jou terecht kan. Dus vraag je zoon ‚waarom is dit kind niet leuk, waarmee pesten kinderen hem, wat vinden kinderen van hem‘. Dan krijg je je zoons verhaal te horen via wat hij vertelt van wat anderen doen en vinden. Nog geen straf, geen waardeoordeel, geef afkeuring. Dat laat je eens rusten zodat je er zelf ook eens over nadenkt. Bedenk dan wat de volgende vragen worden. Wat vindt jouw zoon ervan dat x gepest wordt.als hij zegt dat het goed is, waarom dan en zou jouw zoon in de schoenen van de gepeste willen staan, en als het niet goed is, waarom niet (en waarom doet hij mee?). Hieruit komt meer naar voren wat de rol is van je zoon. Is hij een meeloper, uit angst voor anderen of loopt hij voorop in de groep? En dan kan je het daarna hebben over wat pesten doet met iemand. Vraag hem ook eens wat het gepeste kind in zijn ogen het beste kan doen om niet meer gepest te worden. Wat je wilt is dat je zoon leert zich in te leven.

Die van ons vond dat het meisje uit zijn klas erom vroeg want ze hing een bijzonder geloof aan (waarin ze helemaal in op ging) en ze deed haar best niet tijdens de spreekbeurt (dat over haar geloof ging). Er zijn heel veel kleinere gesprekjes gevoerd over dat een geloof geen reden kan en hoort te zijn om te pesten (en voor de goede orde, er is geen enkele reden om te mogen pesten). Dat was overigens best aanpoten, soms, want kinderlogica kan best lastig te zijn om te ontkrachten. Ons kind bleek een meeloper (en uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat dat de ergste pesters zijn) uit angst om zelf gepest te worden en voelde zich, kortom, niet sterk genoeg om er een eigen mening op na te houden. Dat is wel iets wat we hebben opgepakt.

Als moeder van een kind dat gepest werd en een pester werd kan ik zeggen dat mijn indruk is dat pesten een opvoedprobleem is. Dat is niet fijn, als ouder, maar het betekent dus wel dat jij er wat mee kan doen.

Kijk, dit vind ik nou hele mooie suggesties. Philou, je slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop hier en wat mooi dat jullie dat zo konden aanpakken!

(ot) 
Eerlijk gezegd, na aantal keren naar het filmpje kijken en nu wetende dat vader en dochter ook een ziekenhuis afdeling oncologie bezocht hebben, heb ik mijn twijfels over de waarheid achter de beelden. Want welke puber blijft netjes zitten terwijl zoiets haar gebeurt. Geeneen toch.
Het scoort wel met het ongelukkige gezicht en de tranen etc. op media…gevalletje gemanipuleer? Misschien was dat wel de bedoeling na bezoek aan het ziekenhuis. 

MRI

MRI

26-10-2023 om 13:51

AnnaPollewop schreef op 26-10-2023 om 13:12:

[..]

Ok, dus als ik iemand zijn kind tegen de grond zie slaan is het ook maar een aanname dat zij opvoedskills te wensen overlaten. Want dan “vul ik in”.
Een vader die zijn dochter snuffmovies laat kijken “om haar te waarschuwen” heeft verder alleen maar het beste met haar voor natuurlijk, schat van een man en zo, heel empathisch en de rechter begrijpt er niks van.

Nee, sorry, ik ga daar niet in mee, ik vind het volslagen belachelijk om je kind zo voor schut te zetten en de opname op internet te zetten. Het is verdorie net een volksgericht. En wat leer je je kind? Dat pesten prima is als je er maar een gerechtvaardigd sausje aan kan geven, dus als je groter en sterker bent, autoriteit hebt en weet uit te leggen waarom die ander het “verdiend” heeft. Dat is geen incidentje van een verder heel liefhebbende vader. Was hij met haar naar de kinderafdeling van de oncologie gegaan om een middag vrijwiligerswerk te doen, prima. Maar dit is gewoon mishandeling.

spaar je energie, ik was een van de eersten om hier het filmpje te dissen dus wat dat betreft zijn we het eens. 

