Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tine Winkel

Tine Winkel

15-02-2012 om 19:51

Pianoles

Mijn jongste dochter, nu 8 jaar, zit ongeveer een jaar op pianoles en vaak is het een drama. Ze heeft niet vaak zin om te oefenen. Geholpen worden vindt ze niet fijn, uitleg van anderen krijgen houdt ze niet van. Het moet haar eigenlijk vanzelf komen aanwaaien - en dat gebeurt nu eenmaal niet bij haar. Als ze dan pianoles heeft, is het dus drama. Nukkig, niet luisteren etc. etc. (ze heeft thuis les, dus we zijn er getuige van hoe het gaat. Die man heeft echt een engelengeduld!)

Aan de ene kant heb ik het nu wel eigenlijk wel een beetje gehad met die lessen (en dochterlief al helemaal...). Aan de andere kant vind ik dat ze ook moet leren dat sommige dingen gewoon moeite kosten en dat je dan toch plezier kunt hebben, juist omdat je, na veel moeite, nu iets toch kunt.

Hoe lang zullen we dus doorgaan?
Of nu toch maar gelijk stoppen? Maar dan heb ik het gevoel dat we meegaan in haar 'ik heb geen zin, dus ik stop ermee'. Ik zat nog te denken om haar nog eenmaal een 'goed' te laten scoren op een pianoles en dat ze dan mag stoppen - of is dat een rare gedachte?

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, ook om misschien nog wat nieuwe ideeen op te doen om haar te motiveren (of ons en haar de energie te besparen...).

Tine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

15-02-2012 om 20:13

Reden?

Mag ik vragen waarom ze op pianoles zit? Is dat omdat zij het wilde of omdat jij het wilde?
M.i. moet motivatie voor musiceren in elk geval voor een groot deel uit jezelf komen. Is die intrinsieke motivatie er niet, dan is het sleuren aan een dood paard.

Tine Winkel

Tine Winkel

15-02-2012 om 20:52

Ze vond het leuk

de eerste maanden tenminste. Andere aanleiding was ook dat haar zus het wilde (die is 11) en die doet het ook met veel plezier. Lastig is daarbij ook dat het die grote zus wat makkelijker af gaat, doordat ze ook wat ouder is.

dc

dc

15-02-2012 om 22:04

Duidelijk eindpunt geven

Ik zou in overleg met de docent een eindpunt geven waar ze naar toe kan werken. Een goede basis in muziek is nooit weg. Dus bijvoorbeeld als ze alle noten goed kan lezen, en 10 liedjes goed kan spelen, en een nieuw liedje zelf kan uitpuzzelen. (Ik zeg maar wat hoor, even met docent bespreken wat goed haalbaar is).

Dan geef je haar een duidelijk doel. Misschien motiveert dat? En je geeft haar zo mee dat als ze aan iets begint, wel een beetje door moet zetten.

koentje

koentje

16-02-2012 om 09:43

Ik zou

het dilemma voorleggen aan de leraar. Mijn moeder heeft vroeger pianoles gegeven en had dit soort dingen ook aan de hand. Zij stuurde een kind dan eerder van les af of gaf het de keus: wil je wel of wil je niet, maar als je wel wil, dan probeer je het ook echt.
Je dochter kan ook best begrijpen dat als zij zo doet dat de leraar zijn tijd liever aan iemand anders besteedt en jullie je geld aan iets anders kunnen besteden.
Dus geef haar de keus en daarna nog een bepaalde tijd eventueel. En dan kappen!
Naar haar toe zou ik dan ook wel duidelijk maken dat ze niet direct iets anders kan gaan doen, dat ze zich eerst maar eens moet bezinnen. Anders leert ze nog niet dat ze een weloverwogen keuze moet maken.

koentje

koentje

16-02-2012 om 09:45

Trouwens wat betreft

het oefenen thuis:zou ik haar structuur bieden. Dat een meisje van 8 zich nietgemakkelijk tot piano spelen kan zetten is niet zo gek. Daarom zou ik gewoon dagelijks een vaste tijd van haar eisen dat ze oefent. Pas als je ook echt oefent kun je er ook lol in krijgen!!

Snuggle's

Snuggle's

16-02-2012 om 10:48

Een jaar

Ik zou zeggen dat een jaar wel lang genoeg is om te weten of je iets leuk vindt of niet. Dat vind ik niet snel opgeven. Ik zou er dus mee stoppen.

Tine Winkel

Tine Winkel

16-02-2012 om 10:54

Soms wel, soms niet leuk

even een rea op Koentje en Snuggle's: wij proberen haar ook duidelijk structuur te geven in het oefenen (elke avond, direct na het eten) en soms gaat dat goed, soms niet goed. Als ze regelmatig oefent, gaat het duidelijk beter en dán vindt ze het ook leuk. Maar juist om over die drempel te komen van moeizaam naar leuk om te spelen, moet je regelmatig oefenen.
IK zal idd ook eens overleggen met de leraar.

Evanlyn

Evanlyn

16-02-2012 om 11:12

Snel door het begin heen

Het begin is nooit leuk: veel oefenen met weinig resultaat. Soms helpt het om in het begin wat fanatiek te zijn, zodat het op tijd leuker wordt.

Overigens ben ik een softie: twee van mijn kinderen mochten na een tijdje een ander instrument kiezen, waar ze wel gelukkig mee zijn. Het kan zijn dat piano niet haar ding blijkt te zijn. Muziekscholen hebben in het voorjaar open dagen waar kinderen allerlei instrumenten mogen uitproberen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-02-2012 om 12:25

Meespelen met cd

"Het begin is nooit leuk: veel oefenen met weinig resultaat."
Zoon is nu een paar maanden bezig met pianoles, en vindt het juist heel erg leuk. Oke, de eerste drie weken waren wat minder. Hij zit vaak achter de piano, zoekt zelf liedjes op internet op en gaat al wat 'yammen' met zijn broer (die sinds kort gitaar speelt).
Wat bij zoon een enorme stimulans is, is de CD die bij zijn lesboek hoort. Hij zet heel vaak de CD op om mee te spelen.

bertje1

bertje1

17-02-2012 om 17:45

Wat kan ze?

hoe gaat het? wat voor soort liedjes kan ze al? (na 1 jaar), kun je helpen met lessen (altijd handig)?
Ik zou misschien korter oefenen: 3x per week en dan 10 minuten of zo. Muziek is natuurlijk erg leuk maar als het een drama wordt, zou ik haar er af doen of eerst op wat anders, misschien wil ze over 2 jaar wel weer..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.