Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jet Burg

Jet Burg

07-10-2008 om 17:56

Pinda's, lolly's en harde snoepjes wel/niet

Mijn schoonmoeder kocht vorige keer lolly's en vandaag heeft ze m&m's met pinda's gekocht voor onze 4 jarige.
Mijn man gaat haar vragen om voortaan andere snoep te kopen en geven omdat wij pinda's en lolly's enzo nog niet willen geven.
(wel vertelt hij eerst dat het erg aardig en attent is om iets te geven/kopen, voel mij anders ook zo rot tov haar, want ze is super aardig)

Maar mogen jullie 4 jarige al zulk soort snoep? Of ben ik een meut...?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sjillie

Sjillie

07-10-2008 om 19:39

Hier

een 4 jarige die er verzot op is. Wel de regel dat ze zit met dit soort snoep en in de buurt van een volwassene

Puck2

Puck2

07-10-2008 om 21:21

Onder voorwaarden

Op die leeftijd mochten ze dat alleen onder voorwaarde dat ze er mee op de bank gingen zitten en dat er een volwassene in de buurt is. Kinderen zijn nu 7 en 10 en harde gladde snoepjes krijgen ze van mij eigenlijk nog steeds niet (vond h et vroeger zo stom van mijn vader dat ik geen rang mocht, nu snap ik het volkomen) en lolly's mogen alleen als ze ermee blijven zitten, niet lopen.

Niet meer .....

Zoon kreeg er laatst eentje (bij de bank notabene??), ik moest nog even naar de supermarkt, en we moesten erg lang in de rij. Dus toen mocht hij 'm daar op eten. Opeens een enorm gegil, zit dat snoepje vast in z'n keel. Er kwam gelijk een first aider bij en we mochten even naar hun 'Sick room' waar hij de boel uitgespuugd heeft en even kon bijkomen.
Hij hoeft ze nu zelf ook niet meer. Zo zie je maar, ik keek echt een halve minuut niet omdat ik boodschappen op de band aan het leggen was.....

ayla

ayla

08-10-2008 om 08:20

Ja alles mag

Oudste is hier ruim 4 en eet alles, lolly's, pinda's mentos. Er kan inderdaad iets misgaan maar dat kan nog bij een tienjarige gebeuren en om ze nou hun hele leve te verbieden om pinda's te eten? Wel mag ze nog met lolly's rennen, dat is het enige verbod dat ik heb.

ayla

ayla

08-10-2008 om 08:21

Sorry

niet met lolly's rennen bedoel ik

Alles eten

Maar hier is de regel ondertussen wel dat ze zich bewust moeten zijn dat ze iets aan het eten zijn. Onze zoon is op ong. 5 jarige leeftijd bijna gestikt in een stukje geroosterd brood, maar hij at al pinda's/nootjes vanaf zijn tweede en heeft zich op jonge leeftijd daar nooit in verslikt en toch gaat het met zoiets normaals als geroosterd brood bijna fout. Ook een schuimpje/spekje is vreselijk om je in te verslikken (erg zoet en slijmerig), Ik zou me dus niet te druk maken om het soort snoep maar wel om de manier/omstandigheid/plaats waar het gegeten wordt, tenzij je kind zich zo wie zo al vaak verslikt, dan zou ik wat terughoudender zijn hierin.

ayla

ayla

08-10-2008 om 09:13

Wat ik dus niet geef

aan dreumes hier zijn rijstwafels, ik vind dat echt troep en gevaarlijk. zoon van vrienden van ons is bijna in een stukje rijstwafel gestikt. die hadden gelukkig een arst als buurman die wist wat die moest doen want kind hing echt al helemaal blauw en slap in hun armen. Zoonlief heeft hier ook al eens hoestend en kuchend met een rijstwafel gezeten. En dat geven ze dan baby's van 6 maanden

Jet Burg

Jet Burg

08-10-2008 om 09:23

Hmmm

Misschien toch een tikkie te overbezorgd. Ik ben inderdaad bang dat hij kan stikken of zich verslikt. Toen hij jonger was stikte hij zowat in een hapje bloemkool, en daar ben ik zo vreselijk van geschrokken. Denk dat dat nog mee speelt.

Misschien dat ik het thuis meer toelaat, ik weet namelijk niet hoe mijn schoonmoeder het doet als mijn zoon daar is.
Bedankt voor de reactie's!

Hanne.

Hanne.

08-10-2008 om 09:34

Beperkt

nootjes mogen ze hier vanaf dat ze een jaar of 2 zijn, maar alleen als we aan tafel zitten (kortom als het over een gerecht zit). En in eerste instantie krijgen ze bij elke hap te horen dat ze goed moeten kauwen. Met 4 jaar zit dat er dan ondertussen wel inge'ramd' en zeg ik het nog maar 1x.

Lollies mogen ook, maar alleen zittend. Gevaar van lollies zit m.i vooral in lopend eten en dan vallen (met dat stokje in je mond...) Zittend eten geldt eigenlijk voor al het eten en snoepen.

Ik maak me tav de harde snoepjes niet zo druk om het stikken, een stukje appel dat verkeerd schiet geeft het zelfde probleem...

Gelijk

jullie hebben natuurlijk gelijk mbt verslikken. Het is meer dat ik die snoepjes iha nogal troep vind, dus dat ik sowieso liever niet. Ik probeer toch meer snoepjes te geven waar de kleurstoffen etc wat natuurlijker zijn. En dat zijn eigenlijk voornamelijk zachte snoepjes.

liora

liora

08-10-2008 om 13:47

Mag niet

Hoi Jet,

Ik vind het totaal niet overdreven. Verslikken in een spekje of rijstewafel heeft zelden de dood tot gevolg, verslikken in een pinda zorgt nog jaarlijks voor enkele doden. De pinda krijg je namelijk van zijn lang zal ze leven niet meer los, idem een lollie, alhoewel die nog wel zal smelten.
Pinda's mogen hier dus niet, wel andere nootjes zonder ronde vorm, zoals cashewnootjes, amandelen, walnoten. Lollie mag alleen als hij rustig op de bank zit en ik in de buurt ben. Wel mag hij druivesuiker lollies, die smelten veel sneller en zijn niet kogelrond.