Flanagan schreef op 26-10-2023 om 13:34:

(ot)
Eerlijk gezegd, na aantal keren naar het filmpje kijken en nu wetende dat vader en dochter ook een ziekenhuis afdeling oncologie bezocht hebben, heb ik mijn twijfels over de waarheid achter de beelden. Want welke puber blijft netjes zitten terwijl zoiets haar gebeurt. Geeneen toch.
Het scoort wel met het ongelukkige gezicht en de tranen etc. op media…gevalletje gemanipuleer? Misschien was dat wel de bedoeling na bezoek aan het ziekenhuis.

Alle nuance verdwijnt echter wel als het filmpje wordt rondgestuurd, wat overblijft is het idee dat het ok is om je kind zo aan te pakken. Dat lijkt mij toch geen winst.

Nog afgezien van dat het uiterst gênant is om met een kaal hoofd te lopen als je geen ziekte hebt, en dat een kankerpatientje mogelijk moet gaan uitleggen dat ze geen straf heeft maar chemo…

Nick90

Nick90

26-10-2023 om 20:29 Topicstarter

Zoon houdt zich kalm, niet echt duidelijk gekregen waarom dat ene kind gepest wordt

Thy

Thy

26-10-2023 om 23:40

Misschien een beetje ( of heel erg ) off topic, maar ik lees dat vader met dochter de ziekenhuisafdeling oncologie heeft bezocht. Ik lees veel op social media dat mensen vinden dat jongeren die schelden met een bepaalde ziekte, maar eens een bezoekje moeten brengen aan de afdeling oncologie in ziekenhuizen, dat zal ze wel leren.
Ik denk dan steeds: stel je voor dat mijn kind op de afdeling oncologie zou liggen, doodziek en vechtend voor zijn/haar leven. Zou ik dan zitten te wachten op een stroom van jongeren die met k*nker schelden om even aapjes te komen kijken? Alsjeblieft toch niet...

Thy

Thy

26-10-2023 om 23:53

En misschien niet heel pedagogisch, maar soms is de tijd van praten voorbij. Je mag best aan je kind laten weten dat pesten nooit, nooit goed te praten is en dat jullie dat op geen enkele manier zullen tolereren. 
Je kunt denken aan vertrouwensbanden, onderliggende problemen, groepsdruk en noem maar op.; ik denk dat het sterkste signaal dat je als ouder kunt geven is dat pesten nooit geoorloofd is. 
Als je er in een gesprek achter komt dat je kind wellicht extra ondersteuning nodig heeft, problemen heeft of wat dan ook, dan ga je daar mee aan de slag. Pak het op. En nog steeds praat dat pesten niet goed. We moeten stoppen met het goedpraten van dit soort gedrag en het aandragen van excuses. Dat dit voor kinderen moeilijk is, dat is begrijpelijk. Wij als ouders moeten onze kinderen leren dat je eigen ongemak geen vrijbrief is voor het verzieken van levens van anderen.

Moederkareltje schreef op 25-10-2023 om 14:06:

[..]

"Nee. Ik ben niet vriendelijk of aardig, m’n vrouw zorgt ervoor dat ik nog enigszins normaal ben maar zonder haar ben ik vrij en losgeslagen projectiel."

....en waar komt die uitspraak vandaan?

Thy schreef op 26-10-2023 om 23:40:

Misschien een beetje ( of heel erg ) off topic, maar ik lees dat vader met dochter de ziekenhuisafdeling oncologie heeft bezocht. Ik lees veel op social media dat mensen vinden dat jongeren die schelden met een bepaalde ziekte, maar eens een bezoekje moeten brengen aan de afdeling oncologie in ziekenhuizen, dat zal ze wel leren.
Ik denk dan steeds: stel je voor dat mijn kind op de afdeling oncologie zou liggen, doodziek en vechtend voor zijn/haar leven. Zou ik dan zitten te wachten op een stroom van jongeren die met k*nker schelden om even aapjes te komen kijken? Alsjeblieft toch niet...

Volgens mij is dit niet gebeurd maar noemde een forummer het als betere optie: “had hij nou dit gedaan dan…”

Verder met je eens. Niemand heeft iets op zo’n afdeling te zoeken behalve patiënten en hun familie/vrienden. En het personeel natuurlijk. 


troelahoep schreef op 27-10-2023 om 10:10:

[..]

....en waar komt die uitspraak vandaan?

Iemand zei misschien geven jullie zelf niet het goede voorbeeld en toen citeerde ik een uitspraak van Nick in een ander topic. Dat topic ging over praatjes met de buren maken. Misschien wat flauw van me.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.