Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Marlou H.

Marlou H.

05-02-2010 om 11:44

Poeponderbroeken

Mijn zoon (9) had al 2 jaar geregeld poeponderbroeken. Niet altijd. Soms ging het periodes goed en dan weer niet. Alles geprobeerd, belonen, negeren, zelf z'n onderbroeken laten uitspoelen, advies bij de huisarts gevraagd en ook deze adviseerde een beloningssysteem.

En toen was ik het zo zat. Toen heb ik hem een week de tijd gegeven en aangekondigd dat daarna bij elke keer poep in de onderbroek er een dag niet gecomputerd/nintendoot mocht worden. Is 1 keer gebeurd en inderdaad een dag niet gecomputerd en het gaat al tijden goed nu.

Wilde ik jullie toch niet onthouden. Soms werkt straffen toch beter dan belonen blijkbaar. En we zijn allemaal, ook zoonlief, vooral heel blij dat het probleem opgelost is!

Marlou

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

05-02-2010 om 12:44

Iets snap ik niet

Je zegt dat ook zoonlief blij was dat het probleem opgelost is. Dat suggereert dat hij er zelf ook problemen mee had. Maar dat staat dan weer haaks op het feit dat dreigende straf helpt. Daarmee suggereer je namelijk dat het een bewust fout gedrag is dat het kind zelf bewust kan beïnvloeden en kan vermijden om zo straf te ontlopen. Dat past volgens mij niet zo goed bij elkaar.

Marlou H.

Marlou H.

05-02-2010 om 13:23

Tja

Hij vond het zelf ook vervelend. Ik heb de indruk dat ie het spelen onderbreken om naar de wc te gaan echter nog vervelender vond. En staat in het rijtje van meest vervelend niet meer mogen computeren bovenaan.
Ik heb de indruk dus dat het een kwestie is van prioriteiten stellen.

koentje

koentje

05-02-2010 om 16:27

Mij

klinkt het ook niet heel logisch. Kan het ook zijn marlou, dat het met iets anders te maken heeft?
Mijn zoon heeft een vreemde reactie op pindakaas... Het schijnt mogelijk te zijn dat als je hier gevoelig voor bent dat de sluitspier minder goed werkt. Daardoor kun je kleine beetjes verliezen....

Overigens lijkt het er wel op dat hij er nu overheen gegroeid is. (11 jaar) Hij had er last van tot een jaar of 9; daarna zijn we gestopt met pindakaas en was het over. Hij eet het nu weer af en toe en dat gaat goed.

Ik weet dat het gek klinkt, maar ik heb het oook van anderen hier gehoord wiens kinderen dit ook hadden! (trouwens wel bijna altijd jongetjes...)

Annet

Annet

05-02-2010 om 19:52

Negatieve straf kan zeker helpen

Als ik het idee heb dat kind het niet zo boeit of iets wel of niet goed gaat, dan pas ik ook een negatieve straf toe. Het gaat erom dat een kind zelf last krijgt van het gedrag. Voorbeelden hier zijn smekken tijdens het eten (12-jarige) of in het weekend heel vroeg wakker maken van ouder.
Met poeponderbroeken is het lastig als ouder. Is het kind te gemakkelijk of is er een medische oorzaak? De oplossing van Marlou is heel adequaat om dat verschil te ontdekken. Ik neem aan dat Marlou snel gestopt was als het geen effect had gehad. Maar nu heeft ze mogen ontdekken dat kind er wel zelf aan bij kan dragen, als het maar wil.

Coco

Coco

06-02-2010 om 00:14

Annet o.t.

"Als ik het idee heb dat kind het niet zo boeit of iets wel of niet goed gaat, dan pas ik ook een negatieve straf toe."
Kan je misschien ook een voorbeeld noemen van een positieve straf?

Annet

Annet

06-02-2010 om 09:36

)

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
Ik bedoelde geloof ik negatief belonen hoewel dat ook nogal dubbel klinkt.
Een positieve straf bestaat wel: elke keer als iemand vloekt, gaat er geld in een potje. Van dat geld gaat het hele gezin een dagje uit.

koentje

koentje

09-02-2010 om 09:43

Positieve straf

ja hoor!
Ik laat zoon een klusje doen of een tekening maken om iets goed te maken. Dan kan ik hem weer een complimentje maken over de manier waarop hij het gedaan heeft...
Is dat positief of niet?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.