Tiente
30-08-2026 om 11:12
Plotselinge verandering gedrag
voor de vakantie merkten we al dat onze dochter soms fel kon reageren als ze dingen spannend vindt.
Sinds de zomervakantie gaan we ineens next level.
Ze kan om zaken compleet exploderen, maar echt krijsen, geen contact meer mee te krijgen, in hoekje gaan zitten, niet aan mogen raken op zo'n moment. Echt mega kwaad.
Vooral bij veranderingen, iets dat niet mag of gaat zoals zij wil(of in haar hoofd had).
Zwemles is drama, of niet op dit moment. Proberen survival zwemmen. Ging met haar hoofd onder water en bam dikke paniek, huilen wegrennen.
Ik merk dus enorme gespannendheid bij haar. Uiteindelijk steeds meer bij ons ook. Om binnen het aangeven van grenzen, te zorgen dat het niet "escaleert".
Ze is 4,5 jaar. Verder niks veranderd.
Voor iemand herkenbaar?
Rekenenisleuktaalook
30-08-2026 om 11:15
Hoe oud is ze?
Is er iets veranderd of gaat er iets veranderen in haar leven?
linn19
30-08-2026 om 12:04
Er is altijd een reden voor plotseling verandering gedrag. Er is is haar leven dus wel iets veranderd. Aan jullie als ouders om te achterhalen wat dat is. Maak afspraak bij huisarts of Centrum voor Jeugd en gezin en observeer je kind goed. Begin bij het begin om medische problemen uit te sluiten zoals bv ogen en oren. Ga in gesprek met school juf en eventuele opvang en vraag hoe ze daar is en of hun wat is opgevallen aan gedrag van haar en/of daar veranderingen zijn doorgevoerd.Probeer niet in paniek te raken daar heeft je dochter niets aan. Zwemles komt wel weer als je beter zicht hebt op wat er nu werkelijk aan de hand is.
Ted68
30-08-2026 om 12:30
Tja; je Kind merkt dat de wereld niet alleen om haar draait…. Welkom in de maatschappij….Dit gedrag is bij sommige kleuters heel normaal…Neem het als ouders gelassen, er komen nog moeilijker tijden aan….
Rekenenisleuktaalook
30-08-2026 om 12:30
Tiente schreef op 30-08-2026 om 11:21:
ze is 4,5 jaar en verder is er niks veranderd
Geen grote veranderingen dus, maar ook geen kleine?
Nieuwe juf? Vriendinnetjes naar andere klas?
Mijn dochter was ooit behoorlijk van slag toen ik de kerstboom had opgeruimd terwijl zij sliep. Dingen die voor jou en mij logisch zijn, zijn voor zulke kleintjes veel minder logisch en dus wel grote veranderingen.
Tiente
30-08-2026 om 12:31
linn19 schreef op 30-08-2026 om 12:04:
Er is altijd een reden voor plotseling verandering gedrag. Er is is haar leven dus wel iets veranderd. Aan jullie als ouders om te achterhalen wat dat is. Maak afspraak bij huisarts of Centrum voor Jeugd en gezin en observeer je kind goed. Begin bij het begin om medische problemen uit te sluiten zoals bv ogen en oren. Ga in gesprek met school juf en eventuele opvang en vraag hoe ze daar is en of hun wat is opgevallen aan gedrag van haar en/of daar veranderingen zijn doorgevoerd.Probeer niet in paniek te raken daar heeft je dochter niets aan. Zwemles komt wel weer als je beter zicht hebt op wat er nu werkelijk aan de hand is.
De enige verandering is de zomervakantie...
Tiente
30-08-2026 om 12:32
Rekenenisleuktaalook schreef op 30-08-2026 om 12:30:
[..]
Geen grote veranderingen dus, maar ook geen kleine?
Nieuwe juf? Vriendinnetjes naar andere klas?
Mijn dochter was ooit behoorlijk van slag toen ik de kerstboom had opgeruimd terwijl zij sliep. Dingen die voor jou en mij logisch zijn, zijn voor zulke kleintjes veel minder logisch en dus wel grote veranderingen.
De zomervakantie is de enige verandering...want het is ook echt pas sinds de vakantie.
linn19
30-08-2026 om 12:57
Tiente schreef op 30-08-2026 om 12:31:
[..]
De enige verandering is de zomervakantie...
Als dit het enige is wat jij voor je dochter wil doen haak ik af.
