Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
esdoorn

esdoorn

01-10-2010 om 16:49

Pestend kind in de straat; wat nu?

Al geruime tijd heeft mijn dochter, en ook andere kinderen, last van een meisje dat vervelende dingen zegt en soms ook kinderen schopt. Soms durft mijn dochter daardoor niet naar buiten, of ze kijkt eerst of het pestende kind buiten is.
Pas was zij buiten aan het spelen met drie (!) andere vriendinnetjes. Even later belden ze met z'n viertjes aan. Ze vroegen of ze binnen mochten spelen want Pestend Kind was weer aan het pesten en ze waren nogal bang voor haar.
Nu heb ik Pestend Kind er ooit één keer op aangesproken, nadat mijn dochter huilend thuis was gekomen. Of dat effectief was, weet ik niet. De volgende stap zou kunnen zijn: bij haar thuis aanbellen en haar moeder erop aanspreken. Maar eigenlijk vind ik dat wel een beetje ver gaan en eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik moet zeggen. Bovendien ken ik haar moeder ook al helemaal niet (leuke kennismaking...)

Wat zouden jullie doen in zo'n geval? Als jullie hier ideeën over hebben, dan hoor ik het graag.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

01-10-2010 om 17:36

Aanbellen

Waarom niet. Heb je alle reden toe. Maar bel wel aan meteen na een incident, niet enkele dagen er na.
Hier in de buurt gebeurt dat wel vaker hoor dat ouders bij de ouders van een kind dat slaat of schopt aan belt.
Ik heb het ook een keer gedaan, nadat een groep oudere jongens mijn en andere kinderen aan het pesten waren, waarbij mijn zoon een steen tegen zijn hoofd had gekregen. Kreeg de vader aan de deur, had die man nog nooit eerder gezien, maar hij zou het wel even moet zijn zoon bespreken. Nooit meer last van gehad.
Als je niks doet, houdt dat meisje er niet mee op.

Puck

Puck

01-10-2010 om 17:47

Idd actie ondernemen

Ik zou in ieder geval nog een keer met het meisje gaan praten en heel duidelijk maken dat pesten niet leuk is en vragen waarom ze dat doet. Kun je ook niet vanaf een plekje kijken wat er gebeurt, ik heb ook wel eens gehad dat mijn kind huilend thuis kwam omdat ze gepest werd, maar dat bleek achteraf toch erg mee te vallen. Of er bij gaan zitten, is dat een optie?
En als dat niet werkt dan kun je best naar de ouders toestappen. En dan bij voorkeur niet beschuldigend, maar gewoon de feiten vertellen en zeggen dat jouw kind het niet leuk vind hoe ze behandeld wordt door hun dochter.
Heeft dat pestende kind trouwens zelf wel vriendinnen. Het kan namelijk ook zo maar zijn dat ze door pesten aandacht wil en eigenlijk veel liever mee wil spelen maar dat sociaal een beetje onhandig brengt. Hebben wij hier in de straat ook meegemaakt toen er een nieuw meisje kwam wonen. Later ging dat wel goed toen ze erachter kwam dat ze met pesten geen nieuwe vriendinnetjes kreeg en met normaal gedrag wel mocht meespelen.

Ja maar

het is ook niet slecht om jouw kinderen en aanhang wat assertiviteit bij te brengen.

"jullie zijn met zijn drieen en zij is maar alleen, dus als zij weer een keertje jullie pest dan ga je er maar lekker eens flink met zijn drietjes tegen in hoor, dat mag best van mij, hup naar buiten. Jullie mogen dan best zeggen "kop dicht x, jij bent niet de baas".

overigens ben ik wel eens bij een andere moeder binnen geweest om 1 en ander te bespreken. Hier is afgelopen zomer met meerdere moeders gesproken over het speel gedrag van onze bloedjes, er is nu 1 regel afgesproken met alle moeders: niemand wordt buitengesloten als ze op straat zijn want de straat is van iedereen en als je buren bent dan ben je aardig tegen elkaar en 2. niemand doet gemeen.