Ik ben zelf op mijn derde bijna gestikt in een rangetje, en dat vergeet ik nooit meer.

Liora

Liora

plakkende en verende snoepjes zoals spekjes, nougat geven juist meer kans op verstikking. Het grootste risico bij pinda's is dat het echt in de longen terecht komt en daar een ontstekingsreactie gaat geven in tegenstelling tot "gewoon" verslikken wat meestal in de keelholte/slokdarm plaats vindt.

Roos

Roos

08-10-2008 om 21:12

Verslikken/stikken

Het risico van kleine (gladde) dingen is inderdaad dat het in de longen kan komen bij verslikken en daar gaat ontsteken.
Stikken gebeurt juist vaker in plakkering voedsel. Dat schiet niet makkelijk los bij het hoesten en andere ehbo handelingen. Een rang is glad en is bijvoorbeeld makkelijker los te krijgen dan een winegum.
Kortom, eten is sowieso een gevaarlijke bezigheid .
Roos

Roos

Roos

08-10-2008 om 21:13

Maggietel

Sorry, had jouw reactie nog niet gelezen...

Paardjes

Volgens onze chirurg van het Sophia Kinderziekenhuis stikken de meeste kinderen per jaar door plastic paardjes (en aanverwante diersoorten). Daarnaast zijn ook knakworsten en druiven erg gevaarlijk. Het velletje van de knakworst blijft aan de wand plakken, waardoor het bijna niet loskomt en als ze het chirurgisch moeten oplossen is het een ramp, want er breken steeds stukjes af. Knakworsten en aanverwanten (vooral de Hema-worsten) altijd in de lengte doorsnijden. Idem voor druiven.
Lies (moeder van kind die regelmatig bijna stiktte door aangeboren afwijking)

M'n broertje

Ik vergeet nooit meer dat m'n broertje bijna stikte in een stukje worst en ik van een afstandje toe stond te kijken hoe anderen probeerden om het weer los te krijgen.

En hij was toen een jaar of 13...

Irene

Irene

10-10-2008 om 20:02

Verbaasd

Ik lees veel reacties met: "...mag alleen als ze zitten", "...mogen er niet mee rennen" enz.
Hier wordt er eigenlijk nooit iets gegeten zonder dat we daar bij aan tafel zitten. Rondlopen met eten, dat vind ik nou raar.

*bella*

*bella*

10-10-2008 om 22:22

Ik loop heel veel met eten

maar probeer dat dan weer weinig te doen waar de kinderen bij zijn Het meeste eten eten ze dus echt wel aan tafel. Maar met een appel wordt gewoon wel rondgelopen, zeker op straat, hoewel ik rennen niet toesta dan. En ze zullen ook vast wel meer eten op straat, thuis minder lopend maar da`s dan meer voor de kruimels dan.

Puck2

Puck2

11-10-2008 om 10:59

Hier ook

De maaltijden eten we gewoon aan tafel, maar een tussendoortje of fruit wordt hier ook wel lopend genuttigd. En harde gladde snoejes dus alleen zittend ivm verslikken en een lolly ook alleen rustig zittend, ik zie mijn kind al vallen met een lollystokje in zijn mond

Wijnbal

ik weet hoe het voelt om bijna te stikken in iets, toen ik een jaar of euh 15 was? stikte bijna in een wijnbal, iedereen keek toe nieman ddie wat deed, tot ene vriendin me een flinke klap op mijn rug gaf, en ik weer mijn wijnbal in mijn mond had...ik vergeet het nooit weer dat gevoel dus vandaar dat ik er ergggg voorzichtig mee ben...
idd snij ik druiven door, geef ik snoepjes als mentos wel maar zeg tussen je tanden en bijten! dat doen ze dan ook meteen...

Lollies

Ik eet altijd lollies als ik alleen in de auto zit.Met enige regelmaat gebeurt het dat hij loslaat van het stokje.Eng zeg! Mijn zoontje krijgt ze dus (nog)niet.Druiven snij ik idd door en vlees snij ik heel klein maar dat van die worst wist ik niet !

Jet Burg

Jet Burg

12-10-2008 om 19:40

Bedankt voor alle reacties

Altijd blij om te lezen dat ik niet de enige bent die het eng vind Ik ga wel iets minder krampachtig doen, want soms overdrijf ik het denk wel, maar ik blijf wel goed opletten.
Bedankt!

Mamba

Mamba

12-10-2008 om 20:39

In ons gezin is de regel dat je als je vier bent kauwgum en nootjes mag hebben. Als verjaarscadeau ligt er dan ook een pakje kauwgum . Ik zie dat het per gezin heel wisselend is en het kan geen kwaad om te kijken hoe het bij een ander is. Blijf wel dat doen waar je jezelf goed bij voelt. Mijn buurjongen mocht met 6 nog geen kauwgum, vind ik persoonlijk veel te tuttig. Het heeft mijn voorkeur om te zitten met je eten of snoep, maar dat heb ik niet kunnen volhouden omdat ze op school vanaf groep 3 buiten hun pauzehap moeten opeten. Thuis moeten ze zitten en een lolly zou ik dus echt never nooit in de auto geven of zelf in de auto eten. Enig idee waar dat stokje blijft bij een aanrijding?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.