Kaassoufflee
30-08-2026 om 13:28
Als ze nu 4,5 jaar is, dan gaat ze sinds een half jaar pas naar school. Dan is de zomervakantie best wel een heel lange periode en kan het weer net zo spannend (of spannender) zijn als toen ze voor het eerst naar school ging. Mogelijk is zwemles nu ook nog wat te veel gevraagd van haar, ze is nog erg jong. En is dat nieuw of had ze dat ook al voor de zomer? En een nieuwe juf/meester op school of zwemles kan ook veel verschil maken.
Meesje
30-08-2026 om 13:31
Er is niks veranderd. Maar als ze 4,5 is gaat ze toch pas net naar school? Vóór de zomervakantie een maand of 4. En toen merkten jullie al dat ze fel kon reageren. Dat is tijdens de zomervakantie nog meer geworden. En zwemles was moeilijk.
Veranderingen afgelopen 6 maanden: school. bso? zwemles. (en alles dat daarbij hoort: nieuwe kinderen, nieuwe juf/meester, andere regels dan thuis, nieuwe omgeving). Dus hoezo niks veranderd? Als jij deze mega veranderingen al niet als verandering ziet dan denk ik dat je dingen als 'de kerstboom weghalen' zoals rekenenentaal aangeeft al helemaal niet herkent als verandering.
Hoe vindt ze school? Gaat ze naar de bso? Is er ook een tijd geweest dat ze probleemloos naar zwemles ging? Is ze jullie oudste/enigste?
Tiente
30-08-2026 om 13:32
linn19 schreef op 30-08-2026 om 12:57:
[..]
Enige wat ik wil doen?
Je vraagt wat er verandert is en ik kan als enige verandering de zomervakantie bedenken..
Tiente
30-08-2026 om 13:34
Meesje schreef op 30-08-2026 om 13:31:
Er is niks veranderd. Maar als ze 4,5 is gaat ze toch pas net naar school? Vóór de zomervakantie een maand of 4. En toen merkten jullie al dat ze fel kon reageren. Dat is tijdens de zomervakantie nog meer geworden. En zwemles was moeilijk.
Veranderingen afgelopen 6 maanden: school. bso? zwemles. (en alles dat daarbij hoort: nieuwe kinderen, nieuwe juf/meester, andere regels dan thuis, nieuwe omgeving). Dus hoezo niks veranderd?
Hoe vindt ze school? Gaat ze naar de bso? Is er ook een tijd geweest dat ze probleemloos naar zwemles ging? Is ze jullie oudste/enigste?
Dat klopt is ook veel voor een kindje. Maar vroeg me af of meer moeders dit herkennen en tips wellicht.
Bedankt voor de felle opmerkingen omdat ik handvatten zoek om onze dochter te helpen
Tiente
30-08-2026 om 13:36
Kaassoufflee schreef op 30-08-2026 om 13:28:
Als ze nu 4,5 jaar is, dan gaat ze sinds een half jaar pas naar school. Dan is de zomervakantie best wel een heel lange periode en kan het weer net zo spannend (of spannender) zijn als toen ze voor het eerst naar school ging. Mogelijk is zwemles nu ook nog wat te veel gevraagd van haar, ze is nog erg jong. En is dat nieuw of had ze dat ook al voor de zomer? En een nieuwe juf/meester op school of zwemles kan ook veel verschil maken.
Zwemles om te helpen gestopt. Is zeker geen moeten, moet leuk blijven vandaar dat we ook tegemoet komen aan haar behoefte daarin.
School nog niet begonnen maar inderdaad wel was ze net pas gewend en toen vakantie. Dat kan weleens te veel geweest zijn. Grote veranderingen die elkaar opvolgen
MamaE
30-08-2026 om 13:47
Wanneer is ze gestart op school? En wanneer met zwemles?
Gaat ze naar de BSO? En ook in de vakantie?
Zijn er vanuit school of BSO signalen gekomen dat het niet zo lekker gaat of dat ze dergelijke buien heeft?
Ik vind persoonlijk vier-vijf maanden moeten wennen aan school erg lang, dat is bijna een half schooljaar.
Komt ze bij een andere juf of meester in de klas? Komt ze bij veel nieuwe kindjes in de klas?
letterkoekje
30-08-2026 om 13:48
linn19 schreef op 30-08-2026 om 12:57:
[..]
Wat is dat nu voor een reactie?