Zelf laten oplossen

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet verkeerd je kind wat assertiever te maken. Met z'n vieren en dan nog niet tegen één pester opkunnen? Je schrijft niet hoe oud je dochter is en hoe oud het pestend kind. Is er veel leeftijdsverschil?
Daarnaast is het nooit verkeerd je voor ogen te houden dat een verhaal altijd twee kanten kent. Je hoort het verhaal van je dochter en haar vriendinnetjes. Maar heb je zelf gezien wat er gebeurd is?? Wat is de rol van je dochter en haar vriendinnen in het gepest?
Kortom, ik zou geloof ik eerst eens een tijdje onopvallend het straatgedrag observeren voordat ik op hoge poten naar die moeder zou stappen. Dan kom je in ieder geval goed beslagen ten ijs met eventuele beschuldigingen.
n@nny

Fianna

Fianna

01-10-2010 om 22:14

Als dit op school was gebeurd hadden jullie dan ook gezegd dat ze het zelf moeten oplossen of was de leerkracht misschien ingeschakeld om pesten te stoppen?
Er even van uitgaand dat het verhaal van esdoorn's dochter en vriendinnen klopt (want het kan dat het verhaal verdraaid is) dan vind ik dat wel degelijk de ouders ingelicht moeten worden. Dit is een opvoedkwestie. Als mijn kind dit zou doen, zou ik het willen weten om maatregelen te kunnen treffen. Opvoeden houdt niet op op straat. Tuurlijk moeten kinderen leren voor zich zelf op te komen, maar ook ouders zijn verantwoordelijk voor het gedrag van hun kinderen op straat.

Puck

Puck

01-10-2010 om 22:15

Manda

Die regels hebben wij ook en hier werkt dat in de praktjk heel erg goed. In de zomer spelen echt alle kinderen van 4 tot een jaar of 14 (en dat zijn al snel 16 kinderen) samen op het grasveldje en de speeltuin. En eigenlijk is er nooit echt ruzie (de kibbelpartijtjes nagelaten). Geweldig om ze zo samen te zien spelen.

Ja puck

ik geniet daar ook zo van, wat fijn dat jullie dat ook hebben, dat is echt niet overal zo ook niet hier in de wijk, het is er bij ons in de straat wel. Echt enig, het hele volkje heeft afgelopen zomer dagenlang met elkaar gespeeld, met spontane voorstellingen en dansjes op straat. Of de meidenkliek die opeens spontaan allemaal hun feestjurken aan doen en op straat rond rennen, enig.

Mijn dochter heeft afgelopen week ook bij een buurvrouw worstjes gegeten, de week ervoor ook al tosti's. Ik bak wel eens pannenkoeken als ze uit school komen. Mijn jongste wordt door alle kinderen zo lief toegesproken. En zonder dat wij als volwassenen veel met elkaar om gaan. Heel leuk dit.

marie

marie

01-10-2010 om 23:27

Zelf oplossen werkt niet altijd

Hallo
In onze vorige buurt was een jongen die altijd aan het pesten was en dan niet met woorden maar vooral met daden - schoppen en slaan!
Heel veel kinderen (o.a. mijn dochter) waren bang van hem.
Met zijn ouders praten had niet zoveel zin, want dat was een sociaal zwak gezin die allang blij waren dat hij niet thuis was.
Dus kinderen het zelf op laten lossen, werkte dus echt niet.
Groetjes

guera

guera

02-10-2010 om 12:27

Sjeempie

ondanks dat ik er ook van zou balen zo n pester in de straat vind ik het nogal wat om een kind te 'adviseren' met z'n 3en het pestende kind 'aan te vallen'.
Om welke leeftijden gaat het overigens? vind ik ook wel relevant. Als de pester 9 is en jouw kinderen 5 dan moet je als ouder wel helpen denk ik.

Ik zou zeggen: if you cant beat them, join them.
Nodig kind es uit voor een broodje. Met zijn allen aan tafel en er es even over babbelen. Wie weet wat eronder zit bij zo n pestend kind?
Ook zou ik inderdaad benieuwd zijn naar de rol van de andere kinderen. Missch zeggen die wel steeds: wij zijn al met 3, jij mag niet meedoen en gaat kind pesten doordat ze buitengesloten is.

