Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Marjoleine64

Marjoleine64

30-11-2010 om 14:07

Pesterijen - raad gevraagd

De titel zegt het al, ik zoek goede raad ivm pesterijen.
De laatste tijd ging het eigenlijk heel lekker met zoon (11, groep 8), zowel op school als bij judo, voetbal en scouting. Geen gepest meer, en met de grootste pestkop van vorig jaar was hij zelfs weer vriendjes. Tot gisteren... Hij kwam volledig overstuur thuis van de judotraining. Zijn verhaal: een jongen (K) had hem uitgemaakt voor nerd, waarop zoon als tikker juist achter hem aangegaan was. Logisch. K wilde echter niet gaan zitten na getikt te zijn, maar gooide zoon op de grodn en nam hem in een flinke houdgreep. Juf zag niets, maar gaf wel een ander (G) de beurt als tikker. Die kwam als eerste achter zoon aan, die na getikt te zijn netjes ging zitten maar wel tegelijk probeert om G te teckelen. Reactie van G was om verschillende keren hardhandig bovenop zoon te vallen met zijn knieen (zoon lag inmiddels op de grond), terwijl K erbij stond en zoon belette om weg te draaien. Juf zag niets. Toen zoon eindelijk kon wegdraaien schopte hij per ongeluk een ander kind, die veel misbaar maakte waarop de juf mijn zoon tot de orde riep. Die voelde zich echter slachtoffer en weigerde zijn excuses aan te bieden, boos en in tranen is hij weggelopen en naar huis gegaan toen ze hem nog probeerde uit te leggen dat hij zich wel aan de regels moest houden. Tsja, wie moet zich nu aan de regels houden? Later 's avonds vertelde hij ook nog dat hij eerder die dag op het schoolplein vastgehouden was door een paar klasgenoten (waaronder K en G) waarna een 3e een voetbal in zijn gezicht gooide (AU). Vlak voor de bel, en niet meer gemeld bij leraar... en ook niet bij mij voordat ik voor 10-min gesprek naar school ging. Dan had ik tenminste nog iets zinnigs te bespreken gehad!
Hoe hier nu mee om te gaan? Ik heb zoon al (heel vaak) aangeraden om in dit soort situaties niet direct terug te meppen/schoppen, maar wel om hard te gaan schreeuwen dat ze moeten stoppen met valsspelen/pijn doen/enz en direct naar een leraar/pleinwacht/juf te gaan als zoiets gebeurd is. Maar van deze judojuf had ik meer verwacht, ik ken haar redelijk goed en kan dit verhaal niet goed plaatsen. Misschien heeft ze het echt niet gezien, maar zoon zegt dat ze er maar een paar meter vanaf stond. En zo groot is de judomat nu ook weer niet, en 15 kids zijn echt nog wel te overzien. Ik overweeg om haar toch nog op te bellen met dit verhaal (vanavond) want over 2 weken als hij weer gaat judo-en dan is alles alweer zo ver weggezakt dat discussie dan geen zin meer heeft.
Ik weet het even niet meer, alle adviezen zijn welkom.
Marjoleine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Judojuf bellen

ik zou de judojuf even bellen om haar versie van het verhaal te horen.
En wat school betreft. Ik zou het wel melden. Ook al is het tien-minutengesprek net geweest.

groetjes van Purk

Guinevere

Guinevere

30-11-2010 om 22:06

Ja, bellen

Ik zou ook bellen met die judojuf. En het voorval melden op school, laten ze op het plein de kinderen en vooral je zoon maar beter in de gaten houden!

elsje78

elsje78

30-11-2010 om 22:33

Zeker

bellen, ook omdat jouw kind is weggelopen...daar had ik over gebeld willen worden!

sterkte!

Jade

Jade

01-12-2010 om 12:00

Hoe kan de juf dit nou hebben gemist? Was ze er soms niet? Ik neem aan dat jouw zoon wel tekeer is gegaan, dus ik begrijp dan niet dat de juf dit heeft gemist.

Kortste klap is contact opnemen met de juf.

Jade

Jade

01-12-2010 om 12:03

"Misschien heeft ze het echt niet gezien, maar zoon zegt dat ze er maar een paar meter vanaf stond."

Als dat het geval is dan begrijp ik het nog niet: K en G zijn hem dusdanig aan het pesten dat het wel op moet zijn gevallen....

Jade

Jade

01-12-2010 om 12:06

Jemig....

...mijn tekst weer verdwenen:-/

Ik wil niet zeggen dat jouw zoon zit te liegen hoor. Maar deze pesterijen van K en G zijn van een dusdanige orde dat ik het niet kan begrijpen dat de juf dit heeft gemist.

Okeey, handen bij de muis weg......alles opgeschreven wat ik wilde zeggen?? Ja.....mooi......*klik*....

Moek

Moek

01-12-2010 om 15:02

Snap ik wel jade..

"Het viel wel mee", "hij lokte het uit", "hij ging zelf bij Pester in de buurt zitten", "hij doet ook wel eens wat", "hij valt ook buiten de groep want...(verlegen, rood haar, .....).

Smoesjes genoeg voor een juf die geen zin heeft om iets te zien!

Marjoleine64

Marjoleine64

02-12-2010 om 22:19

(nog) niet gebeld

deels doordat het er gewoon nog niet van gekomen is, en deels ook omdat ik ondanks jullie adviezen nog steeds twijfel. Ja, zoon doet inderdaad ook wel eens wat. Hij valt (viel?) een beetje buiten de groep, omdat hij nogal een flapuit is en bovendien heel goed kan leren en dat af en toen ook duidelijk laat merken, wat de anderen niet leuk vinden (vandaar de opmerking 'nerd'). Over het zelf weggelopen zijn: dat was aan het eind van of zelfs na de les. Weliswaar tijdens een 'gesprek' met de juf, maar op zich niet op een tijdstip dat hij normaal niet zelf naar huis komt. Dus in dat opzicht niets bijzonders. En de juf heeft daarna nog een groep (pubers/volwassenen), dus die was zelf ook niet voor half 10 's avonds in de gelegenheid te bellen. Maar in ieder geval bedankt voor jullie inzichten, ik denk dat ik morgen nog even met manlief overleg en dan toch maar ga bellen.
Marjoleine

Marjoleine

ik proef dat je twijfelt wie welk gedrag te verwijten valt. (ik druk het nogal wreed uit). Ik denk dat het eerder gaat om de nuance, om het 'hoe': hoe wel en hoe niet. En dat het niet gaat om de personen maar om het mechanisme dat niet werkt voor jouw zoon en waar hij ook wat diafunctionaliteiten laat zien. Koppel wat er gebeurt eens los van personen om je zoon heen. Misschien lukt het zo beter het mechanisme te beschrijven. Het kan best dat het voor sommige mensen wel werkt, maar voor jouw zoon niet. Het is niet passend voor hem en de situatie. Misschien zie je dan ook hoe niet passend de anderen reageren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.