Ik vind het te makkelijk om te zeggen: geef maar een (figuurlijke) beuk terug.

T&T

T&T

02-10-2010 om 13:45

Mep maar terug?

Tja, niet altijd slim natuurlijk, letterlijk of figuurlijk. Hier de letterlijke variant: zoonlief pest niet, maar zijn handjes zitten nog wel eens los. Mag natuurlijk niet! maar het is vaak pure frustratie als hij zelf niet met een pestkopje overweg kan: hij weet geen antwoord meer en pestkopje kan tegen die tijd een klap verwachten... daar is eigenlijk altijd al een waarschuwing aan vooraf gegaan... maar goed, slaan is natuurlijk altijd fout!
Laatst ook weer zo'n incidentje, meiske liep te klieren, zoon geeft een paar keer te kennen dat ze "moet opzouten" dat doet ze niet, en de eerste klap valt. Roept buuf heel dapper naar dat kind "sla hem maar terug!" oh jee denk ik, nu word het echt zielig... voor pestkopje wel te verstaan, niet voor zoon, die is nl een kop groter en behoorlijk sterk... je kunt op je klompen aanvoelen wie het onderspit delft, dus ik hou mijn oren maar even op scherp, en bij de eerstvolgende schreeuw van pestkopje sta ik naast mijn zoon en neem hem in de houdgreep (hij is 8, haha nu kan het nog).
Buren erbij, zoon is altijd de gebeten hond, want slaan mag niet, dat geef ik hem ook nog eens serieus te kennen. Maar pesten en schelden mag ook niet. Mijn boodschap aan beide kinderen was: luister naar elkaar, zoon heeft gezegd dat je weg moet gaan, doe dat dan ook, hij wil niet met je spelen! laat elkaar even met rust. Terug komen met een gebalde vuist doet het zowiezo nooit echt goed
Ik vind het ook vaak moeilijk hoor, wanneer wel of niet tussenbeide te komen. Als mijn kinderen buiten spelen heb ik wel oren en ogen goed open, ben geregeld in de tuin (waar ik alles hoor) of laat een keer de hond uit, zo onopvallend... maar je kunt nooit alles horen of zien, en dat is mischien maar goed ook
groetjes, Tess

esdoorn

esdoorn

02-10-2010 om 14:42

Misschien inderdaad eerst zelf observeren

Inderdaad wil ik met een reactie niet over één nacht ijs gaan. Misschien moet ik eens als mijn dochter buiten speelt en dat andere meisje er ook is, eens onopvallend de voortuin onder handen nemen. Al denk ik dat als het meisje me ziet, ze zich wel netjes zal gedragen.
Ter informatie: dochter is zeven, vriendinnetjes zes, acht en negen, het pestende meisje negen.
Het meisje dat pest heeft wel vriendinnetjes, maar niet zoveel. In elk geval één. Maar volgens mijn dochter pest ze ook haar eigen vriendinnetje (weer informatie uit de tweede hand). Misschien is er wel meer aan de hand en heeft het meisje op het één of andere vlak wel problemen.
Assertiviteit is misschien ook wel iets om aan te werken. Dat is niet mijn dochters (en haar vriendinnetjes) sterkste punt. Ze laten zich wel erg gemakkelijk uit het veld slaan.
Ik hoop wel dat er een keer een goede draai aan gegeven kan worden, zodat iedereen weer zonder angst voor een pestend kind buiten kan spelen.

Hagenpreken

indd, zelf even observeren. Als jij doet alsof je ze niet hoort denken ze daadwerkelijk ook dat je ze niet hoort, grappig genoeg, goh ik ben begin echt een ervaren moeder te worden. En ik praat ook wel eens in het Engels met mijn buurvrouwen en mede-moeders en dan zie je kijken "ze hebben het over ons, wat zeggen ze nu eigenlijk".

Dus ik zit wel eens als het weer het toe laat achter de heg in de voortuin, te doen alsof ik niets hoor en als ze wat zeggen tegen mij dan kijk ik ze afwezig aan 'huh wat' en dan laten ze mij weer met rust.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.